Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 11 dec 2007, 17:30

Maar is het nu een 2-deurs of een coupe? ;)

Martijn

Bericht door Martijn » 11 dec 2007, 21:44

Duidelijk verhaal Hielke.

desondanks koos ik de 335i Coupe 8)

Call me a poetser!

GTRene

Bericht door GTRene » 11 dec 2007, 21:49

poetser :wink:

Martijn

Bericht door Martijn » 11 dec 2007, 21:53

Hee bedankt :lol:

leonard

Bericht door leonard » 11 dec 2007, 21:56

Goed en duidelijk omschreven hielke. Complimenten!!!

Zou bijna de RS4 inruilen :wink: :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 dec 2007, 22:01

Mooi verhaal........................................................doe toch maar een 335i dan :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 dec 2007, 22:11

Hee Hielke, ik heb ff moeten wachten :) maar het is de moeite waard. Prachtig geschreven!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 dec 2007, 22:26

leuk verhaaltje Hielke.

Hoe zijn die 6 pots remmen nou vergeleken met het systeem van de 130i?

Hielke

Bericht door Hielke » 11 dec 2007, 22:31

Dank voor de complimenten mannen.

Remmen voelen heel goed aan Bert. Maar een finaal oordeel kan pas gegeven worden na intensief gebruik op een circuit. Je weet dat de meeste systemen dan grote steken laten vallen. Andre kennende zal het na aflevering van de auto nooit lang duren voordat hij daar een antwoord op kan geven.

Will F.

Bericht door Will F. » 11 dec 2007, 22:33

Zelden zo'n verfijnd rijverslag gelezen !

EINfach klasse!

Will F.

Bericht door Will F. » 11 dec 2007, 23:28

Weet iemand (Hielke misschien) het verschil tussen een quaife sperdiff http://www.quaife.co.uk/BMW-130i-Quaife ... fferential en het 100% sperrende Drechsler diff ?

skinnybmw

Bericht door skinnybmw » 11 dec 2007, 23:32

Macboy schreef:Hielke. Ik heb je stukje gelezen en superlatieven schieten tekort. Jij kunt als geen ander precies datgene verwoorden wat je ervaart bij het autorijden en op een zodanige fijne en genuanceerde wijze, dat ik je hierbij kroon tot opper autojournalist.

Als ik dit stukje naar Autovisie stuur, dan hebben ze er een nieuwe hoofdredacteur bijgekregen.

Mijn complimenten.
+1 Lekker weglezen dit!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 dec 2007, 23:43

Martijn Koevoets schreef:Duurde het bij de befaamde 1.8T van VAG niet ook een tijdje voordat de aftermarket goed op gang kwam?
Toen de befaamde 1.8T net op de markt was bestond chiptuning nog niet zoals het tegenwoordig bestaat. Ik weet niet precies wanneer dat allemaal loskwam maar ik herinner me wel dat je in 2000 - 2001 een K03 turbo gratis kreeg bij een pak koffie omdat iedereen die dingen verving voor een K04 en dat is een paar jaar zo gebleven :lol:
Ferdinand schreef:
Niels schreef:I'm with stupids ^^^^^ :D

Als het allemaal zo makkelijk was om die .35i te tunen dan was het al wel gedaan. Er zit meer potentieel in het blok maar het is gewoon niet simpel te doen. De twin turbo constructie is daarvoor te moeilijk denk ik. Eigenlijk vermoed ik dat de vullingsgraad aan de maximale capaciteit zit met de huidige turbo's want anders waren er al legio voorbeelden van gechipte 335i's bekend en dat heeft BMW niet voor niets gedaan natuurlijk. Dus wil je echt meer vermogen dan denk ik dat je serieus geld moet gaan spenderen aan een grotere turbo capaciteit en hou het dan allemaal nog maar eens mooi qua motor karakter.
Ha Niels, tune jij zelf ook auto's?
Zekers 8) Ik tank altijd V-power in mijn ouwe Golf, heb windgeleiders op de ruitenwissers en GTI wielranden (ivm schade en roest) :D

Sperdy

Bericht door Sperdy » 12 dec 2007, 09:27

@ Ha Hielke, Harstikke leuk en interessant verhaal. Ook goed dat je details over jouw rij-ervaringen zo precies mogelijk uitwerkt. Lezende jouw verhaal denk ik te kunnen opmaken dat de 135i voor het dagelijks gebruik (in mijn situatie) een prima overbrenging heeft, over voldoende voldoende vermogen beschikt en dat het sportonderstel ook comfortabel genoeg is.

