Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 10 dec 2007, 11:27

Sperdy

Bericht door Sperdy » 10 dec 2007, 11:39

Hubert Duijzer schreef:Ferdinand=Repelsteeltje12345 op YouTube?
@ ha hubert, jaaaa ben ik. Kijk eens naar de mooie muziekvideo van mij (ik ben de middelste vd 3).

Hielke

Bericht door Hielke » 10 dec 2007, 12:10

Ferdinand Hinloopen?

Heb je misschien Frieschen roots dan? Zo ja dan zal ik in het vervolg wat milder voor je zijn :wink:

:lol:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 10 dec 2007, 12:43

Hielke schreef:Ferdinand Hinloopen?

Heb je misschien Frieschen roots dan? Zo ja dan zal ik in het vervolg wat milder voor je zijn :wink:

:lol:
Ha Hielke, he, nog niet bij stilgestaan, jouw naam klinkt wel erg Fries. Leuk, ik ken Friesland een beetje. Ben een fan van Foppe! Nee hoor, Hinloopen is wel een verbastering van Hindeloopen, maar ik ben geen Fries.

Weet je (bekentenis). Ik heb nog geen centimeter in een BMW135i gereden. haha, heb hem zo gekocht vanuit de showroom en mijn Mini ingewisseld. Hopelijk valt hij niet tegen. Ik vond hem er cool uit zien, dus ik dacht, die doe ik maar, en ik wilde van de Mini af.

Lijkt me leuk om eens wat mensen te ontmoeten wanneer jullie weer een DF dag organiseren. Graag niet racen, want dat druf ik niet, ben bang dat ik mijn auto in de prak rij.

ferdinand

Hielke

Bericht door Hielke » 10 dec 2007, 13:11

Alle gekheid op een stokje Ferdinand, van de 135i ga je geen spijt krijgen. Het is de beste sportieve 1-serie, en daarmee is het ook direct de allerfijnste sportieve BMW.

Als je achternaam een verbastering van Hindeloopen is, dan zijn je roots waarschijnlijk naar die streek terug te voeren. Dezelfde streek als waar de Kerstma's vandaan komen. De Ijsselmeerkust regio. Kerstma is overigens een verbastering van de voornaam Karst. De eerste Kerstma die deze achternaam droeg. Lekker off topic weer 8)

Tot op een volgende DF meeting zou ik zeggen!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 10 dec 2007, 17:56

Hielke schreef:Alle gekheid op een stokje Ferdinand, van de 135i ga je geen spijt krijgen. Het is de beste sportieve 1-serie, en daarmee is het ook direct de allerfijnste sportieve BMW.

Als je achternaam een verbastering van Hindeloopen is, dan zijn je roots waarschijnlijk naar die streek terug te voeren. Dezelfde streek als waar de Kerstma's vandaan komen. De Ijsselmeerkust regio. Kerstma is overigens een verbastering van de voornaam Karst. De eerste Kerstma die deze achternaam droeg. Lekker off topic weer 8)

Tot op een volgende DF meeting zou ik zeggen!
ha hielke, leuk om te horen van die namen. Ik kom zeker een keer op een DF meeting.

Trouwens, heb vandaag nog net even een kleurenwissel gedaan. Zwart is van de baan en het wordt Le Mans Blauw. Bij BMW Segers (Woerden) stond een Le Mans blauwe en ik was overstag. Dat is een exclusieve kleur zeg! Details worden dan heel leuk (als je er gevoelig voor bent) geintegreerd; het blauw van de BMW logo's her en der (in bijv. de wielen, op het stuurwiel en de M-striping bij de instap) intergreert heel subtiel in het Le Mans Blauw van de carroserie. Het zwarte interieur is dan ook uitstekend. Hij wordt er (een beetje) een oer BMW M look a-like van (eigenlijk wordt het een M wanabee, maar dat is ie niet, want daar heb ik nu net de centen ff niet voor...).

Hielke

Bericht door Hielke » 10 dec 2007, 18:39

Zilvergrijs of LeMans Blauw zijn ook mijn kleuren. Toen we die zwarte 135i bij de dealer ophaalden stonden er toevallig ook 2 coupe's in zilver en blauw. De zilveren was wat soft maar de LeMans Blauwe had dezelfde overweldigende impact als ik eerder op foto's had gezien. De krachtige lijnen komen dan geweldig over.

