Het grote Duitse-import topic
-
Re: Het grote Duitse-import topic
.
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wow @ moeilijk doen douane. Lijkt wel vakantietijd 

-
Zover ik weet mag je er alleen rechtstreeks mee naar huis rijden. Alleen op de dag van de aankoop, zodra je thuis bent mag je er niet meer mee rijden tot de RDW keuring, maar dan doe je dat via een eendagskenteken en niet meer met die rode plaat.Walter schreef: Maar: het rode kenteken is dan wel in Europa geldig, het is tevens zo dat je als Nederlander niet in Nederland mag rijden met een voertuig met een niet-Nederlands kenteken. Ofwel: ook die rode plaat is niet toegestaan! De boete hierop is 450 euro maar erger nog: dit is een misdrijf en levert je dus een strafblad op!!!
http://www.bpmberekenen.com/import-auto ... ichen.html
-
FWIW: Dat is dus *niet* wat de douane tegen mij zei.Tom schreef:Zover ik weet mag je er alleen rechtstreeks mee naar huis rijden. Alleen op de dag van de aankoop, zodra je thuis bent mag je er niet meer mee rijden tot de RDW keuring, maar dan doe je dat via een eendagskenteken en niet meer met die rode plaat.Walter schreef: Maar: het rode kenteken is dan wel in Europa geldig, het is tevens zo dat je als Nederlander niet in Nederland mag rijden met een voertuig met een niet-Nederlands kenteken. Ofwel: ook die rode plaat is niet toegestaan! De boete hierop is 450 euro maar erger nog: dit is een misdrijf en levert je dus een strafblad op!!!
http://www.bpmberekenen.com/import-auto" onclick="window.open(this.href);return false; ... ichen.html
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin van der Zwaard
Dat van die kentekens snap ik niet, want je wordt er mee dood gegooid in Nederland. En de rode is geldig in alle EU-landen dus waarom dan niet in NL?? Beetje krom.
Dat de gele alleen in Dld geldig is, dat is ook algemeen bekend. Het wordt gedoogd door de meeste agenten maar het mag idd niet.
Beste optie is nog altijd de auto op laten halen met een autotransporter. Dan weet je zeker dat je geen risico loopt.
Dat van de douane is inderdaad wel een lastige kerel geweest zeg. Zo enthousiast heb ik ze nog nooit meegemaakt. Nadeel is dat het met import relatief rustig is momenteel en ze dus meer tijd hebben om alles uit te zoeken. Vraag zelf ook een optielijst op als je die nog niet hebt, kan je vergelijken met wat je uit eindelijk moet betalen.
Dat de gele alleen in Dld geldig is, dat is ook algemeen bekend. Het wordt gedoogd door de meeste agenten maar het mag idd niet.
Beste optie is nog altijd de auto op laten halen met een autotransporter. Dan weet je zeker dat je geen risico loopt.
Dat van de douane is inderdaad wel een lastige kerel geweest zeg. Zo enthousiast heb ik ze nog nooit meegemaakt. Nadeel is dat het met import relatief rustig is momenteel en ze dus meer tijd hebben om alles uit te zoeken. Vraag zelf ook een optielijst op als je die nog niet hebt, kan je vergelijken met wat je uit eindelijk moet betalen.
- Martin van der Zwaard
Trouwens, geel of rood.......met karton kom je ook thuis hoor

Ben ik mee door Italië, Oostenrijk, Duitsland en Nederland gereden en paar keer politie tegen gekomen. Niks aan de hand.

