Allemaal aan de all-season banden ?
-
Peter30
- Auto: Opel Insignia sports tourer
Re: Allemaal aan de all-season banden ?
Even een schopje omhoog voor dit topic.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen nu we een tijdje verder zijn.
- Hoe bevallen de allseasonbanden nog wat betreft geluid/rijervaring/profieldiepte na een tijd rijden?
- Onder welke auto heb je ze liggen?
- Gebruik je de auto alleen voor ritten rond de kerk, of ook voor zomervakanties naar warme landen?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen nu we een tijdje verder zijn.
- Hoe bevallen de allseasonbanden nog wat betreft geluid/rijervaring/profieldiepte na een tijd rijden?
- Onder welke auto heb je ze liggen?
- Gebruik je de auto alleen voor ritten rond de kerk, of ook voor zomervakanties naar warme landen?
-
OnlineMartijn_bmw
Laatste 3 auto’s AS banden MB CLA en EQE nu een Audi Q4.
Michelin, conti en nu Goodyear bevalt prima onder alle auto’s. Ook bij hoge temperaturen boven de 30gr hooguit iets sneller smeren bij snelle bochten.
Op een niet (heel) sportieve daily zou ik altijd voor 4S gaan prima alles in 1 band zeker voor NL klimaat.
Michelin, conti en nu Goodyear bevalt prima onder alle auto’s. Ook bij hoge temperaturen boven de 30gr hooguit iets sneller smeren bij snelle bochten.
Op een niet (heel) sportieve daily zou ik altijd voor 4S gaan prima alles in 1 band zeker voor NL klimaat.
- JP
De -ember is weer in de maand, tijd voor de wissel naar winterbanden? Of gaan we juist meer naar de all-seasons? 
Dit zijn de beste vierseizoenenbanden
maar kijk uit voor de merken waar je nog nooit van gehoord hebt......
Dit zijn de vierseizoenenbanden die dit jaar belabberd presteerden!
Dit zijn de beste vierseizoenenbanden
maar kijk uit voor de merken waar je nog nooit van gehoord hebt......
Dit zijn de vierseizoenenbanden die dit jaar belabberd presteerden!
- Arthur
- Auto: Nr.51
Die merken koop ik al nooit, welk seizoen het ook is.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Afspraak bij de garage staat al.....22 november gaan de winterbanden er weer onder.JP schreef: 01 nov 2025, 15:21 De -ember is weer in de maand, tijd voor de wissel naar winterbanden? Of gaan we juist meer naar de all-seasons?![]()
-
OnlineMartijn_bmw
De jaarlijkse terugkerende discussie
zolang je niet als het boven de 30gr is in de zomer elk klaverblad als Max Verstappen wil nemen en je niet op wintersport gaat zijn 4s banden van een gerenommeerd merk de betere keuze in NL ze hebben namelijk betere regen prestaties dan winterbanden.
Ga je op wintersport dan is op die laatste besneeuwde bergpas een echte winterband nog altijd beter. En wil je in de zomer maximale bochten snelheid kunnen halen is een echte zomer sportband beter.
Ik doe beide niet met de daily dus rij al jaren naar tevredenheid op 4s banden
Ga je op wintersport dan is op die laatste besneeuwde bergpas een echte winterband nog altijd beter. En wil je in de zomer maximale bochten snelheid kunnen halen is een echte zomer sportband beter.
Ik doe beide niet met de daily dus rij al jaren naar tevredenheid op 4s banden
- Opa
Geen zin in een discussie, maar ik doe gewoon wat ik denk dat het beste is.....band is het eerste contact met de weg, dus moet gewoon zo goed mogelijk zijn, ook in een noodsituatie.
- JP
Voor mij is het rubber van minder belang (...) ik wissel alleen om de hoogglans velgen te beschermen tegen het massaal strooien, maar voorlopig wordt het nog een week gemiddeld 14 graden.....
Ik zeg wel elk jaar, dit is de laatste keer dat ik zelf wissel in de garage, waarschijnlijk dit jaar weer 
-
OnlineMartijn_bmw
Uiteraard moet iedereen zijn eigen keuze maken waar hij het beste bij voelt en 100% eens band is het enige contact en moet dus zo goed mogelijk zijn. Maar juist in Nederlandse omstandigheden is dat de 4s band zie onderstaande vergelijken van 4s banden en een winterband. Enkel bij remmen op sneeuw is de winterband beter. (Vandaar dat ik zei ga je op wintersport dan zou ik wel winterbanden nemen in ieder geval voor die trip)Opa schreef: 01 nov 2025, 17:21Geen zin in een discussie, maar ik doe gewoon wat ik denk dat het beste is.....band is het eerste contact met de weg, dus moet gewoon zo goed mogelijk zijn, ook in een noodsituatie.![]()
- Bijlagen
-
- IMG_0008.jpeg (324.38 KiB) 438 keer bekeken
-
- IMG_0009.jpeg (617.31 KiB) 438 keer bekeken
-
OnlineMartijn_bmw
^^ aanvullend daarop als je met 2 sets wil rijden en niet op wintersport gaat zou ik in de zomer een sport zomerband nemen en in de winter een 4s band
-
Martin*
Dit inderdaad. Winterbanden moeten eigenlijk sneeuwbanden heten. Op sneeuw komen ze volledig tot hun recht. En dat is dus als je op wintersport gaat.Martijn_bmw schreef: 01 nov 2025, 18:07 ^^ aanvullend daarop als je met 2 sets wil rijden en niet op wintersport gaat zou ik in de zomer een sport zomerband nemen en in de winter een 4s band
-
Str8Six
- Auto: eBike
Ja volledig mee eens. Winterbanden profiel (groeven) is gemaakt voor ploegen door sneeuw, niet voor water afvoeren.
En laat de winter in NL nou vooral nat zijn. Hoe vaak rijdt je hier op droge sneeuw als je er niet naar opzoek gaat? Denk de laatste keer in 2016 was voor mij.
Vaak doen zomerbanden het nog steeds beter bij koud en nat wegdek dan winters. 4-season is dan een mooie oplossing.
Daarbij komt dat de hoofdwegen in NL vaak snachts gestrooid worden, er veel verkeer is en je dus ook bij een langere vorst periode je vaak gewoon op zwart, nat asfalt rijdt in de randstad.
In buitengebieden zou ik winterbanden dan wel weer overwegen, daar kan het wel enkele dagen duren dat je op sneeuw/ijs rijdt.
En laat de winter in NL nou vooral nat zijn. Hoe vaak rijdt je hier op droge sneeuw als je er niet naar opzoek gaat? Denk de laatste keer in 2016 was voor mij.
Vaak doen zomerbanden het nog steeds beter bij koud en nat wegdek dan winters. 4-season is dan een mooie oplossing.
Daarbij komt dat de hoofdwegen in NL vaak snachts gestrooid worden, er veel verkeer is en je dus ook bij een langere vorst periode je vaak gewoon op zwart, nat asfalt rijdt in de randstad.
In buitengebieden zou ik winterbanden dan wel weer overwegen, daar kan het wel enkele dagen duren dat je op sneeuw/ijs rijdt.
- Arthur
Maar op (sneeuw)ijs doen de winterbanden ook weinig. Dus dan ook maar de all seasons.
- Opa
Je hebt winterbanden en je hebt winterbanden en ik denk dat jullie niet met goede winterbanden hebben gereden.
Toen wij de ST kochten zaten er winterbanden onder, maar wat een klote dingen waren dat op nat wegdek!
Nu al een aantal jaren een set goede winterbanden eronder en dat is echt een wereld van verschil.
Dezelfde winterbanden als er nu onder liggen heb ik ook al onder de Clio 3 RS Cup gehad en deden het daaronder ook prima, ook op nat wegdek.
Goede zomerbanden zou ik al helemaal niet willen vergelijken met all-season banden, maar als jullie er tevreden mee zijn, vind ik dat prima, ik hoef ze niet.
Shit, toch nog op de discussie ingegaan.
Toen wij de ST kochten zaten er winterbanden onder, maar wat een klote dingen waren dat op nat wegdek!
Nu al een aantal jaren een set goede winterbanden eronder en dat is echt een wereld van verschil.
Dezelfde winterbanden als er nu onder liggen heb ik ook al onder de Clio 3 RS Cup gehad en deden het daaronder ook prima, ook op nat wegdek.
Goede zomerbanden zou ik al helemaal niet willen vergelijken met all-season banden, maar als jullie er tevreden mee zijn, vind ik dat prima, ik hoef ze niet.
Shit, toch nog op de discussie ingegaan.
- Arthur
Zo te lezen heb jij nog nooit goede all seasons gehad, heb je ze überhaupt al eens gehad?
