Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 28 apr 2011, 11:42

Snipe schreef:
Robin schreef:Ik weet uit ervaring (en dat ik toevallig 4 ooms en 1 tante heb die leraar zijn/waren, incl mijn grootmoeder rip) dat 't dus ergens in 't midden ligt en verre van onzin is, discipline riep ik. Dat zeg je zelf ook Perry.
Wat ikm wél zie is dat heel veel leraren niet voor leraar in de wieg gelegd zijn. Ze kunnen gewoon geen orde houden etc. Dus we zijn 't wel eens min of meer, maar ik pleit meer meer hierarchie en U en weten wie je voor je hebt, in alle takken. Maar naoorlogs Nederland heeft na 100den jaren slavernijgedrag dat laten varen en de je-en jij-allemaal-op-1-niveau maatschappij viert hoogtij....
Wat ik u bedoelde uit te leggen is dat het probleem niet morgen opgelost zal zijn als we vandaag stoppen met jij tegen leraren te zeggen. Het probleem ligt eerder bij de leraren dan bij de leerlingen. Ik zag laatst nog een stukje uit Buitenhof van een paar jaar terug; een lerares Nederlands die klaagde dat het niveau van de eindexamenkandidaten zo laag lag. 'Wat heeft u dan gedaan in die vijf of zes jaar ervoor,' vraag ik me dan af. Maar dat probleem erkent u zelf ook al.
Robin schreef:en dat ik toevallig 4 ooms en 1 tante heb die leraar zijn/waren, incl mijn grootmoeder
U zult vast iets anders bedoelen, maar de familieverhoudingen komen hier wat merkwaardig over.

Dat lost inderdaad het probleem niet op.
Maar U zeggen ipv jij creeert toch al wel een beetje afstand, en zo hoort het ook, een collega spreek je aan met jij, een directeur spreek ik iig altijd aan met U, gewoon uit respect en eerbied voor de functie.
Die afstand is bij JIJ weg en dan gaat het van kwaad tot erger.
Toen me jij mocht gaan zeggen is het probleem ook niet van de ene op de andere dag ontstaan, maar grenzen vervagen zo wel naar mijn mening.

Vroeger durfde je een leraar niet eens tegen te spreken (ook als die minder goed orde kon houden).
Tegenwoordig spreken ze hem niet tegen, maar slaan ze hem gelijk voor zijn kanis, of pa en moe komen de zaak wel even oplossen. :goodnight:
Laatst gewijzigd door Luco op 28 apr 2011, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2011, 11:42

Ook dit knaapje zal ergens in de schoolbanken terug te vinden zijn.....maar of het nou zo'n fijne leerling is betwijfel ik :bag:

http://www.dumpert.nl/mediabase/963101/ ... iegen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarbij ik nog even opmerk dat als een leraar zo met z'n leerlingen zou omgaan deze per direct geschorst zou worden.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 apr 2011, 11:48

Hmm, misschien ben ik van de nieuwe generatie.

Maar ik zeg tegenwoordig tegen al m'n docenten gewoon je en jij. Kan met de meesten prima opschieten en dan vind ik dat ook gewoon passen. Wat niet wil zeggen dat ik minder respect voor ze heb, dat hoor je namelijk voor iedereen te hebben.

Zo heb ik ook een aantal neven en nichten die m'n vader met u aanspreken, ik spreek zefls m'n opa van 92 nog met jij aan :roll:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 apr 2011, 11:50

Richardt. schreef:Hmm, misschien ben ik van de nieuwe generatie.

Maar ik zeg tegenwoordig tegen al m'n docenten gewoon je en jij. Kan met de meesten prima opschieten en dan vind ik dat ook gewoon passen. Wat niet wil zeggen dat ik minder respect voor ze heb, dat hoor je namelijk voor iedereen te hebben.

Zo heb ik ook een aantal neven en nichten die m'n vader met u aanspreken, ik spreek zefls m'n opa van 92 nog met jij aan :roll:
Tja dit bedoelen Luco, Elise en ik(denk ik?) terwijl jij Richard, een prima gozer bent(meer dan vaak met je eens) maar 'je en jij' laat ik ook op m'n 41e ten opzichte van ooms en tantes van in de 60/70 wel uit m'n hoofd. Ergo: vertegenwoordiger broekies die hier handel komen doen van dik 20 begin ik altijd met U tegen, later kan dat je en jij worden. Ben ik nou zo vreemd/oud?