Zwart vind ik het op een 1-serie coupé itt een 3-serie coupé niet goed doen. Maar zoveel mensen zoveel smaken :wink:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 10 dec 2007, 18:59

Lijkt me geen verkeerde keuze om van zwart naar le mans te gaan. Mooi verhaal dat je er nog nooit in hebt gereden :P

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 dec 2007, 11:39

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2007, 11:43

Ferdinand Le mans blauw is super.. Koos ik toen ook voor mijn 130i.

Nu interlagos blauw op de M3... mocht er een 1 serie coupe komen kies ik denk ook weer voor Le Mans blauw.. dit soort kleuren spreken me erg aan.

Op de een of andere manier maakt het een auto net even wat exclusiever.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 dec 2007, 11:58

Robin schreef:Autoweek met 'n 120d coupe...saai
http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=711&cache=no
Wat een saaie test een een saaie kerel zeg..... Ik zal nooit meer commentaar hebben op Sjoerd van Stokkum.

Wat zit die kerel ook dom te lullen over dat het geen 2d is maar een coupé. En dan daar nog een keer een beetje grapjes over maken ook. En zoals hij het uitlegt is het dus geen 2d (want die zou goedkoper moeten zijn dan de 3d wat 2 is lager dan 3) maar een coupé, omdat hij duurder is dan de 3d. Oh ja tuurlijk autoweek-meneer. Logisch! Wat een Bullshit zeg.

Waardeloze test!!!!

Macboy

Bericht door Macboy » 11 dec 2007, 12:14

Le Mans Blue is sublieme kleur Ferdinand !

De video lijkt na alle kritieken alweer verwijderd te zijn ;)

Hielke

Bericht door Hielke » 11 dec 2007, 12:19

Macboy schreef:Le Mans Blue is sublieme kleur Ferdinand !

De video lijkt na alle kritieken alweer verwijderd te zijn ;)
Bij mij doet ie het nog prima. Supertest! 2 deurs, 3 deurs, 4 deurs, kofferbak, automatisch afslaan, automatisch starten, klaar. :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 dec 2007, 12:31

Mark Nauta schreef:
Wat een saaie test een een saaie kerel zeg..... Ik zal nooit meer commentaar hebben op Sjoerd van Stokkum.

Wat zit die kerel ook dom te lullen over dat het geen 2d is maar een coupé. En dan daar nog een keer een beetje grapjes over maken ook. En zoals hij het uitlegt is het dus geen 2d (want die zou goedkoper moeten zijn dan de 3d wat 2 is lager dan 3) maar een coupé, omdat hij duurder is dan de 3d. Oh ja tuurlijk autoweek-meneer. Logisch! Wat een Bullshit zeg.

Waardeloze test!!!!
Frank Jacobs van de inmiddels ter ziele zijnde TufTufClub, normaal niet bepaald suf bezig maar nu idd wel. :)

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2007, 12:32

ik hield het slechts 45 seconden vol.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 dec 2007, 13:50

kan het niet openen... vreemd ... zal thuis checken (nee er wordt hier niks geblokt op het werk)

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2007, 14:00

Wouter81 schreef:
Mark Nauta schreef:

Waardeloze test!!!!
Frank Jacobs van de inmiddels ter ziele zijnde TufTufClub, normaal niet bepaald suf bezig maar nu idd wel. :)
Ander filmpje van hem.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 5882017268

Hielke

Bericht door Hielke » 11 dec 2007, 14:16

Denk dat ie iets tegen 1-series of BMW rijders heeft. Dat laatste kan ik begrijpen :P , maar als ie zo'n auto niet goed of lekker vindt kan ie het ook gewoon zeggen ipv een nietszeggend verhaaltje op te hangen zoals bij de coupé. Eerlijkheid duurt het langst en levert de interessantste invalshoeken op. Voor gespreksstof achteraf is het altijd een goede voedingsbodem. :lol:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 dec 2007, 15:08

Wie geeft hem een nekschot. Wat een simpele ziel zeg.