Ben ik mee door Italië, Oostenrijk, Duitsland en Nederland gereden en paar keer politie tegen gekomen. Niks aan de hand.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Het "misdrijf" betreft volgens mij een zgn economisch delict, waar de douane op controleert (en niet de politie).
Als je de aangifte al gedaan hebt (of onderweg bent naar RDW/Douna kantoor) is het economisch delict (ontduiking van belasting) volgens mij niet aan de orde.
Incl. de melding zoals je gedaan hebt op de website van de belastingdienst (20 dagen uitstel van BPM betaling) lijkt het me sterk dat je het misdrijf in de schoenen geschoven kunt krijgen.
Maar ik heb er geen verstand van....
Zit veel bangmakerij en broodje aap tussen volgens mij, al kan ik nergens echt een publicatie van de overheid vinden hoe het echt zit.
Crux zit 'm volgens mij eigenlijk in de erkenning van het "rode kenteken" uit Duitsland door NL. Want tenslotte mag je als NLer zelfs in een auto met Duits of Belgisch kenteken rijden, als de BPM en MRB maar voldaan zijn in NL...
Als je de aangifte al gedaan hebt (of onderweg bent naar RDW/Douna kantoor) is het economisch delict (ontduiking van belasting) volgens mij niet aan de orde.
Incl. de melding zoals je gedaan hebt op de website van de belastingdienst (20 dagen uitstel van BPM betaling) lijkt het me sterk dat je het misdrijf in de schoenen geschoven kunt krijgen.
Maar ik heb er geen verstand van....

Zit veel bangmakerij en broodje aap tussen volgens mij, al kan ik nergens echt een publicatie van de overheid vinden hoe het echt zit.
Crux zit 'm volgens mij eigenlijk in de erkenning van het "rode kenteken" uit Duitsland door NL. Want tenslotte mag je als NLer zelfs in een auto met Duits of Belgisch kenteken rijden, als de BPM en MRB maar voldaan zijn in NL...
- Will F.
@ ad3: ik begrijp adh van de spiegels dat je de auto niet als 'high executive' hebt aangegeven. Want dat zit daar toch wel standaard op, dacht ik. Ik had dat waarschijnlijk wel gedaan, of is dat per definitie verkeerd?
-
Het wordt er in ieder geval allemaal niet duidelijker op. Als ik https://mijn.belastingdienst.nl/bpmleas ... -1t1pl.pdf lees, lijkt het te zijn zoals in dit draadje te vinden: je mag dan WEL met zo'n rood exportkenteken in NL rijden (max 2 weken als je het aanmeldt).Spijkerhard schreef:Het "misdrijf" betreft volgens mij een zgn economisch delict, waar de douane op controleert (en niet de politie).
Maar ik ging er maar van uit dat de douaneman het bij het rechte eind heeft. Kan natuurlijk ook wel eens niet zo zijn...
-
In Duitsland bestaat "High Executive" niet. Het is ook geen High Executive, want comfort opening zit er niet op. Het is natuurlijk de vraag of de beste man anders gereageerd had als er 'High Executive' had gestaan. Een hele hoop van die high executive opties heb ik wel aangevinkt.Will F. schreef:@ ad3: ik begrijp adh van de spiegels dat je de auto niet als 'high executive' hebt aangegeven. Want dat zit daar toch wel standaard op, dacht ik. Ik had dat waarschijnlijk wel gedaan, of is dat per definitie verkeerd?
- Will F.
Ik bedoel eigenlijk dat als het gunstiger was geweest ik 'm als HE had aangegeven. Ookal kennen ze dat niet in DE, wanneer de meeste opties erop zitten kan dat volgens mij. Mocht je het niet eens zijn met de aangifte, dan kan je altijd bbpartners eens bellen die al eerder in dit draadje genoemd/ besproken zijn.
-
Ik ben voornemens komende week een auto in Deutschland te bezichtigen / aan te schaffen. Het enige is dat de auto 'abgemeldet ist'. M.a.w. er zit geen kenteken meer op.
Zou iemand mij kunnen vertellen of een Kurzkennzeichen EU dan volstaat om de auto naar Nederland te rijden? De auto heeft recentelijk een AU/HU gehad.
Mijn idee was om hier een Kurzkennzeichen te bestellen ( http://www.nondos.de/versicherung-kaufe ... QUqWb91GSp ) om vervolgens 's ochtends bij de Kfz. Stelle het Kurzzkennzeichen op te halen, deze op de auto te monteren, een rondje te sturen in de auto en indien alles naar verwachting is wederom naar de Kfz. Stelle rijden voor het overschrijven/uitvoeren.
Zou dit werken of mis ik iets?
Zou iemand mij kunnen vertellen of een Kurzkennzeichen EU dan volstaat om de auto naar Nederland te rijden? De auto heeft recentelijk een AU/HU gehad.
Mijn idee was om hier een Kurzkennzeichen te bestellen ( http://www.nondos.de/versicherung-kaufe ... QUqWb91GSp ) om vervolgens 's ochtends bij de Kfz. Stelle het Kurzzkennzeichen op te halen, deze op de auto te monteren, een rondje te sturen in de auto en indien alles naar verwachting is wederom naar de Kfz. Stelle rijden voor het overschrijven/uitvoeren.
Zou dit werken of mis ik iets?
- daNpy
Overschrijven/uitvoeren is niet nodig.
Verder is je verhaal wel in orde geloof ik

