Winterbanden en marketing
- Hielke
Re: Winterbanden en marketing
Moet nu weg, reageer vanmiddag weer.
- Hielke
Gereden snelheid was 95 km/h. Bandjes waren in beide gevallen iets opgewarmd in eerdere bochten van het blad. In zoverre je in winterse omstandigheden van opwarmen kunt spreken. We hebben in die bocht ook met andere auto's getest. BMW Z4M haalde er in zomerse omstandigheden de hoogste snelheid, 106 km/h. Die snelheid is de snelheid die over een meter of 100 continue vastgehouden kan worden. Je kunt wel even pieken naar een 2 of 3 km hogere snelheid, maar zult daarna weer naar een lagere snelheid terug moeten om de oude lijn te herstellen. Dat zou dus niet opschieten.SteV6 schreef:Hoe hard ga jij het klaverblad rond Hielke? Je hebt dat al eens gepost, maar ik kan de snelheid niet meer herinneren.
SteV6
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik dacht dat je een Drent was?Rico schreef:Mischien dat het komt omdat ik Groninger benallen schreef:
@Stephan: ik denk dat Rico als een van de weinige Friezen wel tegen vriendschappelijke bash op z'n kop kan hoor.
edit: cross post met Hielke
- frank de jonge
Overloper 

- RVV
Arthur, een Drenth voel ik me niet meer, nu na 10 jaar van mijn volwassen leven in Groningen. 

- frank de jonge
Zeg ik, overloper 

- Jan Speed
Ije begreep me verkeerd. ik doelde op de omvang van het profieloppervlak in relatie tot het rubberoppervlak.Ar schreef:Wat bedoel je hiermee? Dat je bij slijtage van de band meer grip krijgt(wat niet zo is)? Of begrijp ik je verkeerd?Jan Speed schreef: minder profiel = duidelijk meer rubber aan de grond. (zou voordeel moeten opleveren, toch?)
Bij een full race slick is het aandeel profiel 0%
Bij een semi-slick is dat misschien 8%
bij een sportieve zomerband misschien 15%
bij een winterband misschien wel 25%
Bij dezelfde maat banden heeft de slick het meeste oppervlak aan rubber op de weg. Dat was wat ik bedoelde te zeggen.
Daarom was ik nog eens extra verbaasd dat de iets bredere zomerband (met dus een extra voordeeltje) toch nog verliest van de smallere winterband.

