Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2012, 11:27

De regeling is nog altijd:
35% over waarde in economisch verkeer (dus dagwaarde)

Voorwaarde: auto moet dus minimaal 15 jaar oud zijn.

Mijn Jeep voldoet daaraan, maar de eigenaar hier wil niet dat ik die bij klanten op de stoep zet.
Dus mijn idee is nu:
Jeep bijtellen en daarmee woon-werk rijden
GT86 op de zaak laten staan en niet bijtellen.

Maar ja, daar is 'ie nog niet ingetrapt. :blink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 mei 2012, 11:29

Tja... als veel mensen daar gebruik van gaan maken gaat die regeling ook vanzelf snel op de schop. Geld moet en zal er binnenkomen bij de staat, hoe meer hoe beter.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 14 mei 2012, 11:33

Of je neemt een V70. Die moet wel op de stoep kunnen?

Ar

Bericht door Ar » 14 mei 2012, 11:35

@Wouter81
Ongetwijfeld.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2012, 12:13

Dennis Cavallino schreef:De regeling is nog altijd:

Mijn Jeep voldoet daaraan, maar de eigenaar hier wil niet dat ik die bij klanten op de stoep zet.
Dus mijn idee is nu:

Waar kan je die dagwaarde vinden die door de belastingdienst wordt aangehouden?
Ik heb begrepen dat ik binnenkort wordt aangeslagen voor OV belasting dus wil ik ff de 740 in de zaak brengen. :mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 mei 2012, 12:18

Downforce Hans schreef:

Dus mijn idee is nu:

Ik heb begrepen dat ik binnenkort wordt aangeslagen voor OV belasting dus wil ik ff de 740 in de zaak brengen. :mrgreen:
@hans
Die American Dream van jou is toch ouder dan 15 jaar? :D
En wanneer ruil je dat ding eens in voor de nieuwste dikke Dodge Vipert met 650pk+ 8 liter V12 enzovoorts?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 14 mei 2012, 12:20

Die 15 jaar oude auto was ook ons idee.

Wat? Nog geen idee.

Alpina B12, BMW 750iL, Audi S8, 500E, E36 AMG, E55 AMG (W210), het kan allemaal.

Wel moet het onder de 15k blijven, voor nog een beetje fatsoenlijke bijtelling.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2012, 12:21

Wanneer de 8 liter v12 uitkomt dan is die Vipert gelijk de mijne............................ :lol:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 mei 2012, 12:28

Joël D. schreef:Die 15 jaar oude auto was ook ons idee.

Wat? Nog geen idee.

Alpina B12, BMW 750iL, Audi S8, 500E, E36 AMG, E55 AMG (W210), het kan allemaal.

LOL. Daar heb je wel degelijk een punt.
Ben je echt een winner als je een goeie op de kop weet te tikken.

@Hans:
Kooptip: Dodge Vipert SRT 2013. Bestel dat ding, mag ik eerste proefritje?
"Under the hood, the new Viper features a new 8.4-liter all-aluminum, V-10 overhead-valve engine that will deliver a total of 640 HP and 600 lb-ft of torque."

[YouTube]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JuWSk_vAWQ[/YouTube]

Kasteel

Bericht door Kasteel » 14 mei 2012, 12:43

Macboy schreef:Hoeveel werkgevers betalen de uren die iemand voor zijn woon/werk verkeer aflegt ? Of zijn het uren die niet betaald worden en dus privé uren ? Als het privé uren zijn, waarom moet het dan als zakelijk kunnen worden afgeboekt denk ik dan ?

Kortom: woon/werk verkeer is prive. En als jij in de auto van de baas lekker prive mag rijden, dan geniet je daar dus (onbelast) prive voordeel van en dat voordeel wordt nu belast.

Eerlijker kan het echt niet. Jullie kunnen zeuren en ik zeur met jullie mee, maar eerlijker wordt het niet.
Alles wat krom is recht lullen ;), reiskosten vergoeding is ontstaan uit onkosten die je maakt om je werk te kunnen uitvoeren, daar kan je vast wel 10 voorbeelden van bedenken waardoor het wat logischer ligt ;).

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2012, 13:12

SpyderFerdi schreef:

Wat? Nog geen idee.

Ben je echt een winner als je een goeie op de kop weet te tikken.

@Hans:
Kooptip: Dodge Vipert SRT 2013. Bestel dat ding, mag ik eerste proefritje?
"Under the hood, the new Viper features a new 8.4-liter all-aluminum, V-10 overhead-valve engine that will deliver a total of 640 HP and 600 lb-ft of torque."

[YouTube]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JuWSk_vAWQ[/YouTube]
Wanneer ik een dodge koop wordt er vanuit het corvette forum een HIT Team gestuurd dus ik denk nog even na over een Dodge......................met of zonder V12. :mrgreen:

Joël D.

