Lotus Elise S2 135R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Lotus Elise

Bericht door Maik » 25 jan 2009, 09:52

Lotus is ook een begenadigd motoren designer, maar toch wil je er een ander TB en luchtfilter opzetten? Ze weten heus wel hoe ze een torretje goed moeten maken hoor :wink:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 25 jan 2009, 10:27

Maik schreef:Lotus is ook een begenadigd motoren designer, maar toch wil je er een ander TB en luchtfilter opzetten? Ze weten heus wel hoe ze een torretje goed moeten maken hoor :wink:
TB is van Lotus :P Maar weet je, het is gewoon heel simpel: ik vind dit voorlopig allemaal wel goed genoeg :) Zien we in Croix-en-Ternois wel of het allemaal ook echt goed genoeg is :D

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Lotus Elise

Bericht door Maik » 25 jan 2009, 10:47

Natuurlijk, ik snap je heel goed hoor, je kan altijd nog wat anders proberen. Als dit al een hele mooie upgrade is tov van je (versleten?) huidige set-up, dan is dat gewoon zo :)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 25 jan 2009, 11:08

Maik schreef:Natuurlijk, ik snap je heel goed hoor, je kan altijd nog wat anders proberen. Als dit al een hele mooie upgrade is tov van je (versleten?) huidige set-up, dan is dat gewoon zo :)
Precies dat is het. Peter zei vorig jaar al dat de achterdempers mogelijk vervangen moesten worden, dus dat doe ik nu gelijk. En dan met de upgrade van de Bilsteins is dit dan prima zo.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Lotus Elise

Bericht door Macboy » 25 jan 2009, 12:39

Leuke updates Stephane. Leuke foto ook van binnen, jammer enkel bovenkant dashboard, terwijl het daaronder nu juist zo gaaf is bij dit soort karretjes dus even een nieuwe poging :)

En die camera hahah "geweldig" als iemand ermee weg zou gaan.

Ik wist trouwens niet dat die dingen zo'n vet geluid hadden !!!

Elise
Berichten: 8739
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise

Bericht door Elise » 25 jan 2009, 13:48

Ik heb die S1 - S2 Bilstein Suspension Upgrade er ook onder zitten en die set is behoorlijk soft.
Achteraf gezien had ik veel liever de Nitrons of Ohlins (met zwaardere veren) gehad.

Heb je wel eens gereden in een Elise met die Bilsteins eronder?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 25 jan 2009, 15:15

Elise schreef:Ik heb die S1 - S2 Bilstein Suspension Upgrade er ook onder zitten en die set is behoorlijk soft.
Achteraf gezien had ik veel liever de Nitrons of Ohlins (met zwaardere veren) gehad.

Heb je wel eens gereden in een Elise met die Bilsteins eronder?
Soft maakt niet uit en zegt ook verder niets. Hard is alleen prettig op een biljartlaken glad wegdek en dat heb je haast nergens, zelfs op de meeste circuits niet. Mijn vorige Bilstein onderstel was ook niet hard te noemen en de grip was erg goed. Daar gaat het om. In een lichte auto moet je ook niet een te hard onderstel hebben volgens mij, want dan stuiter je alle kanten op.

Ik heb nog niet in een Elise met Bilsteins gereden. Dat gaat over een week of 3 gebeuren ;)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise

Bericht door allen » 25 jan 2009, 15:25

Neem aan dat Lotus het onderstel voor sportief straatwerk en een breed publiek heeft afgesteld, dus zullen ze echt wel voldoen. Dat dit (overdreven gezegd) het beste moet zijn omdat Lotus weet hoe ze een onderstel moeten afstellen durf ik overigens best tegen te spreken. Dat is imho nog altijd afhankelijk van de doelgroep en het budget die Lotus voor ogen heeft gehad. Hetzelfde verhaal zal wel opgaan voor de remblokken. :wink:

Elise
Berichten: 8739
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise

Bericht door Elise » 25 jan 2009, 16:19

Ik had de Bilstein set gekocht na alle lovende kritieken die ik had gelezen op Seloc zonder er vooraf mee gereden te hebben.
Zoals gezegd, mij valt de set tegen, te soft en te veel bodyroll.
Ik ben in ieder geval van plan om mijn set te vervangen door een setje Ohlins of Nitrons, eventueel icm een zwaardere ARB.

