Omdat ik de files rondom Eindhoven aardig beu ben ga ik zo’n 2 keer per week met de trein naar kantoor in den Bosch. Enkele reis naar het station is 17 km wat ik tot op heden deed met de Cayenne of de MX-5. De Cayenne is volledig vrij van parkeerdeukjes en ik betwijfel of dat zo blijft kijkend naar het parkeergedrag van anderen

. De MX-5 is een prima alternatief maar ’s winters is dat ook niet alles met de roestduivel die nog wel eens de kop op wil steken. Vrouwlief is veelal dezelfde dag met de 118i naar kantoor dus ben ik op zoek gegaan naar een stationkarretje met uiteraard enkele wensen aangezien ik er verwacht zo’n 5.000 km/jaar meer te gaan rijden.
Het moest "iets" hebben: leuk smoelend of extreem low budget of sportief etc. In een witte VW Polo zul je me bijvoorbeeld niet vinden. Enigszins degelijk, eenvoudig zelf te onderhouden, beperkte runningcosts, airco, aantoonbare historie en km.stand en max zo’n 2.000€ waren de voorkeuren. Ik kan ook wel het 10-voudige uitgeven, maar ik zie het als een sport om iets in de goedkope range te scoren zoals ik in het verleden al eens deed met een V70 van 750€

. De DF-verdubbelaar tijdens het zoeken zo nu en dan nog eens toegepast, maar onder de 4k€ is het over het algemeen droevigheid troef wat de klok slaat. Tik in de motor, slippende koppeling, onderzijde blok volledig onder de olie, roest everywhere, volledig onder de hagelschade etc
Aygo, 107, broemer, 206, Mini Coooper, 107, Yaris en vele anderen zijn voorbij gekomen. Het was het allemaal net niet: plastic fantastic interieur, stoelen als hangmatten, een stuurwiel waarbij het stuur van mijn zitmaaier nog luxe aanvoelt, geen axiale stuurverstelling waardoor ik voor geen meter zat, uiterlijk wat me niet aanstond etc. Totdat er op 10 km van mijn huis een C2 VTR te koop stond. Dat exemplaar was het niet, maar ik was wel positief verrast door het zitcomfort en de luxe van het wagentje. Uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik vind zo’n ding best goed smoelen.
De zoektocht naar een fraaie C2 VTS of VTR kon beginnen. Heb er enkelen bekeken & gereden waarbij een VTS nog gaver is: met zijn 125 pk en een kortere bak gaat dat er als een 205 GTi vandoor

. De spoeling van niet afgetrapte VTS-jes is echter extreem dun. Mijn 19 schadevrije jaren van de Clio vervallen begin oktober en met 3 wk vakantie in het vooruitzicht vanaf vrijdag was enige haast ook wel geboden. Ook onder de C2-tjes uiteraard weer enorm veel rommel totdat ik er eentje trof op zo’n 45 km van huis die wel wat leek te zijn. Hij zag er inderdaad netjes uit en de proefrit was overtuigend dus dat moest hem worden. Verse apk en nieuwe schijven, blokken en remvloeistof bedongen en zo kon ik hem afgelopen donderdag ophalen.

- 1.jpg (583.93 KiB) 1695 keer bekeken
Een paar eigenschappen van de C2: 199k gelopen, volledig historie erbij, nieuwe koppeling, drukgroep en remmerij, ijskoude climate control, cruise control, licht & regensensor, radio af fabriek met bediening achter het stuur en een fijn leren stuurtje. Al met al een compleet heerlijk rijdend karretje voor een bescheiden budget.

- 2.jpg (520.69 KiB) 1695 keer bekeken
De 15" velgjes met all-weathers vond ik wat aan de kleine kant. Niet ver van huis een in nieuwstaat verkerende set 16"-ers gekocht die op de facelift-versie van de C2 zitten. Smoelt een stuk beter

.

- 3.jpg (545.54 KiB) 1695 keer bekeken
Autootje afgelopen weekend gewassen en de koplampen ook maar gepolijst en voorzien van een nieuwe beschermlaag want dat was hard nodig.
Before:

- 4.jpg (248 KiB) 1695 keer bekeken
After:

- 5.jpg (282.26 KiB) 1695 keer bekeken