Bericht door Joël D. » 14 mei 2012, 16:59

SpyderFerdi schreef:

Wat? Nog geen idee.

Ben je echt een winner als je een goeie op de kop weet te tikken.]
Ik denk dat deze het gaat worden. :kikker:

Of deze XJR.

PD power

Bericht door PD power » 14 mei 2012, 18:50

Als ik normaal kosten maak voor m'n werkgever maak, dan kan ik d.m.v. bonnetjes, dit balastingvrij terug krijgen.

Dan ga ik m'n garage rekening incl. rekening aanschaf auto en brandstofbonnen, ook maar indienen, lijkt me normaal dat deze kosten vergoed worden, zonder tussenkomst van de belasting.
Zijn gewoon kosten die ik puur maak om m'n werk te doen, net als telefoonkosten en internet kosten.

Ik zou ook in een leaseauto kunnen stappen, maar doe dit liever niet, ik hoef geen nieuwe auto.

Even voor de duidelijkheid, heb er geen moeite mee, als woonwerk belast wordt, maar puur zakelijk is natuurlijk onzin.

Maar misschien kan Macboy, dit nog als "eerlijk" rechtkletsen. :mrgreen:

Ar

Bericht door Ar » 14 mei 2012, 19:01

Lijkt me handig de topic te splitsen naar 15 jaar oud 35% bijtelling of iets in die richting.

Ik heb ooit een kennis een W140 "aangepraat". Hij reed op dat moment in 2006 een Laguna op zijn zaak en ik heb hem de regeling over 15 jaar oude auto's uitgelegd. Samen hebben we mobile bekeken en ik heb hem uitgelegd hoe hij een auto kon invoeren. Niet veel later stond een W140 500SE uit Duitsland voor zijn deur. De auto had maar 80K gelopen en was als vierde auto gebruikt. Bijna als nieuw.
Aankoop 9500+2300LPG+3500BPM. Later is de automaat ook nog gereviseerd en met 170K op de teller is de auto drie jaar later ingeruild op een jonge Astra wegens het opheffen van zijn bedrijf. Het garagebedrijf heeft hem verkocht voor 4K aan een Duitser.

Er staan er genoeg te koop, maar je moet niet een te dure nemen als je er flink in gaat rijden. Of je houdt hem wat langer.

Joël D.

Bericht door Joël D. » 14 mei 2012, 19:58

Ik zat nu een beetje aan het bovenkant van het budget te kijken inderdaad (15), maar voor 5k heb je ook wel een goede.

Voordeel van zoeken in Duitsland is wel dat alle kosten van het importeren buiten de bijtelling vallen.

Luco

Bericht door Luco » 14 mei 2012, 20:14

Downforce Hans schreef:

Dus mijn idee is nu:

Jij moet gewoon de alpine op de zaak zetten, dagwaarde 500 euro.
Dan lekker bijtelling betalen.
Dan compleet laten restaureren en de kosten aftrekken van de belasting :tooth:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2012, 20:21

Dat is geen gek idee Luco............dat zal ik eens even in de gaten houden.
Die kan ik altijd op mijn andere zaak zetten................

Volgens een aantal sites is de dagwaarde van mijn 740il een kleine 2900 euro...........
Over die bijtelling kom ik ook wel heen denk ik...........

Ar

Bericht door Ar » 14 mei 2012, 20:33

Joël D. schreef:Ik zat nu een beetje aan het bovenkant van het budget te kijken inderdaad (15), maar voor 5k heb je ook wel een goede.

Voordeel van zoeken in Duitsland is wel dat alle kosten van het importeren buiten de bijtelling vallen.
Waar ik over schreef was 2006.Voor een 15 jaar oud auto zijn de kosten nu niet zo veel meer.

Luco

Bericht door Luco » 14 mei 2012, 20:47

Downforce Hans schreef:Dat is geen gek idee Luco............dat zal ik eens even in de gaten houden.
Die kan ik altijd op mijn andere zaak zetten................

Volgens een aantal sites is de dagwaarde van mijn 740il een kleine 2900 euro...........
Over die bijtelling kom ik ook wel heen denk ik...........
Ja je moet nu gewoon de maasjes zoeken die er nog zijn, misschien zet ik de alpine ook wel op de zaak, is nu die uit elkaar ligt ook een dagwaarde van niks, alle restauratiekosten lekker afboeken en lekker in gaan rijden :blink:

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 14 mei 2012, 21:39

Woon-werk was vroeger altijd al prive toch, volgens is de omslag ergens in 2003 gekomen ofzo. Ik kan me nog wel een staffel in de prive km's herinneren trouwens......

Heb nooit begrepen dat de woon-werk km's opeens van prive naar zakelijk zijn gegaan, mede temeer de woon-werk km's echt 80% van de prive km's uitmaakte voor die tijd.

