Algemeen Aprisco cup topic
- Luco
Re: Algemeen Aprisco cup topic
Jullie krijgen toch allemaal een ecu van de organisatie had ik begrepen?
Dan gaat het dus om dingen die buiten het motormanagement liggen, dus bv snellere nokkenassen gaat dan toch niet?
Dus bv sper zoals hier al genoemd,
Welke dingen kan je dan allemaal nog "illegaal" maken die lastig te controleren zijn?
Dan gaat het dus om dingen die buiten het motormanagement liggen, dus bv snellere nokkenassen gaat dan toch niet?
Welke dingen kan je dan allemaal nog "illegaal" maken die lastig te controleren zijn?
- Snipe
Richard Ypey?Hielke schreef:Reind,
regel eens een goed wagentje voor Alfa Nord (Richard Ypey) hierboven. Een hele snelle rijder die mooi in de cup past.
Oooooooh, Richard Ypey..!
Die gedachte zouden meer Fiatrijders moeten hebbenRichard Ypey heeft het helemaal gehad met Alfa Romeo's, sinds begin 90-er jaren van de vorige eeuw ook wel de gepimpte Fiat voorwielaandrijvers genoemd. Hij heeft nu het licht gezien en rijdt BMW. Het merk dat hedentendage nog steeds de auto's bouwt waar Alfa Romeo beroemd mee is geworden.

- Reind
Dat zijn er zat. En die ga ik het hier niet allemaal opnoemen. Ten eerste ken ik ze niet allemaal en ten tweede wil ik niemand op ideeen brengenPennucciracing Luco schreef:Jullie krijgen toch allemaal een ecu van de organisatie had ik begrepen?

- Knot
Iedereen kan zo'n blok openmaken, opboren en lichtere zuigers erin etc etc maar dat is niet de bedoeling van de klasse toch? Moeten er straks hele teams ingehuurd worden om elke auto na een race helemaal uit elkaar te halen, het is geen F1 hierzo waar miljarden mee gemoeid zijn!
- Luco
Lol, ja in cupracen zijn "illegale" auto's als het ware uitgevonden.Reind schreef:Dat zijn er zat. En die ga ik het hier niet allemaal opnoemen. Ten eerste ken ik ze niet allemaal en ten tweede wil ik niemand op ideeen brengenPennucciracing Luco schreef:Jullie krijgen toch allemaal een ecu van de organisatie had ik begrepen?
- Reind
Dat is natuurlijk niet de bedoeling nee.
Maar wanneer er auto´s zijn waar aan de buitenkant helemaal niks te ontdekken is maar welke toch aanzienlijk sneller zijn/lijken word deze wel meegenomen. Eerst zal een uitgebreide rollenbank test worden uitgevoerd. En dit op een bank waar inmiddels alle Aprisco´s wel een keer op de bank hebben gestaan (dus genoeg referentie). Heeft de motor teveel vermogen word dit de eigenaar voorgelegd. Hou deze vol dat de motor helemaal standaard is word de motor losgetrokken. Worden er vervolgens niet originele delen geconstateerd volgen er sancties en draait de eigenaar op voor alle gemaakte kosten. Is alles standaard is het kostenloos em zal de motor weer worden dichtgebouwd.
Zo hebben we het voorafgaande aan het seizoen uitgedacht.
Maar wanneer er auto´s zijn waar aan de buitenkant helemaal niks te ontdekken is maar welke toch aanzienlijk sneller zijn/lijken word deze wel meegenomen. Eerst zal een uitgebreide rollenbank test worden uitgevoerd. En dit op een bank waar inmiddels alle Aprisco´s wel een keer op de bank hebben gestaan (dus genoeg referentie). Heeft de motor teveel vermogen word dit de eigenaar voorgelegd. Hou deze vol dat de motor helemaal standaard is word de motor losgetrokken. Worden er vervolgens niet originele delen geconstateerd volgen er sancties en draait de eigenaar op voor alle gemaakte kosten. Is alles standaard is het kostenloos em zal de motor weer worden dichtgebouwd.
Zo hebben we het voorafgaande aan het seizoen uitgedacht.
- Hielke
@Luco,
En in de DSC is de illegaliteit tot kunst verheven. Nog even en de SS2 is sneller dan de SS1.
Only in the DSC
En in de DSC is de illegaliteit tot kunst verheven. Nog even en de SS2 is sneller dan de SS1.
Only in the DSC

