Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 18 sep 2019, 10:14

Elise schreef: 18 sep 2019, 10:00 Jij vindt toch dat mijn geloofwaardigheid in de vrieskist staat?
Dan hoeven wij het er verder niet meer over te hebben.
Wat ben jij een vervelend figuur. Verantwoording nemen voor je eigen uitspraken heb je nog nooit van gehoord. Ik probeer gewoon normaal verder te discussieren, zoals hoort op een forum. :roll:

Elise

Bericht door Elise » 18 sep 2019, 10:17

Ik neem volle verantwoording voor mijn uitspraken, maar het is zinloos om te discussiëren met iemand die mijn geloofwaardigheid in twijfel trekt en mij een vervelend figuur vindt.

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2019, 10:54

Pakt een grote bak popcorn

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 sep 2019, 11:01

Vanavond om 20:30 NL tijd is de persconferentie van de Fed. Verwacht wordt een cut van 0.25%, maar het sentiment is de laatste dagen sterk gericht op een instandhouding van het huidige percentage. Ik ben benieuwd. Mijns inziens zullen ze de ECB wel gaan volgen.

https://www.federalreserve.gov/newseven ... adcast.htm

SlowCo

Bericht door SlowCo » 18 sep 2019, 14:04

Bram schreef: 18 sep 2019, 10:05
romo schreef: 18 sep 2019, 09:41 Wat mij zeer tegenstaat;

Als je wat gespaard hebt, iets van je leven maakt of gemaakt hebt, alles netjes bij de weg, dan moet je steeds meer fiscaal bloeden.

Als je er een puinhoop van maakt, schulden, niks willen leren en investeren in kennis, kunde, leervermogen, maar dan wel de hand op houden, ook nog gefaciliteerd door fiscale regelingen.

Goede leefstijl/burgerschap wordt bestraft, schulden worden beloond :kotsen:
Hoeveel mensen maken er wat van, en hoeveel maken er een gigantische puinhoop van?
Uiteindelijk is dat ook de insteek: consumeren (niet minderen), opmaken en verbrassen. Daar is onze economie op gebaseerd. Door al die ouwe mensen die maar aan het oppotten zijn, is geld te goedkoop (neg. rentes) geworden. En wordt er aan alle kanten gestimuleerd om geld uit te geven. Maar het tegengestelde gebeurt. Mensen zijn huiverig met negatieve rentes in het vooruitzicht, berichten dat de groei aan het afremmen is en we wellicht weer richting een recessie gaan. Dus gaan ze nog meer oppotten en aflossen. En daar wordt het dus gewoon weggehaald door de (r)overheid.

Tom

Bericht door Tom » 18 sep 2019, 14:39

Er waren mooie berichten de laatste jaren; recessie is over, iedereen zou erop vooruit gaan, lonen gaat stijgen.
De recessie was inderdaad over; gunstig want meer banen. Iedereen erop vooruit gaan bleek weinig van terecht te komen in de praktijk. Lonen zijn ook amper gestegen.
Daar hoor je de overheid weinig over. Wel over duurzaamheid, benzine/diesel auto's die verboden gaan worden op sommige plekken (koop maar een dure EV!) en tienduizenden euro's die je moet investeren in je woning.

Maus

Bericht door Maus » 18 sep 2019, 16:39

Robin schreef: 17 sep 2019, 15:00 Maar als je kijkt naar de geschiedenis van ons Koningshuis, Willem II in 1848 laf gedrag, Wilhelmina dictatoriaal gedrag, Prins Hendrik schuinsmarcheerderij , Juliana met de Margreet Hofman affaire, Pr. Bernhard stiekum met Seyss Inquart om de tafel om wat meer macht in NL in tijdens WW2 te krijgen, later de Lockheed affaire, Trix (met de Bilderberg Group) en een enorme vinger in de pap in NL parlement. Is nog niet zo heel lang terug. Er is daar nog wel wat macht(understatement). De Familie is niet eens lijnrecht met Willem de Zwijger qua stamboom verbonden(Was ook niet zo'n lieverdje blijkt nu en Maurits z'n zoon al helemaal niet)

Dus zo bekeken heb ik wel mixed emotions. Om er vanaf te geraken lijkt mij aan de andere kant nu zeker niet het moment, dus laat ze maar.
Hier nog wat verdere info omtrent de geschiedenis ons “koningshuis”; https://herstelderepubliek.wordpress.co ... an-oranje/

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 sep 2019, 17:07

@Maus, inderdaad...
Laat ik t zo zeggen Nederland anno 2019-2020: Zwarte Piet mag niet meer, slavernijverleden kan niet meer, JP Coen en VOC houd je daar maar over stil, feminisme viert hoogtij, #metoo, geen vlees meer, ICE is uit en EVs worden tot de St Juttemis gesubsidieerd, we nivelleren tot we 'n ons wegen. Balkenende-norm en een ieder die d'r boven zit (al was t een tientje)schieten we af, nivelleren etc, kop-boven-maaiveld-uit:eraf schieten.

