
Alles over de 1 serie (part I)
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
OnlineHielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Dank voor de complimenten mannen.
Remmen voelen heel goed aan Bert. Maar een finaal oordeel kan pas gegeven worden na intensief gebruik op een circuit. Je weet dat de meeste systemen dan grote steken laten vallen. Andre kennende zal het na aflevering van de auto nooit lang duren voordat hij daar een antwoord op kan geven.
Remmen voelen heel goed aan Bert. Maar een finaal oordeel kan pas gegeven worden na intensief gebruik op een circuit. Je weet dat de meeste systemen dan grote steken laten vallen. Andre kennende zal het na aflevering van de auto nooit lang duren voordat hij daar een antwoord op kan geven.
-
OnlineWill F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Weet iemand (Hielke misschien) het verschil tussen een quaife sperdiff http://www.quaife.co.uk/BMW-130i-Quaife ... fferential en het 100% sperrende Drechsler diff ?
- skinnybmw
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
- Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.
+1 Lekker weglezen dit!Macboy schreef:Hielke. Ik heb je stukje gelezen en superlatieven schieten tekort. Jij kunt als geen ander precies datgene verwoorden wat je ervaart bij het autorijden en op een zodanige fijne en genuanceerde wijze, dat ik je hierbij kroon tot opper autojournalist.
Als ik dit stukje naar Autovisie stuur, dan hebben ze er een nieuwe hoofdredacteur bijgekregen.
Mijn complimenten.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Toen de befaamde 1.8T net op de markt was bestond chiptuning nog niet zoals het tegenwoordig bestaat. Ik weet niet precies wanneer dat allemaal loskwam maar ik herinner me wel dat je in 2000 - 2001 een K03 turbo gratis kreeg bij een pak koffie omdat iedereen die dingen verving voor een K04 en dat is een paar jaar zo geblevenMartijn Koevoets schreef:Duurde het bij de befaamde 1.8T van VAG niet ook een tijdje voordat de aftermarket goed op gang kwam?

Zekers 8) Ik tank altijd V-power in mijn ouwe Golf, heb windgeleiders op de ruitenwissers en GTI wielranden (ivm schade en roest)Ferdinand schreef:Ha Niels, tune jij zelf ook auto's?Niels schreef:I'm with stupids ^^^^^![]()
Als het allemaal zo makkelijk was om die .35i te tunen dan was het al wel gedaan. Er zit meer potentieel in het blok maar het is gewoon niet simpel te doen. De twin turbo constructie is daarvoor te moeilijk denk ik. Eigenlijk vermoed ik dat de vullingsgraad aan de maximale capaciteit zit met de huidige turbo's want anders waren er al legio voorbeelden van gechipte 335i's bekend en dat heeft BMW niet voor niets gedaan natuurlijk. Dus wil je echt meer vermogen dan denk ik dat je serieus geld moet gaan spenderen aan een grotere turbo capaciteit en hou het dan allemaal nog maar eens mooi qua motor karakter.

- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
@ Ha Hielke, Harstikke leuk en interessant verhaal. Ook goed dat je details over jouw rij-ervaringen zo precies mogelijk uitwerkt. Lezende jouw verhaal denk ik te kunnen opmaken dat de 135i voor het dagelijks gebruik (in mijn situatie) een prima overbrenging heeft, over voldoende voldoende vermogen beschikt en dat het sportonderstel ook comfortabel genoeg is.
Toch een vraag: wanneer je andere ervaringen leest zo op het web, wordt wel een paar keer (duidelijk) genoemd dat de auto veel last heeft van onderstuur. Dat is een vervelende eigenschap. Dat had de Mini (ok, is een voorwielaandrijver) ook, even je handrem erbij, en hups, de kont ging prachtig om, maar dat zijn hele ruwe ingrepen. Kun je daar nog iets explicieter over zijn wat jij ervaarde van dat onderstuur?
gr. ferdinand
Toch een vraag: wanneer je andere ervaringen leest zo op het web, wordt wel een paar keer (duidelijk) genoemd dat de auto veel last heeft van onderstuur. Dat is een vervelende eigenschap. Dat had de Mini (ok, is een voorwielaandrijver) ook, even je handrem erbij, en hups, de kont ging prachtig om, maar dat zijn hele ruwe ingrepen. Kun je daar nog iets explicieter over zijn wat jij ervaarde van dat onderstuur?
gr. ferdinand
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Heel mooi testverslag Hielke. Erg plezierig om te lezen. Dit zien we graag!! Mooie conclusie. Dit maakt mij alleen nog maar hebberiger voor ritje in een 135. 
@ Ferdinand. Ze hebben de auto niet op droog kunnen testen dus een exacte test i.v.m. eventueel op handen zijnde onderstuur hebben ze niet uit kunnen voeren.