René130i

Bericht door René130i » 11 dec 2007, 15:24

Hahaha my god :lol: Wat een prutser. Kijkt niet naar hoe de auto rijdt en of dat het geld waard is.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 dec 2007, 16:59

Rijverslag BMW 135i Coupé.

Nu ik erover nadenk heb ik in het verleden behoorlijk kritisch over verschillende modellen van de 1-serie geschreven. Per saldo zijn het hele fijne auto’s met geweldige motoren, een lekkere besturing en een puike wegligging. De wielophangingen zijn van het allermooiste soort en zelfs onder intensief circuitgebruik geven ze geen krimp. Maar te vaak werd het eindoordeel door één of twee overduidelijke missers negatief beïnvloed. Zo ben ik onder 1-series te vaak een sportonderstel tegengekomen waarbij de balans tussen veren en dempers ver te zoeken was. De ingaande slag van de schokbrekers was dan te hard en de uitgaande slag te zacht gedempt. Dit kon tot resultaat hebben dat de auto in bochten met een slecht wegdek met de achterkant los kwam en zomaar een stap opzij kon zetten. Dit alles tijdens een fors bochtentempo natuurlijk. Niet leuk op zo’n moment en altijd negatief voor je vertrouwen in de auto op de limiet. En dan was er in het geval van de 130i ook nog de kwestie met het ontbreken van een sperdifferentieel. Natuurlijk kun je 270 pk op de achterwielen zonder sperdifferentieel loslaten. Net zo goed als dat je Ruud van Nistelrooij op sloffen tegen de verdedigers van AC Milaan kunt laten opdraven. Hij staat er, maar het lijkt niet en het werkt niet op de momenten dat het er echt om gaat. Een achterwielaandrijver moet in de handen van een stuurman op vermogen met het gaspedaal te besturen zijn of op z’n minst z’n motorvermogen optimaal kwijt kunnen. Dat gaat met een doorspinnend binnenste achterwiel nooit lukken.

En toen was daar de 135i Coupé. Op forums gehyped van hier tot Tokio. En toen zaten we kort na de introductie van de 135i op de Nederlandse markt ineens al in een zwarte 135i. Andre met Ilija achter het stuur van de Coupé en ik er in Andre’s 130i achteraan. En toen bleek bij acceleratie vanaf 120 km/h in de vierde versnelling de 135i nauwelijks sneller te zijn dan de 130i die eveneens vanuit de vierde versnelling versnelde. En dat terwijl de Coupé een paar uur daarvoor tijdens de rit van Den Haag terug naar het Noorden nog zo potent en snel had aangevoeld. Hoe kon dit? De zoveelste smet op het blazoen van de 1-serie? Eerst het ontbreken van de sper, dan de vreemde afstelling van veren en dempers, en nu ook nog een motor die z’n belofte niet nakomt? Nee, het is allemaal heel anders dan dat het in eerste instantie zou kunnen lijken.

