BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door RVV » 19 mei 2011, 15:31

Hielke schreef:Voor Ferdi wel. Hij krijgt een vip behandeling (bukken voor gevorderden) bij Schnitzel.

Met een beetje geluk mag ik 'm volgende week pas neersabelen.

Dat klinkt alsof je het op voorhand niks vind.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 mei 2011, 16:57

Zonder erin gereden vind ik nog niks.

Nee, dat is niet waar. Door het oorlogstenue (spoilers, spatschermen, velgen en banden) schept BMW hoge verwachtingen. Een 135i is een lekkere sportieve auto. De 1M hoort hier een schepje bij op te kunnen doen.

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2011, 17:38

Ik vond de 135i helemaal geen sportieve auto :twisted:

Andre

Bericht door Andre » 19 mei 2011, 17:51

ik ook niet

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2011, 18:04

Filmpje van een jaar geleden, gaat toch helemaal waardeloos.

http://vimeo.com/10639917" onclick="window.open(this.href);return false;

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 mei 2011, 18:07

JP schreef:...en dan straks een container in? Zou ik toch niet lekker van slapen, zeker als je er al een paar dagen van gesnoept hebt :wink:
gewoon meenemen als handbagage :mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mei 2011, 20:05

Terug van weggeweest (Aachen, Autohaus Kohl/AC Schnitzer).
Op het menu:

Voorgerecht:
- Kaffee mit Apfelstrudel
- M, der movie

Hoofdgerecht Der BMW M Tour !! :roflol:
(Ja, ik kreeg zelfs een badge om - zo'n hondepenning weet je wel? - und jetst gehts loss)

BMW 1 Serie M Coupe (Sinaasappel Orange)
BMW M3 Coupe (sport uitvoering)
BMW M3 Saloon
BMW M3 Converible

Nagerecht
- 'Tjuss' von ein dirndl-Madchen

Welkomm!
Daar kunnen wij echt wat van leren! Een leuke M dag met alles d'r op en d'r an. Lekker eten en een potje sturen. Zodra ik de Schnitzer-hemel binnentrad, werd ik doorverwezen naar de eerste etage van Autohaus BMW Kohl. Schnitzer en BMW Kohl zijn welliswaar hetzelfde bedrijf, maar de divisies zijn gescheiden. Bovenaan gekomen komt een lieftallige rondborstige dame (zeg maar gewoon, een ontzettend lekker wijf) op je af, om je te verwelkomen :D En dat is al vast 1-0 voor BMW.
We trappen er allemaal in, ik ook, geeft niet, de plasser wil ook wat, voila, het recept is bekend, dus een lekker wijf .. Vriendelijk nam ze mijn jas aan, en wees mij op de filmzaal. 'Das ist der BMW M-tour movie zaal'. 'Danke schon' zei ik duizelig. Ik zag natuurlijk wat bleekjes, al mijn bloed was nodig voor mijn mannelijkheid. Ik herpakte mijzelf en begaf me naar het theater.

Piepshow
Theater? Ja, theater. Natuurlijk heeft een beetje BMW dealer een filmzaal .... :shock: Kwam niet meer bij. Aan geld geen gebrek. Enfin. In de zaal zat een groepje opgewonden jongetjes. Mannen van mijn leeftijd (=48), dat dan weer wel. Allemaal bleekjes rond de mond en hand op het kruis.
Een oudere heer stapte binnen. 'Hallo, ik ben die-en-die (naam vergeten) en ik ben van M-motorsport'. Ik weet alles van M. De chocoladeletter M?, interrumpeerde ik adrem. De toon was gezet. Hij keek even op maar reageerde niet. Das muss die Kaaskopfer sein, zag ik hem denken. Enfin, leerling en leraar hadden zich aan elkaar voorgesteld.
Licht uit, spot aan. Professor-M begon zijn redevoering. Mooi, dacht ik, tijd om even weg te dutten, ik was vanmorgen al vroeg uit de veren. Ik werd wakker na de spreekbeurt EN na de film!. Uitstekende timing. Zo, waar zijn die M-hokken, haaks met die dingen. Dat heb ik toch ff goed geleerd van jullie DF-ers, niet?

