Project Impreza Group-N

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 04 apr 2008, 00:57

Aram schreef:Hierin zitten kleppen die iets regelen....geen idee precies waarvoor, iets met mileu eisen dacht ik.

Prima filosofie :) En mooi gedocumenteerd met plaatjes. Ga zo door, ik blijf het volgen met veel belangstelling.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 04 apr 2008, 00:58

Casper schreef:Vet 8)

Heb jij iets van MTS gedaan ofzo?
Nee, hij is kaal! 8)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 apr 2008, 01:40

Aram schreef:
Afbeelding
Niet te glad maken! Als het te glad wordt dan gaat het ten koste van het opmengen van lucht en benzine :wink: ruw oppervlak zorgt voor een goede wervelling. De kunst is natuurlijk dat je het precies ruw genoeg moet laten maar dat is voor een gewone stervelling niet te doen maar in de praktijk polijst men dit soort delen vaak te ver. Ik heb voor -en na grafieken gezien, een hoop werk van gehad en 6pk minder :lol:

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Bericht door Maus » 04 apr 2008, 02:12

Aram schreef:Jij hebt waarschijnlijk 4 punts gordels en je originele gordels erin zitten, maar ik heb geen originele gordels meer, dat is het punt. :)
In een rally-wagen zitten de originele gordels toch ook niet meer? Lijkt me niet dat ze die er voor de apk weer in zetten.

Harnassbar icm met 4 / 5 / 6 punts gordels (zonder originele gordels) zou ook door de apk heen moeten komen.

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 04 apr 2008, 02:31

Bij mijn weten spreken de APK eisen over "deugelijke bevestiging". De FIA spreekt over bevestiging aan de rolkooi.

Ik had mijn schoudergordels aan de rolkooi achter me bevestigd (aan de dwarsligger) en de heupgordels aan de originele ophangingspunten met een nieuw oogje. Ben er vaker mee aangehouden zowel in Nederland als in Duitsland maar nog nooit problemen mee gehad.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Bericht door Maus » 04 apr 2008, 02:36

Ik doel op de oudere rally-wagens welke dus ook jaarlijks door de apk heen moeten. ;)

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 04 apr 2008, 02:38

Alle rallyauto's moeten door de APK, anders zijn het rallycrossauto's. (niet dat die niet boeiend zijn)

Ik zou ze dus aan de kooi en de originele punten vastmaken zoals hierboven beschreven.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 04 apr 2008, 09:07

Ik heb besloten om toch voor de IKS keuring te gaan bij de RDW, ik ga ze vanmiddag bellen.
Dit omdat de politie steeds strenger word, bij een fuik ben ik hem kwijt waarschijnlijk.

Word vervolgd dus. ;)

Casper schreef:Vet 8)

Heb jij iets van MTS gedaan ofzo?
Nope, ik heb alleen MAVO. ;)

Niels schreef: Niet te glad maken! Als het te glad wordt dan gaat het ten koste van het opmengen van lucht en benzine :wink: ruw oppervlak zorgt voor een goede wervelling. De kunst is natuurlijk dat je het precies ruw genoeg moet laten maar dat is voor een gewone stervelling niet te doen maar in de praktijk polijst men dit soort delen vaak te ver. Ik heb voor -en na grafieken gezien, een hoop werk van gehad en 6pk minder :lol:
Ik weet het, je moet eens soort luchtkussen van wervelende lucht creeren.
Dan glijd de lucht over dat luchtkussen.
Luchtig verhaal. :D

Ik maak ze idd niet te glad, welke grofheid ik nodig heb weet ik verder ook niet trouwens. :?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 apr 2008, 11:28

Aram schreef: Ik maak ze idd niet te glad, welke grofheid ik nodig heb weet ik verder ook niet trouwens. :?
Daar moet je echt een specialist voor zijn. Misschien dat je wat info kunt inwinnen bij een tuner :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 apr 2008, 12:07

je had vroeger van die luchtwervelaars....die zet je in de hoofdaanvoer en dan kun je de rest zo glad mogelijk maken, hoe heette zo'n ding toch, ik heb dat wel eens in een 205 GTI gehad is van rvs lijkt op een wokkel :lol: en dan krijg je een mooie werveling.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Bericht door jaydee » 04 apr 2008, 13:10

Niels schreef:
Aram schreef: Ik maak ze idd niet te glad, welke grofheid ik nodig heb weet ik verder ook niet trouwens. :?
Daar moet je echt een specialist voor zijn. Misschien dat je wat info kunt inwinnen bij een tuner :wink:
Aansluitend op wat Niels al zei:
Waren die vinnen die je hebt weggeslepen niet bedoeld om de luchtstroom te geleiden? Door de 'deuk' onderin de doorgang kon de lucht wel eens veel ongunstiger stromen dan je verwachten zou...

Ik heb er weinig kaas van gegeten, maar heb inmiddels wel zo links en rechts meegekregen dat je niet per definitie moet streven naar een inlaat met zo min mogelijk weerstand.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 04 apr 2008, 16:42

Die schotten zaten er voor de kleppen die erin zaten, Subaru heeft zelf de body's ook zo zonder schotten geleverd in andere modelen. ;)

Hier nog een foto van de body's met alles erop en eraan.

Afbeelding

Dan nog wat foto's van het werk van vandaag, de gaten zijn nu dicht op 1 body, de andere komt volgende week.

Afbeelding

Ook heb de voor en achterkant nog wat bewerkt zodat de bevestigingspunten van de stekkers nu weg zijn.

