Project Impreza Group-N

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 07 apr 2008, 21:46

@Evert,

Het idee achter het ruwe opppervlak is dat de lucht daar gaat circuleren, een soort luchtkussen creerend waar de rest van de lucht overheen "glijd".

Dat schijnt nog beter te werken dan een glad oppervlak.

Plus dat dit een vrij lang traject is voor de lucht om af te leggen, misschien dat bij een kort traject het beter werkt om een glad oppervlak te hebben, ik weet het niet echt.

@Peric,

Goed he. :D
Ik heb het boek vd week van iemand gehad die thuis is in de thermo- en aerodynamica, hij heeft al een inlaat spruitstuk ontwikkeld voor de Subaru die met pulswerking werkt bijvoorbeeld, wat vrij zeldzaam is bij productie auto's.
Ik vind het interesante materie maar ik betwijfel eerlijk gezegd of ik het allemaal ga snappen wat er in staat, ik vermoed dat je toch een technische achtergrond, in het engels ook al,moet hebben voor dit boek.
Maar ik zie wel hoever ik kom. :)

Evert van der Linde
Auto: BMW M140i

Bericht door Evert van der Linde » 07 apr 2008, 23:07

Aram schreef:@Evert,

Het idee achter het ruwe opppervlak is dat de lucht daar gaat circuleren, een soort luchtkussen creerend waar de rest van de lucht overheen "glijd".

Dat schijnt nog beter te werken dan een glad oppervlak.

Plus dat dit een vrij lang traject is voor de lucht om af te leggen, misschien dat bij een kort traject het beter werkt om een glad oppervlak te hebben, ik weet het niet echt.
Ik weet ook niet precies hoe het in ze werk gaat.
Maar kom eigenlijk net een beetje los uit me scootertuning tijdperk. En op de 1 of andere manier ben ik altijd wel nieuwsgierig ingesteld als het gaat om motortuning. Daarom probeer ik ook een beetje mee te denken. Maar als het inlaat traject zo lang is lijkt het me het voornaamste om de flow proberen zo weinig modelijk te verstoren. Het hoofdstuk oppervlakte ruwheid zal eerder het "finetunen" zijn.. Maar mischien iets om een topic te openen in "in de werkplaats" ? en dit topic netjes houden, want het is echt een genot om dit project te volgen/lezen

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 apr 2008, 23:43

De truuk is dat een glad oppervlak het mengen van lucht en benzine tegengaat. Door een ruwer oppervlak ontstaat er meer wervelling waardoor er een beter mengsel tot stand komt met als gevolg meer vermogen :wink:

Evert van der Linde

Bericht door Evert van der Linde » 08 apr 2008, 12:41

Niels schreef:De truuk is dat een glad oppervlak het mengen van lucht en benzine tegengaat. Door een ruwer oppervlak ontstaat er meer wervelling waardoor er een beter mengsel tot stand komt met als gevolg meer vermogen :wink:
Op dat punt zit er toch nog geen benzine mengsel door de lucht, of moet ik echt nog heeel veel leren van auto's.
Verder ben ik echter ook van mening, en zeker bij turbo motoren. Dat je je echt niet druk hoeft te maken of je mengsel wel goed gemengd word.

Niels

Bericht door Niels » 08 apr 2008, 18:17

Er zit dan nog benzine in het mengsel idd. Het moet dus nog gemengd worden, reden te meer om het goed te laten wervelen :wink: Voor een turbo motor gaat dat nog net zo goed op.

Evert van der Linde

Bericht door Evert van der Linde » 08 apr 2008, 19:09

Niels schreef:Er zit dan nog benzine in het mengsel idd. Het moet dus nog gemengd worden, reden te meer om het goed te laten wervelen :wink: Voor een turbo motor gaat dat nog net zo goed op.
Door extra wervelingen aan te brengen zal de snelheid van het gasmengsel zeker langzamer worden, wat weer gevolgen heeft voor de cilindervulling. Het is een afweging die je moet maken.. Maar denk dat je zoiezo wervelingen in je inlaat traject houd. Omdat je de flow nooit dusdanig strak zal krijgen dat er geen wervelingen meer ontstaan. Zaak is de wervelingen de goeie richting op te sturen.. Maarja, hoe ver wil je hierin gaan, als je het goed wil doen bestel je even een flowbank :roll:

Niels

Bericht door Niels » 08 apr 2008, 19:55

Je kunt ook andersom redeneren. Door de gassnelheid als constante te nemen kun je een gewenste werveling bereiken. Ik denk ook niet dat een gassnelheid met meer werveling lager ligt dan met minder werveling. Werveling vindt plaats in de gasstroom zeg maar. Daarnaast kun je je afvragen of en in hoeverre je de vullingsgraad kan beinvloeden door je inlaat kanalen te polijsten en dat is maar zeer beperkt. Mengen daarentegen kan je de kop kosten. Ik heb uitdraaien gezien van een tuningsproject waarbij een motorfiets 6pk minder had dan dan standaard :lol:

Evert van der Linde

Bericht door Evert van der Linde » 08 apr 2008, 21:16

Niels schreef:Je kunt ook andersom redeneren. Door de gassnelheid als constante te nemen kun je een gewenste werveling bereiken. Ik denk ook niet dat een gassnelheid met meer werveling lager ligt dan met minder werveling. Werveling vindt plaats in de gasstroom zeg maar. Daarnaast kun je je afvragen of en in hoeverre je de vullingsgraad kan beinvloeden door je inlaat kanalen te polijsten en dat is maar zeer beperkt. Mengen daarentegen kan je de kop kosten. Ik heb uitdraaien gezien van een tuningsproject waarbij een motorfiets 6pk minder had dan dan standaard :lol:
Ik denk dat je in dit geval een afweging moet maken van beiden. Aangezien hier ook al die "spijl" weg is gefreest is het mischien wel noodzaak om op een andere manier een werveling in je mengsel te creeeren waardoor het goed ontbrandbaar gasmengsel word.
Eigenlijk is het zonde dat je niet een "before" en "after" meting hebt gemaakt. Nu zal je nooit echt weten of het een voordelig effect zal opbrengen. En dat is eigenlijk waar het om gaat bij het tunen. Al je bevinden meten en noteren. En niet bang zijn om een keer een onderdeel te "slopen", anders kan je er net zo goed niet aan beginnen :lol:.
Ik heb in ieder geval nog heeel wat te leren wat betreft 4-takt tuning.

Ps. @ Niels, ik geloof alleen nooit dat die fiets 6 pk minder dan standaart had alleen omdat de oppervlakruwheid verandert was in het inlaat tracject

Ontopic maar weer: Gaaf project :lol: :roll:

Niels

Bericht door Niels » 08 apr 2008, 21:59

Evert van der Linde schreef:
Ps. @ Niels, ik geloof alleen nooit dat die fiets 6 pk minder dan standaart had alleen omdat de oppervlakruwheid verandert was in het inlaat tracject
Zo ver ik me kan herinneren was het hele blok aangepakt met nokkenassen, inlaat traject, uitlaat en ontsteking. Was wel een motorfiets met carbs. Betrof trouwens een praktijk voorbeeld van mijn (technische)opleiding.

Aram

Bericht door Aram » 28 apr 2008, 20:17

Kleine update,

Van het weekend samen met Stephan de ex-auto van Dimitri gesloopt, en daarbij kwam mijn nieuwe turbo set-up vrij.

De Perrin GT30 kit, gelijk er maar even op gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest weinig gedaan, ik ben met de RDW bezig geweest maar ik ben er nog niet uit.

Hopelijk binnenkort meer!
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 01 mei 2008, 13:02

Ik heb nog een mooie CARBON veer pootbrug voor je liggen... :wink:

Aram

Bericht door Aram » 01 mei 2008, 16:46

Nee dank je kerel. ;)

Ik ga er een van aluminium maken met wat dingetjes erop gemaakt. :)

Thanks for the offer though!

Aram

Bericht door Aram » 02 mei 2008, 00:20

Gisteren weer iets verder gekomen met de motor.

Ik heb een water en inlaat manifold gekocht van Powerflo.

Hoe goed het ook in elkaar zit er waren er toch wat kleine dingetjes die afweken omdat de spullen gebouwd zijn voor een ander blok dan de mijne.

Het watermanifold komt net in aanraking met de carter ontluchting en kan dus nog niet worden gemonteerd, de plek op het blok van de ontluchting verschilt tussen de 2 liter en de 2.5 liter blokken, en dit ding is ontworpen op de 2 liter.

De diameter van de bevestigings bouten van het gasklephuis komt niet overeen met degene van mijn gasklephuis, dit komt omdat ik een drive-by-wire gasklep huis heb in plaats van eentje met een gaskabel, plus mijn huis is met M6 bouten bevestigd, niet met M8 zoals doorgaands.

Deze dingetjes worden natuurlijk gewoon in orde gemaakt, helaas betekend dat wel weer dat ik niet door kan gaan met de rest van het blok.

Desondanks heb al wel een begin gemaakt met de bevestiging van de dynamo en stuurbekrachtigings pomp.
Ik had bij Gerrit 2 dezelfde beugels gehaald omdat ik van plan was deze samen te voegen, dus de onderkant van de aircopomp beugel op de boven kant van stuurbekrachtigingspomp lassen en vise versa voor de airco pomp
Maar ik heb vandaag na wat verder prakiseren toch besloten dat de pomp alsnog te hoog zou komen te zitten en ga dus van staal een andere beugel maken waardoor de pomp maximaal zakt.

