Terug van weggeweest (Aachen, Autohaus Kohl/AC Schnitzer).
Op het menu:
Voorgerecht:
- Kaffee mit Apfelstrudel
- M, der movie
Hoofdgerecht Der BMW M Tour !!
(Ja, ik kreeg zelfs een badge om - zo'n hondepenning weet je wel? - und jetst gehts loss)
BMW 1 Serie M Coupe (
Sinaasappel Orange)
BMW M3 Coupe (sport uitvoering)
BMW M3 Saloon
BMW M3 Converible
Nagerecht
- 'Tjuss' von ein dirndl-Madchen
Welkomm!
Daar kunnen wij echt wat van leren! Een leuke M dag met alles d'r op en d'r an. Lekker eten en een potje sturen. Zodra ik de Schnitzer-hemel binnentrad, werd ik doorverwezen naar de eerste etage van Autohaus BMW Kohl. Schnitzer en BMW Kohl zijn welliswaar hetzelfde bedrijf, maar de divisies zijn gescheiden. Bovenaan gekomen komt een lieftallige rondborstige dame (zeg maar gewoon, een ontzettend lekker wijf) op je af, om je te verwelkomen

En dat is al vast 1-0 voor BMW.
We trappen er allemaal in, ik ook, geeft niet, de plasser wil ook wat, voila, het recept is bekend, dus een lekker wijf .. Vriendelijk nam ze mijn jas aan, en wees mij op de filmzaal. 'Das ist der BMW M-tour movie zaal'. 'Danke schon' zei ik duizelig. Ik zag natuurlijk wat bleekjes, al mijn bloed was nodig voor mijn mannelijkheid. Ik herpakte mijzelf en begaf me naar het theater.
Piepshow
Theater? Ja, theater. Natuurlijk heeft een beetje BMW dealer een filmzaal ....

Kwam niet meer bij. Aan geld geen gebrek. Enfin. In de zaal zat een groepje opgewonden jongetjes. Mannen van mijn leeftijd (=48), dat dan weer wel. Allemaal bleekjes rond de mond en hand op het kruis.
Een oudere heer stapte binnen. 'Hallo, ik ben die-en-die (naam vergeten) en ik ben van M-motorsport'. Ik weet alles van
M. De chocoladeletter M?, interrumpeerde ik adrem. De toon was gezet. Hij keek even op maar reageerde niet. Das muss die Kaaskopfer sein, zag ik hem denken. Enfin, leerling en leraar hadden zich aan elkaar voorgesteld.
Licht uit, spot aan. Professor-M begon zijn redevoering. Mooi, dacht ik, tijd om even weg te dutten, ik was vanmorgen al vroeg uit de veren. Ik werd wakker na de spreekbeurt EN na de film!. Uitstekende timing. Zo, waar zijn die M-hokken, haaks met die dingen. Dat heb ik toch ff goed geleerd van jullie DF-ers, niet?
De cavia
Fout gedacht. Professor-M was toegekomen aan zijn lievelingsonderdeel: het ronddelen van M-auto-onderdelen. Je kent dat wel van vroeger, zoals bij je spreekbeurt op de lagere school over je cavia. Ik kreeg een of andere zwarte plaat in mijn handen geduwd. Danke, zei ik beleefd.

Maar wat hou ik hier vast? Ik moest er op kloppen, en even voelen of het zwaar was, of niet.. Ik klopte, tok, tok, tok, die 'tok' klonk als een fis" (een F verhoogd met een halve toon). O, we gaan trommelen dacht ik, wat leuk. Na und? vroeg Professor-M. Scheisse, dacht ik, ik heb alleen maar geslapen. Is dit een soort examen voordat je die tering-M mag besturen? Ik zag mijn kansen slinken. Dass ist carbon, herr Hinloopen, jawol! Und das dach vond der M3 ist von carbon gemacht. Stark und sehr leicht. Ik klopte nu met overgave - kin omhoog, borst vooruit! en gaf het projectiel daarna door naar rechts. En zo gingen er nog vijf echte(!) M-onderdelen door mijn vingers heen. Ik weet niet meer wat het was.
Op stap
Naar buiten. Daar stonden BMW M-auto's (zie bovenaan dit bericht). Dit was een M-tour. Dat betekent met een groep van pakweg 10 mensen met alle beschikbare M-auto's op pad gaan. Dus bijv. ook een X5M (Zo'n 555pk monster V8 turboding) en/of een M6. Professor-M ging af, Schwarzenegger-M kwam op. Een breedgeschouderde Duitser, met donkere bril en dito blik. 'Ich bin euren Fahr-instructeur'. Jammer, ik had liever dat lekkere wijf van vanmorgen. Samen die shortshifter beroeren, ik zag dat wel zitten ... maar terzake.
