Dan weet ik al hoe dit eindigt, danwel verloopt. Geldt overigens ook voor dit draadje, met alle goede adviezen en meningen van dien

Jawel hoor tomtom wordt ook gezien als snelheidsmeter, dus dan kan die gewoon gekeurd worden.Jan-Willem schreef: 13 aug 2018, 19:36 Helaas nog niet klaar, GNG krijgt de tellerbak nog niet werkend.
De auto is verder helemaal klaar, wel zuur Rene wacht al 2 jaar tot dat hij kan rijden.
Maar zonder werkende tellerbak kan je niet naar de RDW.
viewtopic.php?f=7&t=33859&start=125
Bij een gewone Z3 ECU wel, maar volgens mij heeft Rene een Z3M S54 cluster.erwin20vt schreef: 13 aug 2018, 22:16 Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.
alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.
anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
M54 is inderdaad op CAN.Bert ///M3 schreef: 13 aug 2018, 22:24Bij een gewone Z3 ECU wel, maar volgens mij heeft Rene een Z3M S54 cluster.erwin20vt schreef: 13 aug 2018, 22:16 Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.
alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.
anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
Die zijn anders voor zover ik weet in de zin dat de DME het snelheidssignaal van het ABS systeem pakt (over CAN) en dit vervolgens via CAN naar de tellerbak stuurt. In de DME software kan je hem wel op het ouderwetse signaal van de diff sensor zetten maar dit word voor zover ik weet niet gebruikt. Dit ivm communicatie met DSC3 etc.
De Z3M S50 heeft nog de oude setup waar je het snelheidsignaal via kabel in de tellerbak krijgt en deze stuurt het vervolgens door naar de DME. Daarom zou ik er gewoon zo'n tellerbak in zetten. Want die kabels heeft hij voor het overgrote deel al, het enige wat je dan bijmaken moet is tacho signaal, koelwater, olietemp, oliedruk en misschien een paar andere lampjes ala ABS.
Edit: die van Rene was een M54 3.0 dacht ik, best kans dat die ook al CAN communicatie hadden. Maar even een draadje naar een diff sensor trekken, aansluiten op tellerbak en een paar draadjes 12V de tellerbak in mag ook geen probleem zijn.
Gebruikers op dit forum: Camiel, krentenbol, matthyssie, Mil0 en 1 gast