Help Macboy de 2e winter door !
- Elmar
Re: Help Macboy de winter door !
Zigeuners dragen wel degelijk blousen, het liefst met franjes. 

- Macboy
Naar aanleiding van de post van Ar ben ik even aan het rekenen geslagen. De overheid heeft immers een 20% tussencategorie gepland.
20% categorie diesel = 96 - 115 g/km CO2
20% categorie benzine = 111 - 139 g/km CO2
Er zijn een aantal leuke auto's die daarvoor in aanmerking komen. Enige voor mij interessante zijn de Golf VI Bluemotion TDI en de BMW 116i.
De huidige TrendLine Bluemotion 1.9 TDI 105pk is € 24.100,=. Deze heeft echter 119 g/km CO2 dus dat is boven de norm van 115 g/km CO2 die geldt voor 20% categorie bij diesel.
Ervan uitgaande dat de Golf VI wel onder de 115g/km CO2 komt, zal de aanschafprijs denk ik € 500,= boven de oude liggen, dus € 24.600,=. Dan betaal je aan bijtelling € 172 per maand (42%). Leaseprijs (45k - 36mnd) inc brandstof = € 893
De BMW 116i kost € 25.550,=. Die heeft een CO2 uitstoot van 139g/km. Dan betaal je aan bijtelling € 178. Leaseprijs (45k - 36mnd) inc brandstof = € 973
De Honda Civic kost € 24.800 met 14% bijtelling. Dan betaal je aan bijtelling € 121. Leaseprijs (45k 36mnd) inc brandstof = € 839
De totale autokosten (leaseprijs directlease + bijtelling) zijn dan:
Golf € 1065
BMW € 1151
Civic € 960
Mijn conclusie is dan dat de Civic helemaal niet zoveel goedkoper is. Toch scheelt het met de BMW 200 per maand en das al gauw (in mijn situatie) € 100,= netto per maand en dus de moeite niet.
Daarbij dien je je te realiseren dat de Honda Civic natuurlijk alle opties standaard heeft, zoals MP3 speler, cd-wisselaar, automatische airco, automaat, PDC, verwarmbare stoelen, elektrische ramen voor/achter, cruise controle, mistlampen, middenarmsteun, bekerhouders, kaartleeslampjes, boordcomputer, bumpers in carrosseriekleur. Ik noem de uitrusting die op de andere modellen alleen als optie verkrijgbaar zijn.
En dat doet mij dan afvragen: waarom voor een kale Golf gaan, als je een dikke Civic kunt rijden die verder als auto perfect voor elkaar is. De BMW is de rijdersauto, maar geld hetzelfde voor. Ik denk dat ik dan al snel dingen ging aankruisen. Bovendien, een kale 116i heeft geen airco en geen radio, dus dat maakt hem al ongeschikt terwijl het prijsverschil nu al 200 is.
Zou de Civic natuurlijk al die opties niet hebben, dan was het geen issue.
Het is goed om te weten dat door die regeling er meer interessante mogelijkheden ontstaan als je voor de goedkope autokant wilt kiezen, maar toch zou het doorslaan in het voordeel van de Civic met automaat e.d. Daarbij realiseer ik mij wel dat ik in een bevoorrechte positie zit dat ik de bespaarde autokosten als loon opgeteld krijg. Maar zo heb ik deze berekening ook opgesteld, niet voor ieders situatie.