Maar het redelijk prijzige redelijk ouderwetse 'Koningshuis' komt niemand aan:)

Afbeelding

Elise

Bericht door Elise » 18 sep 2019, 17:34

Robin schreef: 18 sep 2019, 17:07 Maar het redelijk prijzige redelijk ouderwetse 'Koningshuis' komt niemand aan:)
Ik had toch al een betoog gehouden dat het koningshuis geld oplevert?
En ja, dat kost geld.

Vergelijk het maar met een bedrijf wat kosten maakt voor reclame, ook dat is prijzig maar onder aan de streep wordt er wel geld verdient.

Elise

Bericht door Elise » 18 sep 2019, 17:43

SlowCo schreef: 18 sep 2019, 14:04
Bram schreef: 18 sep 2019, 10:05
romo schreef: 18 sep 2019, 09:41 Wat mij zeer tegenstaat;

Als je wat gespaard hebt, iets van je leven maakt of gemaakt hebt, alles netjes bij de weg, dan moet je steeds meer fiscaal bloeden.

Als je er een puinhoop van maakt, schulden, niks willen leren en investeren in kennis, kunde, leervermogen, maar dan wel de hand op houden, ook nog gefaciliteerd door fiscale regelingen.

Goede leefstijl/burgerschap wordt bestraft, schulden worden beloond :kotsen:
Hoeveel mensen maken er wat van, en hoeveel maken er een gigantische puinhoop van?
Uiteindelijk is dat ook de insteek: consumeren (niet minderen), opmaken en verbrassen. Daar is onze economie op gebaseerd. Door al die ouwe mensen die maar aan het oppotten zijn, is geld te goedkoop (neg. rentes) geworden. En wordt er aan alle kanten gestimuleerd om geld uit te geven. Maar het tegengestelde gebeurt. Mensen zijn huiverig met negatieve rentes in het vooruitzicht, berichten dat de groei aan het afremmen is en we wellicht weer richting een recessie gaan. Dus gaan ze nog meer oppotten en aflossen. En daar wordt het dus gewoon weggehaald door de (r)overheid.
Het zijn juist precies diegene die "gespaard hebben, iets van hun leven gemaakt hebben en alles netjes bij de weg hebben" zoals Romo het zo mooi formuleerde die in het bezit zijn van een zak muntjes en degene die volop consumeren zijn de opmakers.
En al die maatregelen om de economie aan te wakkeren, consumptie te verhogen werken alleen voor die opmakers, maar die hebben nou net niet de centjes ervoor.
Dus Draghi kan doen wat hij wil, die zakken muntjes komen op deze manier nooit in omloop.

Robin

Bericht door Robin » 18 sep 2019, 17:58

Elise schreef: 18 sep 2019, 17:34
Robin schreef: 18 sep 2019, 17:07 Maar het redelijk prijzige redelijk ouderwetse 'Koningshuis' komt niemand aan:)
En ja, dat kost geld.

Vergelijk het maar met een bedrijf wat kosten maakt voor reclame, ook dat is prijzig maar onder aan de streep wordt er wel geld verdient.
Ehm, die vergelijking wil ik niet maken. Ik snap je punt wel, maar wat ik al zei: ' koningshuis geld opleveren' zijn de meningen over verdeeld. Moeilijk meetbaar. Ik zit wel aan 'jouw kant' in dit verhaal min of meer.

Meer dat 't een instituut is die in NL anno 2019 niet geheel meer past in hoe de maatschappij enorm snel verandert EN dat de Koninklijke Familie nou niet bepaald van onbesproken gedrag is geweest de laatste honderden jaren....

Maar goed, 'het' bestaat en ik vind het geen storende factor. Wel vind ik 't dus vreemd dat in deze veranderende maatschappij(ik noemde een stapel issues hierboven) de radicalere partijen hun pijlen nooit gericht hebben en nog niet gaan richten op 'Het Koningshuis', want die denken dat 'zij' alleen maar geld kosten. Dus waarom blijven 'zij' gespaard? Gewoon analyserend.

Ergo: elke pipo boven de Balkenende-norm willen ze wel lynchen bij wijze van spreken.