Naast elkaar voor het verschil:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 04 apr 2008, 17:09

@Aram: Die catch-tank/swirlpot heb ik ook op mijn BMW E30 zitten. Gisteren getest en reed in z'n reserve en geen last van benzinetekort in bochten. 8)

Dus leeg is echt leeg. :)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 04 apr 2008, 17:52

Aram schreef:Afbeelding
Als ik rechts onder als basis neem ziet die er qua werveling wel goed uit, op het oog. Het zou nog iets meer met de flow mee naar beneden kunnen. Heb jaren lang scootertuning gedaan, daar heb je hetzelfde princiepe. Op een 74cc blok scheelt goede flow gewoon pk's, daar haal je de perfectie uit. Bij een auto zullen deze verschillen vele minder zijn, maar daar weten experts vast meer over de vertellen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 apr 2008, 18:18

Ja :lol: gevonden, het heet Cyclone en hier te vinden

http://www.cyclonenederland.nl/

en hier wat zo'n ding doet in een filmpje van die site

http://www.cyclonenederland.nl/cyclone//film/film.html

maarja...als je allemaal kelken hebt weet ik het niet...

nog een daarover.

http://www.cyclone-eu.com/techniek.html

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2008, 18:50

GTRene schreef:Ja :lol: gevonden, het heet Cyclone en hier te vinden

http://www.cyclonenederland.nl/

en hier wat zo'n ding doet in een filmpje van die site

http://www.cyclonenederland.nl/cyclone//film/film.html

maarja...als je allemaal kelken hebt weet ik het niet...

nog een daarover.

http://www.cyclone-eu.com/techniek.html
LOL. Daar ben je toch niet echt ingetrapt he :lol: Als het zo simpel was dan deden fabrikanten dat zelf ook wel.

Net zoiets als die electric superchargers imho.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 04 apr 2008, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 apr 2008, 18:55

Weet niet zeker of het hier ook van toepassing is, want de benzine word er pas in het laatste stukje ingespoten. Er gaat hier dus nog geen benzine/lucht combinatie doorheen, en wat ik lees op het internet mag het vaak niet te glad wezen omdat anders de benzine slecht mengt met de lucht.

Ik ben nu zelf bezig met het poorten en matchen van een cilinderkop voor op mijn auto en ik had ze ook al te glad gemaakt hoorde ik van het revisie bedrijf die nu de klepzittingen voor mij aanpast (komen andere kleppen in voor meer compressie). Ik zal hun wel eens vragen met wat voor korrel ze opgeruwd moeten worden en of dat ook van toepassing is voor het inlaatspruitstuk, want dat moet ik ook nog doen.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Bericht door wimprezawrx » 04 apr 2008, 23:38

@Aram,

Hoe doe jij dat met de gaten van de assen?
Ben ik erg beneiuwd naar, daar ik zelf ook daar aan ga beginnen...

Alvast bedankt... :wink:

(leest weer rustig mee..)

Edit, :oops: heb het laatste niet gelezen zie ik nu, sorry :!:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6785
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 05 apr 2008, 01:49

Hier een paar orginele zonder klepjes:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 06 apr 2008, 15:37

En de versie zonder schotje erin.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 07 apr 2008, 17:05

Vandaag mjin throttle bodies afgemaakt, gezandstraald etc.
Nu alleen nog de pakking vlakken met een wet steentje bewerken en misschien laat ik de buitenkant nog shotpeenen, dit omdat het oppervlak na het stralen erg ruw is en er nu makkelijk vuil aan blijft hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Evert van der Linde
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
Auto: BMW M140i
Locatie: zuid-holland

Bericht door Evert van der Linde » 07 apr 2008, 17:42

Ziet er erg netjes uit. Volg dit project al sinds ik meelees op DF en wat een werk zit er in. Respect daarvoor.
Maar naar mijn weten kan je de binnenkant gewoon polijsten. Heb jaren scooterblokjes getuned, daarbij had je bij een zo glad mogelijk inlaat traject toch wel het meeste vermogen. Eigenlijk is 2-takt niet te vergelijken met 4-takt. Omdat je ook werkt met een onder en een overdruk in je carter.
Maar wat ik altijd deed was voor me gasschuif van me carburateur alles polijsten.. achter me gasschuif, als het gas mengsel in je luchtsroom kwam, liet ik alles een beetje ruw. Dit omdat de oliefilm (je rijd bij 2 takt op mengselsmering) dan beter hecht en dit een veel gladder resultaat geeft.
In dit geval zou ik me inlaattraject gewoon polijsten.
Het filmpje wat rene plaatst gaat om een aanzuiging. Heb geen verstand van auto's opzich. Maar met een turbo heb je toch overdruk, en dus helemaal niks met aanzuiging te maken?
Daarom is de vernauwing in je throttlebody ook belangrijk.. Hierdoor krijg je een venturi werking. En zal je gassnelheid nog hoger worden. Op het moment dat dit je cilinder in komt en je brandstof bijgespoten word hoef je je volgens mij niet meer druk te maken of je mengsel wel goed gemengt word

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 apr 2008, 21:10

Subtiel een boekje eronder gelegd Aram? ;)

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Eric H » 07 apr 2008, 21:21

Peric schreef:Subtiel een boekje eronder gelegd Aram? ;)
Ja. viel mij ook al op.
Alsof hij ons wil laten geloven dat hij kan lezen :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 apr 2008, 21:32

Gaat me meer om de titel van 't boek.. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek en 2 gasten