-
Dit omdat de auto al 'abgemeldet' is neem ik aan?daNpy schreef:Overschrijven/uitvoeren is niet nodig.
Scheelt weer!
- daNpy
Jup, gewoon koopcontract tekenen en meenemen, mits je hem wil hebben 

-
Top!
Bedankt voor de snelle reactie. Ben ik erg mee geholpen.
Nog één laatste vraag: Ik kan pas een ronde sturen na het monteren van het Kurzkennzeichen. Mocht de koop niet doorgaan, dan is het een kwestie van kenteken demonteren zodat de huidige eigenaar hem (indien gewenst) weer op Duits kenteken kan zetten?

Nog één laatste vraag: Ik kan pas een ronde sturen na het monteren van het Kurzkennzeichen. Mocht de koop niet doorgaan, dan is het een kwestie van kenteken demonteren zodat de huidige eigenaar hem (indien gewenst) weer op Duits kenteken kan zetten?
- daNpy
Ja, in Duitsland zijn kentekens niet auto gebonden... het KZ kenteken is van jou.
-
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
hmmm, het Kurz-kenzeichen (incl verzekering) kan volgens mij pas nadat de koop gesloten en op naam gesteld is, dus dan ben je eigenaar van de auto...... koop je 'm van een particulier of handelaar?
(Een duitse handelaar heeft gunstigere tarieven bij het overschrijf kantoor, laat hen betalen en betaal hem terug)
Zorg verder dat de HU papieren meekomen, dan neemt de RDW dit over als APK datum (tot 24 maanden APK!)
(Een duitse handelaar heeft gunstigere tarieven bij het overschrijf kantoor, laat hen betalen en betaal hem terug)
Zorg verder dat de HU papieren meekomen, dan neemt de RDW dit over als APK datum (tot 24 maanden APK!)
-
Het zou om een aanschaf van een particulier gaan.
Dit maakt het wel lastig, want op deze manier is er geen mogelijk tot proefrijden.
Dat het RDW de HU datum overneemt had ik gelezen. Dat is een meevallertje.
Dit maakt het wel lastig, want op deze manier is er geen mogelijk tot proefrijden.
Dat het RDW de HU datum overneemt had ik gelezen. Dat is een meevallertje.
- daNpy
KZ kenteken aanvragen kan alleen aangevraagd worden in de stad zelf met VIN nummer v/d auto, en eigenlijk alleen na aankoop.
-
Oké, helder.
Dan ga ik uitzoeken wat de andere mogelijkheden zijn..
Mocht iemand een alternatief weten, dan hoor ik het uiteraard graag.

Dan ga ik uitzoeken wat de andere mogelijkheden zijn..
Mocht iemand een alternatief weten, dan hoor ik het uiteraard graag.
- Martin van der Zwaard
Das niet waar. Als jij de gegevens van de auto hebt kan je ook hier in NL gewoon een KZ kenteken aanvragen.daNpy schreef:KZ kenteken aanvragen kan alleen aangevraagd worden in de stad zelf met VIN nummer v/d auto, en eigenlijk alleen na aankoop.
https://www.vdcnederland.eu/nl/home.aspx
- Niall
Zou als je een KZ of export kenteken wil gebruiken even een vrijstelling aanvragen bij de Douane zie https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do . Als je dan aangehouden wordt hoef je je auto niet te laten staan, loop je alleen met een KZ kenteken risico op een boete ivm verkeerde platen. Officieel mag je in NL niet met een KZ kenteken rondrijden.
-
Die vrijstelling zal ik voor de zekerheid even aanvragen. Het blijft een jungle wat dat betreft.
Bedankt voor het meedenken!
Ik laat wat horen zodra het allemaal gelukt is.
Bedankt voor het meedenken!

Ik laat wat horen zodra het allemaal gelukt is.