Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Elise » 09 dec 2011, 11:53

Dennis Cavallino schreef:Beroepsbevolking in NL: ruim 7,7 miljoen, incl. werklozen.
Aantal zzp-ers is in 2010 en 2011 enorm gestegen (cbs cijfers lopen achter). Het was 10% van de beroepsbevolking, maar dat is enorm gestegen door de crisis. 33% was my bad, of iemand zei dat verkeerd, maar het zal nu dus ergens tussen de 10 en 20% liggen. Tel de helft ervan maar gerust op bij de werkende armen. Dat is dan net zo'n groot aandeel als de werklozen....
Zelfs de regering baseert zich op de cijfers van het CBS, dus lijkt me wel slim om daar vanuit te gaan...

Hier de cijfers van het CBS (Van 1996 t/m 3e kwartaal 2011)

Het 3e kwartaal 2011 :
Beroepsbevoliing 7.435.000
Werknemers : 6.355.000
Zelfstandigen : 1.079.000
ZZP'ers: 732.000
Zelstandig met personeel : 347.000

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat het aantal ZZP'ers nog nooit boven de 10% van de beroepsbevolking is geweest !

En voor wat betreft de "werkende armen"..... lees onderstaan artikel even (van afgelopen dinsdag !!)
Meerderheid van de zzp'ers verdient meer dan in loondienst!

Natuurlijk zijn er ZZP'ers die het niet goed voor elkaar hebben, maar het zal mij niet verbazen als een groot gedeelte daarvan behoort tot de groep die sinds 2007 (kredietcrisis) is begonnen en gelijk tegen de stroom in moesten roeien..... tja., dan vraag je om problemen......
(waarbij ik me afvraag hoeveel van die "nieuwe" ZZP'ers vanuit een bijstand (einde WW) positie zijn begonnen....zo van "Ik heb toch niets te verliezen".....)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 dec 2011, 19:46

best grappig...
grote campagnes werden er over en weer gestrooid en kijk hoe ze zelf met geld omgaan...
maja das niet hun geld maar van de belastingbetalert.

Afbeelding

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 10 dec 2011, 09:22

Ondertussen in de bankaire wereld...
Bert ///M3 schreef:Papandreou wil de handdoek gooien zo lijkt het.

Het was sowieso al apart dat de beurzen opliepen en de bond rentes niet zakten na woensdag. Dus wie dit niet aan zag komen....

Ze willen het EFSF noodfonds uitbreiden naar 1 triljoen alleen ze weten niet wie die resterende 560 miljard betalen gaat. Is gewoon lachwekkend.

MF Global ook failliet daar ging de eerste.

Goed opgelet Bert.

Ben de hele middag al aan het lezen (wat gezien het feit dat ik een vrije dag heb terwijl ik in Japan zit dus eigenlijk best raar is).

http://www.zerohedge.com/news/why-uk-tr ... anks-jeffe" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Nou ben ik nog niet misschien een financial maar kort door de bocht: banken vertrouwen elkaar niet meer (was bekend) en met zulke berichten (mij niet bekend) : for damn good reason!

Ik pak er even een sectie uit:
With weak collateral rules and a level of leverage that would make Archimedes tremble, firms have been piling into re-hypothecation activity with startling abandon. A review of filings reveals a staggering level of activity in what may be the world’s largest ever credit bubble.

Engaging in hyper-hypothecation have been Goldman Sachs ($28.17 billion re-hypothecated in 2011), Canadian Imperial Bank of Commerce (re-pledged $72 billion in client assets), Royal Bank of Canada (re-pledged $53.8 billion of $126.7 billion available for re-pledging), Oppenheimer Holdings ($15.3 million), Credit Suisse (CHF 332 billion), Knight Capital Group ($1.17 billion),Interactive Brokers ($14.5 billion), Wells Fargo ($19.6 billion), JP Morgan($546.2 billion) and Morgan Stanley ($410 billion).
Dat zijn bedragen waar Griekenland in het niet bij valt :hot: . Anyhow, de geposte link is voor de leek vrije droge kost dus ik post 'm niet volledig aangezien ik het moeilijk vind 'm daadwerkelijk op waarde te schatten maar je zou toch bijna je spaarcenten omzetten in een fysiek brokje goud :ga weg: .

