Naast de stabi's had ik al een half jaar een set PU bussen voor het achterste subframe klaar liggen. Ik heb toen gekozen voor de gele versie van Strongflex, die zijn 90 ShA, tov rood dat 80 ShA is. Op de nieuwere M2, M3, M4 zit het subframe zelfs direct aan het chassis zonder enig rubber er tussen, dus zal het hier vast ook weinig problemen opleveren om het zo stug mogelijk te maken. Aluminium bussen was ook een optie, maar dan wordt het monteren waarschijnlijk echt een drama, dus daar wilde ik niet aan beginnen. Powerflex heb ik ook nog aan gedacht, maar 4 bussen kosten dan rond de 300 - 330 euro, terwijl Strongflex maar rond de 120-130 is. Het enige nadeel van de Strongflex bussen is dat de 2 achterste bussen 1 geheel zijn en daarom in het subframe geperst moeten worden, tov de 2 delige Poweflex bussen.
En aangezien ik toch bezig was met de achteras wilde ik het meteen goed doen door ook de brace van een E92 te monteren. Tweedehands was ie een paar tientjes, dus baat het niet dan schaadt het niet.

Alle nieuwe spulletjes klaar om te gaan monteren.

Aangezien de achteras veel meer werk is dan de voorkant ben ik maar met de achterkant begonnen. De eerste stap was alles los te maken rond het subframe, waarbij ik me al zorgen maakte om de remleidingen die los moesten. Het voelde ook al meteen alsof ze niet graag los wilden gaan komen. Maar eerder gaf Rogerb gelukkig de goede tip om de koppeling even te verwarmen. Dus eventjes de nieuwe heat gun die ik laatst besteld had er op gezet en beide leidinkjes kwamen zonder problemen los.

Ook de droplinks van de stabilisatorstang waren niet echt van plan los te gaan. Het helpt daarbij ook niet dat een leeghoofd op de design afdeling bij BMW daar een plat kantje aan de droplink gemaakt heeft dat 1 mm breed is zodat er geen normale steeksleutel op past.

Daarna was het tijd om de oude rubbers uit het subframe te verwijderen. Ik had al het nodige gelezen over hoe anderen dat gedaan hadden, wat eigenlijk altijd was door ze eruit te persen met een draadeind en een dop die net op de rand van het metaal valt, maar helaas had ik geen dop die dat formaat was. Nou heb ik in het verleden bij een Sierra ook meerdere keren de bussen uit het subframe geperst en daar deed ik het altijd door een grote dop tussen chassis en subframe te zetten en dan het subframe op te krikken zodat de auto net niet los komt van de assteunen, zodat het gewicht van de auto dus de bus eruit probeert te drukken. Dus datzelfde ook hier geprobeerd, maar dat gaf totaal geen effect. Eerder had ik wel al gelezen dat het verwarmen van de bussen ook helpt om ze eruit te krijgen. Dus terwijl het gewicht van de auto op de rubber bus steunde weer de heat gun erbij gepakt en het subframe rondom de bus opgewarmd. Het had een tijdje nodig, maar langzaam kwam er beweging in de bus. Die heat gun is met deze klus wel echte mijn nieuwe vriend geworden.

Dan weer even het subframe wat verder omhoog krikken zodat er genoeg druk op de bus blijft staan.

Tot dat hij er uit sprong.

Het monteren van de voorste bussen was daarna een eitje, die zijn in 2 delen en duw je er zo van de onderkant en bovenkant in. Maar de achterste bussen zijn een geheel en hebben een flink brede rand die door het subframe heen moet. Dus ook hier weer geprobeerd of ie er dmv het gewicht van de auto in wilde, maar helaas, bij lange na niet. Verwarmen was natuurlijk ook geen optie met de nieuwe bussen, dus uiteindelijk met een M16 draadeind in de weer geweest om ze door het gat heen te trekken. Nadat de bus 10x scheef het gat in getrokken werd ging hij de 11x keer gelukkig wel recht en kon ik hem meteen verder trekken tot hij er helemaal doorheen was.
Nadat alle bussen vervangen waren heb ik het subframe verder laten zakken om zo de oude stabi tussen de auto en subframe vandaan te hengelen.
De originele stabi naast de nieuwe H&R.

En een beetje dichterbij zodat de originele breinaald ook echt zichtbaar is.

Daarna de nieuwe H&R stang er weer tussen weten te hengelen en toen alles weer vast geschroefd.
De nieuwe subframe bussen.

En de H&R stabi.

En als laatste de brace van de E92.

De voorkant van de auto moet nog gedaan worden, maar ik was wel blij toen de achterkant klaar was want er waren best een paar onderdelen waar ik tegenop zag, zoals het verwijderen van de oude subframe rubbers, het monteren van de eendelige nieuwe bussen, het loshalen van de remleidingen en ook het verwisselen van de stabilisatorstang. Het terug monteren van de 4 lange bouten van het subframe was uiteindelijk ook nog een lastig puntje dat ik niet voorzien had. Doordat het hele subframe los geweest en gezakt was was het een stukje verschoven en het weer precies op de goede plek krijgen zodat de bouten in de gaten wilden viel niet mee. Uiteindelijk ben ik denk ik zo'n 2 volle dagen aan het klussen geweest, waarbij ik een hoop tijd kwijt was met 'tooltjes' zoeken en uitproberen hoe het wel en niet lukte.
Heb er daarna nog eventjes mee gereden, want ik was wel benieuwd hoe het nu aanvoelt ondanks dat de voorste stang er nog niet onder zit. Ik voelde wel al dat hij 'makkelijker' stuurt en het buitenste voorwiel een minder zwaar leven heeft dan voorheen. Maar om echt te voelen hoe de balans is heb ik nog te weinig gereden.