Wel benieuwd wat dan tegen viel.Enrico schreef: 09 jul 2025, 17:52 IMG_9518.jpeg
Dit heb ik ook proef gereden, was verrassend maar op een paar punten die het meest toe doen, teleurstellend.
Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T
-
- Berichten: 5190
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
- Enrico
- Berichten: 3881
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Ik kan mij dit goed voorstellen. Hoe mooi is autorijden dat de smaak een voorkeur per persoon zo anders kan zijn. Er is geen waarheid in belevenis, het is puur subjectief.Daan schreef: 09 jul 2025, 19:29 Ben benieuwd wat het wordt!
Ik heb kort geleden trouwens een kleine 3 maanden in recente 911’s mogen rijden (2 maanden 992 Carrera T en 3 weken een 992 GTS). Dit ivm een langdurige repair aan mijn 718 GTS 4.0.
Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien gek, maar ik vind mijn GTS eigenlijk fijner rijden dan de 911’s. Qua uiterlijk en ‘dikheid’ heb ik natuurlijk wel een voorkeur voor de huidige 911. Interieur is moderner, maar niet degelijker trouwens. Best wel wat kraakjes in de deurpanelen bijvoorbeeld (beide 911s waren ca. 1 jaar ‘oud’ met lage km-standen). De 992 GTS was uiteraard een aardig stukje sneller (rijdt ook anders met die turbo motoren natuurlijk ipv atmo). Bocht uit zet zo’n 911 zich heerlijk in het asfalt. En de zitpositie is perfect, nog lager dan in de 718. Minder fijn zijn wegdek oneffenheden in bochten. Dan voel je de gewichtsverdeling in negatieve zin. Daarin blijft de 718 wel top imho.
Ik kan niet zeggen dat het een desillusie is geweest. De 992 is overall natuurlijk een fabelachtige en zeer begeerlijke auto. Maar ik had verwacht dat die ‘next level’ zou zijn en straks een logische opvolger voor mijn GTS 4.0. Maar qua rijeigenschappen is dat (voor mij!) niet het geval en zou ik een overstap enkel op basis van uiterlijk en moderner interieur doen.
Luxe problemen zullen we maar zeggen…
Mijn overstap had ook te maken met het interieur en op moderner maar ook op gevoel veel ruimer. Een leukere plek voor mij als ik 1100km moet rijden naar de Pyreneeën, Alpen of Noord Spanje. De stoelen vind ik ook ruimer en comfortabeler dan de 718.
De 718 vind ik boven de 200 veel nerveuzer dan de 992, maar dat is enkel relevant als je vaak op de autobahn gaar cruisen boven de 200.
De 718 voelde voor mij ook safer, ik kon zo hard rijden maar voelde nooit als hard rijden. De S was te snel. Hoe gek dat klinkt, waar ik in de kleine platteland weggetjes met de 718 110-130 kon rijden tikt de S snelheden dat ik aan Duitse, Franse, Belgische of Spaanse agenten niet kan verklaren. Het was duizelingwekkend hoe snel ik op stratosferische snelheden zat.
Op de autobahn 330 op de teller tikken ditto angstwekkend. En Hert zou de wagen tot brokjes laten ontploffen. De Hert ook.
Nee, ik heb een downgrade!
-
- Berichten: 2574
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Piep piep .... Moet ik al 20k apart leggen?
- Enrico
- Berichten: 3881
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
De Emira is pure eye candy! Een rit van 30 minuten en ik had 20 nieuwe vrienden. Zo veel duimen gezien, toeteren, zwaaien, uitdagingen door Golf R, M2, bestel busjes, 4 dames in een picanto.
Als je aandacht wil is dit de auto voor jou! In Rood!
Maar: De user interface was net niveau Nintendo 64. Was niet intuïtief, zag el erg knullig uit maar gelukkig had ie Apple CarPlay. Ik zou dan altijd Apple car play gebruiken.