Ik ga morgen bij de dynamo boer langs om te kijken of ik een kleinere versie kan nemen of dat de bevestiging van de plus kabel van de bovenkant naar de achterkant verplaatst kan worden.

Waarom de hoogte van belang is komt door 2 dingen, de eerste is dat de FMIC buis boven de dynamo en stuurbekrachtigingspomp langs loopt.
En er komt een afdekplaat van de radiateur naar de motorkap om de lucht naar buiten te begeleiden, hoe lager de motor hoe beter ik dit kan maken.

Eerst de body's even neergezet:

Afbeelding

Alien!!!!! Aarghh.... uhm, sorry.

Afbeelding

Mooi afgewerkt!:

Afbeelding

Op zijn plek:

Afbeelding

Afbeelding

Kijk eens hoe mooi die FMIC buis eronder door kan:

Afbeelding

Zo is de beugel eerst:

Afbeelding

En zo na wat geslijp:

Afbeelding

Pompbeugel verbouwd:

Afbeelding

Afstand meten:

Afbeelding

Niet dat het uitmaakt want ik gooi nou toch alles weg. :D

Watermanifold, zonde dat ie niet in 1x past, mooi stukje werk:

Afbeelding

En alles bij elkaar:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 03 mei 2008, 00:15

Das weer een gaaf stukkie werk....
Mijn oma zei het vroeger al : iedere dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar....

Hoe lang heb je eigenlijk uitgetrokken voor dit project.. ??
Of wordt dit een lifetime job :lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 03 mei 2008, 00:38

Ziet er allemaal zooo gaaf uit Aram :D

Blijf ons verassen met die foto updates ;)
Mooi PROJECT!!!

Niels

Bericht door Niels » 03 mei 2008, 01:17

Mjjjaaammmie wederom :D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 03 mei 2008, 01:40

Gaat goed zeg! Ik blijf `m volgen :)

Metchu

Bericht door Metchu » 03 mei 2008, 03:11

Is er nog wat over gebleven van die auto van Dimitri ? :lol:

Aram

Bericht door Aram » 08 mei 2008, 23:42

FF snel wat pics, inlet manifold is terug met het gasklephuis nu bevestigd.

Throttlebody's zijn nu dezelfde coating als het water en inlet manifold.

Plus aansluiting op de dynamo is aangepast, de aansluiting zit nu aan de achterkant i.p.v. bovenkant, dit is beter i.v.m. de FMIC buis.
Hij is gelijk wat opgepoetst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De carterontluchting aansluiting die onder het nieuwe watermanifold zit is aangepast:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Aram

Bericht door Aram » 08 mei 2008, 23:43

EHA schreef:Das weer een gaaf stukkie werk....
Mijn oma zei het vroeger al : iedere dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar....

Hoe lang heb je eigenlijk uitgetrokken voor dit project.. ??
Of wordt dit een lifetime job :lol:
Neuh, als het kan dit jaar af, zo speodig mogelijk in ieder geval. ;)
frank de jonge schreef:Ziet er allemaal zooo gaaf uit Aram :D

Blijf ons verassen met die foto updates ;)
Mooi PROJECT!!!
Niels schreef:Mjjjaaammmie wederom :D
Jurriaan schreef:Gaat goed zeg! Ik blijf `m volgen :)
Thanks! :D
Metchu schreef:Is er nog wat over gebleven van die auto van Dimitri ? :lol:
Jawel, maar de bak en motor zijn er nu uit. ;)

greets.

Maus

Bericht door Maus » 08 mei 2008, 23:56

Nog steeds m'n petje af en respect voor al het werk. :wink:

Metchu

Bericht door Metchu » 09 mei 2008, 01:00

Aram schreef:
Metchu schreef:Is er nog wat over gebleven van die auto van Dimitri ? :lol:
Jawel, maar de bak en motor zijn er nu uit. ;)

greets.

Arme Dimitri, die jongen houdt ook echt een leegverkoop :lol:

Aram

Bericht door Aram » 09 mei 2008, 09:02

Alleen is de auto al een tijdje niet meer van Dimitri. ;)

Metchu

Bericht door Metchu » 09 mei 2008, 12:53

Aram schreef:Alleen is de auto al een tijdje niet meer van Dimitri. ;)
Nee dat weet ik :twisted:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 jul 2008, 15:52

Misschien heb ik wat gemist hoor, maar hoe staat het hier eigenlijk mee ??????

Plaats reactie