Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 jan 2008, 22:28

Mark met z'n altijd nuchtere kijk op auto's.
Hulde!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 23:20

Macboy schreef:Rico kan ook alles recht lullen :)

Hij denkt nog steeds dat de E46 de uber M3 is terwijl de E36 net zo snel is en eigenlijk ook mooier was, laten we de E30 maar helemaal vergeten :)

Die kun je nu voor 10k kopen en NEVER nooit niet dat de E92 M3 10x dat bedrag waard is ;)
Hoho dat schrijf ik dus nergens hé. e46 M3 heb ik nooit de uber M3 genoemd. Over de e36 M3 ben ik nog nooit negatief geweest, en de e92 M3 is op vele vlakken vast en zeker een betere M3 geworden dan een e46 M3. E30 is een verhaal apart.. eigenlijk geen punt van discussie. In de M3 dynastie de meest vreemde eend in de bijt ook al was het, HET origineel.

De enige reden waarom IK een e46 M3 rij is omdat het mijn droomauto is. Niet omdat het een sportwagen zou wezen (heb ik ook nooit beweerd) niet omdat het de beste M3 zou zijn, niet omdat het een performance bargain is..

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 jan 2008, 23:25

Tja ik zie het zo. Een rwd auto, mooie balans, goede afwerking, heerlijke hoogtoerige motor (8000rpm rules gewoon, hoeveel cilinders het ding ook heeft!) en goede prestaties, dat moet elke autoliefhebber aanspreken (al is het dankzij het gewicht en luxe ook weer geen echte sportauto). De M3's voldoen daaraan, welk type het ook is.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 02 jan 2008, 23:35

Als je verwacht met een nieuwe M3 een pure sportwagen in huis te halen (als in: ultralichte rolkooi op wielen zonder luxevoorzieningen) zit je inderdaad fout met een M3, maar een M3 wordt dan ook helemaal niet als een dergelijke wagen in de markt gezet. Discussie hierover heeft mijn inziens weinig zin.

De M3-koper zit niet te wachten op een spartaanse Evo of Sti, die wil een interieur waarin hoogwaardige materialen worden gebruikt en is nagedacht over het design en de ergonomie, een auto die presence heeft (dus niet het uiterlijk van een opgeschaald radiografisch bestuurbaar autootje) en voorzien is van de nieuwste gadgets en alle denkbare luxe. De E92 M3 heeft deze doelgroep veel meer te bieden dan een E30 M3, Evo of Sti.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 jan 2008, 08:18

markk schreef:...
Wil je een pure / scherpe sportauto dan moet je BMW en alle ///M modellen vergeten en gaan shoppen bij Lotus, Donkervoort, e.d. En verder bij Porsche (911/Boxster/Cayman), Ferrari (430), Lamborghini (Gallardo) of specials a la speedster's, Skyline's, Impreza STI's, EVO's, etc.....
Onderschrijf je betoog, op het stukje hierboven na: bij een pure (sport) auto denk ik juist niet aan "electronica bommetjes" zoals een Skyline of een Evo (enkele speciale uitvoeringen hiervan daargelaten). (200SX kan volgens mij wel in het rijtje ;) ) Sterker nog, ik denk dat het zelfs een afweging kan zijn wel of geen 4x4 op te nemen in dat rijtje. Tractie van 4x4 is top, maar het gevoel van een goede strak sturende RWD auto is niet te evenaren volgens mij.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 03 jan 2008, 08:55

F430 elektronica bommetje ? Misschien maar is toch wel erg scherp en geeft erg veel beleving hoor. Zelfde geldt voor een Gallardo.

4x4 hokken zijn een geval apart. Een EVO zit ook vol elektronica (ACD, S-AYC, etc.) maar vind ik toch erg sportief hoor. Zelfde geldt voor een Sti waar ze met DCCD elektronisch allerlei grappen uithalen.

Skyline weet ik niet, nooit in gereden maar lijkt me op basis van feedback, verslagen en filmpjes ook een ernstig goede speelauto.

Elektronica hoeft niet te betekenen dat alle lol weg is. Een F430 met z'n e-diff is daar een goed voorbeeld van. Geldt overigens misschien ook voor de 135i e-diff en als ik het filmpje van Andre zie en de feedback van Andre erover hoor.