Het geluid in sport en track mode was in de cabine te nep. Te hard ook. Ik heb 5 minuten in sport gereden en dan terug gezet op normal om af te zijn van het geluid.
Maar de aller grootste issue, wat een show stopper is, is het stuur gevoel. Vergelijken met de 911 had ik bijna 50% meer stuur beweging nodig om de zelfde hoeveelheid richting verandering te veroorzaken. Ik moest vaker overnemen dan ik zo willen, zo veel stuurslag heb ik enkel ooit gehad in mijn 1988 Seat Ibiza 1.2L van mijn moeder.
Dat was voor mij een dooddoener.
- Enrico
- Berichten: 3881
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Dat was zeker een punt van overweging! Is me niet gebeurt maar had net zo gekund!
- Daan
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Verschil in beleving is inderdaad zo persoonlijk als het maar kan. 100% eens. Ik heb onwijs veel plezier beleefd aan de 911’s. Van een downgrade zoals jij gechargeerd zegt is uiteraard geen sprake. Ik had misschien een grotere stap verwacht van 718 naar 911.Ik kan mij dit goed voorstellen. Hoe mooi is autorijden dat de smaak een voorkeur per persoon zo anders kan zijn. Er is geen waarheid in belevenis, het is puur subjectief.
Mijn overstap had ook te maken met het interieur en op moderner maar ook op gevoel veel ruimer. Een leukere plek voor mij als ik 1100km moet rijden naar de Pyreneeën, Alpen of Noord Spanje. De stoelen vind ik ook ruimer en comfortabeler dan de 718.
De 718 vind ik boven de 200 veel nerveuzer dan de 992, maar dat is enkel relevant als je vaak op de autobahn gaar cruisen boven de 200.
De 718 voelde voor mij ook safer, ik kon zo hard rijden maar voelde nooit als hard rijden. De S was te snel. Hoe gek dat klinkt, waar ik in de kleine platteland weggetjes met de 718 110-130 kon rijden tikt de S snelheden dat ik aan Duitse, Franse, Belgische of Spaanse agenten niet kan verklaren. Het was duizelingwekkend hoe snel ik op stratosferische snelheden zat.
Op de autobahn 330 op de teller tikken ditto angstwekkend. En Hert zou de wagen tot brokjes laten ontploffen. De Hert ook.
Nee, ik heb een downgrade!maar ben wel super blij met de extra belevenis! En minder zorg, want een andere grote reden was de engineering flaw van de PCCB waar ik later op terug kom!
En dat is het zeker als het op de aspecten aankomt zoals ik eerder al aangaf, plus wat jij zegt; ruimer interieur, betere auto voor lange afstanden en stabieler op hoge snelheden. Maar ik vind het knussere van de 718 dan weer wat lekkerder. Verder moet ik zeggen dat ik als totaalplaatje de 4 cilinder turbo in de Boxster/Cayman iets minder fijn vond dan de ‘6’ in de GT4/GTS. Die laatste voelt beter op z’n plek imho.
Over de Emira trouwens trok ik dezelfde conclusie. Als ex Lotus rijder (Elise MkII 111R) moest ik de Emira natuurlijk ook rijden. Ik vind het echt een mooie auto. Maar idd niet meer het stuurgevoel wat ik in de Elise had. En ook qua overige ‘interfacing’ in het interieur kunnen ze absoluut niet mee. Vond het wel jammer trouwens. Helemaal nu Lotus eigenlijk morsdood is.
Daan…
- JP
- Berichten: 34519
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Oh dit is een Emira..... dacht de zoveelste FerrariEnrico schreef: 09 jul 2025, 17:52 IMG_9518.jpeg
Dit heb ik ook proef gereden, was verrassend maar op een paar punten die het meest toe doen, teleurstellend.