Niemand had belangstelling voor die M-olifanten, en omdat er maar 2 x een 1M Coupe stond, werd de groep auto's aangevuld met 3 x een M3 DCT. Plan was, om te wisselen tussen de auto's. Om te rijden over de landwegen rond Aachen en - om ff te blazen - de snelweg te pakken. Steeds een kwartiertje rijden en dan wisselen. Schwarzenegger in auto 1 en de rest steeds volgen. Communicatie via mobiele foons. Klaar voor de start, af...
Mijn eerste ronde was in een
M3 Coupe. Zo'n nieuwe sportuitvoering. Andere uitlaat geloof ik, andere velgen en iets sportiever sturen of zo. Laat ik kort zijn over deze auto, want het gaat hier om de 1M. Maar wat een schitterend apparaat is dat. Moeilijker hard te rijden dan de 1M, daarover later meer. Met standen aan zoals ESP (2 standen) en Sport is de reactie op het gas heel gaaf en sturen kan met veel gevoel. De DCT bak is prachtig. Om snel te rijden, moet je echt boven de 6.500 rpm zitten, anders is de 1M d'r op en d'r over. En weg is ie, en dat blijft ie. De toeren V8 is een schitterende racer, maar hij blijft aan kracht ontberen onderin. Dat weten we, maar toch. Bij de Spyder (ook gewoon een NA blok) had ik dat ontbrekende gevoel helemaal niet. Ik denk dat het gewicht deze prachtige M3 gewoon parten speelt. Ook hard remmen voor een bocht, merk je het gewicht zeker. Ik heb ook een rondje gestuurd in de convertible. Mooie auto, maar die gooit nog eens 200! kilo aan extra gewicht op de schaal. Da's niet meer sportief te noemen. Van de M3's vond ik de coupe het beste sturen, het meeste appeleren aan een sportauto. Fenomenaal stuurgevoel. Maar goed, toen stapte ik over naar de:
BMW 1 Serie M Coupe (
Sinaasappel Orange)
Er is voor mij maar 1 kleur voor deze auto. En dat is dat Nederlandselftal Oranje.

Ook praktisch, kun je tijdens de WK/EK zonder die AH-vlaggetjes en stickertjes. In het oranje is het een koppendraaier van jewelste. Zwart kan ook wel, maar wit niet meer. Maar oranje is voor mij dé kleur. Absoluut onderscheidend en zeer uniek. Dus dat is duidelijk.
Ok, instappen dan. En dan zit je gewoon in een 135i met M-pakket. Andere wijzertjes en wat alcantara sjit, maar dat is het. Sorry Ilja, het is echt niet meer dan dat. Er is niets mis met de 135i, maar ik had niet het gevoel iets aparts te hebben. Kwaliteit is ok, maar zeker niet Porsche niveau. Ik kom uit een 135i, vandaar dat ik dat eens mooi kon vergelijken. Sterker, ik vind de eenvoud van mijn interieur mooier, dan dit plakwerk. Materialen zijn ook exact hetzelfde als die van de 135i. Dus auto maar snel starten dan.. en .. wat hoor ik? Een 135i. Wederom. Klinkt precies hetzelfde. Hoe gaaf klinkt de V8 van BMW, hoe standaard klinkt deze 135i. Niets bijzonders. Ook niet als je dat ding in de toeren gooit.
Buitengeluid daarentegen is WEL geweldig. Ik heb meerdere keren achter die 1M gereden en het geluid is vol en diep, echt schitterend! Doet niet onder voor de M3, O nee zeg. Dus eigenlijk wel goed gedaan door BMW. Van binnen geen lawaai, maar buiten des te meer. Mijn ACS1 uitlaat dreunde binnen, gelukkig alweer een tijdje geleden vervangen door de standaard poef. Maar de 1M poef is heerlijk!
N54-blok M 340pk/450-500NM
Ik ken 'm natuurlijk. Ok, wat zal ik zeggen. Kortgezegd, een briljant blok, ook deze met die 340pk/500nm van BMW-M. Met de lichtste M3 - er vanuit gaande dat die dan ook het snelste M3 is - in supersport-stand etc.) kom je niet langs deze 1M. Ben je een tikkie te laat met schakelen, en de 1M verdwijnt uit het zicht. Heb dat meerdere keren meegmaakt, en dat is toch wel bijzonder. We reden - met Schwarzeneggert voorop - dik 250+ op de snelweg (lachen, met 5 M BMW's achter elkaar). Keer op keer proberen, maar de M3 kwam er niet langs. Maar andersom ook niet. Als je dus op 6500 revs zit met de M3, en je gaat er vandoor en schakelt steeds bij 8000rpm, dan blijft de 1M er naast, en gaat er niet langs. Gaat dus gelijk op. Dat vond ik toch wel opmerkelijk. Te meer omdat de M3 gewoon 80pk meer heeft! Ik was dus onder de indruk van de rechtuit snelheid van de 1M.
