Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Knot
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
Pfff, dacht al, valt nog mee dan, laat het eens 4kwh zijn voor de airco.
Zat nog even te rekenen met zo'n 11kwh doorstroomverwarmer trouwens. Het scheelt je 60ct op een kwartier douchen tov gas (60 tov 1,20). Ding kost kaal 300 euro, beetje kabels trekken, groepje erbij, aan laten sluiten, zeg 500 euro hangt ie er terwijl jij aan de pils zit (heb al 3x25 en loze pvc buizen naar zolder).
Het is misschien een iets kleiner straaltje met 6.3 l/min bij delta-t 25ºC tov de standaard 9 liter die uit een normale douchekop komt maar met een jaar heb je het al terugverdiend. Keuken zit al een 10L boiler in dus enkel voor echte koude dagen in de winter moet je dan nog gas fikken. Wordt het nog erger kan je dan alsnog op diezelfde kabels van de doorstromer een electrische CV aansluiten met een voorrangsregelaar/schakelaar toch?
Zat nog even te rekenen met zo'n 11kwh doorstroomverwarmer trouwens. Het scheelt je 60ct op een kwartier douchen tov gas (60 tov 1,20). Ding kost kaal 300 euro, beetje kabels trekken, groepje erbij, aan laten sluiten, zeg 500 euro hangt ie er terwijl jij aan de pils zit (heb al 3x25 en loze pvc buizen naar zolder).
Het is misschien een iets kleiner straaltje met 6.3 l/min bij delta-t 25ºC tov de standaard 9 liter die uit een normale douchekop komt maar met een jaar heb je het al terugverdiend. Keuken zit al een 10L boiler in dus enkel voor echte koude dagen in de winter moet je dan nog gas fikken. Wordt het nog erger kan je dan alsnog op diezelfde kabels van de doorstromer een electrische CV aansluiten met een voorrangsregelaar/schakelaar toch?
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
In dld ook een doorstroomverwarmer niets mis mee. Wel ietwat mindere straal als nu met de cw5 ketel thuis maar nog prima. Snap ook niet waarvoor dat niet meer voorkomt hier.
- Martijn_bmw
Omdat een jaar geleden een kuub gas nog 60 cent wasJan Terwolde schreef: 24 aug 2022, 17:42 In dld ook een doorstroomverwarmer niets mis mee. Wel ietwat mindere straal als nu met de cw5 ketel thuis maar nog prima. Snap ook niet waarvoor dat niet meer voorkomt hier.

Toen was gasgestookt heetwater veel goedkoper… met de kennis van nu had ik 2jr geleden ook geen nieuwe ketel opgehangen maar direct doorgepakt op een warmtepomp.
- Will F.
Ik ga over naar Engie van eneco, duurt wel 30 dagen voordat dat ingaat. Werd wel onvriendelijk te woord gestaan, toen ik vroeg of aanmelding niet sneller en telefonisch kon. Uit mijn hoofd zijn de teruglevertarieven 65 en 53 cent (normaal en dal) maar voor hoe lang kon de vrouw mij niet vertellen. Kijk als nou iedereen hiernaartoe komt met teruglevering, moeten wij ook omlaag. Vond de toon dermate onvriendelijk dat ik op een gegeven moment wat cynisch vroeg of ze wel nieuwe klanten willenRS-Ron schreef: 23 aug 2022, 19:14Sorry, 0 vergeten. Ik heb, naar verwachting nog rond de 1000kw/u over die ik teruglever met de 2 EV’s. Staat nu tot november 0.31 in contract, maar dat wordt even aangepast. Ik gaat eens ff googelen op een alternatief.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2022, 18:58 0,31 naar 0,09 bedoel je denk ik?
Lever je netto nog terug dan? Met 2 EV’s zou je toch prima alle stoom die je opwekt op jaarbasis opmaken zou ik zeggen?
Gr Ron