- SteV6
Hier wil ik wel even op ingaan Rico.Rico schreef: -Testcondities, ook al word er aangegeven dat die vrijwel identiek waren, de testresultaten laten dit niet zien in bijna overeenkomstige cijfers. De ene keer valt een band mee de andere keer tegen, in dezelfde omstandigheden zouden deze verschillen niet zo groot mogen zijn.
-Type auto. niet geheel onbelangrijk de aandrijving, ik kan nu niet opmaken hoe de invloed van AWD is geweest, of hoe de invloed van FWD danwel RWD zou zijn.
- vanaf Snelheden de performancebox registreert maar de instrumenten in de auto zijn vaak de referentie, helaas niet nauwkeurig.
-rem reactie snelheid.
- Testcondities, het gebruikte stuk asfalt is voor beide bandensets hetzelfde geweest, want dezelfde straat. Ook heb ik bewust ervoor gekozen om op dezelfde stukken op te trekken en op dezelfde stukken te remmen. De winterbanden presteren redelijk constant. Het waren juist de zomerbanden die wisselende resultaten laten zien. Wat daar de reden van is weet ik niet zeker. Maar ik vermoed toch dat daar temperatuur en vochtigheid sterke invloed op gehad hebben.
- Type auto, awd (haldex systeem) heeft zeker invloed op de resultaten. Omdat je het vermogen over 4 banden verdeelt kan je veel makkelijker je vermogen kwijt en is het verlies van grip minder zichtbaar in de testresultaten. Jaydee vroeg mij ook al of het verschil met name in de 1e versnelling gemaakt werd tussen zomer en winterbanden. Maar als je gaat kijken naar de tussenacceleratie van 55-80km/h in de 2e versnelling, zonder invloed van schakelmomenten dus, dan is de winterband 0,1-0,2 seconde sneller, in alle runs.
- Snelheden, ik snap je punt niet helemaal, maar ik neem aan dat je het verschil tussen snelheidsmeter van de auto en de GPS-data van de PerformanceBox bedoelt. Het is inderdaad een gegeven dat zeer veel snelheidsmeters een afwijking naar boven hebben. Daarom is ook gebruik gemaakt van mijn PerformanceBox omdat die inmiddels algemeen geaccepteerd is als betaalbaar registratie-apparaat van Racelogic.
- Rem reactiesnelheid, zoals jaydee al geschreven heeft heb ik doorgetrokken tot 110-130 km/h en vanaf die snelheid weer afgeremd, zodat je reactietijd en remdrukopbouw buiten geselecteerde meting houdt.
Als ik deze hele quote doorlees lijkt het erop dat je jezelf aan het tegenspreken bent. In de eerste alinea heb je het over het gevoelsmatige meer vertrouwen. Maar je schrijft ook dat je het dweilen van diezelfde winterbanden na een paar dagen zat bent.Rico schreef:toch blijft die rijders factor spelen. Winterbanden geven gevoelsmatig meer vertrouwen. Stel dat je in deze omstandigheden 95% benut van de mogelijkheden/capaciteiten die de winterbanden bieden. 100% geloof ik namelijk niet in. Dat zou betekenen dat de gehele test zou balanceren op grens van grip en gripverlies. Zoiets doe je niet op de openbare weg omdat de veiligiheidsmarges te klein zijn. Dan is het niet onaannemelijk om te stellen dat je de bredere zomerbanden op 92 tot 94 % procent zou benutten van de mogelijkheden/capaciteiten. Onbewust bieden winterbanden meer veiligheid.
Hierbij komt gelijk, ik noem het maar de winterbanden paradox om de hoek kijken, winterbanden worden bijna altijd smaller gekozen dan de zomerbanden. Meestal tot 2 cm. Het argument is, waarom breed rubber nemen als in de winterse omstandigheden zoals sneeuw en gladheid een smallere band, "veiliger" is.
Maar draai het om, waarom heb je voor een bredere zomer band gekozen, indien een smallere zomerband in winterse condities (dan bedoel ik geen sneeuw en ijzel) veiliger is dan die bredere zomerband ?
Het is algemeen bekend dat een bredere band meer last heeft van gripverlies in vochtige en koude omstandigheden, ongeacht of het nu zomer of winter is.
Des te meer ik er over nadenk des te meer ik tot de conclussie kom dat ik persoonlijk niks kan met de uitslag.
Nu even mijn eigen ervaringen, zonder performanceboxen of het testen tot op de limiet.. Elke keer als de omstandheden mij het idee geven dat ik beter winterbanden kan monteren, bv bij het sneeuw vooruitzichten ed.. zet ik ze er braaf op.. na een paar dagen rijden, baal ik weer van dat dweiliger rijgedrag van die winterbanden, en wil weer zo snel mogelijk mijn zomerbanden er op. Op een of andere manier matchen winterbanden gewoon niet bij de moderne BMW's waarvan het onderstel is ontwikkeld op de stijvere (wang van de) runflat banden.
Nogmaals, je zomerbanden geven het gevoel dat je strakker rijdt dan de winterbanden. Dus ik ben het eens met je dat winterbanden minder strak aanvoelen. Dat wil ik dus even als feit vaststellen, winterbanden rollen meer over de bandwang.
Wat mij echter het meest bevreemt is dat de zomerbanden meer gevoel van controle geven op de rotonde, terwijl de absolute grip van de geteste banden minder (!) is. En dat heeft niets met mij als bestuurder te maken. Rondrijden totdat je gaat glijden is op zoek gaan naar de gripgrens. En nogmaals daarbij geeft de zomerband het gevoel dat je dat beter onder controle hebt. En op dit punt moet ik dan Ruud Hulsegge weer bedanken voor zijn input tijdens de Ring Academy. Hij heeft mij afgeleerd om te "over"sturen, dus om niet teveel stuuruitslag te geven waardoor je gripverlies van de voorwielen veroorzaakt. Als je dat in de gaten houdt kan je netjes op zoek naar de gripgrens zonder als bestuurder invloed op uitoefend. Je bepaalt de stuurinput om de cirkel te kunnen rijden en de rest doe je gedoseerd met het gaspedaal. Dat is wat Hielke ook beschrijft.
De breedte van de zomerbanden is gewoon de bandenmaat waarop de auto is afgeleverd. Omdat ik helemaal tevreden ben over het weggedrag en het karakter van de Leon heb ik nooit de behoefte gehad om breder rubber aan te schaffen. Dit in tegenstelling tot de Speedster. Daar heb ik lichtere velgen en bredere banden onder gelegd. Het grip op droog is veel beter geworden, maar de keerzijde van de medaille is dat je in de regen echt veel voorzichtiger moet zijn. Als je dus nog bredere zomerbanden hebt wordt de "noodzaak" om winterbanden aan te schaffen groter om de winter door te komen

In je laatse alinea kom je dus op het punt gevoel versus wat de cijfertjes laten zien. Voor mijn auto en bandensets is het nu wel duidelijk. Voor die van jou zou je dezelfde testjes een keertje kunnen doen. Want het is dus niet per definitie zo dat gevoel en werkelijkheid overeen komen. Hoe dat voor jouw 460ii gaat uitpakken durf ik niet te voorspellen.
Weet je dat zeker Rico? Op asfalt zijn ze prima maar op sneeuw en ijs ...Rico schreef:Ik monteer mijn winterbanden pas als er sneeuw ligt![]()

SteV6
- Max V
Nice donut 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Je bent dus een DrenthRico schreef:Arthur, een Drenth voel ik me niet meer, nu na 10 jaar van mijn volwassen leven in Groningen.