Voordeel van een setje Nitrons of Ohlins is dat je later altijd nog andere veren kunt kiezen. Helaas gaat die vlieger met de Bilsteins niet op...

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 25 jan 2009, 19:32

@allen: Eens.

De discussie wordt interessanter.

@Elise: Interessant, maar waar heb je dit vastgesteld? Wat gebruik je als referentie?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 25 jan 2009, 19:35

Macboy schreef:Leuke updates Stephane. Leuke foto ook van binnen, jammer enkel bovenkant dashboard, terwijl het daaronder nu juist zo gaaf is bij dit soort karretjes dus even een nieuwe poging :)
Thanks. Ondertussen nog meer updates. Zal binnenkort even een nieuwe poging doen om een vollediger beeld van het interieur te geven :)
Om zelfs jouw naam als interieurfetisjist een beetje steun te geven, ik heb een nieuwe versnellingspook knop gekocht. De oude is helemaal beschadigd doordat de vorige eigenaar een ring had.
En omdat ik ergens op een foto had gezien hoe hij er origineel uitzag, heb ik een nieuwe besteld. Mooie glimmende knop <deur open voor standaard puberale grappen>:
Afbeelding
Macboy schreef:En die camera hahah "geweldig" als iemand ermee weg zou gaan.
Tja, dan had de video er waarschijnlijk heel anders uit gezien.
Macboy schreef:Ik wist trouwens niet dat die dingen zo'n vet geluid hadden !!!

Aah, WTF. Ik bestel gewoon de Nitrons. Klaar :P

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stéphane op 25 jan 2009, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Lotus Elise

Bericht door Joy » 25 jan 2009, 19:38

:lol: prachtig :thumbup:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise

Bericht door allen » 25 jan 2009, 19:42

Dan kan ik maar 1 ding zeggen: goede keus. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 25 jan 2009, 19:58

That is OK Stephane; we can make the adjustment here.

We will order the Nitron’s tomorrow but please be aware these usually take 7-10 days to arrive with us.

Cheers

Geary J Powell
Managing Director

www.EliseParts.Com
Serving the Lotus community since 1999
Het is dus al weer geregeld ;) Even geduld nog dan maar :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise

Bericht door GTRene » 25 jan 2009, 20:26

mooi spul man :thumbup:

trouwens die Ohlins zullen ook wel een stukkie duurder zijn schat ik? maar voordeel hiervan is ook geen extra gewicht/cilinder...

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 25 jan 2009, 20:41

GTRene schreef:mooi spul man :thumbup:

trouwens die Ohlins zullen ook wel een stukkie duurder zijn schat ik? maar voordeel hiervan is ook geen extra gewicht/cilinder...
Dank je. Ohlins zijn rond de €2300-€3000 afhankelijk van welke je wilt hebben. Dat vind ik een beetje overdreven en dus niet nodig.

Sowieso altijd leuk als iedereen het beste-van-het-beste allemaal wil kopen. Maar als ik zie hoeveel ik er uithaal vraag ik me altijd af of dat allemaal wel zo nodig is. Ik denk dat 80% van de mensen hier en op diverse andere fora (incl. ik zelf) zich beter eerst maar gewoon eens kan focussen op leren rijden in plaats van bakken met geld in een auto te stoppen. Daarom koop ik over het algemeen meestal bovengemiddeld goede spullen en bijna nooit het duurste van het duurste.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise

Bericht door GTRene » 25 jan 2009, 20:48

zow...stuk duurder dus.
Ik geef je groot gelijk, zou ik ook voor kiezen, mooi spul en nog goed ook. meer is niet nodig.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Lotus Elise

Bericht door Maik » 25 jan 2009, 21:35

Hehehe, goed gedaan Stephane 8)
Die Nitrons zijn nu overigens een koopje, ik heb er nog iets van 1750euro voor betaald, nu heb jij ze voor minder dan 1300 denk ik :)
Ik heb daarnet ook nog een bestellinkje bij Eliseparts de deur uit gedaan, nog even profiteren van die goedkope GBP :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Lotus Elise

