Toyota GR86 | VW California T6.1 Ocean | Suzuki Grand Vitara

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Kadett

Re: Toyota GR86 | VW California T6.1 Ocean | Suzuki Grand Vitara

Bericht door Kadett » 31 aug 2024, 17:20

Hier niet jaloers, veel te warm daar :tooth: Maar wel respect dat je het aandurft met 2 kids.

Knot

Bericht door Knot » 01 sep 2024, 08:24

Mooie verhalen idd. Ook wel een sport om spullen snel te bemachtigen dan, wat zijn we hier verwend met next day delivery.

Die balk op de trekhaak kom je in NL niet mee weg denk, maar daar mag er een hoop meer.

Huis incl meubels omdat je er over 2mnd alweer uit gaat of verhuis/klus je steeds alles? Lijkt mij een hoop werk voor een paar maanden.

Crosser gaaf voor hem zeg, zat open stukken midden op het eiland. Weet nog toen ik er was hadden we ook een bekende die woonde in de middle of nowhere met tig land eromheen en ook 2takt crossers in de schuur.

JP

Bericht door JP » 01 sep 2024, 09:41

Bevriend koppel wat ik ken, die 9 maanden per jaar op Bonaire woont, en daar appartementen/lodges/zeiljacht heeft voor de verhuur, die hebben hier in NL wel eens een 20voets container staan voor ze weer gaan. Voor inboedel, gereedschap, maar zag er vorig jaar ook een MG-TF in staan....meen dat dat ±€4k kost om te verschepen :coffee:

Juztins
Auto: ‘12 Mazda CX-5

Bericht door Juztins » 05 sep 2024, 19:22

Niet toevallig wat connecties met militairen op het eiland? Als je kleine dingen nodig hebt zijn die nog wel te versturen met een cn22 sticker naar een napo adres ;)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 sep 2024, 20:20

We huren nu gemeubileerd Rody. Eind oktober uit dit huis, dan gaan we een stukje verderop zitten voor anderhalve maand. Kwartiertje verder van school. Halverwege december komen we eerst weer even naar Europa, oa. om te skiën. De sneeuw valt hier wat tegen begreep ik. ;-) Het is inderdaad wel warm hier maar ik moet zeggen dat het wel wat begint te wennen.

En inderdaad inmiddels wel wat contacten met militairen hier. Goede tip hierboven. Moet mogelijk in oktober ook nog even een paar dagen naar Nederland toe dus dan kan ik zelf ook wat dingen vervoeren nog. Wat overbodige spullen mee terug en wat andere spullen juist deze kant op.

Eergister is de trekhaak gemonteerd. Gisterochtend de goot opgehaald en met een kleine modificatie zit die ook als een huis. Gistermiddag de motor opgehaald bij de oude eigenaar. Dat kwam perfect uit want onze zoon was dus gister ook jarig. Het was geen verrassing meer (heeft er al op getraind zoals hiervoor te zien) maar wel leuk om dit op zijn verjaardag allemaal klaar te hebben.
kawa.jpg
kawa.jpg (625.51 KiB) 3710 keer bekeken

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 sep 2024, 20:52

Gefeliciteerd, verder wordt ie niet verwend zeker...(bofkont)?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 sep 2024, 21:50

Klinkt allemaal mooi Wouter! :)

JP

Bericht door JP » 09 okt 2024, 21:38

Wouter81 schreef: 05 sep 2024, 20:20 We huren nu gemeubileerd Rody. Eind oktober uit dit huis, dan gaan we een stukje verderop zitten voor anderhalve maand. Kwartiertje verder van school. Halverwege december komen we eerst weer even naar Europa, oa. om te skiën. De sneeuw valt hier wat tegen begreep ik. ;-) Het is inderdaad wel warm hier maar ik moet zeggen dat het wel wat begint te wennen.
(...)
Mocht je uiteindelijk willen gaan kopen, daar ergens. Zag gisteren een kennis die weer even in NL was. Die gaan een huis op Bonaire (ze hebben er meer vastgoed) te koop zetten. Volgens hun is het daar nóg wat rustiger dan op Curacao. :df:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 okt 2024, 16:43

Afgelopen week was ik even in Nederland. Schoolvakantie op Curaçao, mijn dochter wou graag even terug om vrienden en familie te bezoeken dus heb me opgeofferd om mee te gaan. Om van een nood een deugd te maken de week volgepropt met voornamelijk zakelijke afspraken. Dat was verder prima maar het leukste was om weer even in mijn GR86 te kunnen rijden. Deze had een paar maanden stilgestaan maar het was weer starten-lopen. Toyota kwaliteit. :) En wat een heerlijke auto is het ook, na 500 meter alweer de eerste drift de natte snelwegoprit op.

Als je er dagelijks in rijdt (zoals ik deed), dan wordt het gewoon. Maar rij je pas na een tijdje weer in een auto, dan voelt het weer als een nieuwe auto en geniet je er extra van. Mijn leukste auto ooit.

