Het grote Duitse-import topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Walter » 06 aug 2012, 15:34

.
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Rupie » 06 aug 2012, 15:41

Wow @ moeilijk doen douane. Lijkt wel vakantietijd :goodnight:

Tom
Berichten: 22209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Tom » 06 aug 2012, 16:35

Walter schreef: Maar: het rode kenteken is dan wel in Europa geldig, het is tevens zo dat je als Nederlander niet in Nederland mag rijden met een voertuig met een niet-Nederlands kenteken. Ofwel: ook die rode plaat is niet toegestaan! De boete hierop is 450 euro maar erger nog: dit is een misdrijf en levert je dus een strafblad op!!!
Zover ik weet mag je er alleen rechtstreeks mee naar huis rijden. Alleen op de dag van de aankoop, zodra je thuis bent mag je er niet meer mee rijden tot de RDW keuring, maar dan doe je dat via een eendagskenteken en niet meer met die rode plaat.
http://www.bpmberekenen.com/import-auto ... ichen.html

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Walter » 06 aug 2012, 16:39

Tom schreef:
Walter schreef: Maar: het rode kenteken is dan wel in Europa geldig, het is tevens zo dat je als Nederlander niet in Nederland mag rijden met een voertuig met een niet-Nederlands kenteken. Ofwel: ook die rode plaat is niet toegestaan! De boete hierop is 450 euro maar erger nog: dit is een misdrijf en levert je dus een strafblad op!!!
Zover ik weet mag je er alleen rechtstreeks mee naar huis rijden. Alleen op de dag van de aankoop, zodra je thuis bent mag je er niet meer mee rijden tot de RDW keuring, maar dan doe je dat via een eendagskenteken en niet meer met die rode plaat.
http://www.bpmberekenen.com/import-auto" onclick="window.open(this.href);return false; ... ichen.html
FWIW: Dat is dus *niet* wat de douane tegen mij zei.
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 aug 2012, 16:41

Dat van die kentekens snap ik niet, want je wordt er mee dood gegooid in Nederland. En de rode is geldig in alle EU-landen dus waarom dan niet in NL?? Beetje krom.
Dat de gele alleen in Dld geldig is, dat is ook algemeen bekend. Het wordt gedoogd door de meeste agenten maar het mag idd niet.

Beste optie is nog altijd de auto op laten halen met een autotransporter. Dan weet je zeker dat je geen risico loopt.

Dat van de douane is inderdaad wel een lastige kerel geweest zeg. Zo enthousiast heb ik ze nog nooit meegemaakt. Nadeel is dat het met import relatief rustig is momenteel en ze dus meer tijd hebben om alles uit te zoeken. Vraag zelf ook een optielijst op als je die nog niet hebt, kan je vergelijken met wat je uit eindelijk moet betalen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 aug 2012, 16:43

Trouwens, geel of rood.......met karton kom je ook thuis hoor :tooth:

Afbeelding

Ben ik mee door Italië, Oostenrijk, Duitsland en Nederland gereden en paar keer politie tegen gekomen. Niks aan de hand.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Spijkerhard » 06 aug 2012, 17:07

Het "misdrijf" betreft volgens mij een zgn economisch delict, waar de douane op controleert (en niet de politie).
Als je de aangifte al gedaan hebt (of onderweg bent naar RDW/Douna kantoor) is het economisch delict (ontduiking van belasting) volgens mij niet aan de orde.

Incl. de melding zoals je gedaan hebt op de website van de belastingdienst (20 dagen uitstel van BPM betaling) lijkt het me sterk dat je het misdrijf in de schoenen geschoven kunt krijgen.
Maar ik heb er geen verstand van.... :tooth:

Zit veel bangmakerij en broodje aap tussen volgens mij, al kan ik nergens echt een publicatie van de overheid vinden hoe het echt zit.
Crux zit 'm volgens mij eigenlijk in de erkenning van het "rode kenteken" uit Duitsland door NL. Want tenslotte mag je als NLer zelfs in een auto met Duits of Belgisch kenteken rijden, als de BPM en MRB maar voldaan zijn in NL...

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2343
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Will F. » 06 aug 2012, 17:22

@ ad3: ik begrijp adh van de spiegels dat je de auto niet als 'high executive' hebt aangegeven. Want dat zit daar toch wel standaard op, dacht ik. Ik had dat waarschijnlijk wel gedaan, of is dat per definitie verkeerd?

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Walter » 06 aug 2012, 19:07

Spijkerhard schreef:Het "misdrijf" betreft volgens mij een zgn economisch delict, waar de douane op controleert (en niet de politie).
Als je de aangifte al gedaan hebt (of onderweg bent naar RDW/Douna kantoor) is het economisch delict (ontduiking van belasting) volgens mij niet aan de orde.
Het wordt er in ieder geval allemaal niet duidelijker op. Als ik https://mijn.belastingdienst.nl/bpmleas ... -1t1pl.pdf lees, lijkt het te zijn zoals in dit draadje te vinden: je mag dan WEL met zo'n rood exportkenteken in NL rijden (max 2 weken als je het aanmeldt).

Maar ik ging er maar van uit dat de douaneman het bij het rechte eind heeft. Kan natuurlijk ook wel eens niet zo zijn...