Verder bepaald niet alleen een diff / overstuur karakter of een auto scherp stuurt. Er zijn genoeg voorwielaandrijvers die moeilijk / niet in overstuur te krijgen zijn maar die veel scherper sturen en agieler aanvoelen dan een M3 of een willekeurige andere BMW (me hierbij realiserend dat ik hier een generaliserende uitspraak doe, heb niet alle BMW's gereden en zeker de 1-serie niet). Neem mn eigen 206gti, neem m'n oude Ibiza TDI 130 Sport, neem een willekeurige Honda type-R, neem 1 van de VdV editie Leon's, etc. M.i. allemaal agieler en scherper in stuurgedrag dan een M3 of willekeurige andere BMW...

Vergelijk je een BMW/M3 weer met een willekeurige Audi/(R)S of Mercedes/AMG (zelfde disclaimer, heb niet alle Audi's / AMG's gereden maar wel een aantal) hetzelfde verhaal. Dan is een M3 weer een stuk sportiever / scherper. In het algemeen dan bij vergelijkbare auto's een SLK 55 AMG is nl. wel wat sportiever/agieler dan een e46 M3.

Tijden veranderen wel, ik ben bijv. heel benieuwd wat een 135i coupe doet en wat bijvoorbeeld een C63 AMG doet tov een e92 M3...

Mark.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Nieuws

Bericht door Sperdy » 03 jan 2008, 12:35

Liebe freunden und freundinnen,

Er is witte rook. Ik laat mijn pausmobiel (een 135i Coupe, voor de nieuwelingen onder ons) op 27 februari door AC Schnitzer in Aken tunen naar 360 pk / 450 Nm.

Later meer.

Grusse Ferdinand

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 03 jan 2008, 12:39

Tjezus 360pk! Gaaf hoor. Je komt em nog wel een keer showen op een DF dag/meeting?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuws

Bericht door RVV » 03 jan 2008, 12:46

Ferdinand schreef:Liebe freunden und freundinnen,

Er is witte rook. Ik laat mijn pausmobiel (een 135i Coupe, voor de nieuwelingen onder ons) op 27 februari door AC Schnitzer in Aken tunen naar 360 pk / 450 Nm.

Later meer.

Grusse Ferdinand
Niet meer door die Zwitsers die het over 380pk hadden ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 03 jan 2008, 12:54

Koppel is wat aan de lage kant lijkt me?
De 2.0T van VAG zit al aan de 400Nm met 280pk.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jan 2008, 13:07

ja allemaal aan de vag.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jan 2008, 13:13

Andre heb je hem al op kenteken ?

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 03 jan 2008, 13:16

We willen filmpjes zien :lol: 8)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 03 jan 2008, 13:37

Andre schreef:ja allemaal aan de vag.
Was gewoon een serieuze opmerking hoor... :?

Ach, laat ook maar.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 03 jan 2008, 14:01

Andre is op zn bmw teentje getrapt :wink:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jan 2008, 14:02

Ik heb een schrijven van bmw. Er komt een complete bmw performance lijn.

luchtfilters
sportuitlaten
recaro stoelen
complete Tii bodykit
Tii wielen
Carbon achtervleugeltje
Carbon diffuser
etc etc.


Ik denk dat de Tii op de autobeurs meer een showcase was voor de bmw performance parts.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Nieuws

Bericht door Sperdy » 03 jan 2008, 14:04

Rico v Velzen schreef:
Ferdinand schreef:Liebe freunden und freundinnen,

Er is witte rook. Ik laat mijn pausmobiel (een 135i Coupe, voor de nieuwelingen onder ons) op 27 februari door AC Schnitzer in Aken tunen naar 360 pk / 450 Nm.

Later meer.

Grusse Ferdinand
Niet meer door die Zwitsers die het over 380pk hadden ?
Ha Rico,

Nope. Ze zijn me nu te vaag, en blijven toch ongewis over deze tuning van 380 pk. Vertrouwen is weg. AC Schnitzer heb ik wel vertrouwen in, zijn altijd zeer concreet/zakelijk geweest aan de telefoon. Max. 360 ps, und damit basta.

Schnitzer kwam een paar jaar terug met een Mini tuning van 192 pk, andere tuners (Hartge, Hamann, Digitec, Works, MTH, Braspenning, etc) riepen 205pk en meer! Vervolgens blies de AC Schnitzer alles voorbij met het minst opgegeven pk's en het laagst opggeven koppel. Inmiddels weet ik, zoals we allemaal wel weten, dat er met chiptuningsgetallen wordt gesmeten, en we weten ook dat het schering en inslag is dat de opgegeven waardes niet worden gehaald. (Heb ooit een Seat Leon 2.0 turbo gezien bij Beek Autoracing die ruim 270pk moest halen (chiptuning en andere spruit, sportkat en einddempers). Kwam op de bank niet verder dan net 240 pk met kilo's minder aan koppel. Let op, ik wil helemaal geen discussie nu openen, dat de meting niet goed was/omstandigheden. Het enige dat telt is wat Klaas Vuurbeek (Beek) zei: 'ach, dit komen we dagelijks tegen..'.