Verder nog even een mooi rondje gevlogen in de Cessna boven de Waddenzee bij zonsondergang, ook dat was zeker niet verkeerd.
IMG_4825.jpg
IMG_4825.jpg (327.62 KiB) 3113 keer bekeken
En verder had ik wat auto-onderdelen besteld voor mijn Grand Vitara op Curaçao. Dat is zoals gezegd soms een nadeel van zo'n eiland, het is moeilijk om aan spullen te komen. Of het duurt lang en het is vaak erg duur. Ik had een kapot ventilatierooster in het dashboard en een nieuwe moest bij de lokale Suzuki dealer 150 dollar kosten. Laat maar. Via een sloop in Nederland voor 15 euro dezelfde gevonden en deze naar mijn ouders laten sturen.

Verder was het display van de originele Suzuki radio kapot. Dat hebben ze allemaal hier, de LCD gaat gewoon kapot door de warmte. Dus via onze vrienden van AliExpress voor €100,= een volledige Android radio (met Apple Carplay etc.) besteld welke eveneens bij mijn ouders werd bezorgd.

Deze spullen afgelopen zaterdag weer meegenomen in de handbagage terug en inmiddels ingebouwd. Werkt perfect. :) Vind het wel leuk om de auto een beetje TLC te geven.
IMG_4892.jpg
IMG_4892.jpg (561.86 KiB) 3113 keer bekeken
IMG_4895.jpg
IMG_4895.jpg (322.96 KiB) 3113 keer bekeken
De Grand Vitara bevalt me erg goed, een perfecte eilandauto. Optisch niet de meest mooie met her en der wat battle scars. Maar technisch doet hij het prima, op een lekke band na is hij tot op heden probleemloos. Zuinig is hij niet (1 op 8,5) maar met de benzineprijzen hier (euro de liter) maakt dat niet uit. De kilometers gaan ook hard, in een week of 7 al zo'n 4000 km mee gereden en dat op een klein eiland. Je doet alles per auto hier.

Ik was onlangs even bij de lokale garage en vroeg waarom ik via het VIN nummer niets kon achterhalen qua specificaties. Bij alle online databases is mijn auto onbekend. Kwam aldus de monteur omdat dit speciale 'exportversies' zijn, die ook in Afrika etc. rondrijden. Eigenlijk overjarige modellen waar ook alle milieufilters en zooi niet in zijn verwerkt aldus hem. Het is ook geen AWD zoals de rest van de wereld maar een achterwielaandrijver. Kleine driftjes lukken met de 2.4 liter 170 pk motor ook nog wel (vooral als het regent en het asfalt spekglad is), totdat de ESP ingrijpt. Misschien de zekering er nog eens uitslopen. :)

Een ideaal werkpaard al met al. :df:

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 14 okt 2024, 16:49

In mijn puberjaren veel tijd doorgebracht in deze generatie Grand Vitara, vond het toen echt een geweldige auto. Het stelt allemaal weinig voor natuurlijk, maar altijd nog wel een softspot gehad voor deze dingen.

Valt in het niet natuurlijk bij een Vluchtje of een GR86 :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 okt 2024, 21:05

Gave foto zeg boven de Waddenzee! :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 14 okt 2024, 21:26

Living the life. Doe je goed Wouter.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 okt 2024, 07:21

Mooi Wouter!

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 dec 2024, 15:01

Inmiddels heb ik de Grand Vitara zo'n 4 maanden en de kilometers vliegen erop. Inmiddels zo'n 10.000 km gereden.

En ik ben zo langzamerhand behoorlijk fan geworden van deze auto. Het verkeer op Curacao is qua drukte regelmatig een drama en de rit naar school elke ochtend is maar 16 km maar duurt soms wel drie kwartier tot een uur. Daar had ik snel genoeg van maar gelukkig loopt er ook een offroadroute die kant op, dwars door de natuur. Een heel slechte gravelweg met de meest gemene dwarsrichels maar die neem ik nu elke ochtend. Elke ochtend is dus een soort van rally-stage. :) Daarmee zijn we alsnog in 20 minuten op school maar de auto krijgt er wel enorm van op z'n donder. Maar tot op heden geeft hij geen krimp, wat een top ding.

Volgende week woensdag vliegen we voor 2,5 week naar Nederland. Alweer zin om in mijn GR86 te kunnen rijden. :df: Die mis ik wel.

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 10 dec 2024, 16:47

Ik hoor het al, een liftkitje op de GR86, rallybandjes en op de boot naar Curacao!

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 dec 2024, 08:53

Afbeelding

ik plaats 'm hier maar even voor het gemak :)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 mei 2025, 23:37

Helemaal gemist Philipoo maar wat een gaaf ding hierboven. :) Vorige week was ik in Nederland (moest oa. mijn vliegbrevet weer verlengen) en weer heerlijk in de GR86 gereden. Blijft een (h)eerlijke auto!