Maar als ik voor "goedkoop" ga, dan zal het vooralsnog de Civic blijven, want 45.000 per jaar in een kale auto (hoe goed ie ook stuurt) is niks natuurlijk.
Wat vinden jullie ?
20% categorie diesel = 96 - 115 g/km CO2
20% categorie benzine = 111 - 139 g/km CO2
Er zijn een aantal leuke auto's die daarvoor in aanmerking komen. Enige voor mij interessante zijn de Golf VI Bluemotion TDI en de BMW 116i.
De huidige TrendLine Bluemotion 1.9 TDI 105pk is € 24.100,=. Deze heeft echter 119 g/km CO2 dus dat is boven de norm van 115 g/km CO2 die geldt voor 20% categorie bij diesel.
Ervan uitgaande dat de Golf VI wel onder de 115g/km CO2 komt, zal de aanschafprijs denk ik € 500,= boven de oude liggen, dus € 24.600,=. Dan betaal je aan bijtelling € 172 per maand (42%). Leaseprijs (45k - 36mnd) inc brandstof = € 893
De BMW 116i kost € 25.550,=. Die heeft een CO2 uitstoot van 139g/km. Dan betaal je aan bijtelling € 178. Leaseprijs (45k - 36mnd) inc brandstof = € 973
De Honda Civic kost € 24.800 met 14% bijtelling. Dan betaal je aan bijtelling € 121. Leaseprijs (45k 36mnd) inc brandstof = € 839
De totale autokosten (leaseprijs directlease + bijtelling) zijn dan:
Golf € 1065
BMW € 1151
Civic € 960
Mijn conclusie is dan dat de Civic helemaal niet zoveel goedkoper is. Toch scheelt het met de BMW 200 per maand en das al gauw (in mijn situatie) € 100,= netto per maand en dus de moeite niet.
Daarbij dien je je te realiseren dat de Honda Civic natuurlijk alle opties standaard heeft, zoals MP3 speler, cd-wisselaar, automatische airco, automaat, PDC, verwarmbare stoelen, elektrische ramen voor/achter, cruise controle, mistlampen, middenarmsteun, bekerhouders, kaartleeslampjes, boordcomputer, bumpers in carrosseriekleur. Ik noem de uitrusting die op de andere modellen alleen als optie verkrijgbaar zijn.
En dat doet mij dan afvragen: waarom voor een kale Golf gaan, als je een dikke Civic kunt rijden die verder als auto perfect voor elkaar is. De BMW is de rijdersauto, maar geld hetzelfde voor. Ik denk dat ik dan al snel dingen ging aankruisen. Bovendien, een kale 116i heeft geen airco en geen radio, dus dat maakt hem al ongeschikt terwijl het prijsverschil nu al 200 is.
Zou de Civic natuurlijk al die opties niet hebben, dan was het geen issue.
Het is goed om te weten dat door die regeling er meer interessante mogelijkheden ontstaan als je voor de goedkope autokant wilt kiezen, maar toch zou het doorslaan in het voordeel van de Civic met automaat e.d. Daarbij realiseer ik mij wel dat ik in een bevoorrechte positie zit dat ik de bespaarde autokosten als loon opgeteld krijg. Maar zo heb ik deze berekening ook opgesteld, niet voor ieders situatie.
Maar als ik voor "goedkoop" ga, dan zal het vooralsnog de Civic blijven, want 45.000 per jaar in een kale auto (hoe goed ie ook stuurt) is niks natuurlijk.
Wat vinden jullie ?
- Michel P
Heb je je temperatuur al opgenomen?
Michel

