Rico v Velzen schreef:Ferdinand, die 50 kilo bij punt 1 ga je echt niet redden. En als je het al red dan is het niet merkbaar, wat heeft het voor een zin om uitlaten te gaan vervangen ? Difusers die 0,0 nut hebben te monteren.. andere accu ???? Beetje crap lijkt me.. ik lees wel eens verhalen op M3 forums dat men een Mini Cooper S accu (die ook in de M3 CSL zat) monteerd in een gewone M3.. Nou dat zet zoden aan de dijk. niet dus.
Ik denk dat er behoorlijk wat gewichtsvermindering mogelijk is (zonder het comfort aan te tasten), maar dan moet je het wel breed aanpakken. Op de stoelen is al 20kg te pakken en op de accu (vervangen door exemplaar met nano-phosphate lithium cellen) ca. 18kg. Uitlaat en uitlaatspruitstuk kan ook nog aardig wat lichter. Ga je ook remmen, schokdempers, velgen en koolstofvezel plaatwerk doen dan gaan de kosten wel snel uit de hand lopen.
Het komt er op neer dat je een nieuwe auto waar helemaal niks mis mee is als totaalpaket voor duizenden euro's moet gaan veranderen om een marginaal niet merkbaar resultaat te bereiken. Gooi de run flats weg.. weet je dat zeker ? Die hele auto is ontwikkeld op run flats. Zoek maar eens uit wat dan wel een goede band is. Wat overigens OOK weer een investering is van 1000 euro..
Er wordt geklaagd dat de 135i zwaar is dus kennelijk is er in de ogen van bepaalde lieden wel wat mis met deze auto.
Over het vervangen van runflats door normale banden zijn eigenlijk alleen maar positieve verhalen te lezen.
En aan het eind van de rit heb je 12 tot 15000 euro uitgeven, voor toeters en bellen die 0,0 invloed hebben op het dagelijkse rijden. Mischien dat je op een circuit het verschil zou merken, maar een 135i is helemaal geen circuit auto.
De invloed lijkt me wel groter dan 0,0. De stoelen bijvoorbeeld zijn een stuk sportiever dan de standaard sportstoelen. Dit merk je altijd.
Een sportiever uitlaatgeluid kan ook veel plezier opleveren. Als bonus krijg je een auto die wat lichter is.
Een lichtgewicht Tii zou ook zijn gratis zijn geworden. Een lichtere 135 Tii met 340pk zou zomaar 12-15K duurder kunnen zijn geworden dan een standaard 135i.
Persoonlijk ben ik gewoon het type die een auto het liefst origineel ziet. Ook al is mijn eigen M3 dat niet met een CSL kofferklep.. het is dat die er op zit en ik het mooi vind, maar het had niet gehoeven van mij. Laat ik het zo zeggen ik zou het er niet op hebben gekocht.
De fabrikanten doen niets anders dan compromissen sluiten in hun originele auto's (neem bijvoorbeeld de remmen van oudere M-modellen die niet echt hoog staan aangeschreven). Met aftermarket onderdelen kun je zelf de zwakke plekken van een auto verhelpen.
Rico v Velzen schreef:Tom een M3 e92 in sportauto volgens opgave 1608 kilo.. maar ik zeg er gelijk eerlijk bij dat de 135i volgens sportauto 1548 kilo weegt.
Blijkbaar zonder al die loodzware goodies zoals leer, stoelverwarming, navi en een schuifdak.
Vooral het elektrisch schuifdak voegt veel gewicht toe. Stoelverwarming weegt bijna niets.