Ander belachelijk interessant artikel vond ik deze:

http://ftalphaville.ft.com/blog/2011/09 ... important/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

waarbij er gesuggereerd wordt dat de centrale banken de goudprijs kunstmatig laag proberen te houden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 dec 2011, 14:13

Op een gegeven moment liep de goudprijs op en wat zie je dan, ze verhogen de margins en dan worden de weak hands er even uitgeschud. Dan daalt het dus weer tijdelijk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 dec 2011, 20:07

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/12/gro ... rie-weken/" onclick="window.open(this.href);return false;

HansD

Bericht door HansD » 12 dec 2011, 20:13

Top want ik had mijn limietorders voor aandelen net geannuleerd voordat die stijging 2 weken begon op de uiteindelijk praktisch laagste prijs. Kostte me uiteindelijk 30+% -niet gerealiseerd- rendement dus binnenkort weer een nieuwe kans. Gewoon even doorzakken dan kan ik alsnog instappen ;-).

Het blijft nog wel een tijdje volatiel dus daghandel kan leuk zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 08:53

Even een correctie op mijn post over ZZP-ers. Niet 33% van de werkenden is ZZP-er, maar flexwerker. Dus ook uitzendkrachten en mensen met een tijdelijk contract vallen daaronder.

Eén van de stappen die nu mogelijk gezet gaan worden is om mensen vaker achter elkaar een tijdelijk contract te kunnen geven. Goeie zet (van Groen Links...).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 10:12

'Nederland is in recessie'
Nederland verkeert al in een recessie. Dat meldt het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag in de zogenoemde decemberraming.

De economie kromp in het derde kwartaal met 0,3 procent. Ook in het vierde kwartaal van 2011 en de eerste twee kwartalen van 2012 verwacht het CPB krimp.
Bij twee opeenvolgende kwartalen van krimp is er sprake van een recessie.
Volgens het planbureau zal de krimp van de economie volgend jaar 0,5 procent bedragen. Pas in de tweede helft van 2012 volgt enig herstel.
Het begrotingstekort van de overheid loopt dit jaar naar verwachting op tot 4,6 procent van het bruto binnenlands product. Volgend jaar is er sprake van een begrotingstekort van 4,1 procent.
De nieuwe cijfers zijn een verslechtering van de vorige verwachtingen van het CPB bij Prinsjesdag. Toen gingen de rekenmeesters nog uit van een begrotingstekort van 4,2 procent in 2011 en 2,9 procent in 2012.
Werkloosheid.

De koopkracht zal in 2012 voor het derde jaar op rij achteruitgaan. De daling zal met 1,25 procent groter zijn dan geraamd in september. Vooral werkenden gaan er harder op achteruit.
De werkloosheid zal volgend jaar toenemen met 90.000 tot een totaal van 475.000 werklozen. In 2012 zal de werkloosheid uitkomen op 5,25 procent van de beroepsbevolking.
Terwijl in 2009 bedrijven nog op grote schaal arbeid 'hamsterden', is dat nu minder waarschijnlijk, waardoor de nieuwe recessie sneller zichtbaar wordt in de werkloosheidscijfers.
Vorige maand wees het economisch bureau van ING er al op dat de Nederlandse koopkracht al 3 jaar op rij daalt. ''De diepte en de duur van de recessie hangen af van het verloop van de Europese schuldencrisis'', zo concludeerden de economen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 10:14

Verhagen waarschuwt voor zwaar 2012
DEN HAAG - Maatregelen en hervormingen zijn nodig die niet alleen geld opleveren maar die ook perspectief bieden om beter uit deze economische zware tijd te komen.

Dat stelde minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) dinsdag in een reactie op de nieuwste economische vooruitzichten van het Centraal Planbureau.

2012 wordt een zwaar jaar, waarschuwde Verhagen. ''We zullen allemaal iets van de verslechterende economie gaan merken.''

Tweede Kamerlid voor de PvdA Ronald Plasterk roept de Nederlandse overheid op om nu niet op korte termijn hard te gaan bezuinigen. "Het is beter om met hervormingen, bijvoorbeeld bij de hypotheekrenteaftrek, de arbeidsmarkt of het onderwijs, voor de langere termijn de economie houdbaar te maken'', aldus Plasterk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 10:15

Niemand kan zeggen dat we dit niet aan zagen komen, de dubbele dip, waarbij de 2e dip dus langer gaat duren en heviger wordt dan de eerste dip.