Of het nou komt omdat een stel Nederlanders de onderstelafdeling van BMW München bestiert weet ik niet, maar de veer/demper afstelling van de 135i coupé is nu prima voor elkaar. Niet meer dat springerige, onzekere van de eerste 1-series met sportonderstel. Het onderstel wordt nu door een juiste mix van comfort, stabiliteit en sportiviteit gekenmerkt. Door het sterk toegenomen koppel en vermogen van de 3 liter twin turbo kon BMW het zich niet veroorloven deze sterkste van de 1-series opnieuw zonder sperdifferentieel af te leveren. Andre rijdt sinds de aanschaf van zijn eerste 130i al met een 100% sperrend mechanisch Drechsler sper rond. Dezelfde oplossing die door de 130i cuporganisatie is gekozen om de 130i cupauto’s zonder oprokende binnenste achterwielen uit bochten weg te laten accelereren. BMW heeft voor een alternatieve weg gekozen. Onder de 135i vinden we een elektronisch sperdifferentieel. Sperdifferentieel is eigenlijk een te groot woord want door afgemeten remingrepen op de achterste remschijven wordt op ‘elektronische’ wijze een echt sperdifferentieel gesimuleerd. Voorafgaand aan de test hadden we al een tijdje gespeculeerd of zo’n sper wel zou werken. Een twijfel die na de eerste ‘dwarse’ uitstapjes op het halfnatte Friese asfalt als sneeuw voor de zon verdween. Wat een fantastisch simpele en werkzame oplossing. Ook bij volledig uitgeschakelde stabiliteits en tractie controle blijft dit elektronische sper altijd werken. In slow motion video’s van het binnenste doorslippende achterste wiel kun je heel nauwkeurig de remwerking op dit wiel zien. Typ in youtube de zoekwoorden ‘135i’ en ‘electronic’ in en bekijk de laatste 10 seconden slow motion film van de driftende coupé. Je ziet dan heel duidelijk wat ik bedoel. Of het remsysteem na langdurig continue driftwerk nog zo blij is met de elektronische remingrepen valt nog te bezien. Waarschijnlijk niet. Maar voor de dagelijkse omstandigheden en voor circuitwerk voldoet het systeem opperbest. Zelfs nog beter dan de alternatieve oplossing met het Drechsler differentieel omdat de kont dan wel heel snel en bruut wil omkomen zonder dat er van een echte bonus in de vorm van extra tractie sprake is. Als bestuurder merk je nauwelijks iets van de zeer snel opeenvolgende remingrepen. Ben je geen liefhebber van driftwerk of wil je op zeker gaan dan laat je natuurlijk de tractiecontrole aanstaan. De auto is dan met geen mogelijkheid tot uitbreken te verleiden maar laat daarbij het motorvermogen ook niet onnodig lang wegblijven. Heel goed allemaal en vele malen beter dan oudere elektronische systemen of de oplossingen waar sommige concurrenten nu nog mee komen.
Als tussentijdse evaluatie mogen we dan nu wel concluderen dat met de 135i coupé de oude zwakheden van eerdere potente 1-series, met name de 130i, zoals veer/demper afstelling en het ontbreken van een sperdifferentieel op overtuigende wijze gecorrigeerd zijn. Maar dan was er toch nog dat verhaal van die 130i die bij accelereren vanuit de 4e versnelling bijna op de kont van de 135i kon blijven? Ja, dat verhaal is er nog. Maar bij nadere analyse blijkt ook dat verhaal een wending te krijgen. De indruk die de auto normaliter achterlaat is er eentje van macht. Macht ongeacht de versnelling waar je in rijdt. Het maakt de motor door z’n enorme koppel niet uit in welke versnelling je rijdt wanneer je naar een hogere snelheid wilt accelereren. Zelfs vanuit de 6e versnelling vanaf 80 km/h bij minder dan 2000 toeren is de versnelling nog moeiteloos, zonder enig protest en indrukwekkend. Minstens zo indrukwekkend is het karakter dat de motor daarbij ten toon spreidt. Het is in de hoge toeren alsof je met een hele sterke normale atmosferische motor te maken hebt. Gretig en met een heerlijke huil tikt de turbo gelijk de 35 pk minder sterke 130i de 7000 toeren aan. Ik ken geen enkele andere turbomotor die zo mooi de sterke kanten van zowel koppelkrachtige turbo als hoogtoerige 6 cylinder lijnmotor weet te verenigen. Maar zonder het directe vergelijk met de 130i was ons nooit direct opgevallen dat de 135i coupé wel heel ver in 3e, 4e en 5e versnelling kon doortrekken. Want tellerstanden van 175 in de 3e en 235 in de 4e zijn nou niet direct kort te noemen. Het toverwoord in deze is dan ‘eindoverbrenging’. Of eigenlijk de erg lange 3.08 eindoverbrenging van de 135i in vergelijking met de 3.46 van de 130i. Het is dan geen wonder dat er situaties denkbaar zijn dat een 130i in eenzelfde versnelling en vanaf eenzelfde snelheid als de 135i nauwelijks hoeft onder te doen. Zitten beide auto’s boven de 5000 toeren of wordt er bij lage snelheid in de 6e versnelling vertrokken, dan is de 135i een aardig stuk sneller dan de 130i. Onderstaande tabel verduidelijkt het verschil in overbrengingen tussen de twee auto’s. Voor een bedrag van ongeveer 1000 euro kan in de 135i de kortere overbrenging van de 130i geplaatst worden. Een goedkopere manier om acceleratiewinst te halen is ondenkbaar.