De cavia
Fout gedacht. Professor-M was toegekomen aan zijn lievelingsonderdeel: het ronddelen van M-auto-onderdelen. Je kent dat wel van vroeger, zoals bij je spreekbeurt op de lagere school over je cavia. Ik kreeg een of andere zwarte plaat in mijn handen geduwd. Danke, zei ik beleefd. :shock: Maar wat hou ik hier vast? Ik moest er op kloppen, en even voelen of het zwaar was, of niet.. Ik klopte, tok, tok, tok, die 'tok' klonk als een fis" (een F verhoogd met een halve toon). O, we gaan trommelen dacht ik, wat leuk. Na und? vroeg Professor-M. Scheisse, dacht ik, ik heb alleen maar geslapen. Is dit een soort examen voordat je die tering-M mag besturen? Ik zag mijn kansen slinken. Dass ist carbon, herr Hinloopen, jawol! Und das dach vond der M3 ist von carbon gemacht. Stark und sehr leicht. Ik klopte nu met overgave - kin omhoog, borst vooruit! en gaf het projectiel daarna door naar rechts. En zo gingen er nog vijf echte(!) M-onderdelen door mijn vingers heen. Ik weet niet meer wat het was.

Op stap
Naar buiten. Daar stonden BMW M-auto's (zie bovenaan dit bericht). Dit was een M-tour. Dat betekent met een groep van pakweg 10 mensen met alle beschikbare M-auto's op pad gaan. Dus bijv. ook een X5M (Zo'n 555pk monster V8 turboding) en/of een M6. Professor-M ging af, Schwarzenegger-M kwam op. Een breedgeschouderde Duitser, met donkere bril en dito blik. 'Ich bin euren Fahr-instructeur'. Jammer, ik had liever dat lekkere wijf van vanmorgen. Samen die shortshifter beroeren, ik zag dat wel zitten ... maar terzake.

Niemand had belangstelling voor die M-olifanten, en omdat er maar 2 x een 1M Coupe stond, werd de groep auto's aangevuld met 3 x een M3 DCT. Plan was, om te wisselen tussen de auto's. Om te rijden over de landwegen rond Aachen en - om ff te blazen - de snelweg te pakken. Steeds een kwartiertje rijden en dan wisselen. Schwarzenegger in auto 1 en de rest steeds volgen. Communicatie via mobiele foons. Klaar voor de start, af...

Mijn eerste ronde was in een M3 Coupe. Zo'n nieuwe sportuitvoering. Andere uitlaat geloof ik, andere velgen en iets sportiever sturen of zo. Laat ik kort zijn over deze auto, want het gaat hier om de 1M. Maar wat een schitterend apparaat is dat. Moeilijker hard te rijden dan de 1M, daarover later meer. Met standen aan zoals ESP (2 standen) en Sport is de reactie op het gas heel gaaf en sturen kan met veel gevoel. De DCT bak is prachtig. Om snel te rijden, moet je echt boven de 6.500 rpm zitten, anders is de 1M d'r op en d'r over. En weg is ie, en dat blijft ie. De toeren V8 is een schitterende racer, maar hij blijft aan kracht ontberen onderin. Dat weten we, maar toch. Bij de Spyder (ook gewoon een NA blok) had ik dat ontbrekende gevoel helemaal niet. Ik denk dat het gewicht deze prachtige M3 gewoon parten speelt. Ook hard remmen voor een bocht, merk je het gewicht zeker. Ik heb ook een rondje gestuurd in de convertible. Mooie auto, maar die gooit nog eens 200! kilo aan extra gewicht op de schaal. Da's niet meer sportief te noemen. Van de M3's vond ik de coupe het beste sturen, het meeste appeleren aan een sportauto. Fenomenaal stuurgevoel. Maar goed, toen stapte ik over naar de:

BMW 1 Serie M Coupe (Sinaasappel Orange)
Er is voor mij maar 1 kleur voor deze auto. En dat is dat Nederlandselftal Oranje. :love: Ook praktisch, kun je tijdens de WK/EK zonder die AH-vlaggetjes en stickertjes. In het oranje is het een koppendraaier van jewelste. Zwart kan ook wel, maar wit niet meer. Maar oranje is voor mij dé kleur. Absoluut onderscheidend en zeer uniek. Dus dat is duidelijk.
Ok, instappen dan. En dan zit je gewoon in een 135i met M-pakket. Andere wijzertjes en wat alcantara sjit, maar dat is het. Sorry Ilja, het is echt niet meer dan dat. Er is niets mis met de 135i, maar ik had niet het gevoel iets aparts te hebben. Kwaliteit is ok, maar zeker niet Porsche niveau. Ik kom uit een 135i, vandaar dat ik dat eens mooi kon vergelijken. Sterker, ik vind de eenvoud van mijn interieur mooier, dan dit plakwerk. Materialen zijn ook exact hetzelfde als die van de 135i. Dus auto maar snel starten dan.. en .. wat hoor ik? Een 135i. Wederom. Klinkt precies hetzelfde. Hoe gaaf klinkt de V8 van BMW, hoe standaard klinkt deze 135i. Niets bijzonders. Ook niet als je dat ding in de toeren gooit.
Buitengeluid daarentegen is WEL geweldig. Ik heb meerdere keren achter die 1M gereden en het geluid is vol en diep, echt schitterend! Doet niet onder voor de M3, O nee zeg. Dus eigenlijk wel goed gedaan door BMW. Van binnen geen lawaai, maar buiten des te meer. Mijn ACS1 uitlaat dreunde binnen, gelukkig alweer een tijdje geleden vervangen door de standaard poef. Maar de 1M poef is heerlijk!

N54-blok M 340pk/450-500NM
Ik ken 'm natuurlijk. Ok, wat zal ik zeggen. Kortgezegd, een briljant blok, ook deze met die 340pk/500nm van BMW-M. Met de lichtste M3 - er vanuit gaande dat die dan ook het snelste M3 is - in supersport-stand etc.) kom je niet langs deze 1M. Ben je een tikkie te laat met schakelen, en de 1M verdwijnt uit het zicht. Heb dat meerdere keren meegmaakt, en dat is toch wel bijzonder. We reden - met Schwarzeneggert voorop - dik 250+ op de snelweg (lachen, met 5 M BMW's achter elkaar). Keer op keer proberen, maar de M3 kwam er niet langs. Maar andersom ook niet. Als je dus op 6500 revs zit met de M3, en je gaat er vandoor en schakelt steeds bij 8000rpm, dan blijft de 1M er naast, en gaat er niet langs. Gaat dus gelijk op. Dat vond ik toch wel opmerkelijk. Te meer omdat de M3 gewoon 80pk meer heeft! Ik was dus onder de indruk van de rechtuit snelheid van de 1M.
Je kunt het blok gewoon doorijden tot aan 7000rpm, en dan pas schakelen. Ik voelde geen terugval bij 6000 rpm. echt niet. Het blok voelde zeer gelijkmatig, minder 'power-turbo-like' zoals mijn Schnitzer. Er werd echt doorgetrapt in de 1M.
Turbo-vertraging? Ja, die is er wel. Kan ook niet anders, het is een turbo. Ik vond zelf een standaard 135i ook teveel turbo-vertraging hebben, te diep het gas indrukken voordat er wat gebeurt. Dat is met deze M wel beter, maar ik denk dat het beter had gekund.
Olie gewoon op 120 C graden. Doorstampen maar, het deerde 'm niet. O ja, en ik merke geen ruk verschil tussen M knop aan, of uit.. lol. Blok maakte op mij een zeer gelijkmatige indruk, wat ik als goed wil aanmerken. Minder 'bullig' als mijn ACS1.

Schakelen
De 1M heeft een shortshifter. Ik vond de bak wat hakerig. Mijn acs1 heeft dat niet. Wel raar, want het zijn toch dezelfde blokken en schakelbakken? De korte slag is fijn. Voor de rest, niets mis mee. Gewoon goed, niet bijzonder.

Stuurgevoel en onderstel
Stuurgevoel is erg goed, maar niet om nu helemaal 'Himmelhoch Jauchzend'. Dat gaat mij toch te ver. Ik verwachte een meer precies insturen, eigenlijk obv. verwachtingen. Op basis wat 'men' schrijft, waren mijn verwachtingen hooggespanne, juist op dit onderdeel. 'Dit is de beste pure M qua stuurgevoel'. Dat zal wel, maar dan moet je eens Boxster Spyder rijden, of desnoods een Ferrari California, dan weet je wat stuurgevoel is. Ik vind de stuurdraai-beweging nog steeds te groot tov. de richting-verandering die de auto maakt. Dat kan preciezer, ook met meer subtiel gevoel. Ok, het is maar een 1 serie BMW, misschien verwacht ik te veel. Eigenlijk is het insturen gelijk aan mijn Schnitzer. Goed, maar dat is het ook wel.
Als je eenmaal bent ingestuurd, DAN is het wat anders. Eigenlijk vlak na het indraaien merk je plotseling dat de auto op een stuk bredere sloffen staat icm. een bredere - zeg maar - spanwijdte. Wat een traktie! Niet normaal gewoon. Je kunt echt loeihard een bocht door, dat gaat met mijn 135i niet lukken op deze manier. Met alle electronica uit, gaat de kont zo maar om. En best wel plotseling eigenlijk.