@ Ferdinand. Ze hebben de auto niet op droog kunnen testen dus een exacte test i.v.m. eventueel op handen zijnde onderstuur hebben ze niet uit kunnen voeren.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ferdinand, onder de veelal vochtige omstandigheden waarin wij de auto gereden hebben, zijn we nooit op hinderlijke vormen van onderstuur gestuit. Met hinderlijk onderstuur probeer ik onderstuur aan te duiden waarvan je denkt dat het voor de wegomstandigheden en snelheid waarmee je op dat moment te maken hebt niet nodig zou hoeven te zijn dat je auto over de voorwielen wil wegglijden. De 135i bijt altijd erg gretig op z'n neus.
De vele horror stories over het onderstuur van de 135i zijn vrijwel zonder uitzondering naar de verschillende 'testverslagen' op het Zweedse Gotland circuitje terug te voeren. Iedere huis, tuin en keuken journalist is destijds bij de introductie van de 135i aldaar uitgenodigd om de auto te komen proberen. Jürgen Wolfram van Deutsche gründlichkeit Magazine, Peter Braunschweig van Schwuhl Deutschland, en Hetty Teut van Story. Als ze voor hun bladen maar iets met auto's te maken hadden was het al voldoende om een uitnodiging te mogen ontvangen. Dat niemand van DF afgevaardigd werd is nog een wonder
. Deze lieden, en het gros van de reguliere autojournalisten, zijn nou niet bepaald grootmeesters als het op circuitrijden aankomt. Een kundig persoon laat het gas vieren als de neus van de auto de ingeslagen koers niet meer wil volgen. Deze gasten hoepelen er gerust nog eens 180 graden bij, leggen dit ook nog een keer op video vast, om dan alsnog te durven zeggen dat de auto onderstuur heeft. Zo werkt het natuurlijk niet. Op deze manier heeft iedere auto excessief onderstuur.
Maar we zullen tot droog weer moeten wachten om een echt goed antwoord te kunnen geven. Maar ik heb wel hoop dat het goed zit.
De vele horror stories over het onderstuur van de 135i zijn vrijwel zonder uitzondering naar de verschillende 'testverslagen' op het Zweedse Gotland circuitje terug te voeren. Iedere huis, tuin en keuken journalist is destijds bij de introductie van de 135i aldaar uitgenodigd om de auto te komen proberen. Jürgen Wolfram van Deutsche gründlichkeit Magazine, Peter Braunschweig van Schwuhl Deutschland, en Hetty Teut van Story. Als ze voor hun bladen maar iets met auto's te maken hadden was het al voldoende om een uitnodiging te mogen ontvangen. Dat niemand van DF afgevaardigd werd is nog een wonder

Maar we zullen tot droog weer moeten wachten om een echt goed antwoord te kunnen geven. Maar ik heb wel hoop dat het goed zit.
-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Klinkt heel plausibel Hielke en ik moet zeggen dat ik na jouw verslag een beter en positiever beeld van de 135i heb gekregen. Als ik de verhalen van de reguliere media moest geloven (die inderdaad allen daar in Zweden hadden gereden) was de 135i meer een soft afgeveerde cruiser met bulten onderstuur. Zo zie je maar weer, dat je voor een goed beeld altijd zelf moet rijden.
Blijft het natuurlijk wel vreemd dat BMW de introductie van de 135i op dat circuit plaats heeft laten vinden. Ook zij moeten weten dat het gros van de journalisten maar beperkte stuurmannen (of vrouwen) zijn en er zeker op het circuit snel een verkeerd beeld van de auto kan ontstaan.
Blijft het natuurlijk wel vreemd dat BMW de introductie van de 135i op dat circuit plaats heeft laten vinden. Ook zij moeten weten dat het gros van de journalisten maar beperkte stuurmannen (of vrouwen) zijn en er zeker op het circuit snel een verkeerd beeld van de auto kan ontstaan.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ja, jan en alleman daar laten rondrossen was niet handig.Wouter81 schreef:
Blijft het natuurlijk wel vreemd dat BMW de introductie van de 135i op dat circuit plaats heeft laten vinden. Ook zij moeten weten dat het gros van de journalisten maar beperkte stuurmannen (of vrouwen) zijn en er zeker op het circuit snel een verkeerd beeld van de auto kan ontstaan.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Hielke schreef: Dat niemand van DF afgevaardigd werd is nog een wonder.
Hielke probeer voor de volgende keer 1 van deze email adressen. Je moet vast een plaatsje kunnen krijgen