Downsizing, na de S komt..... ? Puma ST dan maar

-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Zal een T met handbak worden. Ik heb gereden met een 4S en met een gewone 2, qua DF heb ik ook een voorkeur voor de Carrera 2.
En 395 pk is ook gewoon echt een snel apparaat.
Ik ben benieuwd naar het verhaal van de remmen….
En 395 pk is ook gewoon echt een snel apparaat.
Ik ben benieuwd naar het verhaal van de remmen….
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Zal een T met handbak worden. Ik heb gereden met een 4S en met een gewone 2, qua DF heb ik ook een voorkeur voor de Carrera 2.
En 395 pk is ook gewoon echt een snel apparaat.
Ik ben benieuwd naar het verhaal van de remmen….
En 395 pk is ook gewoon echt een snel apparaat.
Ik ben benieuwd naar het verhaal van de remmen….
-
- Berichten: 2574
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Rwd>4wd bij een 992... 

-
- Berichten: 1580
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Ik snap het wel. Bij de auto's van tegenwoordig geldt less is more. Minder vermogen, minder techniek, minder gewicht -> meer beleving.
- Enrico
- Berichten: 3881
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Buiten om het feit dat een C2S 992.1 te veel kracht heeft om op 10/10ths te rijden op de openbare weg, hebben na genoeg alle Porsches die een big brake kit gebruiken waar je je vingers niet tussen de klauw en velg kan krijgen, een probleem.
Rocks! Die gaan daar klem zitten met als gevolg, schade aan je velgen. In mijn geval beide. Maar daar had ik wellicht mee kunnen leven. Het groots gevaar zit op het moment zo een steen uit elkaar spettert en de klauw in gaat. Dan kan ook de Carbon Ceramic schijf schade lopen en dat is een enorme schade post die ik niet zou willen hebben. Er is niets aan te doen.
Foto’s, laten zien wat een klein steen veroorzaakt
.
Rocks! Die gaan daar klem zitten met als gevolg, schade aan je velgen. In mijn geval beide. Maar daar had ik wellicht mee kunnen leven. Het groots gevaar zit op het moment zo een steen uit elkaar spettert en de klauw in gaat. Dan kan ook de Carbon Ceramic schijf schade lopen en dat is een enorme schade post die ik niet zou willen hebben. Er is niets aan te doen.
Foto’s, laten zien wat een klein steen veroorzaakt
.
- Daan
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Schade aan zo’n schijf zit je niet op te wachten idd. Zeker door zoiets stoms als een steentje. Dan maar wat vaker velgen poetsen met stalen remmerij 

- Enrico
- Berichten: 3881
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Absolutely! Met satijn zwart velgen kun je ook wat langer wachten met poetsenDaan schreef: 10 jul 2025, 20:53 Schade aan zo’n schijf zit je niet op te wachten idd. Zeker door zoiets stoms als een steentje. Dan maar wat vaker velgen poetsen met stalen remmerij![]()
- Enrico
- Berichten: 3881
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S
Nog 7 dagen en de 992.1 S is weg. Maar de videos beginnen nu pas live te gaan

- Enrico
- Berichten: 3881
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Vandaag de T gewogen met een volle tank. Vorige week woog ik de S! Het verschil? Volgens de RDW 10kg tussen de PDK S en PDK T.
Wat denken jullie dat het daadwerkelijk was?
-
- Berichten: 4433
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Te zwaar?
- Arthur
- Berichten: 43374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
De kleur is lichter 

- JP
- Berichten: 34519
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Mooi ding 

- Arthur
- Berichten: 43374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Zeer zeker fraaie uitvoering 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Zeker heel mooi! Wat is nu de verbetering van S naar T? Ben al die 911 series kwijt eerlijk gezegd en ook nooit in verdiept verder 
-edit- AI zegt dit