Met de standaard 3.08 eindoverbrenging van de 135i bij 7000 toeren:

1e 64km
2e 108km
3e 164km
4e 217km
5e 259km
6e 297km
3000 toeren staat gelijk aan 120 km/h in 6

Met de korte 3.46 eindoverbrenging van de 130i bij 7000 toeren:

1e 56.8km
2e 96.1km
3e 146km
4e 193km
5e 230km
6e 265km
3000 toeren staat gelijk aan 113.6 km/h in 6

De elektrische stuurbekrachtiging van eerdere 1-serie modellen heeft in de 135i plaats gemaakt voor een hydraulische. De bonus aan extra gevoel die je nu in de besturing krijgt wordt door het mindere zelfcentrerende effect deels teniet gedaan. Per saldo mankeert er echter heel weinig aan de besturing. Omdat de auto het M sport pakket miste werden we niet met zo’n idioot dik en van vele onnozele vormen voorzien stuur opgezadeld. Het standaard stuurwiel in de 135i is perfect. Niet te dik, niet te dun, niet te groot, gewoon lekker rond, precies zoals het hoort. Ilija en ik, niet de dunsten, waren van mening dat de sportstoelen net even wat meer ruimte gaven dan in de 130i. Vooral voor mij een positief punt want ik vond de zijwangen van de oude sportstoelen altijd te smal. Anderzijds kregen we ook het idee dat de laagste stand van de stoel nu hoger was dan bij de andere modellen. Vreemd. De krachten die op pedalen en versnellingspook moeten worden uitgeoefend zijn zoals altijd bij BMW dik voor elkaar met misschien een wat te ‘degig’ gevoel bij het inleggen van de versnellingen. Van protesten van de bak was nooit sprake. Een fijne cockpit.
Qua balans doet de auto me volledig aan een 130i denken. Dit is het grootste compliment dat ik de 135i kan maken want we mogen niet vergeten dat de auto bijna 100 kilo zwaarder is en met 215 brede voorbanden en 245 brede achterbanden van een wat vreemde combinatie rubber is voorzien. De prachtige neutrale balans van de 120d halen ze beide nog niet bij benadering, laat dat duidelijk zijn. Maar daarvoor in de plaats bieden deze potente benzinestokers weer andere charmes. Jammer genoeg waren tijdens de testomstandigheden de wegen altijd vochtig. In hoeverre de auto met intredend onderstuur te maken krijgt wanneer met name de voorbanden erg warm gereden worden kon daarom niet uit de test worden afgeleid. Maar gezien de auto qua ‘feel’ zo zeer aan de 130i deed denken moet ook dit bijna wel goed zitten. Onderstuur treedt bij een 130i pas heel laat in en nog mooier, ook na langdurig gebruik van de auto op een circuit verandert de balans nauwelijks. Dynamisch is de 135i in ieder geval superieur aan 335i coupé en E46 M3. De langere wielbasis van de 335i coupé en het op jaren gekomen onderstel van de E46 kunnen qua lichtvoetigheid niet aan de 135i tippen. De BMW 135i coupé, de fijnste sportieve BMW.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 dec 2007, 17:04

Is dat alles? Hebben we daar zo lang op gewacht?

(nu eerst even lezen)

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2007, 17:06

Leuk verslag Hielke !

Macboy

Bericht door Macboy » 11 dec 2007, 17:10

Hielke. Ik heb je stukje gelezen en superlatieven schieten tekort. Jij kunt als geen ander precies datgene verwoorden wat je ervaart bij het autorijden en op een zodanige fijne en genuanceerde wijze, dat ik je hierbij kroon tot opper autojournalist.

Als ik dit stukje naar Autovisie stuur, dan hebben ze er een nieuwe hoofdredacteur bijgekregen.

Mijn complimenten.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 dec 2007, 17:16

duidelijk toegelicht verhaal Hielke 8) daar kunnen we wat mee.

zo'n korte bak zal alleen voor autotesten wat minder zijn ivm die tot 100 en 160m/u testen vanuit 0 immers er zal dan nog een x extra geschakeld moeten worden, maar op een circuit zal het verhaal wel weer heel anders zijn.
Ook goed te horen dat het nwe tractie systeem ook "goed" werkt, alle beter dan een doorslaant niks toevoegend binnenwiel...(ja rook en slijtage)

Gesloten