Ontgroend
Ik heb leren driften! Toen ik in de eerste auto zat - samen met Schwarzeneggert in een 1M - heeft hij mijn een driftje ontlokt, bij het opdraaien van de snelweg. Gas er op, dan snel indraaien, kont gaat schuiven, gas er op houden en snel tegensturen, na twee keer had ik het onder de knie (dat ene driftje dan) :hosanna:
De 1M draait als het ware om een centrale verticale as. Dat is wel indrukwekkend, want dat gevoel ken ik alleen van de Boxster. Ik moet zeggen, ik was onder de indruk, ja, dat was ik (een kinderhand is snel gevuld). Met die balans kan een geoefende rijder volgens mij ontzettend leuk spelen, Schwarzezeggert deed het een keer voor, kotsmisselijk werd ik, maar wel vermakelijk. Een dergelijke vuurdoop had ik overigens een tijdje geleden al een keer gehad in mijn eigen auto met een andere bestuurder.

ACS1 vs 1M
Nou, hier zit de hele wereld op te wachten niet? De 1M is qua onderstel absoluut beter, wendbaarder dan mijn 1351 Schnitsel met wat kleine tweaks (want meer is het niet wat ik heb). Echt, de 1M is van een andere orde. Ook stuurt de 1M met iets meer stuurgevoel. Qua blok, denk ik dat de ACS1 meer kracht en reserve heeft. Maar dat denk ik, omdat het 1M blok gekgenoeg, niet zo 'power-like' voelt, maar in de praktijk blijkt íe dat wel te zijn (in vergelijk met de bijv. de M3V8). Ik moet niet in een torque-feeling trappen, dat lijkt vaak sneller dan het is. Maar op basis van deze impressie gaat mijn voorkeur zeker naar de 1M, no doubts. Maar volgende week, de 25e, gaan we verder.. voorlopig:

BMW 1 M Coupe - ACS1 (1-0)

dvh

Bericht door dvh » 19 mei 2011, 20:21

Prachtig verhaal Ferdi :)...
Ik lach niet snel om verhalen, maar hier kreeg ik toch een flinke glimlach van op m'n gezicht !

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 mei 2011, 20:24

Leuk verhaal man! :thumbup:

Ik filter het belangrijke er wel uit. Thanx. :beer:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 19 mei 2011, 20:24

dvh schreef:Prachtig verhaal Ferdi :)...
Ik lach niet snel om verhalen, maar hier kreeg ik toch een flinke glimlach van op m'n gezicht !
+1
:thumbup:

markk

Bericht door markk » 19 mei 2011, 20:36

pfff, 149 paginas onzin en droogfappen, maar dan toch echt het eerste df waardige verhaal, met als je goed tussen de regels leest de conclusie: Leuke bak maar een Boxster is toch van een heel andere orde

:lol:

Mark

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 mei 2011, 20:40

Alle verhalen ten spijt (die prima geschreven zijn)........................maar heb je er nu 1 besteld of niet..............? :lol:

Of gaan we nu toch naar Porkie?

Edit; Mark, je was me net voor hahaha :mrgreen:

Andre

Bericht door Andre » 19 mei 2011, 20:42

Leuk geschreven ferdi.

Ik denk dat je de 1M wat extremer moet rijden om echt verschil te merken tussen de 2. Het sperdiff moet overuren draaien.

Ik ben inderdaad ook nieuwsgierig hoe die rijdt. Ik heb nog geen idee.

Het stuurgevoel van een porsche haalt ie nooit daar hebben we geen discussie over.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mei 2011, 21:00

Het is wel zeker zo dat deze 1M indruk heeft gemaakt, laat dat duidelijk zijn. De auto geeft je wel een fantastisch gevoel. Dat had ik niet gedacht. Betekent dus wel dat ik de onderhandelingen ben ingegaan met Kohl voor een 1M. Zij kunnen mij er eentje leveren - met wat minimale opties zoals bekerhouders en een lichtpakket - voor 50k. Invoer in NL kom ik dan op 65K. Dat is precies een goede gevoelsprijs voor die kar vind ik. Spyder valt (nu) definitief af omdat ik - tegen mijn verwachtingen in - deze 1M toch wel een supergave auto vind. En - misschien klinkt dat raar - maar een leuke DF kar moet je ook een 'goed gevoel' geven. Vanaf de plaatjes tot nu toe deed deze 1M mij dat helemaal niet, maar dat is na vandaag 180 graden gedraaid.

Daarnaast is de 1M uiteraard een prima 'alledaagse' en dat is een Spyder gewoonweg niet. Maar dat wist ik al. De briljante Spyder is gewoon een bij-auto. Een mooie Porsche voor mij, komt wel, maar nu nog even niet.

@Andre, ook wel grappig dat jij dat ding gewoon uit de folder hebt gekocht. Zou ik toch niet durven. Nu weet ik het wel zeker.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2011, 21:08

leuk verhaal Ferdi :bignews:
8)

denk dat je ook ff aan de auto moet wennen en het ding is nog nieuw en bv bandenspanning e.d naar je eigen waarden.

lijkt me een leuk ding, lekker dik en net anders :df:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 19 mei 2011, 21:23

Erg leuk om te lezen zeg!

Dus binnenkort twee 1M's op het forum? :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 19 mei 2011, 21:37

Leuk verhaal Ferdi!

Hielke

Bericht door Hielke » 19 mei 2011, 21:43

Ik verwachtte al een uitvoerig verslag,

en we werden op onze wenken bediend :thumbup:

Zoals we van je gewend zijn Ferdi, heerlijk leesvoer!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mei 2011, 21:45

@hielke en andre, jullie zijn er toch ook bij volgende week de 25e. Ja toch zeker, maak gewoon even tijd vrij.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2011, 21:52

moet er nog gesheckt worden of er 2 krukken achterin passen ipv 2 golf-clubs? :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2011, 21:54

markk schreef:pfff, 149 paginas onzin en droogfappen, maar dan toch echt het eerste df waardige verhaal, met als je goed tussen de regels leest de conclusie: Leuke bak maar een Boxster is toch van een heel andere orde

:lol:

Mark

Mark het eerste DF waardige verhaal stond een maand geleden al op de FP http://www.driving-fun.com/1832/home/te ... -auto.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;. :wink:

Verder een leuk stuk Ferdi.

Ron4S

Bericht door Ron4S » 19 mei 2011, 21:55

Super leuk verhaal Ferdi!

Zou het geweldig vinden als je die oranjemetallic kleur bestelt, schreef het al eens eerder, dat is de kleur die m.i. later eeuwig aan de 1M gekoppeld wordt in de beeldvorming, zoals dat wit is voor een Spyder etc. Prachtige kleur!

Hielke

Bericht door Hielke » 19 mei 2011, 22:03

FerdiACS1 schreef:@hielke en andre, jullie zijn er toch ook bij volgende week de 25e. Ja toch zeker, maak gewoon even tijd vrij.
Jazeker, dat is wel de bedoeling. En nadien klim ik dan ouwerwets in de pen. :D

Ik hoop dat de mannen voor donderdag toch een klein draaiboek kunnen maken. Er zal een video en foto deel zijn, en er zal een rij-gedeelte zijn. Ik kan er niet de hele middag bij zijn.

Perry, loopt het programma ook nog tot in de avond door?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 mei 2011, 22:03

Ron4S schreef:Super leuk verhaal Ferdi!

Zou het geweldig vinden als je die oranjemetallic kleur bestelt, schreef het al eens eerder, dat is de kleur die m.i. later eeuwig aan de 1M gekoppeld wordt in de beeldvorming, zoals dat wit is voor een Spyder etc. Prachtige kleur!
Eens over die oranje, geen seconde meer twijfel. Wat is die kleur goed op een 1M. Dat was echt bizar gewoon in het echt, hoe goed die kleur is. Dat spatte er vanaf. Vooral rijdend tussen het overige verkeer.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 mei 2011, 22:07

Prachtig verslag Ferdi en gefeliciteerd met je aankoop !

Plaats reactie