Succes allemaal! Kop op, morgen wordt 't weer zomer. :drinking:

dvh

Bericht door dvh » 13 dec 2011, 10:23

Ik ben begonnen met ondernemen eind 08 begin 09..
Weet niet beter dan dat er crisis is..

Desondanks gaat de handel lekker door. Dus ik bekijk het maar v/d positive kant. Wanneer de crisis " over is " kan het alleen maar beter gaan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 10:32

Eensch,

Ik ben in alles een rasoptimist, zie ook overal kansen in, maar niet als 't gaat om deze crisis, die in feite al bijna 5 jaar aan de gang is. Dus toen jij 3 jaar geleden begon is het in die dip vanaf toen in feite alleen maar beter geworden, je bent dus aan de goede kant van de dip begonnen. Wel op een spannend moment, dat wel.

Al durf ik wel zover te gaan dat deze crisis lang gaat duren en we de komende 5 jaar geen structurele verbetering gaan meemaken, eerder een verslechtering (en zelfs oorlog). Je gaat dus nu meemaken hoe het is als de koopkracht nog verder verslechtert, want die is afgelopen 3 jaar al gedaald en in feite hebben we daar nog niet enorm veel last van gehad. Die klap krijgen we nu pas te verwerken.

dvh

Bericht door dvh » 13 dec 2011, 10:39

Dat riepen ze 4 jaar geleden ook.
Desondanks had ik afgelopen nov een recordmaand.. En landelijk ging het nog nooit zo goed als vandaag de dag.

Ook een crisis heeft winnaars.
Ik zit in een handel die toch nodig is/blijft.. Beetje een moet product met een leuke verpakking.
Daarbij zijn we "goedkoop" te noemen. Dus wanneer je gaat nadenken over je uitgave en je gaat wat shoppen, dan kun je eigenlijk niet om ons heen.

Maar goed, ik bekijk het ook v/d positieve kant. Wat moet je anders ? Het leven gaat gewoon door. Crisis of niet.

Ps Dennis, dat de koopkracht daalt heeft voornamelijk te maken dat mensen hun centen langer vasthouden. Spaartegoeden groeien namelijk flink onder de NL bevolking de laatste jaren. Mensen zijn kritischer waar en wanneer zij hun geld uitgeven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 10:51

We gaan nu een fase in waarin faillissementen heviger zullen zijn dan hiervoor. Banken verstrekken bijna geen kredieten meer. Ze vertrouwen elkaar ook niet, dus de banken zitten zelf in de shit. Nationaliseren wordt weer een hot issue.

Veel bedrijven waren gewend geraakt aan goedkope kredieten. Die vallen nu om, of ze gaan over tot ontslag en andere inkrimpingen.

Er zijn al grote ontslagrondes geweest in de 1e dip, nu volgt de rest. Het aantal ontslagen zal veel hoger liggen dan de vorige dip.

Het getal van 100.000 werklozen erbij zoals verwacht in 2012, komt hoger te liggen.

Dat gaan we dus echt merken. Het aantal openstaande vacatures is net weer op een hoogtepunt aangekomen, maar ook dat zal direct worden teruggeschroefd in 2012.

Daar bovenop komt de Huizenmarkt. De banken zitten in de shit. De huizenmarkt komt t/m 2014, of zelfs later, dus helemaal niet los.

Dus in plaats van dat we onze schade weten te beperken, zoals tijdens dip 1, zal de schade nu groter worden. Zichtbaar vooral en voelbaar.

De koopkracht is de afgelopen jaren afgenomen, die koopkracht loopt komende 3 jaar nog verder terug. In feite krijg je dan 10 jaar lang krimp. De gevolgen zullen in totaal 20 jaar merkbaar blijven (dus nog 15 jaar te gaan in mijn optiek). Dat besef heerst nog niet echt. Niet bij de politiek, niet bij de burger. Alleen banken hebben 't door. Die graven zich volledig in.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 10:52

Aan spaargeld heb je niets als 't ieder jaar minder waard wordt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 11:05

PvdA snapt er echt geen kloot van. Die hebben nog nooit goed kunnen rekenen, maar hun voorstel voor een minimum tarief voor ZZP-ers slaat nergens op, omdat het gebaseerd is op het minimumloon. Veels te laag.
Bonden zelfstandigen tegen minimumtarief

UTRECHT - Het voorstel van de PvdA voor een minimumtarief voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) valt slecht bij de doelgroep. Minimumtarieven horen niet bij ondernemerschap en kunnen de tarieven juist onder druk zetten.