Je kunt het blok gewoon doorijden tot aan 7000rpm, en dan pas schakelen. Ik voelde geen terugval bij 6000 rpm. echt niet. Het blok voelde zeer gelijkmatig, minder 'power-turbo-like' zoals mijn Schnitzer. Er werd echt doorgetrapt in de 1M.
Turbo-vertraging? Ja, die is er wel. Kan ook niet anders, het is een turbo. Ik vond zelf een standaard 135i ook teveel turbo-vertraging hebben, te diep het gas indrukken voordat er wat gebeurt. Dat is met deze M wel beter, maar ik denk dat het beter had gekund.
Olie gewoon op 120 C graden. Doorstampen maar, het deerde 'm niet. O ja, en ik merke geen ruk verschil tussen M knop aan, of uit.. lol. Blok maakte op mij een zeer gelijkmatige indruk, wat ik als goed wil aanmerken. Minder 'bullig' als mijn ACS1.
Schakelen
De 1M heeft een shortshifter. Ik vond de bak wat hakerig. Mijn acs1 heeft dat niet. Wel raar, want het zijn toch dezelfde blokken en schakelbakken? De korte slag is fijn. Voor de rest, niets mis mee. Gewoon goed, niet bijzonder.
Stuurgevoel en onderstel
Stuurgevoel is erg goed, maar niet om nu helemaal 'Himmelhoch Jauchzend'. Dat gaat mij toch te ver. Ik verwachte een meer precies insturen, eigenlijk obv. verwachtingen. Op basis wat 'men' schrijft, waren mijn verwachtingen hooggespanne, juist op dit onderdeel. 'Dit is de beste pure M qua stuurgevoel'. Dat zal wel, maar dan moet je eens Boxster Spyder rijden, of desnoods een Ferrari California, dan weet je wat stuurgevoel is. Ik vind de stuurdraai-beweging nog steeds te groot tov. de richting-verandering die de auto maakt. Dat kan preciezer, ook met meer subtiel gevoel. Ok, het is maar een 1 serie BMW, misschien verwacht ik te veel. Eigenlijk is het insturen gelijk aan mijn Schnitzer. Goed, maar dat is het ook wel.
Als je eenmaal bent ingestuurd, DAN is het wat anders. Eigenlijk vlak na het indraaien merk je plotseling dat de auto op een stuk bredere sloffen staat icm. een bredere - zeg maar - spanwijdte. Wat een traktie! Niet normaal gewoon. Je kunt echt loeihard een bocht door, dat gaat met mijn 135i niet lukken op deze manier. Met alle electronica uit, gaat de kont zo maar om. En best wel plotseling eigenlijk.
Ontgroend
Ik heb leren driften! Toen ik in de eerste auto zat - samen met Schwarzeneggert in een 1M - heeft hij mijn een driftje ontlokt, bij het opdraaien van de snelweg. Gas er op, dan snel indraaien, kont gaat schuiven, gas er op houden en snel tegensturen, na twee keer had ik het onder de knie (dat ene driftje dan)
De 1M draait als het ware om een centrale verticale as. Dat is wel indrukwekkend, want dat gevoel ken ik alleen van de Boxster. Ik moet zeggen, ik was onder de indruk, ja, dat was ik (een kinderhand is snel gevuld). Met die balans kan een geoefende rijder volgens mij ontzettend leuk spelen, Schwarzezeggert deed het een keer voor, kotsmisselijk werd ik, maar wel vermakelijk. Een dergelijke vuurdoop had ik overigens een tijdje geleden al een keer gehad in mijn eigen auto met een andere bestuurder.
ACS1 vs 1M
Nou, hier zit de hele wereld op te wachten niet? De 1M is qua onderstel absoluut beter, wendbaarder dan mijn 1351 Schnitsel met wat kleine tweaks (want meer is het niet wat ik heb). Echt, de 1M is van een andere orde. Ook stuurt de 1M met iets meer stuurgevoel. Qua blok, denk ik dat de ACS1 meer kracht en reserve heeft. Maar dat denk ik, omdat het 1M blok gekgenoeg, niet zo 'power-like' voelt, maar in de praktijk blijkt íe dat wel te zijn (in vergelijk met de bijv. de M3V8). Ik moet niet in een torque-feeling trappen, dat lijkt vaak sneller dan het is. Maar op basis van deze impressie gaat mijn voorkeur zeker naar de 1M, no doubts. Maar volgende week, de 25e, gaan we verder.. voorlopig:
BMW 1 M Coupe - ACS1 (1-0)