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Walter » 06 aug 2012, 19:09

Will F. schreef:@ ad3: ik begrijp adh van de spiegels dat je de auto niet als 'high executive' hebt aangegeven. Want dat zit daar toch wel standaard op, dacht ik. Ik had dat waarschijnlijk wel gedaan, of is dat per definitie verkeerd?
In Duitsland bestaat "High Executive" niet. Het is ook geen High Executive, want comfort opening zit er niet op. Het is natuurlijk de vraag of de beste man anders gereageerd had als er 'High Executive' had gestaan. Een hele hoop van die high executive opties heb ik wel aangevinkt.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2343
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Will F. » 06 aug 2012, 19:42

Ik bedoel eigenlijk dat als het gunstiger was geweest ik 'm als HE had aangegeven. Ookal kennen ze dat niet in DE, wanneer de meeste opties erop zitten kan dat volgens mij. Mocht je het niet eens zijn met de aangifte, dan kan je altijd bbpartners eens bellen die al eerder in dit draadje genoemd/ besproken zijn.

Slick
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2010, 16:07
Locatie: Een plek met veel regen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Slick » 27 jan 2013, 14:27

Ik ben voornemens komende week een auto in Deutschland te bezichtigen / aan te schaffen. Het enige is dat de auto 'abgemeldet ist'. M.a.w. er zit geen kenteken meer op.

Zou iemand mij kunnen vertellen of een Kurzkennzeichen EU dan volstaat om de auto naar Nederland te rijden? De auto heeft recentelijk een AU/HU gehad.

Mijn idee was om hier een Kurzkennzeichen te bestellen ( http://www.nondos.de/versicherung-kaufe ... QUqWb91GSp ) om vervolgens 's ochtends bij de Kfz. Stelle het Kurzzkennzeichen op te halen, deze op de auto te monteren, een rondje te sturen in de auto en indien alles naar verwachting is wederom naar de Kfz. Stelle rijden voor het overschrijven/uitvoeren.

Zou dit werken of mis ik iets?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door daNpy » 27 jan 2013, 14:54

Overschrijven/uitvoeren is niet nodig.
Verder is je verhaal wel in orde geloof ik :)

Slick
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2010, 16:07
Locatie: Een plek met veel regen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Slick » 27 jan 2013, 15:30

daNpy schreef:Overschrijven/uitvoeren is niet nodig.
Verder is je verhaal wel in orde geloof ik :)
Dit omdat de auto al 'abgemeldet' is neem ik aan?
Scheelt weer!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door daNpy » 27 jan 2013, 15:44

Jup, gewoon koopcontract tekenen en meenemen, mits je hem wil hebben :P

Slick
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2010, 16:07
Locatie: Een plek met veel regen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Slick » 27 jan 2013, 15:48

Top! :peace: Bedankt voor de snelle reactie. Ben ik erg mee geholpen.

Nog één laatste vraag: Ik kan pas een ronde sturen na het monteren van het Kurzkennzeichen. Mocht de koop niet doorgaan, dan is het een kwestie van kenteken demonteren zodat de huidige eigenaar hem (indien gewenst) weer op Duits kenteken kan zetten?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door daNpy » 27 jan 2013, 15:51

Ja, in Duitsland zijn kentekens niet auto gebonden... het KZ kenteken is van jou.

Slick
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2010, 16:07
Locatie: Een plek met veel regen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Slick » 27 jan 2013, 16:03

:thnx:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Spijkerhard » 27 jan 2013, 16:04

hmmm, het Kurz-kenzeichen (incl verzekering) kan volgens mij pas nadat de koop gesloten en op naam gesteld is, dus dan ben je eigenaar van de auto...... koop je 'm van een particulier of handelaar?

(Een duitse handelaar heeft gunstigere tarieven bij het overschrijf kantoor, laat hen betalen en betaal hem terug)

Zorg verder dat de HU papieren meekomen, dan neemt de RDW dit over als APK datum (tot 24 maanden APK!)

Slick
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2010, 16:07
Locatie: Een plek met veel regen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Slick » 27 jan 2013, 16:24

Het zou om een aanschaf van een particulier gaan.
Dit maakt het wel lastig, want op deze manier is er geen mogelijk tot proefrijden.

Dat het RDW de HU datum overneemt had ik gelezen. Dat is een meevallertje.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door daNpy » 27 jan 2013, 18:39

KZ kenteken aanvragen kan alleen aangevraagd worden in de stad zelf met VIN nummer v/d auto, en eigenlijk alleen na aankoop.

Slick
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2010, 16:07
Locatie: Een plek met veel regen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Slick » 27 jan 2013, 18:47

Oké, helder. :hmmm:
Dan ga ik uitzoeken wat de andere mogelijkheden zijn..
Mocht iemand een alternatief weten, dan hoor ik het uiteraard graag.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 jan 2013, 10:12

daNpy schreef:KZ kenteken aanvragen kan alleen aangevraagd worden in de stad zelf met VIN nummer v/d auto, en eigenlijk alleen na aankoop.
Das niet waar. Als jij de gegevens van de auto hebt kan je ook hier in NL gewoon een KZ kenteken aanvragen.

https://www.vdcnederland.eu/nl/home.aspx

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Niall » 28 jan 2013, 11:21

Zou als je een KZ of export kenteken wil gebruiken even een vrijstelling aanvragen bij de Douane zie https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do . Als je dan aangehouden wordt hoef je je auto niet te laten staan, loop je alleen met een KZ kenteken risico op een boete ivm verkeerde platen. Officieel mag je in NL niet met een KZ kenteken rondrijden.

Slick
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2010, 16:07
Locatie: Een plek met veel regen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Slick » 28 jan 2013, 11:52

Die vrijstelling zal ik voor de zekerheid even aanvragen. Het blijft een jungle wat dat betreft.

Bedankt voor het meedenken! :thumbup:

Ik laat wat horen zodra het allemaal gelukt is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten