Martijn's BMW M135i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1883
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Barend » 02 aug 2023, 14:34

Ik heb weleens gelezen dat je op internet vaak alleen maar de negatieve verhalen leest, leuk om te zien dat het ook goed kan gaan!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Knot » 02 aug 2023, 14:37

Oh, die downpipe heb ik op de foto's ff gemist dan, maakt het verhaal van 420pk wel compleet natuurlijk.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 02 aug 2023, 14:40

"Tot 420pk", da's natuurlijk alleen met 102-sap naar Deutsches Reinheitsgebot... maar zal op 98 rond de 400 zijn voor een EWG.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Knot » 02 aug 2023, 15:24

En gewoon 380pk op E10 natuurlijk, dan gaan er nog 20 af

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 02 aug 2023, 15:43

En op E25 juist weer tot 440pk, maar niemand die precies weet wat er in E10 zit.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Opa » 02 aug 2023, 18:26

MartijnGizmo schreef: 02 aug 2023, 15:43 maar niemand die precies weet wat er in E10 zit.
Allemaal troep, anders zou het niet de leidingen en zo van oudere auto's 'opvreten'.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28507
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Martijn_bmw » 02 aug 2023, 18:33

Opa schreef: 02 aug 2023, 18:26
MartijnGizmo schreef: 02 aug 2023, 15:43 maar niemand die precies weet wat er in E10 zit.
Allemaal troep, anders zou het niet de leidingen en zo van oudere auto's 'opvreten'.
Is niet perse troep zoals Martijn al aangeeft is e25 nog meer ethanol en geeft juist daardoor meer vermogen, ik geloof in Frankrijk kan je zelfs soms e85 krijgen en als je daar een turbo auto op afstelt heb je helemaal een kanon

Het is alleen een andere brandstof gebaseerd op alcohol wat agressiever is tegen bepaalde rubber soorten waar de rubbers in oudere auto’s niet tegen kunnen. En door de alcohol korter houdbaar waardoor het niet handig is die brandstof een half jaar in je tank te laten staan tijdens de winterstop.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door EvdP » 02 aug 2023, 18:39

Ik heb een Saab 9-5 Aero gehad die ook op E85 kon rijden. Dat kon je destijds in Groningen nog tanken bij een tankstation waar ze ook LNG hadden. Ging prima, alleen het verbruik was wat minder positief....

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28507
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Martijn_bmw » 02 aug 2023, 18:42

Ja dat zuipt wel door de lagere calorische waarde t.o.v. aardolie benzine

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 324
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Nivek » 02 aug 2023, 20:47

En als meer ethanol beter is, snap je eigenlijk niet dat ze niet aansturen op meer E85 lang de weg...

Wil mijn mazda best ombouwen als t fatsoenlijk te krijgen is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 03 aug 2023, 11:08

Martijn_bmw schreef: 02 aug 2023, 18:33 Is niet perse troep zoals Martijn al aangeeft is e25 nog meer ethanol en geeft juist daardoor meer vermogen, ik geloof in Frankrijk kan je zelfs soms e85 krijgen en als je daar een turbo auto op afstelt heb je helemaal een kanon
Door het hele land overal verkrijgbaar, en was tot voor kort maar een euro de liter! Voor de grap wel eens zitten rekenen, maar met een roadtrip door Frankrijk zou je zomaar €500 kunnen besparen met een E85-remap! :tooth:

Ook in Zweden en Zuid-Amerika rijdt men al jaren op biobrandstoffen, lijkt me dat daar inmiddels ook wel wat langetermijnervaring mee is bij fabrikanten.
Het is alleen een andere brandstof gebaseerd op alcohol wat agressiever is tegen bepaalde rubber soorten waar de rubbers in oudere auto’s niet tegen kunnen. En door de alcohol korter houdbaar waardoor het niet handig is die brandstof een half jaar in je tank te laten staan tijdens de winterstop.
Precies, het snelle afbreken is voornaamste probleem bij een moderne auto, maar minder relevant als je wekelijks tankt. Benzine is nou ook niet echt een stof die je goed heel lang kunt bewaren, maar gaat wel wat beter dan ethanol gelukkig. Eerst autorijdend Nederland ervan overtuigen dat E10 een soort vergif voor je auto is, en vervolgens is het prijsverschil met E5 ineens tot wel 30 cent opgelopen. Je zou er bijna een aluhoedje voor opzetten!

Probleem is vooral dat de terminologie vaag is. E10 mag tot 10% ethanol bevatten, maar het kan dus ook minder zijn... Ook nergens terug te vinden of dit dan 95 met bijgemengde ethanol is, of bijvoorbeeld 91 waarvan met ethanol het octaangetal weer is opgepept naar 95. E85 heeft een octaangetal van 105 tot 108, waarbij het nog weer extra klopvast is door de koelende eigenschappen van alcohol.

Overigens moet er minimaal 7% ethanol bijgemengd worden, maar zou me niet verbazen als dat bijvoorbeeld over de productie van het hele jaar is ipv per tankwagen. E5 mag tót 7% ethanol bevatten, dus kan zomaar net zo "giftig" zijn voor je auto... Bij de tuningboys is geloof ik Total Excellium 98 ook populair, juist omdat daar meer biobrandstof in zit dan bij Shell of BP.

Probleem is dus vooral dat je dus niet precies weet wat je aan de pomp krijgt. Met MHD (en bijvoorbeeld ook BootMod3) kun je vrij makkelijk een flexsensor inbouwen waarmee je het ethanol-gehalte exact kunt uitlezen, en ook automatisch de mapping erop kunt aanpassen. Ik vind het de investering van €400 niet waard, maar interessante materie is het wel! :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Knot » 03 aug 2023, 11:11

Vind dat wel een mooi klusje voor jou om uit te zoeken die flexsensor :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Knot » 03 aug 2023, 12:38

Had nog even de boel doorgespit en opgesomd... best een leuk lijstje nog:

- Performance stuur (M4 cabrio)
- AST 5100 met camper, droplinks
- OS Giken Superlock (80W250)
- Intercooler Wagner EVO 1 (FMIC.eu)
- Chargepipe
- Oliethermostaat TurboPerformance Gmbh
- MHD met IOS WiFi
- BMW M4 Sport remblokken
- Staalomvlochten leidingen
- Castrol Performance DOT4 remvloeistof

Downpipe ook van FMIC.eu of een Wagner?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 03 aug 2023, 12:42

Kocht ik bij een Duitse aanbieder destijds, wel netjes gelast en RVS, maar vermoedelijk zoals merendeel van die aanbieders gewoon uit China.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 22 feb 2024, 10:07

Martijn_bmw schreef: 02 aug 2023, 18:33 Is niet perse troep zoals Martijn al aangeeft is e25 nog meer ethanol en geeft juist daardoor meer vermogen, ik geloof in Frankrijk kan je zelfs soms e85 krijgen en als je daar een turbo auto op afstelt heb je helemaal een kanon

Het is alleen een andere brandstof gebaseerd op alcohol wat agressiever is tegen bepaalde rubber soorten waar de rubbers in oudere auto’s niet tegen kunnen. En door de alcohol korter houdbaar waardoor het niet handig is die brandstof een half jaar in je tank te laten staan tijdens de winterstop.
Nou was ik vorige week weer eens in Frankrijk, en zag E85 aan de pomp bij Total voor €0,91... bij de Agip verderop voor €0,95. Verkrijgbaarheid is echt door het hele land, kijk bijv maar eens op de kaart hier: https://www.prix-carburants.gouv.fr/index.php/

Ik vroeg me af of mensen hun auto daar massaal voor laten aanpassen/tunen, of dat fabrikanten dat in Frankrijk af-fabriek leveren, zoals ook Volvo en Saab dat deden. Het spotten van een Range Rover Evoque met "flex fuel"-badge beantwoordde die vraag al deels, maar interessante materie om nog eens verder in te duiken...