Nu gaan we dus weer terug. Fraai. Lekker betrouwbare regering. En lekkere onnozele maatregel ook. Alle DGA's met een persoonlijke holding aan huis tref je niet.

Alle werknemers met een contract standplaats "thuis" met op kantoor een flexplek, die tref je ook niet.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ze dit gaan oplossen, maar volgens mij proberen ze weer eens geld te halen waar het niet zit.

Ik zet in op grote hoeveelheden arbeidscontract wijzigingen.

:ongeveer als:

dvh

Bericht door dvh » 14 mei 2012, 21:53

Even zomaar een opmerking. Wellicht kan het niet en heb ik het totaal fout.

Maar als je een werk BV hebt, en je maakt er gewoon een holding BV naast. Dat kost tegenwoordig vrijwel niks meer ( voorheen 18k , nu niks meer ? ).

De holding BV zet je gewoon op je thuisadres en gebruik je als spaarpot voor wat dividend. Daar kun je eventueel ook een auto op leasen.

Maar hoe dat gaat werken met de regelgeving weet ik uiteraard niet. En of het al kan ben ik ook niet zeker van.
Met andere woorden: De post heeft een hoge kans totaal nutteloos te zijn !.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 mei 2012, 22:09

ik denk dat er voor mensen met eigen bedrijven best wat mogelijkheden zijn inderdaad ;)

maar de grote massa in loondienst zal moeten slikken en daar is het de overheid om te doen... bij 90% kunnen ze graaien en de 10% die er met een omweggetje omheen kan zullen ze geen last van hebben ;)

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 14 mei 2012, 22:57

De grote masse in loondienst rijdt gewoon in de bijtelling hoor :lollerdelol:

raymondw

Bericht door raymondw » 14 mei 2012, 23:03

Dennis Cavallino schreef:Nu de km-vergoeding wordt belast zou ik iedereen aanraden om het niet als reiskosten uit te laten betalen, maar als salaris. Want over je bruto salaris worden zaken als hypotheken berekend. Dus hoe hoger, hoe beter.
Mijn hypotheek is niet zo hoog en die wordt ook afgelost; immers met de huidige lage rentestand is het goedkoper dat wel te doen dan rente te trekken op (staats)obligaties. Over elf jaar is het eerste deel volledig afgelost en dan blijft er nog een klein deel van de verbouwing over, maar zelfs dan nog zijn mijn financieringslasten lager dan menig sociale huurwoning. Het gaat er mij alleen om om dit beheersbaar te houden wanneer de rente richting de 10% stijgt .

En ik ben zeker niet bereid te verhuizen omwille van wat moraliserend gezwets van de overheid. De huizenprijzen zijn m.i maatschappelijk onverantwoord. Daarnaast woon ik prima waar ik zit. Vrouw en kinderen zijn happy en die willen echt niet weg omdat ik zo nodig op 35km afstand werk ? Bovendien zijn huizen zijn al zo goed als onverkoopbaar en dat komt niet door de overdrachtsbelasting, maar wel de mede door de overheid aangewakkerde zeepbel die 'huisvesting' heet.

M.a.w; ik zal daar zeker niet van profiteren, immers geen schuld is beter dan een kont met schulden; dat de overheid daaraan meebetaalt is een sigaar uit eigen doos, want 48% zul je altijd zelf nog moeten betalen (vooropgesteld dat je in de 52% IB-groep zit).
Dennis Cavallino schreef:Je werkgever zal daar anders over denken ivm de premies die hij over salaris moet betalen in tegenstelling tot reiskostenvergoeding.
Dat gaat bij veel werkgevers discussie opleveren aangezien ik verwacht dat dit bij CAO-onderhandelingen keihard op het bordje van de werkgevers wordt neergelegd.

Luco

Bericht door Luco » 14 mei 2012, 23:11

dvh schreef:Even zomaar een opmerking. Wellicht kan het niet en heb ik het totaal fout.

Maar als je een werk BV hebt, en je maakt er gewoon een holding BV naast. Dat kost tegenwoordig vrijwel niks meer ( voorheen 18k , nu niks meer ? ).

De holding BV zet je gewoon op je thuisadres en gebruik je als spaarpot voor wat dividend. Daar kun je eventueel ook een auto op leasen.

Maar hoe dat gaat werken met de regelgeving weet ik uiteraard niet. En of het al kan ben ik ook niet zeker van.
Met andere woorden: De post heeft een hoge kans totaal nutteloos te zijn !.

Waarom zou je er een holding naast zetten, je hebt gewoon een werk bv met twee adressen, en je thuisadres is het kantoor, en andere adres is bv werkplaats, er zijn zoveel mogelijkheden, maar ze pakken nu inderdaad weer jan modaal, want die kan zijn broekriem nog wel wat tandjes aanhalen.

Sukkels daar in den haag, ik ga echt niet meer stemmen.

Ow ja misschien op groen links voor gratis zonnepanelen :bag:

Plaats reactie