Wat heeft het een moeite (en geld!) gekost om mijn Mini uiteindelijk op 235 pk te krijgen (er is ooit 250pk beloofd!!). Ok, rijdt nu fantastisch, maar er zijn legio (hard- en software) aanpassingen voor nodig geweest, en specialisten die echt weten wat ze met software(!!) kunnen doen, om het zover te krijgen.

Dit geldt natuurlijk ook voor Schnitzer. Het blijft, ook bij hen, een gok. Ik laat hoogstwaarschijnlijk ook het onderstel verlagen, maar is nog niet zeker. Ik mag 's ochtends eerst met een door hen getunede 135i (360 pk en verlaagd onderstel) proefrijden. Als dat bevalt doen ze mijn auto, anders niet. Lijkt me wel ok.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 03 jan 2008, 14:04

@andre: Alleen bij auto te bestellen of ook los?

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jan 2008, 14:05

alles achteraf. En zo moet het ook.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 03 jan 2008, 14:09

Nog iets waar ik echt niet in geloof:
Een 135i zal never nooit niet even snel/goed zijn dan een e92 M3. Dat moeten de marketing-believers onder ons toch weten?!?

Ik heb eerder al mijn mening over dat "e92 M3 is te zwaar" geblaat gegeven. Een M3 is gewoon geen sportwagen! En als je dat een nadeel vind ga je maar wat bodderen in een knalharde lotus, donkervoort of whatever...
Best of both worlds equals ///M3, en zo is het al meer dan 15 jaar! En iemand die zegt dat de e92 M3 geen waardige opvolger is van de e46 M3 heeft het punt van de M3 gewoon niet begrepen.
Ik snap de ophef trouwens niet over dat M3 <-> gewicht gedoe, waarom komen er nooit geen discussies boven over de al dan niet sportiviteit van een RS4 of C63? Omdat het logge bakken zijn! En in essentie is de M3 niet anders! Het is een gewone 3 serie met ondersteltweaks en een dikke motor. Vind je het raar dat een scratch built sportwagen het beter doet op een circuit of tenminste gevoelsmatig scherper rijdt dan een opgeleukt productiemodel met 5000pk?

Die 135i is mooi, snel en speciaal. 100% akkoord! Maar beter dan een M3? No freakin' way! Prijs verhouding misschien wel, maar dat is een andere kwestie.

135i chiptuned naar 380pk en 6 miljoen Nm of een stdrd e46 M3 en ik heb mijn keuze snel gemaakt, M3 all the way. De M3 geeft mij tenminste het gevoel dat het scherp, direct en sportief is. Het ding heeft in mijn ogen gewoon 6x meer karakter.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 03 jan 2008, 14:10

Andre schreef:Ik heb een schrijven van bmw. Er komt een complete bmw performance lijn.

luchtfilters
sportuitlaten
recaro stoelen
complete Tii bodykit
Tii wielen
Carbon achtervleugeltje
Carbon diffuser
etc etc.


Ik denk dat de Tii op de autobeurs meer een showcase was voor de bmw performance parts.
Ik denk ook dat BMW het helemaal niet voor elkaar gekregen had er dik 100kg uit te slopen (let wel: met een acceptabele prijs) dus nu doen ze het met "spiegeltjes en kraaltjes".

///M van Marketing, maar nu ook voor niet-///M modellen.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jan 2008, 14:23

qoute

135i chiptuned naar 380pk en 6 miljoen Nm of een stdrd e46 M3 en ik heb mijn keuze snel gemaakt, M3 all the way. De M3 geeft mij tenminste het gevoel dat het scherp, direct en sportief is. Het ding heeft in mijn ogen gewoon 6x meer karakter.


En die gedachte dennis wil bmw M graag zo houden.

:)

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jan 2008, 14:43

Ik heb 2 bmw e46 m3 gehad veel plezier aan beleefd vooral de eerste. Vroeger was een M iets aparts en speciaal je kon voor minder geld ferrari s porsches bijhouden etc.

Alleen ik vindt persoonlijk een m3 het geld niet meer waard tov de bmw AG modellen. Het gat tussen M en AG wordt kleiner en kleiner. Kijk bijv naar de 6pot s brembo op de 135i tov 1 pot remklauw op e92 m3. Kijk naar de 335i motor wat een beul van een motor is.