- JP
Volgens mij hebben we vorig jaar nog eens een 15 cm gehad binnen een uur. Toen heb ik nog met de 3 meter brede sneeuwschuiver mogen spelen op een 10tons heftruck en 400kg zout rondgestrooid op onze parkeerplaats...... 
Hier in de regio is wat meer bergop/bergaf, dus ik neem geen risico's. Al die Weicheier met hun kale zomers, achterwielaandrijving of all-season-overmoed..... die veroorzaken juist elke keer die files
Beste winterbanden vond ik altijd de Nokian
Hier in de regio is wat meer bergop/bergaf, dus ik neem geen risico's. Al die Weicheier met hun kale zomers, achterwielaandrijving of all-season-overmoed..... die veroorzaken juist elke keer die files
- Knot
Eigenlijk het enige nadeel wat ik heb ondervonden is iets meer afrolgeluid en 1km minder per liter door de weerstand, verder ideaal voor een daily.
Leuke is als je dan met je allseaons goed door de sneeuw kunt komen ga je alsnog stapvoets door het overige verkeer wat het niet voor mekaar heeft of niet durft.
Leuke is als je dan met je allseaons goed door de sneeuw kunt komen ga je alsnog stapvoets door het overige verkeer wat het niet voor mekaar heeft of niet durft.
- Arthur
Nokian, ook 1 of 2x gehad. Vond ik ook een goede winterband.
- MartijnGizmo
Dit is ook mijn strategie, met (sportieve) allseason beter op nat+koud dan het gros van de sneeuwbanden en niet met je bek vol tanden als het toch eens een paar dagen sneeuwt. Bij https://www.tyrereviews.com testen ze ook een zomer- en/of winterband mee, kun je zelf per onderdeel beoordelen wat je belangrijk vindt.Martijn_bmw schreef: 01 nov 2025, 18:07 ^^ aanvullend daarop als je met 2 sets wil rijden en niet op wintersport gaat zou ik in de zomer een sport zomerband nemen en in de winter een 4s band
Onder de vorige Einser twee sets Michelins CrossClimate (Plus en 2) weggereden, maar heb nu een set Continental AllSeasonContact 2 XL klaar liggen, die zouden qua stuurgevoel nog wat dichter bij een zomerband moeten zitten. Pirelli Cinturato All Season SF 3 deed het ook goed in de tests, maar was niet in mijn maat leverbaar.
Om de wat zachtere wang een beetje te compenseren heb ik ze wel op 9" brede velgen, de zomerbanden zitten op 8,5" (allebei 235/40-18)...
- Opa
Nee!Arthur schreef: 03 nov 2025, 11:09 Zo te lezen heb jij nog nooit goede all seasons gehad, heb je ze überhaupt al eens gehad?
En die gaan niet komen ook.
Banden die we nu hebben bevallen prima, zowel de winter als de zomerset, heel misschien dat er van het voorjaar, als we weer terug wisselen, 2 Michelins(PS4 of PS5?) aan de voorkant komen, de Bridgestone's(S001) zijn redelijk op......de Michelins hebben een net wat minder stugge wang, dus iets comfortabeler, je levert dan wel weer in op stuurprecisie, maar ik rij zelf toch bijna nooit meer in die auto en voor de MdV is comfort wat belangrijker dan stuurprecisie.
Winterbanden zijn trouwens de Continental Wintercontact TS850P echt een top-winterband!
- Arthur
Maar dan kun je toch de mensen ook niet de maat nemen alsof ze nog nooit op goede winterbanden hebben gereden als je zelf nog nooit op all seasons hebt gereden?
- Opa
All-seasons zijn een compromis.
Banden is een heel persoonlijk iets Arthur, jij bent een compleet andere rijder dan ik ik was.
Als ik jouw bewoordingen hier op het forum goed begrepen heb dan hou jij meer van luxe dan van sportiviteit en vind je het leuk om af en toe es een stukje rechtuit door te trekken, maar serieus een bocht 'aanvallen', of een keer het circuit op gaan dat komt in jouw woordenboek niet voor(is niet slecht/denigrerend bedoelt trouwens
).
Dat was bij mij dus precies andersom, hoewel ik met de Impreza ook regelmatig boven de 260km/h op de teller heb gereden, maar bochten vond ik leuker en ook regelmatig een circuit op gaan.
Maar ik zou dus aan jou ook nooit bandenadvies vragen als ik het nodig zou hebben, ja misschien om te weten wat het geluidsniveau van een band is.
Ik neem trouwens helemaal geen mensen de maat, maar ga gewoon uit van eigen ervaring en en heb al gezegd dat ik eigenlijk de discussie niet aan wil gaan(weet hoe sommigen hier zijn), maar dat is ook alweer mislukt.
Maar heb jij weleens gereden met de Continental Wintercontact TS850P?
Banden is een heel persoonlijk iets Arthur, jij bent een compleet andere rijder dan ik ik was.
Als ik jouw bewoordingen hier op het forum goed begrepen heb dan hou jij meer van luxe dan van sportiviteit en vind je het leuk om af en toe es een stukje rechtuit door te trekken, maar serieus een bocht 'aanvallen', of een keer het circuit op gaan dat komt in jouw woordenboek niet voor(is niet slecht/denigrerend bedoelt trouwens
Dat was bij mij dus precies andersom, hoewel ik met de Impreza ook regelmatig boven de 260km/h op de teller heb gereden, maar bochten vond ik leuker en ook regelmatig een circuit op gaan.
Maar ik zou dus aan jou ook nooit bandenadvies vragen als ik het nodig zou hebben, ja misschien om te weten wat het geluidsniveau van een band is.
Ik neem trouwens helemaal geen mensen de maat, maar ga gewoon uit van eigen ervaring en en heb al gezegd dat ik eigenlijk de discussie niet aan wil gaan(weet hoe sommigen hier zijn), maar dat is ook alweer mislukt.
-
OnlineMartijn_bmw
Je zegt net zelf dat je nooit met een 4s band hebt gereden en nu zeg je eigen ervaring. Discussie is hier overigens gewoon op basis van feiten uit recente winter/zomer/4s banden tests wat mij betreft en daarmee keurige discussieOpa schreef: 03 nov 2025, 14:51 maar ga gewoon uit van eigen ervaring en en heb al gezegd dat ik eigenlijk de discussie niet aan wil gaan(weet hoe sommigen hier zijn), maar dat is ook alweer mislukt.
Ja een 4s band is een compromis maar een winterband of zomerband is dat ook.
En die moderne 4s band komt beter uit de tests dan een moderne winterband bij droog en nat weer, enkel in sneeuw is de winterband (bij remmen) beter dan de 4s band.
Voor NL is de beste combi een zomerband in de zomer en een 4s band in de "winter" want onze winter is eerder 6mnd herfst met regen.
hieronder een tabel van https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... ults-Grid/ waarbij de Conti wintercontact en conti zomercontact als referentie wordt gebruikt t.o.v. de 4s banden. Droog en nat remmen zijn de beste 4s banden beter dan de winterband, enkel op sneeuw is de wintercontact (iets) beter.
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2025-11-03 152538.png (98.35 KiB) 36 keer bekeken
- Opa
Ik ga uit van de ervaring met m'n huidige banden en niet van 4s banden.
Die testen veeg ik m'n kont mee af, de meesten worden gesponsord door de bandenfirma's.
Ik vraag me dus af welke winterbanden ze dan vergelijken met welke all-seasons.....het draait er gewoon om om zoveel mogelijk banden te verkopen.
Ik weet gewoon zeker dat er voor de winter weinig kan tippen aan de Continental Wintercontact TS850P(daarvoor hoef ik niet met een 4s band te rijden)....ja misschien de Continental Wintercontact TS860P.
Maar geloof lekker wat jullie willen geloven, ik geloof wat ik wil geloven en ik geloof niet in All-seasons.
Die testen veeg ik m'n kont mee af, de meesten worden gesponsord door de bandenfirma's.
Ik vraag me dus af welke winterbanden ze dan vergelijken met welke all-seasons.....het draait er gewoon om om zoveel mogelijk banden te verkopen.
Ik weet gewoon zeker dat er voor de winter weinig kan tippen aan de Continental Wintercontact TS850P(daarvoor hoef ik niet met een 4s band te rijden)....ja misschien de Continental Wintercontact TS860P.
Maar geloof lekker wat jullie willen geloven, ik geloof wat ik wil geloven en ik geloof niet in All-seasons.
- Arthur
Ik heb op heel veel banden gereden, opa. Ook wel op Continental, mss zelfs wel op dat type. Geen idee. Maar jij mag zoveel aannemen over mij wat je wilt. Maar jou als referentie voor banden zou ik anderen ook niet aanraden. Ohja, knipoog…