- RJK
Die delta-t is ook wel een dingetje. In Azië zit in bijna elke hotel badkamer zo’n doorstroom verwarmertje maar de inlaat temperatuur is daar natuurlijk al vrij hoog. Ik heb er zelf nu één in m’n schuur hangen van 6500w (alleen voor beetje handen wassen) en dat gaat nu prima (goed warm water) maar ik moet het van de winter nog zien hoor.
-
Was juist in nieuws dat Eneco dik gaat afschalen met terugleververgoeding.Will F. schreef: 24 aug 2022, 18:12Ik ga over naar Engie van eneco, duurt wel 30 dagen voordat dat ingaat. Werd wel onvriendelijk te woord gestaan, toen ik vroeg of aanmelding niet sneller en telefonisch kon. Uit mijn hoofd zijn de teruglevertarieven 65 en 53 cent (normaal en dal) maar voor hoe lang kon de vrouw mij niet vertellen. Kijk als nou iedereen hiernaartoe komt met teruglevering, moeten wij ook omlaag. Vond de toon dermate onvriendelijk dat ik op een gegeven moment wat cynisch vroeg of ze wel nieuwe klanten willenRS-Ron schreef: 23 aug 2022, 19:14Sorry, 0 vergeten. Ik heb, naar verwachting nog rond de 1000kw/u over die ik teruglever met de 2 EV’s. Staat nu tot november 0.31 in contract, maar dat wordt even aangepast. Ik gaat eens ff googelen op een alternatief.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2022, 18:58 0,31 naar 0,09 bedoel je denk ik?
Lever je netto nog terug dan? Met 2 EV’s zou je toch prima alle stoom die je opwekt op jaarbasis opmaken zou ik zeggen?
Gr Ron. Ik heb gaslicht.com gebruikt voor advies.
Verder blijf ik op normale manier (voor mij) douchen. Kost mij ongeveer 0.06m3 gas per keer. Nu 1.50 is ongeveer 10 cent per douchbeurt. Das nog geen 40 euro op jaarbasis.
- Will F.
Waarom denk je dat ik overstap kadetje?
- JP
- Knot
5 min 38C douchen kost mij in de zomer 0,15 en in de winter 0,2 kuub, of je bent in 2 min klaar of je hebt een heel zuinige ketel.
-
OnlineRS-Ron
Ik ga vrijdag wat belletjes plegen, heb er nu geen tijd voor.
Ik plemp de bevindingen hier wel neer !
Gr Ron
Ik plemp de bevindingen hier wel neer !
Gr Ron
- Will F.
Hoor t graag, ben dit jaar al overgestapt v powerpeers naar hvc vervolgens eneco en dan nu wellicht Engie.( 14dagen bedenktijd) ben dat geleur mer mijn kwh beetje beu.
Wellicht dan toch maar een EV kopen.

- Knot
Beste prijzen bij Engie zeg..... 

- Bijlagen
-
- Engie.jpg (76.22 KiB) 1151 keer bekeken
- Jan Terwolde
Pff ik heb variabel bij vattenfall maar de prijzen die jij noemt zijn het dubbele tot driedubbele

Rody zou je je berekening voor het douchen met een doorstroomverwarmer kunnen delen?
Als ik zo ff reken douchen we zo 50,- per maand weg met gas..
- frankie
Mijn oudste voetbalt 4x per week en doucht dan daar. Met die energieprijzen heb ik de contributie alweer terug verdiend 

- Jan Terwolde
En heb je bij een boilertje bij de keuken ook dat je zo'n speciale kraan moet hebben die ook nog even doorloopt als je hem uit zet?
Hebben we in dld wel maar is irritant.
- Knot
Doorstromer op 3x16A neemt 11kwh. 10min douchen kost je 1,83kwh x 0,81 = € 1,48
Gasgestookt neemt met 10min douchen 38C ongeveer 0,4m3 x 3,95 = € 1,58
Gas geeft je wel 9 liter per minuut en de doorstromer maar 6 a 7 liter. Is marginaal goedkoper maar eigenlijk is het voor mij nogsteeds het oude 22ct/gratis met panelen waar in jaarlijks op 0 op de meter uit probeer te komen).
Kracht van gas is electrisch bijna niet te overwinnen maar we moeten wat om de russen aan te pakken toch?
Stroom kan je terugdraaien, gas niet... al zei iemand die op kantoor langskwam pas dat het nogsteeds werkt om een subwoofer magneet op je gasmeter te knallen precies op het moment dat hij "klikt" en na een heel rondje het meeste vlees aan de voorkant heeft om de boel stil te leggen.
Gasgestookt neemt met 10min douchen 38C ongeveer 0,4m3 x 3,95 = € 1,58
Gas geeft je wel 9 liter per minuut en de doorstromer maar 6 a 7 liter. Is marginaal goedkoper maar eigenlijk is het voor mij nogsteeds het oude 22ct/gratis met panelen waar in jaarlijks op 0 op de meter uit probeer te komen).
Kracht van gas is electrisch bijna niet te overwinnen maar we moeten wat om de russen aan te pakken toch?
Stroom kan je terugdraaien, gas niet... al zei iemand die op kantoor langskwam pas dat het nogsteeds werkt om een subwoofer magneet op je gasmeter te knallen precies op het moment dat hij "klikt" en na een heel rondje het meeste vlees aan de voorkant heeft om de boel stil te leggen.