Michel
- Chris van S.
Je bent autoliefhebber of je bent t niet....
- RVV
In een Clio RS heb je die niet nodig, in een 116i ook nietBovendien, een kale 116i heeft geen airco en geen radio,

- Macboy
Zo simpel is het niet. Ik weet niet of je alles hebt gelezen. Het gaat erom dat ALS ik voor de goedkope variant ga, dat ik dan zeker weet welke keus ik maak. Niet dat ik dan dus nog moet nadenken welke het gaat worden. Vandaar deze berekening. Of ik voor een funauto ga is nog niet helemaal duidelijk.XR5Turbo schreef:Je bent autoliefhebber of je bent t niet....
Ik heb een nummer gekregen van die man van wie ik van jou het email adres heb gehad. Als daar nou een positief lage leaseprijs uitkomt (in de zin ieg niet duurder dan de 330d) dan zou het nog wel eens wat kunnen zijn. Das ook de laatste strohalm (tezamen met een ritje in de 123d van Tristan was de planning).
Mijn definitieve beslissing wordt binnen één week gemaakt, dus spannend is het zeker wel

- RVV
330d...
-
Is de Civic zo snel uit het vizier? 

-
Het gerommel met de bijtelling begint nu al dmv een extra 20% categorie? Dus het is nu 14, 20 en 25% bijtelling?
Dus je maakt een paar maanden geleden de keus om voor een Civic te gaan in verband met de gunstige bijtelling en nu blijkt uit je berekening dat een Golf voor hetzelfde geld ook mogelijk is?
Natuurlijk zit je met een verschil in opties (al noem jij er veel die totaal overbodig zijn of hooguit een paar tientjes kosten).
Echter de overheid is voor geen meter te vertrouwen mbt die bijtelling. Je kiest een pad voor de komende drie of vier jaar en NU al zijn er dus wijzigingen? Al heeft het weinig consequenties want die 14% blijft, maar ik vraag mij nog steeds af voor hoelang.
Dus je maakt een paar maanden geleden de keus om voor een Civic te gaan in verband met de gunstige bijtelling en nu blijkt uit je berekening dat een Golf voor hetzelfde geld ook mogelijk is?
Natuurlijk zit je met een verschil in opties (al noem jij er veel die totaal overbodig zijn of hooguit een paar tientjes kosten).
Echter de overheid is voor geen meter te vertrouwen mbt die bijtelling. Je kiest een pad voor de komende drie of vier jaar en NU al zijn er dus wijzigingen? Al heeft het weinig consequenties want die 14% blijft, maar ik vraag mij nog steeds af voor hoelang.
- Macboy
Dat zie je dus NIET goed. De Civic is niet de auto die de mensen kiezen vanwege de lage bijtelling. Lage bijtelling heb je ongeveer 10 auto's voor. Je kunt ook een Peugeot 107 leasen, met een aanschafprijs van € 8.995,= met 14% bijtelling kost dit je nog geen € 50,= per maand
Maar het gaat niet om alleen goedkoop. Het gaat er juist om dat het met de Civic als goedkope oplossing niet afzien is, omdat de auto zo COMPLEET is uitgevoerd. Dát was en is de reden om voor de Civic te gaan. Daar kan ik ook gewoon mee op vakantie. Ik ga echt niet in een 107 of Smart of Aygo zitten.
Nu blijkt dat het prijsverschil met de Golf relatief gering is vanwege de lagere bijtelling, maar vergis je niet: zonder airco, audio en automaat en alle andere dingen in een Golf stappen en dan nog € 100,= netto per maand duurder uit zijn ? Waarom ? Wat maakt de Golf nu beter dan de Civic dan ?
Voor mij niets. De Civic is Japans, de Civic is Honda, dus met een zeer strakke afwerking. Ook van buiten vind ik de auto niet verkeerd. En de auto zit BOMVOL opties.
Als ik een auto neem zonder al die opties, is het afzien toch veel groter t.o.v. een gewone mooie leaseauto ?
Het ging er nu juist om dat je zo goedkoop af kunt zijn, terwijl je niet hoeft af te zien omdat je zo'n complete auto hebt. En als je dan veel voor je werk op de weg zit, dan is een automaat een uitkomst. De BMW en Golf kunnen niet met automaat geleverd worden a) omdat de prijzen dan niet meer vergelijkbaar zijn en b) omdat de CO2 waarde dan verdwijnt van het gunstige tarief.
En nogmaals, met € 150-200 per maand extra besparing kan ik veel benzine en paar ringrondjes betalen. Steek ik dat in een lening dan heb ik al een auto van € 6000 extra.
Nu een 116i leasen met paar opties is gewoon het halve werk. Jij zegt dat die opties een paar tientjes zijn. Tuurlijk Tom. Audi bij BMW en airco zijn een paar tientjes
wakker worden ! Reken op ongeveer € 2500 aan opties (minimaal als ik jou volg en alles weglaat). Om over automaat maar te zwijgen. Das gewoon minimaal per maand € 80,= extra en dus ook hogere bijtelling want hogere aanschafprijs = € 100 extra schat ik ten opzichte van het al bestaande prijsverschil !
Dus het prijsverschil met de Golf is dan € 200 en met de BMW al € 300 per maand
Das toch niet niks ?? En dan nog niet eens de automaat gerekend en álle opties. Dan haal ik dus nooit die beoogde € 500-600 netto per maand die ik wilde besparen en in een funauto wil steken.
Kortom ik denk niet dat je het goed ziet Tom

Maar het gaat niet om alleen goedkoop. Het gaat er juist om dat het met de Civic als goedkope oplossing niet afzien is, omdat de auto zo COMPLEET is uitgevoerd. Dát was en is de reden om voor de Civic te gaan. Daar kan ik ook gewoon mee op vakantie. Ik ga echt niet in een 107 of Smart of Aygo zitten.
Nu blijkt dat het prijsverschil met de Golf relatief gering is vanwege de lagere bijtelling, maar vergis je niet: zonder airco, audio en automaat en alle andere dingen in een Golf stappen en dan nog € 100,= netto per maand duurder uit zijn ? Waarom ? Wat maakt de Golf nu beter dan de Civic dan ?
Voor mij niets. De Civic is Japans, de Civic is Honda, dus met een zeer strakke afwerking. Ook van buiten vind ik de auto niet verkeerd. En de auto zit BOMVOL opties.
Als ik een auto neem zonder al die opties, is het afzien toch veel groter t.o.v. een gewone mooie leaseauto ?
Het ging er nu juist om dat je zo goedkoop af kunt zijn, terwijl je niet hoeft af te zien omdat je zo'n complete auto hebt. En als je dan veel voor je werk op de weg zit, dan is een automaat een uitkomst. De BMW en Golf kunnen niet met automaat geleverd worden a) omdat de prijzen dan niet meer vergelijkbaar zijn en b) omdat de CO2 waarde dan verdwijnt van het gunstige tarief.
En nogmaals, met € 150-200 per maand extra besparing kan ik veel benzine en paar ringrondjes betalen. Steek ik dat in een lening dan heb ik al een auto van € 6000 extra.
Nu een 116i leasen met paar opties is gewoon het halve werk. Jij zegt dat die opties een paar tientjes zijn. Tuurlijk Tom. Audi bij BMW en airco zijn een paar tientjes

Dus het prijsverschil met de Golf is dan € 200 en met de BMW al € 300 per maand

Kortom ik denk niet dat je het goed ziet Tom

- RVV
Inder330daad..
- Chris van S.
Ow ben jij er zo een. Je moet niet zo happen joh! Voordat ik reageer lees ik uiteraard alles. Ik snap best dat je voor geld kiest.Macboy schreef:Zo simpel is het niet. Ik weet niet of je alles hebt gelezen. Het gaat erom dat ALS ik voor de goedkope variant ga, dat ik dan zeker weet welke keus ik maak. Niet dat ik dan dus nog moet nadenken welke het gaat worden. Vandaar deze berekening. Of ik voor een funauto ga is nog niet helemaal duidelijk.XR5Turbo schreef:Je bent autoliefhebber of je bent t niet....
Ik heb een nummer gekregen van die man van wie ik van jou het email adres heb gehad. Als daar nou een positief lage leaseprijs uitkomt (in de zin ieg niet duurder dan de 330d) dan zou het nog wel eens wat kunnen zijn. Das ook de laatste strohalm (tezamen met een ritje in de 123d van Tristan was de planning).
Mijn definitieve beslissing wordt binnen één week gemaakt, dus spannend is het zeker wel
Maar pak dan een leuke "klassieker" erbij voor het echte fun net zoals ik doe.
Met een oldtimer verzekering en geen wegenbelasting is dat toch echt leuk rijden.
-
Macboy mijn punt is dat het bijtellingsverhaal blijkbaar aangepast kan worden wanneer men wil in Den Haag. Eerder nog riep men dat dat niet zou gebeuren. Nu is dat feitelijk ook niet zo omdat de hybrides nog steeds in de 14% bijtelling vallen maar de regels worden nu wel aangepast door er een extra categorie tussen te plaatsen. Als leaser is het maar afwachten wat men bedenkt in Den Haag.
(En ja natuurlijk is een kale Golf nog steeds niks, al zou ik een 116i (die natuurlijk wel een radio heeft!) met airco geen ramp vinden voor dagelijkse kilometers, mits je geld overhoud voor wat leuks. Rest van de opties die je noemt vind ik nogal bullshit.. cd-wisselaar is kut, leeslampjes boeie, mistlampen boeie, bekerhouders boeie etc. Bumpers zijn tegenwoordig altijd meegespoten toch?)
(En ja natuurlijk is een kale Golf nog steeds niks, al zou ik een 116i (die natuurlijk wel een radio heeft!) met airco geen ramp vinden voor dagelijkse kilometers, mits je geld overhoud voor wat leuks. Rest van de opties die je noemt vind ik nogal bullshit.. cd-wisselaar is kut, leeslampjes boeie, mistlampen boeie, bekerhouders boeie etc. Bumpers zijn tegenwoordig altijd meegespoten toch?)
- Macboy
Jij zegt in één zin dat je mijn verhaal gelezen hebt en dat ik een klassieker moet overwegen als funauto 
Humor heb je wel hehe

Humor heb je wel hehe
-
116 3drs zwart interieur, zwart exterieurMacboy schreef: Reken op ongeveer € 2500 aan opties (minimaal als ik jou volg en alles weglaat).
16"inch LM
middenarmsteun
opbergpakket
interieurlijsten silber
mistlampen voor
regen en lichtsensor
airco
radio/cd
===
900 euro bovenop de basisprijs. Cijfer achter de komma in de leaseprijs natuurlijk

Knal er achteraf zo'n iPod-aansluiting in van 100 euro en klaar.
Of je een 116i moet willen weet ik niet maar IK zou dat eerder kiezen dan een Civic. En nee, dat is niet met feitjes te onderbouwen want als je echt naar de prijs kijkt zal de Civic wat meer te bieden hebben. Je hebt misschien niet alle opties nee, maar is dat zo belangrijk? Ik kies misschien meer met m'n gevoel dan verstand... en gevoel heb ik veel meer bij zo'n hatchback van BMW dan bij een Civic. Zeker als je ernaast toch een funcar kunt rijden.
- Chris van S.
Kijk maar wat je er mee wilt. Maar je moet toch wel dit forum blijven vertegenwoordigen.... 

- RVV
Potverdorie topic titel is nu wel heel letterlijk. Waar moeten de zigeuners nu slapen
:

Knaus en Tabbert failliet
Door JAN DE LAAT EN NIEK SCHENK
JANDELSBRUNN - De malaise op de caravanmarkt heeft opnieuw een slachtoffer geëist. De fabrikant van Knaus en Tabbert, de kroonjuwelen van de Duitse caravanindustrie, is failliet.
Een laatste reddingspoging voor de Knaus Tabbert Group, waartoe ook T@B, Wilk en Eiffeland behoren, is mislukt. De Nederlandse importeur en dealers van Knaus kregen het slechte nieuws gisteren te horen.
De onderneming heeft drie fabrieken, twee in Duitsland en een in Hongarije, waar in totaal 1600 mensen werken. De ondergang van Knaus komt ook in Nederland op een uiterst ongelegen moment.
Volgende week begint in Utrecht de Kampeer- en Caravan Jaarbeurs, waar alle nieuwe modellen zouden worden gepresenteerd.
Volgens J. Martens van Knaus Nederland BV betekent het faillissement voor de klanten en dealers dat bestaande orders niet meer worden uitgevoerd. Vrijdagochtend wordt besloten of de deelname aan de Jaarbeurs kan doorgaan. Martens: ,,We hebben alle modellen klaarstaan, maar het probleem is dat we de consument niets kunnen bieden en ze ook niets kunnen vertellen over de toekomst van de merken.’’
Martens haalt hard uit naar de directie van de fabriek omdat volgens hem de problemen zijn ontstaan door enorme overproductie. ,,Caravans van het vorige modeljaar zijn tegen dumpprijzen afgezet. Om toch nog snel geld te verdienen, werden de nieuwe modellen aangekleed met accessoires en dus te duur. In combinatie met een te gering eigen vermogen en de kredietcrisis was de ondergang onvermijdelijk.’’
De caravanmarkt gaat al lang door een diep dal. In Nederland daalde de verkoop in de eerste helft van dit jaar met 12,7 procent. Vorig jaar ging de Nederlandse fabrikant Kip failliet, samen met Avento, Chateau, Home Car, Beyerland en Delta. Kip maakte een doorstart. Volgens R. de Graaf van Hobby en Fendt, de grootste caravanmerken in Nederland, heeft de caravanindustrie de ellende deels aan zichzelf te wijten. ,,Er is de laatste tien jaar te veel geld gestoken in innovaties waarop de klant niet zat te wachten. Wat heb je aan een leren bankstel als je op de camping staat?’’
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Kan er niet eens op; met airco willen deze karren niet eens starten........................Rico schreef:In een Clio RS heb je die niet nodig, in een 116i ook nietBovendien, een kale 116i heeft geen airco en geen radio,

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Bijtelling met een hyperinflatie is wel interessant eigenlijk........................
Nu een kleine schuld, die over pak hem beet 6 maanden niets meer te betekenen heeft.............
Lenen.nl

Nu een kleine schuld, die over pak hem beet 6 maanden niets meer te betekenen heeft.............