:bag:

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2011, 11:54

Richardt. schreef:Hmm, misschien ben ik van de nieuwe generatie.

3 vragen.
1.) Op welke wijze uit jij je respect voor je opa van 92 (en mensen in het algemeen)?
2.) Spreek je alle oudere mensen met je en jij aan?
3.) Wie spreek je wel met u aan?

Snipe

Bericht door Snipe » 28 apr 2011, 12:12

Elise schreef:
Snipe schreef:Het probleem ligt eerder bij de leraren dan bij de leerlingen.
Kun je dat uitleggen / onderbouwen?
Want ik ben van mening dat het juist omgedraaid is :bag:
Onderwijs is er om kinderen iets te leren. Als het op scholen een puinhoop wordt, betekent dat automatisch dat die scholen dus iets niet goed doen. Natuurlijk moeten ze thuis ook worden opgevoed, maar ze zijn bijna langer op school dan thuis op een dag. Daar ligt dus ook een taak voor een school. Leraren die erover klagen, zijn net zoiets als automonteurs die jammeren dat je auto kapot is. Ze moeten er niet over klagen, ze moeten er iets aan doen. Daar zijn ze immers voor aangenomen.

Maar veel leraren zijn gemakzuchtige, luie softies, die het baantje alleen hebben aangenomen omdat je veel vakantie hebt en omdat het lekker betaalt. Maar zo eenvoudig is het niet. Als je het goed doet, moet je als leraar hard werken. Ik heb zelf een lerarenopleiding gedaan, dus ik ken heel veel leraren. Maar als daar tien goede leraren bij zitten, is het veel.

Robin

Bericht door Robin » 28 apr 2011, 12:15

Snipe schreef:Maar veel leraren zijn gemakzuchtige, luie softies, die het baantje alleen hebben aangenomen omdat je veel vakantie hebt en omdat het lekker betaalt.
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2502736/ ... antie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

EG

Bericht door EG » 28 apr 2011, 12:24

Veel mensen hebben de essentie van mijn jij / u verhaal gemist. Het gaat uiteraard niet alleen om het woord U, maar ook de "afstand" die er gecreeerd word. Een leraar moet dan ook laten zien dat ie niet een of ander vriend is maar een opvoeder die jou iets leert en de baas is in de klas.

Oh ja, als een kind tussen een gesprek doorlult zeg ik als jij niet luistert, luister ik ook niet. Dat heet discipline en respect. Je gaat toch ook niet in de AppIe voordringen omdat je daar zin in hebt?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 apr 2011, 12:26

Beetje een nadeel van zo'n forum, het lijkt in mijn vorige post allemaal zwart/wit. Maar zo is het natuurlijk niet. Ik vind het ook knap lastig om uit te leggen, het is voor mij meer een beetje het gevoel dat ik heb met de mensen met wie ik praat.
3 vragen.
1.) Op welke wijze uit jij je respect voor je opa van 92 (en mensen in het algemeen)?
2.) Spreek je alle oudere mensen met je en jij aan?
3.) Wie spreek je wel met u aan?
Respect van m'n opa zit hem in de manier van communiceren en dat ligt niet aan het u zeggen of je en jij zeggen, maar de manier waarop ik met de beste man praat. Nou hebben m'n opa en oma en ik een vrij goede verstandhouding waarin dit niet kwaad kan, net als dat ik dat ook heb met de opa en oma van m'n vriendin.

Ik spreek zeker niet alle oudere mensen met je en jij aan. Toch durf ik te zeggen dat ik op m'n werk (waar alle leeftijden voorbij komen) tegen 75% gewoon je en jij zeg. Ligt er een beetje aan hoe de klant zich gedraagt en communiceert naar mij toe en ik heb niet vaak het idee dat mensen dit niet waarderen.

Zoals gezegd het is allemaal niet zo zwart wit, ik doe wat ik denk dat goed is en behandel anderen met respect. Dat hangt in mijn ogen niet af door iemand aan te spreken met u, maar met de algehele communicatie met anderen. Daarom ben ik het ook niet helemaal eens met mensen die zeggen dat dit weer voor 100% ingevoerd moet worden.