- Jan Terwolde
Hahah, ok hmm dus ook niet bepaald de dikste doorstroomverwarmer dan dus. Pff wordt al helemaal niets, heb ook nog een 1 fase opstelling..
https://www.obi.de/durchlauferhitzer/st ... /p/3372851
https://www.obi.de/durchlauferhitzer/st ... /p/3372851
- Knot
Met 18 of 21Kwh krijg je er wel dezelfde straal water uit als met gas maar de meter draait dan ook fors(er) de verkeerde kant op natuurlijk.
- Jan Terwolde
Jan Terwolde schreef: 25 aug 2022, 10:32 En heb je bij een boilertje bij de keuken ook dat je zo'n speciale kraan moet hebben die ook nog even doorloopt als je hem uit zet?
En qua boiler voor in de keuken ook zo'n kraan met 3 aansluitingen die doorloopt?Knot schreef: 25 aug 2022, 11:25 Met 18 of 21Kwh krijg je er wel dezelfde straal water uit als met gas maar de meter draait dan ook fors(er) de verkeerde kant op natuurlijk.
- Knot
Nee, gewoon een 10 liter daalderop close-in boiler, koud water op de kraan en de boiler en warm van de boiler naar de kraan. Prima voor handenwassen, vaat afspoelen en emmer sop te pakken om de auto te wassen.
Ding staat op 50C en verbruik 0,25kwh standby per dag om warm te houden. Als je m leegtapt kost het 0,3kwh bij 2000W om op te warmen, doet ie een minuut of 10 over.
Als het gas naar 5 euro gaat hang ik de tuinslang aan dat ding, vanaf de keuken naar de badkamer en ga ik ermee douchen
Ding staat op 50C en verbruik 0,25kwh standby per dag om warm te houden. Als je m leegtapt kost het 0,3kwh bij 2000W om op te warmen, doet ie een minuut of 10 over.
Als het gas naar 5 euro gaat hang ik de tuinslang aan dat ding, vanaf de keuken naar de badkamer en ga ik ermee douchen

-
Excuus ik las hem precies andersom

- Martijn_bmw
Knot schreef: 25 aug 2022, 13:04
Als het gas naar 5 euro gaat hang ik de tuinslang aan dat ding, vanaf de keuken naar de badkamer en ga ik ermee douchen![]()

-
Ik douche korter en kouder, zeker nu met dit weer staat de Grohe mengkraan met de knop naar beneden. Als ik moet gokken 30-32 graden? In winter staan ie pal horizontaal denk 36 graden. En draai hem open (volume) totdat je hem door moet klikken. Dat is 4-4.5l /min.Knot schreef: 24 aug 2022, 21:41 5 min 38C douchen kost mij in de zomer 0,15 en in de winter 0,2 kuub, of je bent in 2 min klaar of je hebt een heel zuinige ketel.
Ketel is een Remeha Tzerra CW3 uit 2020. Ketel zit een meter van de douche vandaan totaal leidingwerk misschien 2 meter is dan ook binnen 5 sec warm zonder comfort warm water, dat kost je ook 0.1m3 per dag als je die aan laat staan maar niet vaak gebruik maakt van warm water.
Gaat mij niet om besparen of goedkoop doen. Ik douche om schoon en fris te worden. Hoewel (goed) inzicht krijgen in je verbruik met de huidige prijzen wel handig is.
- Knot
Ik heb m ook niet voluit hoor de kraan en staat nog ruim voor het 38C klikje in de zomer maar idd hoe kouder en hoe minder de straal hoe lager het gas verbruik. 30-32C vind ik dan weer aan de frisse kant, dan duik ik net zo lief even in het zwembad in de tuin.
-
Geen zwembad in de tuin, duiken betekent gras eten 
Dus dan maar douchen

Dus dan maar douchen