Lenen.nl
- Macboy
Das niet veel. Ik reken het inderdaad wel even goed uit. Maar ik verwacht toch dat dit minimaal EUR 150,- netto verschil is. Das toch wel zonde zoals gezegd, want voor dat geld heb je toch 150x12x3 = € 5400 duurdere auto voor. Of weet ik veel hoeveel tanken benzine, banden voor de auto etc etcTom schreef:116 3drs zwart interieur, zwart exterieur
16"inch LM
middenarmsteun
opbergpakket
interieurlijsten silber
mistlampen voor
regen en lichtsensor
airco
radio/cd
===
900 euro bovenop de basisprijs.
Zo moet je het zien.
-
Hybride
DE uitkomst
NEXT!
N.
DE uitkomst
NEXT!
N.
- Francisco
dit rijd subliem als woon werk auto. ook op een zogenaamde file vrije dag. voor 120-150 euri per maand. ik lach me kapot in de file.
en het maakt dit nog leuker, want betaalbaarder.

7000 km erop zitten, no regrets.

voorts heb ik vernomen dat er op een natte Ring een 997 GT3 is ingehaald door zo'n varta-power geval.
- Jeroen Bosman
Re: Help Macboy de 2e winter door !
Ik denk dat het beknibbelen op je dagelijkse auto voor het financieren van fun auto niet zo’n heel wijs besluit is. In hoeverre het een wijze beslissing is om sowieso een auto te financieren laat ik aan een ieder over, maar een fun auto financieren is zoals Maxima het al eens zo mooi zei; “een beetje dom” (IMHO). Ga je de auto voor trackdays gebruiken is de kans redelijk groot op schade, zowel motorisch als aan de auto zelf. De gebruikskosten zijn al snel €500 voor zo’n dagje (las ik hier), dan tel je wegenbelasting en verzekering (met je leasemobiel heb je 0 schadevrije jaren opgebouwd) nog niet eens mee. Dus een dagje rijden, verzekering, houderschapsbelasting, financiering?, onderhoud enz €1000 per maand?
Al zou het de helft zijn, is dat nog een hoop voor een apparaat wat 95% van de tijd voor de deur staat.
Als ik jou was zou ik een goede kilometerprijs vergoeding uit onderhandelen met de werkgever en zelf een auto aanschaffen.
Zoiets;
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5541667" onclick="window.open(this.href);return false;
http://autotelegraaf.nl/autokopen/toon/ ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;
of natuurlijk;
http://www.autodealers.nl/index.aspx?ai ... rkomst=gpl" onclick="window.open(this.href);return false;
(veel km)
http://www.autodealers.nl/index.aspx?ai ... rkomst=gpl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nederlandmobiel.nl/frame.php ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Je heb dan veel meer vrijheid in opties, auto’s enz en natuurlijk veel meer vrijheid als je op termijn andere zakelijke activiteiten gaat ontwikkelen.
Al ben je wel stil de laatste tijd
Al zou het de helft zijn, is dat nog een hoop voor een apparaat wat 95% van de tijd voor de deur staat.
Als ik jou was zou ik een goede kilometerprijs vergoeding uit onderhandelen met de werkgever en zelf een auto aanschaffen.
Zoiets;
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5541667" onclick="window.open(this.href);return false;
http://autotelegraaf.nl/autokopen/toon/ ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;
of natuurlijk;
(veel km)
http://www.nederlandmobiel.nl/frame.php ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Je heb dan veel meer vrijheid in opties, auto’s enz en natuurlijk veel meer vrijheid als je op termijn andere zakelijke activiteiten gaat ontwikkelen.
Al ben je wel stil de laatste tijd