Bericht door frank de jonge » 25 jan 2009, 22:40

Die Nitron dempers lijken wel erg veel op die demper wat in mij FR hok zit :O

Alles die is een wat kleiner formaat :P

Mooi spul man :thumbup:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 26 jan 2009, 00:41

@Maik: Iets in die richting inderdaad. Weet het pas precies als betaling door bank verwerkt is. Ik heb bewust inderdaad ook even wat spullen juist nu besteld.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise

Bericht door SteV6 » 26 jan 2009, 10:32

Stéphane,

Van die Nitrons ga je denk ik geen spijt krijgen! En als je ze eronder hebt zitten kom je terug op je opmerking dat de afstemming van Lotus niet zomaar te verbeteren valt ...

De eerste periode na montage zal je wel wat tijd kwijt zijn met het zoeken naar de voor jou prettigste dempersetting. Alhoewel, dat is juist erg leuk. Zoeken naar de juiste combinatie van bandenspanning en hardheid van de demper :lol:

Daarna een keer via http://www.carlimits.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; een training bij Andrew Walsh boeken en je zal nog meer genieten van je Elise ;)


Gr. Stephan

Elise
Berichten: 8739
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise

Bericht door Elise » 26 jan 2009, 11:10

Stéphane, die Bilsteins moet je gewoon zien als een vervanger voor de oude Koni's. Prima dempers, waarbij je lekker wat comfort hebt.
Maar ik had al gelezen dat je ook het ciruit op gaat met je Elise en daarvoor zijn ze gewoon te soft, vandaar de waarschuwing om niet dezelfde fout te maken die ik heb gemaakt.

Mocht je achteraf spijt krijgen van die Nitrons (wat ik me niet kan voorstellen), dan wil ik ze wel van je overnemen :wink:

Even nog voor jou ter vergelijking de veersterkte van standaard dempers.
Koni 157 / 228
Bilstein 242 / 285
Nitron 325 / 400

Veel plezier van je upgrades 8)

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Lotus Elise

Bericht door RobS » 26 jan 2009, 11:14

Luchtfilter, Janspeed einddemper en grote gasklep gaf bij mij het volgende resultaat.

Afbeelding

Nitron :banaan:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise

Bericht door GTRene » 26 jan 2009, 11:27

Elise schreef:Stéphane, die Bilsteins moet je gewoon zien als een vervanger voor de oude Koni's. Prima dempers, waarbij je lekker wat comfort hebt.
Maar ik had al gelezen dat je ook het ciruit op gaat met je Elise en daarvoor zijn ze gewoon te soft, vandaar de waarschuwing om niet dezelfde fout te maken die ik heb gemaakt.

Mocht je achteraf spijt krijgen van die Nitrons (wat ik me niet kan voorstellen), dan wil ik ze wel van je overnemen :wink:

Even nog voor jou ter vergelijking de veersterkte van standaard dempers.
Koni 157 / 228
Bilstein 242 / 285
Nitron 325 / 400

Veel plezier van je upgrades 8)
Lekker overzichtelijk :thumbup: trouwens betekent dat dat de veersterkte ten opzichte van de Koni bijna dubbel zo sterk is? das een behoorlijke verbetering...nog minder overhellen :banaan:

krijg je daar trouwens een sleuteltje bij om ze te verstellen? die Nitrons...

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise

Bericht door SteV6 » 26 jan 2009, 11:39

Wat wil je verstellen René?

De demper is in 26 klicks van hard naar zacht te verstellen middels een stelschroef / draaiknop ... Rijhoogte is iets aan te passen, maar dat heeft invloed op de voorspanning van de veer, dus daar zou ik niet teveel aanpassen. Je gaat met Nitrons toch al rond de 25mm omlaag ten opzichte van standaard.

Voor het harder of zachter stellen van de dempers hoeven de wielen er gelukkig niet af. Wel zo handig als je bij het circuit aankomt of als je aan het uitproberen bent. De knop is gewoon met je vingers te verdraaien, heb je geen gereedschap voor nodig.

Stephan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Berry1000RR, Bombadil, Fabian, Kadett, Mathieue30, maurizio, Murena, Semrush [Bot], StefanW en 10 gasten