Toch een vraag: wanneer je andere ervaringen leest zo op het web, wordt wel een paar keer (duidelijk) genoemd dat de auto veel last heeft van onderstuur. Dat is een vervelende eigenschap. Dat had de Mini (ok, is een voorwielaandrijver) ook, even je handrem erbij, en hups, de kont ging prachtig om, maar dat zijn hele ruwe ingrepen. Kun je daar nog iets explicieter over zijn wat jij ervaarde van dat onderstuur?

gr. ferdinand

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 12 dec 2007, 10:40

Heel mooi testverslag Hielke. Erg plezierig om te lezen. Dit zien we graag!! Mooie conclusie. Dit maakt mij alleen nog maar hebberiger voor ritje in een 135. ;)

@ Ferdinand. Ze hebben de auto niet op droog kunnen testen dus een exacte test i.v.m. eventueel op handen zijnde onderstuur hebben ze niet uit kunnen voeren.

Hielke

Bericht door Hielke » 12 dec 2007, 10:44

Ferdinand, onder de veelal vochtige omstandigheden waarin wij de auto gereden hebben, zijn we nooit op hinderlijke vormen van onderstuur gestuit. Met hinderlijk onderstuur probeer ik onderstuur aan te duiden waarvan je denkt dat het voor de wegomstandigheden en snelheid waarmee je op dat moment te maken hebt niet nodig zou hoeven te zijn dat je auto over de voorwielen wil wegglijden. De 135i bijt altijd erg gretig op z'n neus.

De vele horror stories over het onderstuur van de 135i zijn vrijwel zonder uitzondering naar de verschillende 'testverslagen' op het Zweedse Gotland circuitje terug te voeren. Iedere huis, tuin en keuken journalist is destijds bij de introductie van de 135i aldaar uitgenodigd om de auto te komen proberen. Jürgen Wolfram van Deutsche gründlichkeit Magazine, Peter Braunschweig van Schwuhl Deutschland, en Hetty Teut van Story. Als ze voor hun bladen maar iets met auto's te maken hadden was het al voldoende om een uitnodiging te mogen ontvangen. Dat niemand van DF afgevaardigd werd is nog een wonder :P . Deze lieden, en het gros van de reguliere autojournalisten, zijn nou niet bepaald grootmeesters als het op circuitrijden aankomt. Een kundig persoon laat het gas vieren als de neus van de auto de ingeslagen koers niet meer wil volgen. Deze gasten hoepelen er gerust nog eens 180 graden bij, leggen dit ook nog een keer op video vast, om dan alsnog te durven zeggen dat de auto onderstuur heeft. Zo werkt het natuurlijk niet. Op deze manier heeft iedere auto excessief onderstuur.

Maar we zullen tot droog weer moeten wachten om een echt goed antwoord te kunnen geven. Maar ik heb wel hoop dat het goed zit.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 dec 2007, 10:50

Klinkt heel plausibel Hielke en ik moet zeggen dat ik na jouw verslag een beter en positiever beeld van de 135i heb gekregen. Als ik de verhalen van de reguliere media moest geloven (die inderdaad allen daar in Zweden hadden gereden) was de 135i meer een soft afgeveerde cruiser met bulten onderstuur. Zo zie je maar weer, dat je voor een goed beeld altijd zelf moet rijden.

Blijft het natuurlijk wel vreemd dat BMW de introductie van de 135i op dat circuit plaats heeft laten vinden. Ook zij moeten weten dat het gros van de journalisten maar beperkte stuurmannen (of vrouwen) zijn en er zeker op het circuit snel een verkeerd beeld van de auto kan ontstaan.

Hielke

Bericht door Hielke » 12 dec 2007, 12:27

Wouter81 schreef:
Blijft het natuurlijk wel vreemd dat BMW de introductie van de 135i op dat circuit plaats heeft laten vinden. Ook zij moeten weten dat het gros van de journalisten maar beperkte stuurmannen (of vrouwen) zijn en er zeker op het circuit snel een verkeerd beeld van de auto kan ontstaan.
Ja, jan en alleman daar laten rondrossen was niet handig.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 dec 2007, 12:36

Tevens heb ik een vermoeden dat die test 135i coupe's afgesteld waren voor de Amerikaanse markt... :roll: immers daar waren deze ook mede voor ontwikkeld voor de amerikaanse markt toch?

het komt soms voor dat europeese en amerikaanse uitvoeringen een ander afgesteld onderstel hebben :roll:

RVV

Bericht door RVV » 12 dec 2007, 12:42

Hielke schreef: Dat niemand van DF afgevaardigd werd is nog een wonder :P .