Test und Technik
Leitung:
Reinhard Fretschner
Telefon: +49 89 382-23023
Telefax: +49 89 382-7023023
e-mail: Reinhard.Fretschner@bmw.de
Testkoordination
Annette Klar
Telefon: +49 89 382-28388
Telefax: +49 89 382-29446
e-mail: Annette.Klar@bmw.de
Testkoordination
Angela Knorr
Telefon: +49 89 382-24710
Telefax: +49 89 382-29446
e-mail: Angela.Knorr@bmw.de
Testfahrzeuge
Rudolf Wagmann
Telefon: +49 89 382-47411
Telefax: +49 89 382-29446
e-mail: Rudolf.Wagmann@bmw.de
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Net ook ff wezen kijken bij de BMW dealer, daar hadden ze een Saphier zwarte 123d staan, en dat zag er mooi uit, maar inderdaad dat speciale blauw op de 135i is toch net iets meer sportief, afijn , helaas stond er geen 135i want dat werd waarschijnlijk toch niet verkocht omdat de vraag niet groot zal zijn
damn...afijn ff achter het stuur gezeten (showroom) en dat zag er allemaal wel goed uit moet ik zeggen zelfs de stoelen zaten mij wel goed(, alhoewel in de laagste stand je een beetje last krijgt van die armsteun, dan zit m'n Hartge toch wel beter), zelfs al in de 123d al voelde het stuurtje niet als leer, leek wel plastic
maar zag er verder wel OK uit...
Ook ff de zit achterin geprobeerd en dat past net, langer als 1.80 moet je dus ook niet zijn of je moet je wat in laten zakken
De wagen vond ik er verder goed uitzien, al had die qua looks wat breder gemogen van voor vooral.
Ben dus nog steeds benieuwd naar een 135i met sport stuff on it 8) maar die zal ik wel zien bij een DF uitje


Ook ff de zit achterin geprobeerd en dat past net, langer als 1.80 moet je dus ook niet zijn of je moet je wat in laten zakken

De wagen vond ik er verder goed uitzien, al had die qua looks wat breder gemogen van voor vooral.
Ben dus nog steeds benieuwd naar een 135i met sport stuff on it 8) maar die zal ik wel zien bij een DF uitje

-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Ach Rene, dat gezeur over dat achterin zitten ook altijd. Je weet van een Coupe dat de ruimte achterin vrijwel altijd te klein is voor een volwassene. Dan moet je een 3 serie sedan nemen en het daar over de beenruimte hebben. Daar komt nog eens bij dat wij daar als DFers toch praktisch nooit zitten en al zeker niet willen zitten.
En ja, ik heb je
gezien

En ja, ik heb je


- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Zonder enige vorm van twijfel Ferdinand ! Standaard absoluut goed genoeg voor ons.Ferdinand schreef:Lezende jouw verhaal denk ik te kunnen opmaken dat de 135i voor het dagelijks gebruik (in mijn situatie) een prima overbrenging heeft, over voldoende voldoende vermogen beschikt en dat het sportonderstel ook comfortabel genoeg is.
Zie dit:Steven Nauta schreef:Ach Rene, dat gezeur over dat achterin zitten ook altijd. Je weet van een Coupe dat de ruimte achterin vrijwel altijd te klein is voor een volwassene.
Lijkt me ook duidelijk verhaal !Ferdinand schreef:Ten derde: het praktische gehalte van deze Coupe. Laten we het nu eens over achterbank hebben, wie heeft er al eens ingezeten? Ik kan, 189m en 85 kg, op de achterbank plaatsnemen, zonder dat ik met mijn hoofd het plafond raak. De zit is redelijk kort, maar volstaat. Nee, zij is geen Mercedes 9600 V16 SEC Saloooon, maar dat is zij ook niet voor bedoeld! Neem nu eens plaats, achterin, in een Audi TT Coupe... jep, nee, doe maar niet, deze krukjes zijn net groot genoeg voor je cavia's.
Doe dat eens in de auto van het volk: Golf, of in een Seat Leo, ja dat gaat natuurlijk wel, maar dat is ook geeen Coupe!! o, hoe vaak moet je alles uitleggen.
O ja, probeer eens te gaan zitten op de achterbank van een Audi A5 Coupe. Je weet wel, dat type met die kerstlichtjes onder de koplampen (branden die ook na de feestdagen?). Dat gaat niet!! Hoofdruimte te krap.
-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Dat je met 1.89 meter goed achterin kunt zitten vind ik opvallend, ik heb zelf ook achterin de 123d bij de Beier gezeten en raakte met m'n kruin net het plafond, ben 1.80. Echter viel het me nog best mee, had minder ruimte verwacht. Kinderen achterin is zowiezo geen probleem en hoe vaak heb je nu volwassenen achterin voor langere afstanden?
Zou voor mij geen reden zijn de Coupé te laten staan. Staat ook op mijn lijstje als toekomstige vervanger van m'n huidige auto. Echter vind ik de prijzen ook bizar die ze ervoor durven te vragen. Da's echter weer een andere discussie.
Zou voor mij geen reden zijn de Coupé te laten staan. Staat ook op mijn lijstje als toekomstige vervanger van m'n huidige auto. Echter vind ik de prijzen ook bizar die ze ervoor durven te vragen. Da's echter weer een andere discussie.