Elise

Bericht door Elise » 18 sep 2019, 18:42

Robin schreef: 18 sep 2019, 17:58 Meer dat 't een instituut is die in NL anno 2019 niet geheel meer past in hoe de maatschappij enorm snel verandert EN dat de Koninklijke Familie nou niet bepaald van onbesproken gedrag is geweest de laatste honderden jaren....
Dat instituut past prima in onze maatschappij, net als de gouden eeuw, zwarte piet, windmolens, klompen en kaas.
Juist het afschaffen ervan versnelt de verandering van onze maatschappij....en vraag me af of we nog wel over onze maatschappij kunnen spreken, het begint zo onderhand de maatschappij van een ander te zijn......

Onbesproken gedrag?
Bestaat er in Nederland een familie waar in de laatste honderden jaren niet iemand van onbesproken gedrag is geweest?
Laat ik aftrappen, mijn familie is in ieder geval niet van onbesproken gedrag. Niet van vaders kant en niet van moeders kant :tooth:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 sep 2019, 20:04

///Joost schreef: 18 sep 2019, 09:50
Crookie schreef: 18 sep 2019, 09:33 De doorsnee student met een studieschuld kan niet of moeilijk een huis bij elkaar financieren bij de bank. De studieschuld telt x 2 bij de te lenen hypotheek. 15k is 30k minder hypotheek. Nu jij weer :)
Je studieschuld deels aflossen heeft al een zeer positieve invloed op je hypotheek. Los je niets af, dan wordt uitgegaan van de schuld aan het begin van de looptijd.
Was dat maar waar Joost. Er wordt altijd gerekend met de beginschuld. Ook als je nog maar een euro open hebt staan.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 18 sep 2019, 20:29

Robin schreef: 18 sep 2019, 17:58
Elise schreef: 18 sep 2019, 17:34
En ja, dat kost geld.

Ehm, die vergelijking wil ik niet maken. Ik snap je punt wel, maar wat ik al zei: ' koningshuis geld opleveren' zijn de meningen over verdeeld. Moeilijk meetbaar. Ik zit wel aan 'jouw kant' in dit verhaal min of meer.

Meer dat 't een instituut is die in NL anno 2019 niet geheel meer past in hoe de maatschappij enorm snel verandert EN dat de Koninklijke Familie nou niet bepaald van onbesproken gedrag is geweest de laatste honderden jaren....

Maar goed, 'het' bestaat en ik vind het geen storende factor. Wel vind ik 't dus vreemd dat in deze veranderende maatschappij(ik noemde een stapel issues hierboven) de radicalere partijen hun pijlen nooit gericht hebben en nog niet gaan richten op 'Het Koningshuis', want die denken dat 'zij' alleen maar geld kosten. Dus waarom blijven 'zij' gespaard? Gewoon analyserend.

Ergo: elke pipo boven de Balkenende-norm willen ze wel lynchen bij wijze van spreken.
Een groot voordeel van een koningshuis ligt op internationaal vlak. Een (minister)president sturen naar een of andere gelegenheid kunnen bijna alle landen, dat is niets bijzonders. Een koning en/of koningin afvaardigen kunnen maar enkele, dat is echt van een andere (hogere) orde. Voor veel culturen heeft dat een grote (symbolische) waarde en daar kunnen wij als Nederland ons voordeel mee doen (e dat gebeurt ook op flinke schaal). Dat verhoogt de gun factor van andere landen richting NL.

Meetbaar? Nee waarschijnlijk niet. Maar dat betekent niet dat we het maar overboord moeten kieperen. Die miljoenen die het kost, komen er echt uit, daar ben ik van overtuigd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 sep 2019, 21:00

Riceaux schreef: 18 sep 2019, 20:04
Crookie schreef: 18 sep 2019, 09:33 De doorsnee student met een studieschuld kan niet of moeilijk een huis bij elkaar financieren bij de bank. De studieschuld telt x 2 bij de te lenen hypotheek. 15k is 30k minder hypotheek. Nu jij weer :)
Je studieschuld deels aflossen heeft al een zeer positieve invloed op je hypotheek. Los je niets af, dan wordt uitgegaan van de schuld aan het begin van de looptijd.
Was dat maar waar Joost. Er wordt altijd gerekend met de beginschuld. Ook als je nog maar een euro open hebt staan.
Sorry, ik formuleerde het niet goed. Extra aflossen bedoelde ik. Wat jij zegt klopt feitelijk. Alleen als je extra aflost telt het wel in positieve zin voor je hypotheek.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 18 sep 2019, 21:26

Riceaux schreef: 18 sep 2019, 20:04
Er zijn hypotheek verstrekkers die, in specifieke gevallen, wel kijken naar de resterende schuld ipv de oorspronkelijke schuld.