Hielke probeer voor de volgende keer 1 van deze email adressen. Je moet vast een plaatsje kunnen krijgen :lol:
Test und Technik

Leitung:
Reinhard Fretschner
Telefon: +49 89 382-23023
Telefax: +49 89 382-7023023
e-mail: Reinhard.Fretschner@bmw.de

Testkoordination
Annette Klar
Telefon: +49 89 382-28388
Telefax: +49 89 382-29446
e-mail: Annette.Klar@bmw.de

Testkoordination
Angela Knorr
Telefon: +49 89 382-24710
e-mail: Angela.Knorr@bmw.de

Testfahrzeuge
Rudolf Wagmann
Telefon: +49 89 382-47411
e-mail: Rudolf.Wagmann@bmw.de

GTRene

Bericht door GTRene » 12 dec 2007, 14:56

Net ook ff wezen kijken bij de BMW dealer, daar hadden ze een Saphier zwarte 123d staan, en dat zag er mooi uit, maar inderdaad dat speciale blauw op de 135i is toch net iets meer sportief, afijn , helaas stond er geen 135i want dat werd waarschijnlijk toch niet verkocht omdat de vraag niet groot zal zijn :? damn...afijn ff achter het stuur gezeten (showroom) en dat zag er allemaal wel goed uit moet ik zeggen zelfs de stoelen zaten mij wel goed(, alhoewel in de laagste stand je een beetje last krijgt van die armsteun, dan zit m'n Hartge toch wel beter), zelfs al in de 123d al voelde het stuurtje niet als leer, leek wel plastic :lol: maar zag er verder wel OK uit...
Ook ff de zit achterin geprobeerd en dat past net, langer als 1.80 moet je dus ook niet zijn of je moet je wat in laten zakken :wink:
De wagen vond ik er verder goed uitzien, al had die qua looks wat breder gemogen van voor vooral.
Ben dus nog steeds benieuwd naar een 135i met sport stuff on it 8) maar die zal ik wel zien bij een DF uitje :wink:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 12 dec 2007, 23:05

Ach Rene, dat gezeur over dat achterin zitten ook altijd. Je weet van een Coupe dat de ruimte achterin vrijwel altijd te klein is voor een volwassene. Dan moet je een 3 serie sedan nemen en het daar over de beenruimte hebben. Daar komt nog eens bij dat wij daar als DFers toch praktisch nooit zitten en al zeker niet willen zitten.

En ja, ik heb je :wink: gezien

:wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 13 dec 2007, 10:27

Ferdinand schreef:Lezende jouw verhaal denk ik te kunnen opmaken dat de 135i voor het dagelijks gebruik (in mijn situatie) een prima overbrenging heeft, over voldoende voldoende vermogen beschikt en dat het sportonderstel ook comfortabel genoeg is.
Zonder enige vorm van twijfel Ferdinand ! Standaard absoluut goed genoeg voor ons.
Steven Nauta schreef:Ach Rene, dat gezeur over dat achterin zitten ook altijd. Je weet van een Coupe dat de ruimte achterin vrijwel altijd te klein is voor een volwassene.
Zie dit:
Ferdinand schreef:Ten derde: het praktische gehalte van deze Coupe. Laten we het nu eens over achterbank hebben, wie heeft er al eens ingezeten? Ik kan, 189m en 85 kg, op de achterbank plaatsnemen, zonder dat ik met mijn hoofd het plafond raak. De zit is redelijk kort, maar volstaat. Nee, zij is geen Mercedes 9600 V16 SEC Saloooon, maar dat is zij ook niet voor bedoeld! Neem nu eens plaats, achterin, in een Audi TT Coupe... jep, nee, doe maar niet, deze krukjes zijn net groot genoeg voor je cavia's.
Doe dat eens in de auto van het volk: Golf, of in een Seat Leo, ja dat gaat natuurlijk wel, maar dat is ook geeen Coupe!! o, hoe vaak moet je alles uitleggen.
O ja, probeer eens te gaan zitten op de achterbank van een Audi A5 Coupe. Je weet wel, dat type met die kerstlichtjes onder de koplampen (branden die ook na de feestdagen?). Dat gaat niet!! Hoofdruimte te krap.
Lijkt me ook duidelijk verhaal !

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 13 dec 2007, 10:34

Dat je met 1.89 meter goed achterin kunt zitten vind ik opvallend, ik heb zelf ook achterin de 123d bij de Beier gezeten en raakte met m'n kruin net het plafond, ben 1.80. Echter viel het me nog best mee, had minder ruimte verwacht. Kinderen achterin is zowiezo geen probleem en hoe vaak heb je nu volwassenen achterin voor langere afstanden?

Zou voor mij geen reden zijn de Coupé te laten staan. Staat ook op mijn lijstje als toekomstige vervanger van m'n huidige auto. Echter vind ik de prijzen ook bizar die ze ervoor durven te vragen. Da's echter weer een andere discussie.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 13 dec 2007, 10:36

Keram in Maastricht heeft een gebruikte 135i met 3100 KM te koop, komt uit Dld. en is rood van kleur: €60 K.

Gesloten