Dan even een verhaaltje over de keuring van de Grand Vitara op Curaçao.

Zo'n keuring, dat gaat net wat anders dan in Nederland. De Grand Vitara moest dus voor de keuring, die is 2 jaar geldig. Nou was die al verlopen in oktober vorig jaar maar door een combinatie van 'zelf niet opgelet', 'we waren een tijdje op reis' en 'het boeit hier toch niet' had ik een beetje achterstand. :) Ook de wegenbelasting (dat gaat hier per half of heel kalenderjaar vooruit) had ik nog niet betaald dit jaar. Maar dat kan weer niet als de auto niet gekeurd is. En boetes krijg je hier blijkbaar ook niet dus dat scheelt.

Wel eens een paar keer wat politiecontroles tegengekomen (40% van de auto's hier heeft ofwel de keuring, ofwel de wegenbelasting ofwel de verzekering niet op orde of een combinatie daarvan, soms doen ze daar wat controles op) maar elke keer dat ze zagen dat ik geen local was wuifden ze me steeds door. Prima, maar ik had het ook niet voor elkaar.

Maar voor dit alles moet je een lokaal belastingnummer hebben, een zgn. CRIB nummer. Dat aanvragen duurt normaliter een week maar na 3 weken nog niks natuurlijk. Weer eens een berichtje gedaan. Geen reactie. Na een week maar weer eens gemaild, nu met de opmerking dat als ze wat belastinginkomsten wilden hebben in de vorm van de wegenbelasting het misschien toch wel handig is om mij dat nummer te geven. Toen had ik letterlijk binnen 2 minuten dat nummer in de mailbox.

Dus vervolgens een afspraak voor de keuring, dat was gisterochtend. Waar je dat in Nederland bij je garage doet gaat dit hier bij een lokale overheidsinstelling op een groot terrein. Vooraf maak je (online, dat dan wel) een afspraak. Is je keuring nog geldig, dan betaal je 30 Caribische gulden (15 euro). Is hij verlopen, zoals bij mij al een maand of 7, dan betaal je 60 gulden (30 euro).

Je meld je bij een kantoortje op dat terrein, betaalt die paar tientjes en krijgt een zeer uitgebreide checklist mee met allerlei te controleren punten, tot draagarmen aan toe. Het lijkt heel wat. Vervolgens sluit je met je auto aan in de rij van andere auto's (dat zijn er tientallen) en je rijdt naar soort van garage waar je doorheen kunt rijden. Na een kwartiertje was ik aan de beurt. En het was een bizar intensieve controle. :)
apk.jpg
apk.jpg (135.19 KiB) 1188 keer bekeken
Je blijft gewoon zitten. De keurmeester geeft vervolgens aanwijzingen. Richtingaanwijzer naar links aan. OK, werkt. Richtingaanwijzer naar rechts. OK, werkt ook. Achterkant, ja daar werken de richtingaanwijzers ook. Niet dat op Curaçao ooit iemand die dingen gebruikt maar ze vinden het blijkbaar wel belangrijk te controleren. Motorkap open maar na (welgeteld) 3 secondes ook weer dicht (zonder te kijken). OK, rij een klein stukje naar voren en remmen. Dus 30 cm naar voren rollen en remmen. Ja, de auto vertraagt. Zet je lichten aan, ja er komt iets qua licht uit. Dimlicht of groot licht (of complete LED bars), dat maakt hier niet uit. En nog 30 cm naar voren rijden en dan met je handrem remmen. OK, de handrem werkt ook.

Dat was het, weer goedgekeurd voor 2 jaar. In totaal heeft het denk ik 60 secondes geduurd. Nieuwe keuringskaart gekregen, toen bij de lokale bank de wegenbelasting voor dit kalenderjaar ook maar betaald (omgerekend een kleine 200 euro) en we zijn weer legaal.

Je blijft je verbazen hier op Curaçao. :df:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 mei 2025, 03:25

Hahaha, zo maak je nog eens wat mee. Maar jij kunt weer verder :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 mei 2025, 05:35

Hahaha mooi verhaal weer Wouter! :) idd wat Arthur zegt zo maak je nog eens wat mee, blijft een mooi avontuur!

HSR

Bericht door HSR » 28 mei 2025, 10:04

Wat een genot als ik het zo lees. Krijg weer flashbacks naar mijn jeugd bij de Zuiderburen. Totaal gebrek aan stress en verstikkende beknotting die je hier bij werkelijk alles begint te ervaren.

JP

Bericht door JP » 28 mei 2025, 10:41

Inmiddels al gesetteld daar, Wouter of nog steeds aan het huren ?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 mei 2025, 10:43

Wonderbaarlijke manier van werken :lol:

Hoe vaak zie je dan auto's of ongelukken die echt komen doordat de auto technisch niet deugen?

Fabian

Bericht door Fabian » 28 mei 2025, 11:27

Lachuh!

Plaats reactie