Ben blij dat ik er weinig last van heb en vraag me oprecht af hoe de huidige studenten in het leenstelsel straks een hypotheek gaan krijgen. Even 20k (of nog veel meer) studieschuld wegwerken met je eerste fulltime job ben je ook even zoet mee...

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2019, 21:34

Ach ze gaan toch allemaal 150k per jaar verdienen, das drie maanden werken

dvh

Bericht door dvh » 18 sep 2019, 21:53

Richardt. schreef: 18 sep 2019, 21:26
Ben blij dat ik er weinig last van heb en vraag me oprecht af hoe de huidige studenten in het leenstelsel straks een hypotheek gaan krijgen. Even 20k (of nog veel meer) studieschuld wegwerken met je eerste fulltime job ben je ook even zoet mee...
Dat is de afgelopen 10-15 jaar toch niet anders geweest ?

Ik ben ook nog aan het aflossen :-(
Maar goed ook. Want ben je 'afgelost' dan wordt je weer extra belast..... Zo is het altijd wat.
Ze ( de regering en mijn vrouw ) zorgen wel dat ik aan het werk moet blijven :/

Maus

Bericht door Maus » 18 sep 2019, 22:10

Robin schreef: 18 sep 2019, 17:58Wel vind ik 't dus vreemd dat in deze veranderende maatschappij(ik noemde een stapel issues hierboven) de radicalere partijen hun pijlen nooit gericht hebben en nog niet gaan richten op 'Het Koningshuis', want die denken dat 'zij' alleen maar geld kosten. Dus waarom blijven 'zij' gespaard? Gewoon analyserend.
Simpel; ieder kamerlid heeft gezworen of beloofd trouw te zijn aan de koning.

Robin

Bericht door Robin » 19 sep 2019, 07:09

Maus schreef: 18 sep 2019, 22:10
Robin schreef: 18 sep 2019, 17:58Wel vind ik 't dus vreemd dat in deze veranderende maatschappij(ik noemde een stapel issues hierboven) de radicalere partijen hun pijlen nooit gericht hebben en nog niet gaan richten op 'Het Koningshuis', want die denken dat 'zij' alleen maar geld kosten. Dus waarom blijven 'zij' gespaard? Gewoon analyserend.
Verrek inderdaad.... maar ik doelde niet zozeer op de kamerleden, als de achterban van een partij er over gaat zeuren, komen de kamerleden van die partij in 'n lastig parket.

Moet je bedenken in de 70s met CPN /PPR dat die luitjes daar gewoon voor de vorm staan te 'liegen':)

Jussi

Bericht door Jussi » 19 sep 2019, 08:38

Luco schreef: 18 sep 2019, 21:34 Ach ze gaan toch allemaal 150k per jaar verdienen, das drie maanden werken
Dat lijkt me sterk als eerste baan.

Robin

Bericht door Robin » 19 sep 2019, 08:40

Ik denk dat Luco de tweede baan bedoelde:)

Elise

Bericht door Elise » 19 sep 2019, 08:51

Maus schreef: 18 sep 2019, 22:10
Beloofd of trouw gezworen is leuk verzonnen, maar de werkelijkheid is dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders vóór het koningshuis is. Er zijn in het verleden wel eens wat geruchten van bepaalde partijen geweest, maar daar blijft het bij.
Want iedere partij die het ook maar in haar hoofd haalt om afschaffen koningshuis prominent op het partijprogramma te zetten, zal ongenadig afgeslacht worden bij verkiezingen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 sep 2019, 08:57

Kijk maar eens op koningsdag hoe 'eensgezind' we in een keer allemaal zijn. Al is dat waarschijnlijk alleen maar omdat we anders bang zijn een vrije dag te moeten inleveren. :D
Persoonlijk vind ik het wel aardig, zo'n koningshuis. Maar ze krijgen wat mij betreft iets te veel voordeeltjes t.o.v. wij plebejers.

Robin

Bericht door Robin » 19 sep 2019, 09:03

Elise schreef: 19 sep 2019, 08:51 Beloofd of trouw gezworen is leuk verzonnen, maar de werkelijkheid is dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders vóór het koningshuis is.
Ze doen wel eens polls dacht ik en dan is het een beetje 51/49% vóór (wat ik ervan begrijp....)

Voordelen Koningshuis wat Joost zeg idd:)

Maar nogmaals laat ze maar.

Uitvreters en kanspareltjes uit weet ik waar vandaan en die kosten/impact op de westerse samenleving, da's een punt waar ik me zorgen over maak.

Plaats reactie