Een M3 heeft hier en daar wat hardere bussen in de ophanging. Dikkere stabi s sperdiff wat effect heeft op wegligging. Wat leuke M badges etc. Wat extremere bodykit. Allemaal prachtig hoor let wel. En als je het geld er voor over hebt prima toch. Je hebt er zeker een goeie aan.

Wij zijn met 1 serie race auto bezig. Daar past het complete m3 onderstel subframe voor en achter van een m3 e92 gewoon onder zonder ook maar een gram aanpassing. Je kan gewoon de v8 er zo inlepelen je hoeft nergens te lassen of wat dan ook. Wij gaan de v8 niet gebruiken maar een 6 cil maar alles past er zo in.

Hier wat foto s van peter vd kolk zijn 1 serie met v8 e92 m3 motor.

http://www.supercarchallenge.nl/forum_r ... postID=145




[img:1024:768]http://i220.photobucket.com/albums/dd14 ... C00074.jpg[/img]

[img:1024:768]http://i220.photobucket.com/albums/dd14 ... C00090.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 03 jan 2008, 14:43

Dennis Schroyen schreef:Nog iets waar ik echt niet in geloof:
Een 135i zal never nooit niet even snel/goed zijn dan een e92 M3. Dat moeten de marketing-believers onder ons toch weten?!?

Ik heb eerder al mijn mening over dat "e92 M3 is te zwaar" geblaat gegeven. Een M3 is gewoon geen sportwagen! En als je dat een nadeel vind ga je maar wat bodderen in een knalharde lotus, donkervoort of whatever...
Best of both worlds equals ///M3, en zo is het al meer dan 15 jaar! En iemand die zegt dat de e92 M3 geen waardige opvolger is van de e46 M3 heeft het punt van de M3 gewoon niet begrepen.
Ik snap de ophef trouwens niet over dat M3 <-> gewicht gedoe, waarom komen er nooit geen discussies boven over de al dan niet sportiviteit van een RS4 of C63? Omdat het logge bakken zijn! En in essentie is de M3 niet anders! Het is een gewone 3 serie met ondersteltweaks en een dikke motor. Vind je het raar dat een scratch built sportwagen het beter doet op een circuit of tenminste gevoelsmatig scherper rijdt dan een opgeleukt productiemodel met 5000pk?

Die 135i is mooi, snel en speciaal. 100% akkoord! Maar beter dan een M3? No freakin' way! Prijs verhouding misschien wel, maar dat is een andere kwestie.

135i chiptuned naar 380pk en 6 miljoen Nm of een stdrd e46 M3 en ik heb mijn keuze snel gemaakt, M3 all the way. De M3 geeft mij tenminste het gevoel dat het scherp, direct en sportief is. Het ding heeft in mijn ogen gewoon 6x meer karakter.
ha Dennis,

Dit is m.i. volgens mij ook precies het verhaal. Daarom moeten we het ook niet hebben over het 'overgewicht' van de 135i, dat is een non-discussie. Ze is zo zwaar als dat ze bedoeld is. De 135i is een lompe burgerbak GT, en hupsakee. Voor op de openbare weg voor Jan-en-Alleman. Om er 360pk in te proppen is het nog steeds diezelfde lompe burgerbak, met alleen nog veel meer te veel aan pk's (maar wel leuk, het idee alleen is al voldoende). Maar er is helemaal niets mis met deze wulpse dame, wat? ze is fantastisch! En (minder elevant) voor 50k is het, in mijn ogen, een zeer scherpe en concurrende aanbieding.

O ja, en nog dit.

Natuurlijk leveren die aftermarket carbonspullen geen gewichtsvoordeel op. Maar is voor het opleuken. Het zijn allemaal speeltjes voor papa die dat dan aan zijn zoontje kan laten zien. Nou en? Zegt BMW dan dat je er met hun carbonplaksels er een M3 van maakt, welnee. Misschien in de folder wel voor de 'show'. Haha. Maar als men het mooi vindt, natuurlijk er op plakken (ik overweeg de carbon diffuser en misschien de spiegels, staat cool man, yes! Maar ik zal het wel eerst aan haar moeten vragen denk ik).

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 03 jan 2008, 14:56

Zo zo!!! Wat een project is dat zeg, die 1 met V8. Mooi dat alles zo over te zetten is. Wanneer gaan jullie rijden André, wordt dat direct vanaf het begin van het seizoen met een 1. En wat gebeurd er met de M3 GTR? Of blijven jullie die ook inzetten. Wordt het niet tijd voor een eigen wagen voor jou?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo en 31 gasten