-edit- AI zegt dit

Het verschil tussen een Porsche 911 Carrera T en een 911 Carrera S zit voornamelijk in de nadruk op sportiviteit en gewichtsbesparing bij de T-versie, terwijl de S-versie zich richt op meer vermogen en algemene prestaties, ook al is de T-versie zelf lichter dan de S. De 911 Carrera T is een lichtere variant met extra sportieve features en een focus op pure rijervaring, terwijl de 911 Carrera S meer vermogen levert en ook een stapje omhoog is qua prestaties.
Belangrijkste verschillen tussen de 911 Carrera T en 911 Carrera S:
Vermogen:
De 911 Carrera S heeft meer vermogen dan de standaard Carrera en de Carrera T. De vernieuwde 911 Carrera S levert bijvoorbeeld 480 pk, terwijl de Carrera T (standaard) dezelfde motor heeft als de Carrera met 394 pk, maar wel vaak in combinatie met een sportuitlaat en mechanisch sperdifferentieel.
Gewicht & Bouw:
De 911 Carrera T is specifiek ontworpen om lichter te zijn, wat bereikt wordt door minder isolatiemateriaal en diverse gewichtsbesparende maatregelen. De 911 S/T (een specifieke, nog lichtere versie van de S, gericht op gewichtsbesparing) gebruikt bijvoorbeeld carbon voor diverse onderdelen.
Uitrusting en Kenmerken:
911 Carrera T: Wordt geleverd met een sportuitlaat, mechanisch sperdifferentieel, Sport Chrono pakket, Carrera S-wielen, en interieuraanpassingen zoals andere bekleding en een GT sportstuur. De T staat voor "Touring" en verwijst naar de originele 911 T uit 1968, een toerwagen.
911 Carrera S: Biedt meer algemene prestaties, maar de specifieke extra's en focus op gewichtsbesparing zijn meer kenmerkend voor de T- of de S/T-varianten.
Positionering:
De Carrera T positioneert zich tussen de reguliere Carrera en de Carrera S in het Porsche-modelportfolio, met een nadruk op een meer pure en lichte rijervaring
-
- Berichten: 22337
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Mooi zo'n T!
Benieuwd hoe die gaat bevallen.
Reguliere modellen
- Carrera is het basismodel, altijd PDK en RWD, ook beschikbaar als cabrio
- Carrera S is meer vermogen, altijd PDK, ook als 4S beschikbaar met AWD, ook beschikbaar als cabrio
- Carrera T is gebaseerd op de normale Carrera maar dan wat lichter (minder isolatie, dunnere ruiten, etc.) en leverbaar met handbak (992.2 enkel met handbak), altijd coupe
- Carrera GTS zit tussen de Carrera S en GT3 in, maar nog steeds op comfort/straatgebruik gericht, RWD of AWD, ook beschikbaar als cabrio of als Targa
- Turbo is AWD en een pak meer vermogen, ook beschikbaar als cabrio
- Turbo S is hetzelfde maar met nog meer vermogen, ook beschikbaar als cabrio
GT-afdeling
- GT3 is het echte werk, hoogtoerig blok, altijd RWD, PDK of handbak, ook beschikbaar als Touring (zonder spoiler)
- GT3 RS is meer circuit focussed, altijd PDK
- GT2 RS is een GT3 RS maar dan met turbo (en dus meer vermogen), altijd RWD
Specials (gelimiteerde oplagen)
- Sport Classic, gebaseerd op Turbo, altijd RWD en handbak (en diverse andere aanpassingen)
- Dakar, gebaseerd op Carrera 4 GTS, AWD, PDK (en diverse andere aanpassingen)
- ST, gebaseerd op GT3 Touring, altijd handbak (en diverse andere aanpassingen)
Benieuwd hoe die gaat bevallen.
Zoiets:Martijn_bmw schreef: 25 jul 2025, 12:54 Zeker heel mooi! Wat is nu de verbetering van S naar T? Ben al die 911 series kwijt eerlijk gezegd en ook nooit in verdiept verder![]()
Reguliere modellen
- Carrera is het basismodel, altijd PDK en RWD, ook beschikbaar als cabrio
- Carrera S is meer vermogen, altijd PDK, ook als 4S beschikbaar met AWD, ook beschikbaar als cabrio
- Carrera T is gebaseerd op de normale Carrera maar dan wat lichter (minder isolatie, dunnere ruiten, etc.) en leverbaar met handbak (992.2 enkel met handbak), altijd coupe
- Carrera GTS zit tussen de Carrera S en GT3 in, maar nog steeds op comfort/straatgebruik gericht, RWD of AWD, ook beschikbaar als cabrio of als Targa
- Turbo is AWD en een pak meer vermogen, ook beschikbaar als cabrio
- Turbo S is hetzelfde maar met nog meer vermogen, ook beschikbaar als cabrio
GT-afdeling
- GT3 is het echte werk, hoogtoerig blok, altijd RWD, PDK of handbak, ook beschikbaar als Touring (zonder spoiler)
- GT3 RS is meer circuit focussed, altijd PDK
- GT2 RS is een GT3 RS maar dan met turbo (en dus meer vermogen), altijd RWD
Specials (gelimiteerde oplagen)
- Sport Classic, gebaseerd op Turbo, altijd RWD en handbak (en diverse andere aanpassingen)
- Dakar, gebaseerd op Carrera 4 GTS, AWD, PDK (en diverse andere aanpassingen)
- ST, gebaseerd op GT3 Touring, altijd handbak (en diverse andere aanpassingen)
-
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Gaaf ding. Krijtkleur icm zwarte accenten staat heel goed.
Verschil in gewicht schat ik 50 kg.
Verschil in gewicht schat ik 50 kg.
- Robin
- Berichten: 55543
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Felicidades!
Ik denk ook zeker een kilootje of 50. Kleur zelf incl erg zwarte wielen en dak is bij mij wennen:)
Dak glimt nogal(?) Maarja mijne ook in de zon
Ik denk ook zeker een kilootje of 50. Kleur zelf incl erg zwarte wielen en dak is bij mij wennen:)
Dak glimt nogal(?) Maarja mijne ook in de zon

Laatst gewijzigd door Robin op 25 jul 2025, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
- Berichten: 34519
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S
Waar is die gewogen? Veel industriële weegbruggen gaan per 20kg. Ik schatgpt op 45kg verschil
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast