Lotus Elise S2 135R
- Maik
Re: Lotus Elise
Lotus is ook een begenadigd motoren designer, maar toch wil je er een ander TB en luchtfilter opzetten? Ze weten heus wel hoe ze een torretje goed moeten maken hoor 

- Stéphane
TB is van LotusMaik schreef:Lotus is ook een begenadigd motoren designer, maar toch wil je er een ander TB en luchtfilter opzetten? Ze weten heus wel hoe ze een torretje goed moeten maken hoor

- Maik
Natuurlijk, ik snap je heel goed hoor, je kan altijd nog wat anders proberen. Als dit al een hele mooie upgrade is tov van je (versleten?) huidige set-up, dan is dat gewoon zo 

- Stéphane
Precies dat is het. Peter zei vorig jaar al dat de achterdempers mogelijk vervangen moesten worden, dus dat doe ik nu gelijk. En dan met de upgrade van de Bilsteins is dit dan prima zo.Maik schreef:Natuurlijk, ik snap je heel goed hoor, je kan altijd nog wat anders proberen. Als dit al een hele mooie upgrade is tov van je (versleten?) huidige set-up, dan is dat gewoon zo
- Macboy
Leuke updates Stephane. Leuke foto ook van binnen, jammer enkel bovenkant dashboard, terwijl het daaronder nu juist zo gaaf is bij dit soort karretjes dus even een nieuwe poging 
En die camera hahah "geweldig" als iemand ermee weg zou gaan.
Ik wist trouwens niet dat die dingen zo'n vet geluid hadden !!!

En die camera hahah "geweldig" als iemand ermee weg zou gaan.
Ik wist trouwens niet dat die dingen zo'n vet geluid hadden !!!
-
Ik heb die S1 - S2 Bilstein Suspension Upgrade er ook onder zitten en die set is behoorlijk soft.
Achteraf gezien had ik veel liever de Nitrons of Ohlins (met zwaardere veren) gehad.
Heb je wel eens gereden in een Elise met die Bilsteins eronder?
Achteraf gezien had ik veel liever de Nitrons of Ohlins (met zwaardere veren) gehad.
- Stéphane
Soft maakt niet uit en zegt ook verder niets. Hard is alleen prettig op een biljartlaken glad wegdek en dat heb je haast nergens, zelfs op de meeste circuits niet. Mijn vorige Bilstein onderstel was ook niet hard te noemen en de grip was erg goed. Daar gaat het om. In een lichte auto moet je ook niet een te hard onderstel hebben volgens mij, want dan stuiter je alle kanten op.Elise schreef:Ik heb die S1 - S2 Bilstein Suspension Upgrade er ook onder zitten en die set is behoorlijk soft.
Ik heb nog niet in een Elise met Bilsteins gereden. Dat gaat over een week of 3 gebeuren

-
Neem aan dat Lotus het onderstel voor sportief straatwerk en een breed publiek heeft afgesteld, dus zullen ze echt wel voldoen. Dat dit (overdreven gezegd) het beste moet zijn omdat Lotus weet hoe ze een onderstel moeten afstellen durf ik overigens best tegen te spreken. Dat is imho nog altijd afhankelijk van de doelgroep en het budget die Lotus voor ogen heeft gehad. Hetzelfde verhaal zal wel opgaan voor de remblokken. 

-
Ik had de Bilstein set gekocht na alle lovende kritieken die ik had gelezen op Seloc zonder er vooraf mee gereden te hebben.
Zoals gezegd, mij valt de set tegen, te soft en te veel bodyroll.
Ik ben in ieder geval van plan om mijn set te vervangen door een setje Ohlins of Nitrons, eventueel icm een zwaardere ARB.
Voordeel van een setje Nitrons of Ohlins is dat je later altijd nog andere veren kunt kiezen. Helaas gaat die vlieger met de Bilsteins niet op...
Zoals gezegd, mij valt de set tegen, te soft en te veel bodyroll.
Ik ben in ieder geval van plan om mijn set te vervangen door een setje Ohlins of Nitrons, eventueel icm een zwaardere ARB.
Voordeel van een setje Nitrons of Ohlins is dat je later altijd nog andere veren kunt kiezen. Helaas gaat die vlieger met de Bilsteins niet op...
- Stéphane
@allen: Eens.
De discussie wordt interessanter.
@Elise: Interessant, maar waar heb je dit vastgesteld? Wat gebruik je als referentie?
De discussie wordt interessanter.
@Elise: Interessant, maar waar heb je dit vastgesteld? Wat gebruik je als referentie?
- Stéphane
Thanks. Ondertussen nog meer updates. Zal binnenkort even een nieuwe poging doen om een vollediger beeld van het interieur te gevenMacboy schreef:Leuke updates Stephane. Leuke foto ook van binnen, jammer enkel bovenkant dashboard, terwijl het daaronder nu juist zo gaaf is bij dit soort karretjes dus even een nieuwe poging

Om zelfs jouw naam als interieurfetisjist een beetje steun te geven, ik heb een nieuwe versnellingspook knop gekocht. De oude is helemaal beschadigd doordat de vorige eigenaar een ring had.
En omdat ik ergens op een foto had gezien hoe hij er origineel uitzag, heb ik een nieuwe besteld. Mooie glimmende knop <deur open voor standaard puberale grappen>:
Tja, dan had de video er waarschijnlijk heel anders uit gezien.Macboy schreef:En die camera hahah "geweldig" als iemand ermee weg zou gaan.
Macboy schreef:Ik wist trouwens niet dat die dingen zo'n vet geluid hadden !!!
Aah, WTF. Ik bestel gewoon de Nitrons. Klaar

Laatst gewijzigd door Stéphane op 25 jan 2009, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dan kan ik maar 1 ding zeggen: goede keus. 

- Stéphane
Het is dus al weer geregeldThat is OK Stephane; we can make the adjustment here.
We will order the Nitron’s tomorrow but please be aware these usually take 7-10 days to arrive with us.
Cheers
Geary J Powell
Managing Director
www.EliseParts.Com
Serving the Lotus community since 1999

- GTRene
mooi spul man
trouwens die Ohlins zullen ook wel een stukkie duurder zijn schat ik? maar voordeel hiervan is ook geen extra gewicht/cilinder...

trouwens die Ohlins zullen ook wel een stukkie duurder zijn schat ik? maar voordeel hiervan is ook geen extra gewicht/cilinder...
- Stéphane
Dank je. Ohlins zijn rond de €2300-€3000 afhankelijk van welke je wilt hebben. Dat vind ik een beetje overdreven en dus niet nodig.GTRene schreef:mooi spul man![]()
Sowieso altijd leuk als iedereen het beste-van-het-beste allemaal wil kopen. Maar als ik zie hoeveel ik er uithaal vraag ik me altijd af of dat allemaal wel zo nodig is. Ik denk dat 80% van de mensen hier en op diverse andere fora (incl. ik zelf) zich beter eerst maar gewoon eens kan focussen op leren rijden in plaats van bakken met geld in een auto te stoppen. Daarom koop ik over het algemeen meestal bovengemiddeld goede spullen en bijna nooit het duurste van het duurste.
- GTRene
zow...stuk duurder dus.
Ik geef je groot gelijk, zou ik ook voor kiezen, mooi spul en nog goed ook. meer is niet nodig.
Ik geef je groot gelijk, zou ik ook voor kiezen, mooi spul en nog goed ook. meer is niet nodig.
- Maik
Hehehe, goed gedaan Stephane 8)
Die Nitrons zijn nu overigens een koopje, ik heb er nog iets van 1750euro voor betaald, nu heb jij ze voor minder dan 1300 denk ik
Ik heb daarnet ook nog een bestellinkje bij Eliseparts de deur uit gedaan, nog even profiteren van die goedkope GBP
Die Nitrons zijn nu overigens een koopje, ik heb er nog iets van 1750euro voor betaald, nu heb jij ze voor minder dan 1300 denk ik

Ik heb daarnet ook nog een bestellinkje bij Eliseparts de deur uit gedaan, nog even profiteren van die goedkope GBP

- frank de jonge
Die Nitron dempers lijken wel erg veel op die demper wat in mij FR hok zit :O
Alles die is een wat kleiner formaat
Mooi spul man
Alles die is een wat kleiner formaat

Mooi spul man

- Stéphane
@Maik: Iets in die richting inderdaad. Weet het pas precies als betaling door bank verwerkt is. Ik heb bewust inderdaad ook even wat spullen juist nu besteld.
- SteV6
Stéphane,
Van die Nitrons ga je denk ik geen spijt krijgen! En als je ze eronder hebt zitten kom je terug op je opmerking dat de afstemming van Lotus niet zomaar te verbeteren valt ...
De eerste periode na montage zal je wel wat tijd kwijt zijn met het zoeken naar de voor jou prettigste dempersetting. Alhoewel, dat is juist erg leuk. Zoeken naar de juiste combinatie van bandenspanning en hardheid van de demper
Daarna een keer via http://www.carlimits.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; een training bij Andrew Walsh boeken en je zal nog meer genieten van je Elise
Gr. Stephan
Van die Nitrons ga je denk ik geen spijt krijgen! En als je ze eronder hebt zitten kom je terug op je opmerking dat de afstemming van Lotus niet zomaar te verbeteren valt ...
De eerste periode na montage zal je wel wat tijd kwijt zijn met het zoeken naar de voor jou prettigste dempersetting. Alhoewel, dat is juist erg leuk. Zoeken naar de juiste combinatie van bandenspanning en hardheid van de demper

Daarna een keer via http://www.carlimits.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; een training bij Andrew Walsh boeken en je zal nog meer genieten van je Elise

Gr. Stephan
-
Stéphane, die Bilsteins moet je gewoon zien als een vervanger voor de oude Koni's. Prima dempers, waarbij je lekker wat comfort hebt.
Maar ik had al gelezen dat je ook het ciruit op gaat met je Elise en daarvoor zijn ze gewoon te soft, vandaar de waarschuwing om niet dezelfde fout te maken die ik heb gemaakt.
Mocht je achteraf spijt krijgen van die Nitrons (wat ik me niet kan voorstellen), dan wil ik ze wel van je overnemen
Even nog voor jou ter vergelijking de veersterkte van standaard dempers.
Koni 157 / 228
Bilstein 242 / 285
Nitron 325 / 400
Veel plezier van je upgrades 8)
Maar ik had al gelezen dat je ook het ciruit op gaat met je Elise en daarvoor zijn ze gewoon te soft, vandaar de waarschuwing om niet dezelfde fout te maken die ik heb gemaakt.
Mocht je achteraf spijt krijgen van die Nitrons (wat ik me niet kan voorstellen), dan wil ik ze wel van je overnemen

Koni 157 / 228
Bilstein 242 / 285
Nitron 325 / 400
- RobS
Luchtfilter, Janspeed einddemper en grote gasklep gaf bij mij het volgende resultaat.

Nitron :banaan:
Nitron :banaan:
- GTRene
Lekker overzichtelijkElise schreef:Stéphane, die Bilsteins moet je gewoon zien als een vervanger voor de oude Koni's. Prima dempers, waarbij je lekker wat comfort hebt.
Koni 157 / 228
Bilstein 242 / 285
Nitron 325 / 400

krijg je daar trouwens een sleuteltje bij om ze te verstellen? die Nitrons...
- SteV6
Wat wil je verstellen René?
De demper is in 26 klicks van hard naar zacht te verstellen middels een stelschroef / draaiknop ... Rijhoogte is iets aan te passen, maar dat heeft invloed op de voorspanning van de veer, dus daar zou ik niet teveel aanpassen. Je gaat met Nitrons toch al rond de 25mm omlaag ten opzichte van standaard.
Voor het harder of zachter stellen van de dempers hoeven de wielen er gelukkig niet af. Wel zo handig als je bij het circuit aankomt of als je aan het uitproberen bent. De knop is gewoon met je vingers te verdraaien, heb je geen gereedschap voor nodig.
Stephan
De demper is in 26 klicks van hard naar zacht te verstellen middels een stelschroef / draaiknop ... Rijhoogte is iets aan te passen, maar dat heeft invloed op de voorspanning van de veer, dus daar zou ik niet teveel aanpassen. Je gaat met Nitrons toch al rond de 25mm omlaag ten opzichte van standaard.
Voor het harder of zachter stellen van de dempers hoeven de wielen er gelukkig niet af. Wel zo handig als je bij het circuit aankomt of als je aan het uitproberen bent. De knop is gewoon met je vingers te verdraaien, heb je geen gereedschap voor nodig.
Stephan