EDIT: ah, de Evoque en Discovery Sport idd af-fabriek, zelf hebben ze het over 3000+ tankstations en 50% reductie in CO2: https://www.landrover.fr/vehicles/flexfuel/index.html

Ford verkoopt de Puma als EcoBoost E85 en Hybride E85, en ook de Franse fabrikanten hebben flex-modellen in hun gamma.
IMG_6137.jpeg
IMG_6137.jpeg (580.43 KiB) 1713 keer bekeken

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 05 aug 2024, 11:06

Deze heb ik vervangen door een M140i, omdat het zo goed beviel! viewtopic.php?t=43487

Van 48.000 naar 193.000 gereden zonder problemen, niets aan hoeven doen behalve regulier onderhoud. Voelde nog steeds erg strak, alleen tweede versnelling van de handbak wat minder aangenaam. Synchromesh daarvan zijn niet de beste, helaas niet los te repareren en kennelijk een beetje een producteigenschap van deze bakken.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5440
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Kasteel » 05 aug 2024, 11:12

MartijnGizmo schreef: 05 aug 2024, 11:06 Deze heb ik vervangen door een M140i, omdat het zo goed beviel! viewtopic.php?t=43487

Van 48.000 naar 193.000 gereden zonder problemen, niets aan hoeven doen behalve regulier onderhoud. Voelde nog steeds erg strak, alleen tweede versnelling van de handbak wat minder aangenaam. Synchromesh daarvan zijn niet de beste, helaas niet los te repareren en kennelijk een beetje een producteigenschap van deze bakken.
Toch een serieus beetje km mee gereden, nice!
De bak herken ik totaal niet, is daar door de generaties heen iets in gewijzigd? (de LCI2 M140i heeft iig tussengas wat wellicht iets helpt :))

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 05 aug 2024, 11:22

Mazzel gehad dan, fora staan er vol mee. Zag dit weekend nog een Brit op FB-groep, compleet nieuwe bak eronder, na 700 mijl alweer het eerste gecrunch in de 2. :duh: Ook Amerikanen met een 1M en meerdere bakken onder garantie. Ik heb er altijd maar wat voorzichtiger mee gedaan en met dubbel clutchen ging het beter, maar deed voor mij wel afbreuk aan het rijplezier.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Knot » 05 aug 2024, 11:24

Als je moet gaan dubbel clutchen kan je beter de automaat nemen idd.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5440
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Kasteel » 05 aug 2024, 11:29

MartijnGizmo schreef: 05 aug 2024, 11:22 Mazzel gehad dan, fora staan er vol mee. Zag dit weekend nog een Brit op FB-groep, compleet nieuwe bak eronder, na 700 mijl alweer het eerste gecrunch in de 2. :duh: Ook Amerikanen met een 1M en meerdere bakken onder garantie. Ik heb er altijd maar wat voorzichtiger mee gedaan en met dubbel clutchen ging het beter, maar deed voor mij wel afbreuk aan het rijplezier.
Googlede er net op, toch best veel idd :D. Ik vond het altijd opvallend fris voelen, zeker gezien het extra vermogen/driften/etc :).

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door Jeroen » 06 aug 2024, 09:35

MartijnGizmo schreef: 05 aug 2024, 11:06 Deze heb ik vervangen door een M140i, omdat het zo goed beviel! viewtopic.php?t=43487

Van 48.000 naar 193.000 gereden zonder problemen, niets aan hoeven doen behalve regulier onderhoud. Voelde nog steeds erg strak, alleen tweede versnelling van de handbak wat minder aangenaam. Synchromesh daarvan zijn niet de beste, helaas niet los te repareren en kennelijk een beetje een producteigenschap van deze bakken.

Klinkt toch als een forse reparatie voor de volgende eigenaar, als je zoiets opgelost wilt hebben. Of is het iets wat jarenlang goed gaat?

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door TLRS » 06 aug 2024, 11:02

Synchromesh is gerelateerd aan hoe ermee gereden wordt toch. Zijn toch een soort frictieplaten tussen de gears die bij het schakelen het snelheidsverschil opheft van de ene en de andere gear..

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M135i

Bericht door MartijnGizmo » 06 aug 2024, 11:40

Jeroen schreef: 06 aug 2024, 09:35 Klinkt toch als een forse reparatie voor de volgende eigenaar, als je zoiets opgelost wilt hebben. Of is het iets wat jarenlang goed gaat?
Ik reed er al een hele tijd mee rond, maar heb het er bij de verkoop netjes bij vermeld. Misschien dat niet iedereen hetzelfde verwacht van een handbak qua schakelsnelheid, maar zeker ten opzichte van mijn MINI (en de Mégane RS die ik hiervoor reed) vond ik het geen aanrader.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Google [Bot], Hsp, KoenM, maurizio en 21 gasten