Toch denk ik dat een 14-jarige puber dit misschien nog niet altijd even goed kan inschatten en het dan niet zoveel kwaad kan om op het voortgezet onderwijs (en basisschool) dit wel gewoon te doen.

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2011, 12:38

Snipe schreef:
Elise schreef:
Snipe schreef:Het probleem ligt eerder bij de leraren dan bij de leerlingen.
Kun je dat uitleggen / onderbouwen?
Want ik ben van mening dat het juist omgedraaid is :bag:
Onderwijs is er om kinderen iets te leren. Als het op scholen een puinhoop wordt, betekent dat automatisch dat die scholen dus iets niet goed doen. Natuurlijk moeten ze thuis ook worden opgevoed, maar ze zijn bijna langer op school dan thuis op een dag. Daar ligt dus ook een taak voor een school. Leraren die erover klagen, zijn net zoiets als automonteurs die jammeren dat je auto kapot is. Ze moeten er niet over klagen, ze moeten er iets aan doen. Daar zijn ze immers voor aangenomen.

Maar veel leraren zijn gemakzuchtige, luie softies, die het baantje alleen hebben aangenomen omdat je veel vakantie hebt en omdat het lekker betaalt. Maar zo eenvoudig is het niet. Als je het goed doet, moet je als leraar hard werken. Ik heb zelf een lerarenopleiding gedaan, dus ik ken heel veel leraren. Maar als daar tien goede leraren bij zitten, is het veel.
School is er om kinderen iets te leren, school is geen instituut om kinderen op te voeden!
Ouders dienen voor het opvoeden te zorgen, naar de voor hun geldende maatstaven.
En daar kom je gelijk bij de kern van het probleem, de meeste ouders van tegenwoordig zijn absoluut niet capabel om hun kinderen een fatsoenlijke opvoeding te geven en om ze normen en waarden te leren.

Het is wel heel erg gemakkelijk om de schuld dan even bij het onderwijs in de schoenen te schuiven en de leraren de schuld te geven :bag:

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2011, 12:40

Richardt. schreef:Beetje een nadeel van zo'n forum, het lijkt in mijn vorige post allemaal zwart/wit.
Klopt.
Maar je verhaal maakt de boel wel duidelijk :thumbup:
Denk dat het verhaal over je opa gewoon een slecht voorbeeld was waardoor e.e.a. verdraaid over kwam.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 apr 2011, 12:53

Elise schreef: Vroeger (jaja, uit de oude doos) moest ik mijn mond houden als volwassenen een gesprek voerden, er even tussendoor blaten was er niet bij.
Als je tegenwoordig in gesprek bent met pappa of mamma en één van hun kinderen lult er tussendoor krijgt dat kind direct de volle aandacht.........
Lol, so true!

Robin

Bericht door Robin » 28 apr 2011, 12:57

Maus335i schreef:
Elise schreef: Vroeger (jaja, uit de oude doos) moest ik mijn mond houden als volwassenen een gesprek voerden, er even tussendoor blaten was er niet bij.
Als je tegenwoordig in gesprek bent met pappa of mamma en één van hun kinderen lult er tussendoor krijgt dat kind direct de volle aandacht.........
Lol, so true!
Klopt. Jammergenoeg.... :roll:

Snipe

Bericht door Snipe » 28 apr 2011, 13:02

Elise schreef:School is er om kinderen iets te leren, school is geen instituut om kinderen op te voeden!
Ouders dienen voor het opvoeden te zorgen, naar de voor hun geldende maatstaven.
En daar kom je gelijk bij de kern van het probleem, de meeste ouders van tegenwoordig zijn absoluut niet capabel om hun kinderen een fatsoenlijke opvoeding te geven en om ze normen en waarden te leren.

Het is wel heel erg gemakkelijk om de schuld dan even bij het onderwijs in de schoenen te schuiven en de leraren de schuld te geven :bag:
Een school is er primair om kinderen iets te leren, dat klopt. Maar kinderen zitten er grofweg van 8.00 tot 15.00 uur. Daarna gaan ze voetballen of fietsen of whatever en komen om een uur of zes naar huis. Daar zien ze hun ouders nog twee of drie uurtjes en misschien 's ochtends een half uurtje.
Als school kun je dus niet verwachten dat ouders de opvoeding van A tot Z regelen en dat jij alleen maar je wiskundesommen hoeft uit te leggen, want dat werkt natuurlijk niet.

