Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Kadett
Berichten: 5128
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Kadett » 09 jul 2025, 20:17

Enrico schreef: 09 jul 2025, 17:52 IMG_9518.jpeg

Dit heb ik ook proef gereden, was verrassend maar op een paar punten die het meest toe doen, teleurstellend.
Wel benieuwd wat dan tegen viel.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3846
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 09 jul 2025, 21:07

Daan schreef: 09 jul 2025, 19:29 Ben benieuwd wat het wordt!

Ik heb kort geleden trouwens een kleine 3 maanden in recente 911’s mogen rijden (2 maanden 992 Carrera T en 3 weken een 992 GTS). Dit ivm een langdurige repair aan mijn 718 GTS 4.0.

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien gek, maar ik vind mijn GTS eigenlijk fijner rijden dan de 911’s. Qua uiterlijk en ‘dikheid’ heb ik natuurlijk wel een voorkeur voor de huidige 911. Interieur is moderner, maar niet degelijker trouwens. Best wel wat kraakjes in de deurpanelen bijvoorbeeld (beide 911s waren ca. 1 jaar ‘oud’ met lage km-standen). De 992 GTS was uiteraard een aardig stukje sneller (rijdt ook anders met die turbo motoren natuurlijk ipv atmo). Bocht uit zet zo’n 911 zich heerlijk in het asfalt. En de zitpositie is perfect, nog lager dan in de 718. Minder fijn zijn wegdek oneffenheden in bochten. Dan voel je de gewichtsverdeling in negatieve zin. Daarin blijft de 718 wel top imho.

Ik kan niet zeggen dat het een desillusie is geweest. De 992 is overall natuurlijk een fabelachtige en zeer begeerlijke auto. Maar ik had verwacht dat die ‘next level’ zou zijn en straks een logische opvolger voor mijn GTS 4.0. Maar qua rijeigenschappen is dat (voor mij!) niet het geval en zou ik een overstap enkel op basis van uiterlijk en moderner interieur doen.

Luxe problemen zullen we maar zeggen…
Ik kan mij dit goed voorstellen. Hoe mooi is autorijden dat de smaak een voorkeur per persoon zo anders kan zijn. Er is geen waarheid in belevenis, het is puur subjectief.

Mijn overstap had ook te maken met het interieur en op moderner maar ook op gevoel veel ruimer. Een leukere plek voor mij als ik 1100km moet rijden naar de Pyreneeën, Alpen of Noord Spanje. De stoelen vind ik ook ruimer en comfortabeler dan de 718.

De 718 vind ik boven de 200 veel nerveuzer dan de 992, maar dat is enkel relevant als je vaak op de autobahn gaar cruisen boven de 200.

De 718 voelde voor mij ook safer, ik kon zo hard rijden maar voelde nooit als hard rijden. De S was te snel. Hoe gek dat klinkt, waar ik in de kleine platteland weggetjes met de 718 110-130 kon rijden tikt de S snelheden dat ik aan Duitse, Franse, Belgische of Spaanse agenten niet kan verklaren. Het was duizelingwekkend hoe snel ik op stratosferische snelheden zat.

Op de autobahn 330 op de teller tikken ditto angstwekkend. En Hert zou de wagen tot brokjes laten ontploffen. De Hert ook.

Nee, ik heb een downgrade! 🫣 maar ben wel super blij met de extra belevenis! En minder zorg, want een andere grote reden was de engineering flaw van de PCCB waar ik later op terug kom!

Wimo
Berichten: 2480
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Wimo » 09 jul 2025, 21:10

Piep piep .... Moet ik al 20k apart leggen?

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3846
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 09 jul 2025, 21:20

Kadett schreef: 09 jul 2025, 20:17
Enrico schreef: 09 jul 2025, 17:52 IMG_9518.jpeg

Dit heb ik ook proef gereden, was verrassend maar op een paar punten die het meest toe doen, teleurstellend.
Wel benieuwd wat dan tegen viel.
De Emira is pure eye candy! Een rit van 30 minuten en ik had 20 nieuwe vrienden. Zo veel duimen gezien, toeteren, zwaaien, uitdagingen door Golf R, M2, bestel busjes, 4 dames in een picanto.

Als je aandacht wil is dit de auto voor jou! In Rood!

Maar: De user interface was net niveau Nintendo 64. Was niet intuïtief, zag el erg knullig uit maar gelukkig had ie Apple CarPlay. Ik zou dan altijd Apple car play gebruiken.

Het geluid in sport en track mode was in de cabine te nep. Te hard ook. Ik heb 5 minuten in sport gereden en dan terug gezet op normal om af te zijn van het geluid.

Maar de aller grootste issue, wat een show stopper is, is het stuur gevoel. Vergelijken met de 911 had ik bijna 50% meer stuur beweging nodig om de zelfde hoeveelheid richting verandering te veroorzaken. Ik moest vaker overnemen dan ik zo willen, zo veel stuurslag heb ik enkel ooit gehad in mijn 1988 Seat Ibiza 1.2L van mijn moeder.

Dat was voor mij een dooddoener.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3846
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 09 jul 2025, 21:21

Wimo schreef: 09 jul 2025, 21:10 Piep piep .... Moet ik al 20k apart leggen?
Dat was zeker een punt van overweging! Is me niet gebeurt maar had net zo gekund!

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Daan » 09 jul 2025, 21:52

Ik kan mij dit goed voorstellen. Hoe mooi is autorijden dat de smaak een voorkeur per persoon zo anders kan zijn. Er is geen waarheid in belevenis, het is puur subjectief.