Al woon je in Spanje, je blijft een Nederlander

Heb je ook weinig doen met winterbanden

- frank de jonge
Klinkt ook lekker Steve 
Weet nog dat ik toen met mn hok in de sneeuw aan de gang was maar die hing bij elke gasstoot gelijk in de begrenzer te hikken.

Weet nog dat ik toen met mn hok in de sneeuw aan de gang was maar die hing bij elke gasstoot gelijk in de begrenzer te hikken.
- Ronald Snijders
mooi filmpje
blijft altijd leuk beetje sneeuw
:D
blijft altijd leuk beetje sneeuw

-
Grappig! Is dat met of zonder Haldex Controller?SteV6 schreef: Weet je dat zeker Rico? Op asfalt zijn ze prima maar op sneeuw en ijs ...
![]()
SteV6
- Dutch
Ik kan natuurlijk niet namens SteV6 antwoorden, maar uit eigen ervaring kan ik melden dat je die daar niet voor nodig hebt...
-
Ik vraag het ook omdat ik heel veel onderstuur zie voordat de kont omkomtDutch schreef:Ik kan natuurlijk niet namens SteV6 antwoorden, maar uit eigen ervaring kan ik melden dat je die daar niet voor nodig hebt...

- SteV6
Steve,
Dat is met de standaard Haldex. En een cursusdagje driften via Driving Fun
Stephan
Dat is met de standaard Haldex. En een cursusdagje driften via Driving Fun

Stephan
-
OK. Dan snel eentje monteren en mee naar Papenburg!SteV6 schreef:Steve,
Dat is met de standaard Haldex. En een cursusdagje driften via Driving Fun![]()
Stephan
- SteV6
Voor de prijs van zo'n controller koop je ook een rwd-hok. Maar helaas trekt mijn nek driften op asfalt (nog steeds) niet.
Maar een half uurtje met winterbanden spelen op een ijsplaat dat gaat nog net.
SteV6
Maar een half uurtje met winterbanden spelen op een ijsplaat dat gaat nog net.
SteV6
- Dutch
Yep, maar da's nogal logisch. Eerst moet je vóór vrij hardhandig je grip te verliezen om de achterkant bot erin te laten knallen en zo een tijdelijk RWD-effect te creëren. Met zo'n controller zal 't uiteraard een stuk makkelijker gaan.steve smith schreef:Ik vraag het ook omdat ik heel veel onderstuur zie voordat de kont omkomtDutch schreef:Ik kan natuurlijk niet namens SteV6 antwoorden, maar uit eigen ervaring kan ik melden dat je die daar niet voor nodig hebt...
De sneeuw valt trouwens echt op de verkeerde plekken. 't Is alweer veel te lang geleden dat ik met dat hok van mij dwars ben gegaan.
-
Valt toch wel mee?SteV6 schreef:Voor de prijs van zo'n controller koop je ook een rwd-hok.
http://cgi.ebay.de/Haldex-Performance-U ... 240%3A1318" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterkte met de nek!
- jaydee
Ik vond dat we behoorlijk op het gas moesten om op deze sneeuw te driften. Heel glad was het niet.
Maar goed, even terug naar de vraag of winterbanden alleen maar een door marketing ingegeven onnodige aankoop zijn, of dat ze ook in Nederland wel degelijk voordeel bieden...
Rico, je hebt goede kritiekpunten wat mij betreft, maar hoe vind je dat we deze hebben afgedekt?
Maar goed, even terug naar de vraag of winterbanden alleen maar een door marketing ingegeven onnodige aankoop zijn, of dat ze ook in Nederland wel degelijk voordeel bieden...
Rico, je hebt goede kritiekpunten wat mij betreft, maar hoe vind je dat we deze hebben afgedekt?
- SteV6
Winterbanden en marketing is voor mij nu wel duidelijk ...
Maar Ik geloof die marketing van die haldexaanbieding niet
Wie wil het testen daarvan gaan sponsoren :spin: ?
SteV6
Maar Ik geloof die marketing van die haldexaanbieding niet

Wie wil het testen daarvan gaan sponsoren :spin: ?
SteV6
-
Jij! Lang leve lage pond!SteV6 schreef: Maar Ik geloof die marketing van die haldexaanbieding niet![]()
http://www.thettshop.com/performance.as ... uct=600427" onclick="window.open(this.href);return false;
- jaydee
Oei... Het is nog net te duur om alleen maar voor het testen te kopen, maar het wordt wel aantrekkelijk voor dit geld.steve smith schreef:Jij! Lang leve lage pond!SteV6 schreef: Maar Ik geloof die marketing van die haldexaanbieding niet![]()
http://www.thettshop.com/performance.as ... uct=600427" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dutch
Ding bestaat al jááren. Daar zijn toch wel wat ervaringen over te vinden?