''Het is allerprachtigst bedoeld'' zegt Charles Verhoef, voorzitter van FNV ZBO voor zelfstandigen in de bouw. ''Ook wij streven naar fatsoenlijke tarieven voor zzp'ers''.

Maar de weg van de PvdA en ook de hoogte van het voorgestelde tarief (150 procent van het minimumloon) spreken hem niet aan.

Verhoef wil het niet via de wet of cao-afspraken regelen. Dat hoort niet bij het ondernemerschap, vindt hij. Zijn bond probeert het liever via afspraken met opdrachtgevers.

Te laag
Het minimumtarief dat de PvdA voorstelt van minstens 150 procent van het minimumloon is veel te laag, aldus Verhoef. Voor een 23-jarige in de bouw zou dat neerkomen op 13,50 euro per uur, heeft hij uitgerekend. ''Gelukkig liggen de tarieven veel hoger''.
Want wil een zzp'er-vakman evenveel overhouden als een vakman in loondienst, moet hij per uur 42,50 euro krijgen, stelt Verhoef. Want de zzp'er moet daarvan ook zijn pensioen, verzekeringen, auto, boekhouder etc van betalen.

Ondernemerschap
Zo'n minimum zet de tarieven juist onder druk, aldus Verhoef. Ook Linde Gonggrijp, directeur van FNV Zelfstandigen, is daar bang voor. ''Minimumtarieven horen niet bij het ondernemerschap'', zegt zij. Gonggrijp erkent dat er sectoren zijn waar zelfstandigen werken van wie je je kan afvragen of het wel zzp'ers zijn en die tegen hele lage tarieven werken.

''Maar voer je in één secor een minimumtarief in , dan slaat dat over naar andere''.
Zij ziet een oplossing in een formulering van een goede definitie van zzp'ers, die uitsluit dat wordt gewerkt voor tarieven van 12 euro per uur.
Kan de PvdA niet gewoon een keer d'r muil houden? Tijdens iedere verkiezingen van de afgelopen tig jaren verliezen ze kiezers. Nederland wíl ze gewoon niet meer. Opbokken met die prutsers. :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 dec 2011, 11:40

Dennis Cavallino schreef:Aan spaargeld heb je niets als 't ieder jaar minder waard wordt.
dat roept ook iedereen...

toch ben ik blij dat ik een buffer heb staan om zo wat klappen op te kunnen vangen ;)

afgelopen 5 jaar elke keer mijn salarisverhoging extra gaan sparen in de maand... iedereen vind/vond me te zuinig maar ik ben er blij mee! nu heb ik wat mogelijkheden om klappen op te vangen.

als je het elke keer gewoon was gaan uitgeven was je gewend geraakt aan die levensstandaard en is een stap terug veel moeilijker ;)

zo heeft sparen weldegelijk zin ondanks de rente misschien lager is dan de inflatie!

veel mensen hebben hun financiele problemen ook aan zichzelf te danken, altijd op de pof leven en overal het maximale uitgeven. Ja als er dan iets tegenslag is is het meteen janken :?

dvh

Bericht door dvh » 13 dec 2011, 11:47

Jep , mee eens.

En crisis of niet.. Ik ga gewoon door.
En daarbij hou ik prive in het achterhoofd wat voor tijd we zitten... Dus ook ik ga de komende jaren prive wat zekerheid proberen te creën door een spaarbuffer op te bouwen.

Dat is de laatste jaren niet echt gelukt door huis, kinderen en een zaak beginnen... :hot:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 15:35

Tja, wat is sparen?

Iedere maand 1 euro opzij zetten? of 10, of 100, of 1000?

Is 1000 euro in de plus staan op je betaalrekening ook sparen? Of 10.000 wat mij part.

Of is sparen iedere maand geld inleggen, zodat je na 30 jaar je hypotheek kunt aflossen en/of je een eigen pensioenpot hebt? Indexeer je je spaargeld dan jaarlijks? Kun je rentenieren van je spaargeld als je oud en lelijk bent?

Als je echt goed wilt sparen dan leg je iedere maand 25% van je inkomen opzij. En als je het goed regelt met je baas, dan laat je ieder jaar je salaris indexeren met 5% of meer. Je kosten stijgen ten slotte ook jaarlijks met +-5% of meer.

Nu de huizenmarkt voor iedereen wel duidelijk maakt dat 'sparen' via onroerend goed niet meer vanzelfsprekend is, gaan mensen hun geld ook anders uitgeven, maar mensen gaan ook 'anders' sparen. Dat is voor ieder mens verschillend, dunkt mij.

Wij sparen ook. Voor het aflossen van de hypotheek over tig jaar. Voor een maandelijks buffertje. Voor ons kind. Etc. Of 't genoeg is? Geen idee. In mijn optiek spaar je altijd te weinig, dus kun je 't maar beter uitgeven. :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 dec 2011, 15:50

Maar wat is een klap opvangen of wat is een tegenslag krijgen? Iedereen kijkt naar zichzelf op de 1e plaats. Als ik dat ook doe dan zie ik niet zo 1,2,3 gebeuren dat ik m'n baan kwijt ben de komende jaren. M'n vrouw ook niet en als dat wel zo mocht zijn dan heeft ze genoeg kwaliteiten om wat anders te doen (en dan bedoel ik niet waar GTRene nu aan denkt :mrgreen: ). Spaargeld is er voor aanschaf van dingen die vervangen moeten worden, gespaard wordt er voor de kids en m'n huis is nog steeds meer waard dan m'n hypotheek. Enige probleem waar ik last van kan krijgen (in mijn gedachten) is de afschaf van de hyporenteaftrek. Niet zozeer dat ik het niet kan betalen maar in de zin van "weg extra spaarpotje".

Dus "we gaan het voelen" geldt dat voor iedereen? Zie ik iets over het hoofd?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 16:08

Voor onze eigen situatie hebben we 't ook goed op de rit. Een huis waar we oud kunnen worden. Goede banen. Gezond. Hypotheekrenteaftrek zal voor ons niet gelden, tenzij ze 't op één of andere manier loslaten op bestaande hypotheken.... dat kan ik mij niet voorstellen, daarom kan ik mij ook niet voorstellen dat die onzekerheid de huizenmarkt nu op slot zet, ik bedoel, dan wil je toch zeker nú een huis en hypotheek voor 30 jaar?

Toen wij onze hypotheek afsloten hebben we ook gekeken naar de totale maandelijkse afdracht en of we dat zonder HRA konden behappen. Dat kan. Dan maar niet een paar keer per week uit eten... en meerdere keren op vakantie, of weekendjes weg. Maar de hele deal die wij (en ieder ander) met de bank hebben gemaakt is gebaseerd op HRA, dus bij bestaande hypotheken kunnen ze dat echt nooit veranderen.

Soms denk ik ook weleens dat men zich teveel voorstelt bij die HRA. Op onze maandelijkse lasten is 't bedrag dat 't zou schelen echt peanuts. De ellende is dat op wat luxe-leven dingen en sparen na, de rest amper te reduceren is. Dáár moet de overheid zich veel drukker over maken. Dáár heeft iedereen last van tegenwoordig.

Verder zijn wij Nederlanders fucking rijk en moeten we niet zeiken.

Zelf tuinbonen verbouwen is ook best cool. :)

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 13 dec 2011, 16:10

Eens met Arthur hoor.

Crisis... wereldcrisis... Europa in brand... zal allemaal wel maar als ik gisteravond op het journaal hoor dat we dit jaar 780 miljoen euri gaan uitgeven tijdens de kerst bij supermarkten, een absoluut record... dan is dat heel wat anders dan 1929, toen mensen letterlijk niks te vreten hadden. Met oud en nieuw schieten we ook weer voor tientallen miljoenen de lucht in en de automarkt heeft dit jaar ook weer een topjaar qua aantallen nieuwe auto's, om het even op DF te betrekken. Zijn we dan zo verwend dat we na jaren en jaren groei een paar % krimp hebben we het gelijk een crisis noemen?

Persoonlijk merk ik er helemaal niets van. Mijn bedrijf draait erg goed (beste jaar sinds ons bestaan, zowel qua omzet als resultaat) en mijn vrouw heeft sinds vorige week ook weer een baan gevonden. Vorige contract (laatste tijdelijke) werd niet verlengd. Ze heeft slechts 3 weken zonder gezeten, toen alweer werk dus dat ging ook vlot zat. Heb 2 auto's op de weg, eigen woning... paar keer per jaar op vakantie... heb niks te klagen dus. En zonder hypotheekrenteaftrek kan ik onze woning ook zonder problemen betalen.

Als ik een half jaar geen journaal, krant of nieuwssite had gelezen, dan had ik absoluut niet in de gaten gehad dat er een crisis aan de hand is.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 16:14

@Wouter, deze vent legt haarfijn uit waarom je van deel 1 van deze crisis tot nu toe weinig merkte en wat 't verschil is met deel 2:
Recessie. En nu?
De Nederlandse economie is in het derde kwartaal van 2011 gekrompen. De kans is groot dat het vierde kwartaal een vergelijkbaar beeld laat zien. Daarmee bevindt ons land zich nipt twee jaar na het krimpjaar 2009 alweer formeel in een recessie. Dat is geen goed nieuws.

Stilstand
De recessie van 2009 ontstond in de nasleep van de val van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers. Deze leidde tot een wereldwijde vertrouwensschok die resulteerde in een scherpe vraaguitval. De beleidsmakers reageerden volgens het boekje. Met een expansief begrotingsbeleid, een scherpe verlaging van de beleidsrentes door de centrale banken en naderhand een uitbreiding van de geldhoeveelheid werd de klap opgevangen. Met het gewenste resultaat, want vanaf medio 2009 begon de wereldeconomie aan een aarzelend herstel. Wat dus, een goede twee jaar later, alweer tot stilstand komt.

Anders dan in 2009
Ook in de rest van de wereld is sprake van een nakende recessie. De oorzaken zijn breed en variëren van de crisis in de eurozone (en de knullige wijze waarop daarmee wordt omgegaan), de financiële problemen in de VS en het feit dat de gevolgen van de vorige crisis nog niet zijn verwerkt. Voor ons land onderscheidt de huidige recessie zich in een paar opzichten van die van 2009. Laatstgenoemde vond zijn oorsprong in het buitenland en trof primair de exportsector. Dankzij het overheidsbeleid bleef de gemiddelde koopkracht en daarmee de binnenlandse bestedingen echter goed op peil. De huidige recessie is breder, zij het wellicht minder acuut van karakter. De wereldhandel vertraagt en kan gaan krimpen, maar niet zo scherp als in 2009. Tegelijkertijd staan de binnenlandse bestedingen de komende tijd onder druk. Het bezuinigingsbeleid van het kabinet leidt tot daling van de koopkracht. Dat is onvermijdelijk, het is als het ware de uitgestelde pijn van de vorige recessie. Maar het illustreert ook de onmogelijkheid om de huidige recessie met een expansief begrotingsbeleid te lijf te gaan. Het kruit is verschoten, het overheidstekort is al te hoog en de staatsschuld loopt nog op.

Vertrouwensklimaat negatief
De werkloosheid kan ditmaal, anders dan 2009, relatief sterk oplopen. In 2009 deden veel ondernemers erg hun best om personeel vast te houden. Nu er een tweede dip komt, zo kort na de eerste, moet worden gevreesd dat zij zich dat nu niet meer kunnen permitteren. Verder is het vertrouwensklimaat momenteel net als in 2009 erg negatief. Niet alleen door het geklungel op Europees niveau, maar ook doordat in eigen land een aantal structurele problemen niet worden aangepakt. Daarbij kan worden gedacht aan dossiers als de gezondheidszorg (waar de kosten de pan uit dreigen te rijzen), de arbeidsmarkt en vooral de woningmarkt. Met betrekking tot het laatste: een overgrote meerderheid van de bevolking verwacht dat de hypotheekrenteaftrek gaat worden aangepast en wacht af. Het kabinet houdt vast aan de verkiezingsbelofte om hier in de huidige kabinetsperiode niet aan te tornen, maar houdt zo onbedoeld de onzekerheid onnodig lang in stand. De zwakke woningmarkt is mede het gevolg van deze onzekerheid. Een laatste reden waarom de economie de komende jaren zich minder uitbundig gaat ontwikkelen vindt zijn oorsprong bij het bankwezen. Veel banken zijn hard aan het werk om te voldoen aan de vereisten van de toezichthouders. Die komen op hoofdlijnen neer op versterking van de solvabiliteit en de verplichting tot het aantrekken van meer lang vreemd vermogen tegenover kredieten met een lange looptijd. Dit is in de huidige context niet eenvoudig en dit dreigt een stevige rem te zetten op de groei van de kredietverlening.