Mijn overstap had ook te maken met het interieur en op moderner maar ook op gevoel veel ruimer. Een leukere plek voor mij als ik 1100km moet rijden naar de Pyreneeën, Alpen of Noord Spanje. De stoelen vind ik ook ruimer en comfortabeler dan de 718.

De 718 vind ik boven de 200 veel nerveuzer dan de 992, maar dat is enkel relevant als je vaak op de autobahn gaar cruisen boven de 200.

De 718 voelde voor mij ook safer, ik kon zo hard rijden maar voelde nooit als hard rijden. De S was te snel. Hoe gek dat klinkt, waar ik in de kleine platteland weggetjes met de 718 110-130 kon rijden tikt de S snelheden dat ik aan Duitse, Franse, Belgische of Spaanse agenten niet kan verklaren. Het was duizelingwekkend hoe snel ik op stratosferische snelheden zat.

Op de autobahn 330 op de teller tikken ditto angstwekkend. En Hert zou de wagen tot brokjes laten ontploffen. De Hert ook.

Nee, ik heb een downgrade! 🫣 maar ben wel super blij met de extra belevenis! En minder zorg, want een andere grote reden was de engineering flaw van de PCCB waar ik later op terug kom!
Verschil in beleving is inderdaad zo persoonlijk als het maar kan. 100% eens. Ik heb onwijs veel plezier beleefd aan de 911’s. Van een downgrade zoals jij gechargeerd zegt is uiteraard geen sprake. Ik had misschien een grotere stap verwacht van 718 naar 911.

En dat is het zeker als het op de aspecten aankomt zoals ik eerder al aangaf, plus wat jij zegt; ruimer interieur, betere auto voor lange afstanden en stabieler op hoge snelheden. Maar ik vind het knussere van de 718 dan weer wat lekkerder. Verder moet ik zeggen dat ik als totaalplaatje de 4 cilinder turbo in de Boxster/Cayman iets minder fijn vond dan de ‘6’ in de GT4/GTS. Die laatste voelt beter op z’n plek imho.

Over de Emira trouwens trok ik dezelfde conclusie. Als ex Lotus rijder (Elise MkII 111R) moest ik de Emira natuurlijk ook rijden. Ik vind het echt een mooie auto. Maar idd niet meer het stuurgevoel wat ik in de Elise had. En ook qua overige ‘interfacing’ in het interieur kunnen ze absoluut niet mee. Vond het wel jammer trouwens. Helemaal nu Lotus eigenlijk morsdood is.

Daan…

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34164
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door JP » 09 jul 2025, 22:11

Enrico schreef: 09 jul 2025, 17:52 IMG_9518.jpeg

Dit heb ik ook proef gereden, was verrassend maar op een paar punten die het meest toe doen, teleurstellend.
Oh dit is een Emira..... dacht de zoveelste Ferrari :bag:

Downsizing, na de S komt..... ? Puma ST dan maar :df:

Marcelvv
Berichten: 593
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Marcelvv » 09 jul 2025, 22:51

Zal een T met handbak worden. Ik heb gereden met een 4S en met een gewone 2, qua DF heb ik ook een voorkeur voor de Carrera 2.
En 395 pk is ook gewoon echt een snel apparaat.

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de remmen….

Marcelvv
Berichten: 593
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Marcelvv » 09 jul 2025, 22:51

Zal een T met handbak worden. Ik heb gereden met een 4S en met een gewone 2, qua DF heb ik ook een voorkeur voor de Carrera 2.
En 395 pk is ook gewoon echt een snel apparaat.

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de remmen….

Wimo
Berichten: 2480
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Wimo » 09 jul 2025, 23:18

Rwd>4wd bij een 992... :headbang:

mark323ti
Berichten: 1575
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door mark323ti » 10 jul 2025, 17:00

Ik snap het wel. Bij de auto's van tegenwoordig geldt less is more. Minder vermogen, minder techniek, minder gewicht -> meer beleving.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3846
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 10 jul 2025, 20:36

Buiten om het feit dat een C2S 992.1 te veel kracht heeft om op 10/10ths te rijden op de openbare weg, hebben na genoeg alle Porsches die een big brake kit gebruiken waar je je vingers niet tussen de klauw en velg kan krijgen, een probleem.

Rocks! Die gaan daar klem zitten met als gevolg, schade aan je velgen. In mijn geval beide. Maar daar had ik wellicht mee kunnen leven. Het groots gevaar zit op het moment zo een steen uit elkaar spettert en de klauw in gaat. Dan kan ook de Carbon Ceramic schijf schade lopen en dat is een enorme schade post die ik niet zou willen hebben. Er is niets aan te doen.

Foto’s, laten zien wat een klein steen veroorzaakt
IMG_9467.jpeg
IMG_9467.jpeg (34.07 KiB) 118 keer bekeken
IMG_9471.jpeg
IMG_9471.jpeg (40.07 KiB) 118 keer bekeken
IMG_9473.jpeg
IMG_9473.jpeg (29.16 KiB) 118 keer bekeken
.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Daan » 10 jul 2025, 20:53

Schade aan zo’n schijf zit je niet op te wachten idd. Zeker door zoiets stoms als een steentje. Dan maar wat vaker velgen poetsen met stalen remmerij ;-)

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3846
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S - vervanger v/d 718 Cayman S

Bericht door Enrico » 10 jul 2025, 21:50

Daan schreef: 10 jul 2025, 20:53 Schade aan zo’n schijf zit je niet op te wachten idd. Zeker door zoiets stoms als een steentje. Dan maar wat vaker velgen poetsen met stalen remmerij ;-)
Absolutely! Met satijn zwart velgen kun je ook wat langer wachten met poetsen 🤣

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], S-RS en 7 gasten