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2011, 13:24

Snipe schreef:Een school is er primair om kinderen iets te leren, dat klopt. Maar kinderen zitten er grofweg van 8.00 tot 15.00 uur. Daarna gaan ze voetballen of fietsen of whatever en komen om een uur of zes naar huis. Daar zien ze hun ouders nog twee of drie uurtjes en misschien 's ochtends een half uurtje.
Als school kun je dus niet verwachten dat ouders de opvoeding van A tot Z regelen en dat jij alleen maar je wiskundesommen hoeft uit te leggen, want dat werkt natuurlijk niet.
Tegenwoordig is het zo dat kinderen van een paar maand oud in de opvang gedumpt worden en als ze leerplichtig zijn de in de voorschoolse en naschoolse opvang terecht komen...... Dat die kinderen dan niet of nauwelijks door hun ouders opgevoed worden is wel duidelijk, maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat deze taak dan maar door de scholen overgenomen moet worden.

Er moet dus een verandering komen waarbij ouders de mogelijkheid (en verplichting) hebben om zelf voor de opvoeding van hun kinderen te zorgen.
En ja, dit zal wat economische consequenties met zich meebrengen.....

Tom

Bericht door Tom » 28 apr 2011, 13:24

Elise schreef:
School is er om kinderen iets te leren, school is geen instituut om kinderen op te voeden!
Ligt maar net aan je definitie van opvoeden. Voor mij is dat o.a. normen en waarden aanleren, omgang met andere kinderen etc.. En dat laatste is absoluut een taak van de ouders EN basisschool.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003420/H ... 24-04-2011" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 8. Uitgangspunten en doelstelling onderwijs

1. Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen.
2. Het onderwijs richt zich in elk geval op de emotionele en de verstandelijke ontwikkeling, en op het ontwikkelen van creativiteit, op het verwerven van noodzakelijke kennis en van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.
3. Het onderwijs:
a. gaat er mede van uit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving,
b. is mede gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en
c. is er mede op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 apr 2011, 13:49

vroeger had je nog scholen waar opvoeding een onderdeel was en leren van leerstof zeg maar...
Omdat vele ouders het allemaal niet bij kunnen benen en kids steeds (niet ale) brutaler worden zou het niet verkeerd zijn om bv kids op school allemaal dezelfde kleding qua look te laten dragen om zo meer uniform te zijn en al die merk figuren en status typjes niks kunnen showen en of gebruiken tegen anderen, immers allemaal hetzelfde.
Dan weer wat waarden en normen en respect lessen invoeren ala kostschool oid? ja maar dan op de moderne 'leuke"manier, je moet kids het spelenderwijs zien te bereiken lijkt me.
anyway, met zelfde schoolkleding heb je vaak ook minder gepest en meer gelijkheid als basis. :nerd:

Luco

Bericht door Luco » 28 apr 2011, 14:13

GTRene schreef:vroeger had je nog scholen waar opvoeding een onderdeel was en leren van leerstof zeg maar...
Omdat vele ouders het allemaal niet bij kunnen benen en kids steeds (niet ale) brutaler worden zou het niet verkeerd zijn om bv kids op school allemaal dezelfde kleding qua look te laten dragen om zo meer uniform te zijn en al die merk figuren en status typjes niks kunnen showen en of gebruiken tegen anderen, immers allemaal hetzelfde.
Dan weer wat waarden en normen en respect lessen invoeren ala kostschool oid? ja maar dan op de moderne 'leuke"manier, je moet kids het spelenderwijs zien te bereiken lijkt me.
anyway, met zelfde schoolkleding heb je vaak ook minder gepest en meer gelijkheid als basis. :nerd:
Dan moeten we ons allemaal kaal scheren Rene :beer: :clap: :lol:

Robin

Bericht door Robin » 28 apr 2011, 14:36

Rene heeft met die schooluniformen tot zeg 16 jaar wel 'n punt vind ik, een soort klasseloosheid. Na schooltijd de hippe kleren aan natuurlijk.