- Knot
Goede dat ze dan voor de kosten op moeten draaien. Alleen zou ik als er niks aan de hand is wel zelf mn blok in elkaar willen (laten) zetten dan ipv door "onbekenden".
Als je vooraf op de bank bent geweest en je hebt gewoon een goed/snel blok dan is je referentie goed lijk me, ook bij latere metingen.
Gaan ze tot nokkenassen, eventueel vliegwielen etc of gaat echt de hele kop eraf als het nodig is?
Als je vooraf op de bank bent geweest en je hebt gewoon een goed/snel blok dan is je referentie goed lijk me, ook bij latere metingen.
Gaan ze tot nokkenassen, eventueel vliegwielen etc of gaat echt de hele kop eraf als het nodig is?
- Luco
Reind, kijken ze bv ook naar onderstellen en versnellingsbakken?
Ik weet dat er in diverse andere cupklasses teams waren die bv draagarmen hadden die 1 tot 3 cm langer waren dan origineel, of bv in alle tandwielen van de bak gaten hadden gefreesd zodat ze lichter waren, en meer van dat soort dingen.
Ik weet dat er in diverse andere cupklasses teams waren die bv draagarmen hadden die 1 tot 3 cm langer waren dan origineel, of bv in alle tandwielen van de bak gaten hadden gefreesd zodat ze lichter waren, en meer van dat soort dingen.
- Knot
Als ze zo ver willen gaan dan zit je volgens mij in de verkeerde klasse....
- L@urens
Gewoon de standaardzaken: sperdiff, korte overbrenging, lichter vliegwiel, andere zuigers, kop vlakken, grotere kleppen, flowen, andere draagarmen, onderstel blueprinten, andere uitlaat, dynamo leegmaken, etc., etc.Pennucciracing Luco schreef:Dus bv sper zoals hier al genoemd,
- Knot
Nog mooier... gewoon ipv een DME een complete auto uitdelen, trailers met koopman auto's, labeltje trekken en dat wordt je partner voor die dag... sturen maar 

- L@urens
Dan mag je de vrije training wel verlengen tot een halve dag om de onderstelsetting goed te krijgen met 12 knoppen op die ASTsKnot schreef:Nog mooier... gewoon ipv een DME een complete auto uitdelen, trailers met koopman auto's, labeltje trekken en dat wordt je partner voor die dag... sturen maar

- Luco
Op zich een mooi idee, alleen denk ik dat je dan weer gezeur krijgt over de afstelling van de auto, de een houd van hard, de ander van zacht, die wil weer meer toe of uitspoor, enz enz enz.
En ja Knot, ben het met je eens dat als je in deze klasse al illegaal wilt zijn of je daar dan wel thuishoort, maar uit het verleden blijkt dat het gewoon gebeurd, en des te groter de belangen des te gekker de dingen die ze verzinnen.
Ik denk ook dat je het nooit helemaal uit kan bannen, jammer genoeg, want als het te gek wordt dan gaan mensen afhaken en gaat de klasse hard achteruit.
En ja Knot, ben het met je eens dat als je in deze klasse al illegaal wilt zijn of je daar dan wel thuishoort, maar uit het verleden blijkt dat het gewoon gebeurd, en des te groter de belangen des te gekker de dingen die ze verzinnen.
Ik denk ook dat je het nooit helemaal uit kan bannen, jammer genoeg, want als het te gek wordt dan gaan mensen afhaken en gaat de klasse hard achteruit.
- Knot
Allemaal een B12 kit niks te stellen, standaard uitlijning... zitten, starten en sturen maar, heb je dat hele gedoe met valsspel, sper, motorvermogen enz niet meer.
- L@urens
En dan nog zijn de auto's niet gelijk als je ze door Koopmans laat onderhouden. Ga maar 's een dagje karten. Bandenslijtage speelt al een rol. Heb je budget voor nieuwe banden of niet?Knot schreef:Allemaal een B12 kit niks te stellen, standaard uitlijning... zitten, starten en sturen maar, heb je dat hele gedoe met valsspel, sper, motorvermogen enz niet meer.
Maw ook dan is het einde zoek. Ik denk dat een goed reglement en protestmogelijkheid een goeie is.
- Marc32
Dank voor je uitleg!Reind schreef: Waarom het wat lang duurt? Je moet heel zeker zijn van je zaak en enkel verdenkingen zijn geen klap waard en verlies je als controleur ook meteen je geloofwaardigheid. Harde feiten moeten het zijn. Bovendien moet niet gedacht worden dat het met (illegale auto’s) om dikke nokkenassen, computers of 2.8 motoren gaat. Je moet het meer zoeken in een rits van kleine modificaties die bij elkaar een behoorlijk verschil kunnen maken.
Begrijp ik nu goed, dat deze onafhankelijke partij inmiddels illegale zaken heeft gezien? Of is er alleen maar een vermoeden?
-
Hé, niet gelijk zo denigrerend heSnipe schreef:Richard Ypey?Hielke schreef:Reind,
regel eens een goed wagentje voor Alfa Nord (Richard Ypey) hierboven. Een hele snelle rijder die mooi in de cup past.
Oooooooh, Richard Ypey..!
Die gedachte zouden meer Fiatrijders moeten hebbenRichard Ypey heeft het helemaal gehad met Alfa Romeo's, sinds begin 90-er jaren van de vorige eeuw ook wel de gepimpte Fiat voorwielaandrijvers genoemd. Hij heeft nu het licht gezien en rijdt BMW. Het merk dat hedentendage nog steeds de auto's bouwt waar Alfa Romeo beroemd mee is geworden.