Groeimarkten zoeken
De economische groei zal de komende tijd dus laag blijven, waarbij van tijd tot tijd de economie ook periode van krimp kan laten zien. Gelukkig staan ondernemers er in het algemeen goed voor. Waar overheden en consumenten momenteel vooral fixeren op schuld afbouw, hebben de meeste ondernemers hun balans goed op orde. Voor hen is het wel de uitdaging om binnen een krimpende economie de groeimarkten in kaart te brengen en te exploiteren. Want groeimarkten zijn er altijd. Denk aan de groeiende groep ouderen. Mensen met koopkracht en tijd om het uit te geven. Denk ook aan de snel groeiende behoefte aan duurzame oplossing voor onze energie- en voedselvoorziening. Maar niet iedere onderneming zal goed gepositioneerd zijn voor deze deelmarkten. Dan is het zaak om met een flexibele bedrijfsvoering en met een sterke balans de recessie tegemoet te treden en het beter te doen dan de concurrenten. Maar daarbij geldt ook: doe dit niet te defensief. Want uiteindelijk hebben de ondernemingen die dankzij innovatie een hoge productiviteit en een actueel productenaanbod weten te combineren de beste kaarten.

Wim Boonstra (Econoom Rabobank

Vergeet dus niet dat de piek die wij nu ervaren, in 't midden van een dubbele dip zit. Vanaf nu wordt 't dus weer ff minder.

En kerstinkopen is iets anders dan auto's kopen, huizen kopen, verbouwingen, export van industrie etc.

De autoindustrie mag niet klagen door de spotgoedkope auto's die nu worden verkocht met lage Co2 uitstoot en bijbehorende subsidies. Die auto's betalen jij en ik dus ook! Die subsidies zijn wereldwijd trouwens. Dus dat geeft een compleet verkeerd beeld als je die autoverkoop als maatstaf neemt van de werkelijke economische groei. In feite is 't juist achteruitgang, alleen is de som positief. De getallen, marges e.d. zijn lager. Bij autofabrikanten vinden in 2012 en erna hele grote ontslagronden plaats!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 16:23

Wouter81 schreef:
Als ik een half jaar geen journaal, krant of nieuwssite had gelezen, dan had ik absoluut niet in de gaten gehad dat er een crisis aan de hand is.
Is het je op straat dan niet opgevallen tussen 2007 en 2010 dat er veel langer borden in tuinen stonden van te koop staande huizen?

Leegstand op industriegebieden is al jaren zichtbaar, maar afgelopen paar jaar meer dan ooit. Vanaf nu gaan de winkelstraten volgen.... sommige winkelgebieden kunnen ze beter op voorhand platgooien, dat is beter voor iedereen en biedt weer mooie kansen voor bouwbedrijven e.d.. Maar goed, eerst gaan we tegen dichtgespijkerde winkels aan moeten kijken, omdat men te laat acteert en conclusies trekt.

RVV

Bericht door RVV » 13 dec 2011, 16:45

Toch Dennis, begrijp ik nog steeds niet wat je met je *boodschap* wilt/denkt te bereiken?

Ik bedoel het niet rottig ofzo, maar wat moet je als "mier" (wij als individu) er nou mee in de grote mierenhoop genaamd Nederland/Europa/Wereld (streep door)..

Is geld uitgeven wel of niet verstandig. Is sparen wel of niet verstandig is een huis kopen wel of niet verstandig..

Welke verstandige keuze kun je nu als DF'er maken op basis van jouw posts/verhalen/uitleg?

En kun je wel verstandig kiezen? Is er überhaupt een keuze? Of is het een kwestie van alles over je heen laten komen? Is er een einde? En zo ja waar, of is er begin en zo ja waar?

Vind je het erg als ik zeg dat ik er eigenlijk helemaal niets mee kan? En ik denk het overgrote deel van de DF'ers/mensen niet.. Ja.. weet je.. angst opbouwen.. wegduiken in je eigen schuttersputje. Wachten op datgene waarvan je nooit weet of het jouw wel of niet raakt.. maar blijf maar zitten dan weet je zeker dat het je niet raakt.. of juist wel?

Zeg het maar...Mij is het nog steeds niet duidelijk.

Plaats reactie