Zie je in de UK nog wel en ook in Midden en Zuid Amerika. Werkt prima. En ga niet lullen over ouderwets blabla. Ik heb vele vormen van onderwijs in dat soort 'minder bedeelde landen' veel en veel hoger in 't vaandel staan dan het NL onderwijs. Been there done that zeg maar. En onszelf maar op de borst blijven kloppen.....

RVV

Bericht door RVV » 28 apr 2011, 15:14

Robin schreef:Rene heeft met die schooluniformen tot zeg 16 jaar wel 'n punt vind ik, een soort klasseloosheid. Na schooltijd de hippe kleren aan natuurlijk.

Zie je in de UK nog wel en ook in Midden en Zuid Amerika. Werkt prima. En ga niet lullen over ouderwets blabla. Ik heb vele vormen van onderwijs in dat soort 'minder bedeelde landen' veel en veel hoger in 't vaandel staan dan het NL onderwijs. Been there done that zeg maar. En onszelf maar op de borst blijven kloppen.....

Nou dat hoeft van mij ook niet. wij liepen 25 jaar geleden ook niet in uniform.

Voordat ik kinderen had was ik altijd heel stellig in dit soort discussies van respect normen en waarden ed betreffende kids. Maar het ligt toch allemaal wat genuanceerder. Vanaf een jaar of vier/vijf zijn krijgen kinderen ook hun eigen mening. 90% van die meningen strookt niet met jouw gedachten over normen en waarden. Gevolg een conflict met je kind. Los je wel weer op. maar toch. Hoe ouder ze worden hoe meer hun mening gaat tellen.

Of leraren vandaag de dag goed hun best doen vind ik heel lastig om over te oordelen. Maar respect moet je ook verdienen als leraar. Dat was in mijn tijd ook al zo.

Rupie

Bericht door Rupie » 28 apr 2011, 15:24

Ze moeten het alleen iets harder verdienen, ook van de ouders.

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2011, 16:13

Ook al draagt men een uniform, ook dan zullen er verschillen zijn.
Nieuwe uniformen, verkleurde uniforumen....het verschillend dragen van een uniforum (kijk naar hoe de jeugd tegenwoordig de broek half op de kont heeft hangen) etc. etc.

Ik denk eerlijk gezegd dat uniformen hun tijd wel gehad hebben....

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2011, 16:18

RVV schreef:Voordat ik kinderen had was ik altijd heel stellig in dit soort discussies van respect normen en waarden ed betreffende kids. Maar het ligt toch allemaal wat genuanceerder. Vanaf een jaar of vier/vijf zijn krijgen kinderen ook hun eigen mening. 90% van die meningen strookt niet met jouw gedachten over normen en waarden. Gevolg een conflict met je kind. Los je wel weer op. maar toch. Hoe ouder ze worden hoe meer hun mening gaat tellen.
De meeste ouders van tegenwoordig laten zich door hun eigen kroost de wet voorschrijven.....

Robin

Bericht door Robin » 28 apr 2011, 16:30

Die uniformen komen van schoolswege. En de leering/ouders moeten die onderhouden.
Die uniformen was maar 'n idee.....
Ik blijf erbij dat 't onderwijs hier op 'n abominabel laag punt staat tov Zuid Amerikaanse landen bijvoorbeeld. Dan kunnen jullie hoog en laag springen, me niet geloven, maar ik weet wel beter...jammergenoeg. 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 apr 2011, 16:41

voor mij mogen ze de school uniformen invoeren, tis maar een heel kleine bijdrage, maar wel uniform :nerd: like familie daarbij duidelijk, uniformen zie je ook bij grote bedrijven of politie of militairen of luchthavens of postbodes noem maar op, het kan mensen als een team vormen, althans iets meer.
en dan bepaalde richtlijnen invoeren daarover.
streng mar rechtvaardig :mrgreen:

Ik had vroeger een leraar van autotechniek, en die zei altijd ik heb een hekel aan niet luisteren en of onnodig gepraat e.d. in de klas, dus we gaan zeg 10min onze verhalen vertellen, en daarna wil ik niemand meer horen en houden we ons alleen met de leerstof bezig, anders wordt ie hard aan gepakt (grote vent was het en voegde daad bij het woordt :D )
die kreeg wel respect en je kon er nog me elachen ook.

Plaats reactie