- RVV
Erg kinderachtig om vals te spelen met dat racen. Diegene die doen zouden zich in de hoek dood moeten schamen.
- Snipe
Die beschrijving kwam van het YouTube-kanaal van Hielke, die normaal toch echt HAAT aan BMW's heeftAlfa Nord schreef:Hé, niet gelijk zo denigrerend heDe Alfa 75 racer blijft, stuurt ook leuker dan een E36. Maar er is geen competitie in de klasse waarin ik race ( DNRT Squadra Italia). Dus vandaar dat ik mijn oog wel eens op de Aprisco Cup laat vallen. Wel wil ik hem zelf gaan bouwen om diverse redenen.

Maar racen met Alfa's is volgens mij een stukje tammer en kalmer geworden dan 10 of 15 jaar geleden, toen jan en alleman met antieke Alfa's over de baan knalde. Dan kun je als Alfa-liefhebber ermee door blijven gaan of als raceliefhebber naar een klasse gaan waar wél wat gebeurt. Ik doe het geen van beiden dus dan is het makkelijk praten, maar het laatste klinkt me toch echt een stukje aantrekkelijker in de oren.
- L@urens
Ja, maar het is zou oud als de sport zelf. Dus je hebt er nu eenmaal mee te maken.RVV schreef:Erg kinderachtig om vals te spelen met dat racen. Diegene die doen zouden zich in de hoek dood moeten schamen.
- Luco
Dan reden er in bepaalde klasses nog maar heel weinig auto'sRVV schreef:Erg kinderachtig om vals te spelen met dat racen. Diegene die doen zouden zich in de hoek dood moeten schamen.

- Reind
Veerpoten en sper zijn inmiddels al gecontroleerd. In parc ferme pootjes gedemonteerd en een originele eronder. Daarna stonden ze wel een beetje scheef op de pootjes.
Ze zijn vervolgens allemaal getest en daarna weer opgestuurd. Drie auto hadden trouwens sper. Overigens niemand uit de top 5. Dat hebben we dus al achter de rug.
Andere draagarmen vallen natuurlijk meteen op (mij iig wel) en korte een overbrenging ook. Iedereen aan de pitmuur hoort dat meteen.
Goed CUP racen is m.i. prima mogelijk wanneer er een waterdicht reglement (waar niks tussen de regels te vinden is) is waarop vervolgens goed word gecontroleerd.
Kijk, wat je in deze klasse ziet en wat je altijd zult houden zijn bijv. verschillen in carroseriestijfheid en er zit altijd wat marge in de motor. Er zijn standaard motoren op de bank geweest die beduidend meer vermogen leverde dan de fabrieksopgaven. Denk dan aan 5pk/10NM. Daar win je de race niet mee maar is altijd lekker.

Andere draagarmen vallen natuurlijk meteen op (mij iig wel) en korte een overbrenging ook. Iedereen aan de pitmuur hoort dat meteen.
Goed CUP racen is m.i. prima mogelijk wanneer er een waterdicht reglement (waar niks tussen de regels te vinden is) is waarop vervolgens goed word gecontroleerd.
Kijk, wat je in deze klasse ziet en wat je altijd zult houden zijn bijv. verschillen in carroseriestijfheid en er zit altijd wat marge in de motor. Er zijn standaard motoren op de bank geweest die beduidend meer vermogen leverde dan de fabrieksopgaven. Denk dan aan 5pk/10NM. Daar win je de race niet mee maar is altijd lekker.
- Marc32
Ik heb echter geen straffen voorbij zien komen voor degene die met een sper reden. Of heb ik wat gemist?Reind schreef:Veerpoten en sper zijn inmiddels al gecontroleerd. In parc ferme pootjes gedemonteerd en een originele eronder. Daarna stonden ze wel een beetje scheef op de pootjes.Ze zijn vervolgens allemaal getest en daarna weer opgestuurd. Drie auto hadden trouwens sper. Overigens niemand uit de top 5. Dat hebben we dus al achter de rug.
- Reind
Klopt. Naast deze constateringen is er dus afgelopen weekend weer veel gecontroleerd. Alles moet nu worden voorgelegd aan de organisatie. En dan moeten en passende straffen worden uitgedeeld.
Wanneer wij dat te horen krijgen weet ik niet.
Wanneer wij dat te horen krijgen weet ik niet.