Tesla Model S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Zed240

Re: Tesla Model S

Bericht door Zed240 » 08 sep 2016, 11:14

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2655 ... ald__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het duurde 8 uur voordat het lichaam uit de auto was. Brandweer schijnt zodanig weinig ervaring te hebben met elektrische auto's dat ze medewerkers van Tesla over hebben laten komen. Tevens was het accupakket deels uit de auto gevlogen waardoor er zuren vrijkwamen en er gevaar voor elektrocutie was doordat ze nu de accu niet konden uitschakelen. Dan wordt blussen ineens erg lastig.

Na het uitlezen blijkt dat de man 155km/u heeft gereden toen hij de boom raakte, dat is ook niet mis. :shock:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 sep 2016, 12:41

Zed240 schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/2655 ... ald__.html

Het duurde 8 uur voordat het lichaam uit de auto was. Brandweer schijnt zodanig weinig ervaring te hebben met elektrische auto's dat ze medewerkers van Tesla over hebben laten komen. Tevens was het accupakket deels uit de auto gevlogen waardoor er zuren vrijkwamen en er gevaar voor elektrocutie was doordat ze nu de accu niet konden uitschakelen. Dan wordt blussen ineens erg lastig.

Na het uitlezen blijkt dat de man 155km/u heeft gereden toen hij de boom raakte, dat is ook niet mis. :shock:

http://nos.nl/artikel/2130531-tesla-dat ... keurt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erg spannend allemaal.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2016, 21:13

ik woon er om de hoek kwam er vandaag langs tis echt een dikke boom maar toch een flink stuk uit!

moet een bizarre klap zijn geweest...

160 op die 80 weg met zulke bomen aan beide kanten en (zeker om 6uur s ochtends) reële kans op overstekend wild etc is ook echt niet slim...

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 09 sep 2016, 17:44

Zed240 schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/2655 ... ald__.html

Het is niet zozeer dat 'we' weinig ervaring hebben met elektrische auto's, maar het feit dat de accu's met bekabeling en al buiten de auto (en tegen de auto) lagen hebben ze eerst redelijk afstand gehouden. Met dien verstande dat het al duidelijk was dat het slachtoffer reeds overleden was voor aankomst van hulpdiensten.

Had dat niet het geval geweest, weet ik zeker dat de bevelvoerder (leidinggevende op de autospuit) anders beslist had.

allen

Bericht door allen » 09 sep 2016, 17:52

Als dat met 1 wagen al zoveel problemen geeft vraag ik me af hoe dat zit na een kettingbotsing waar 30 wagens in elkaar gekreukeld staan. snelweg ineens 6 maanden afgesloten? :coffee:

Peric

Bericht door Peric » 10 sep 2016, 10:24

Kan zo'n ding eigenlijk 'op hol slaan'? Kan me voorstellen dat als er iets electronisch verkeerd gaat de auto met jou aan de haal gaat. Zit er een noodknop op zodat ineens alles uitschakelt?
Lijkt me redelijk angstig, rij je rustig, gaat dat ding ineens accelereren en er is niets wat je kunt doen.

Rempedaal is ook electrisch bedient? Bij een conventionele auto is het remsysteem iets wat je buiten de vele aanwezige electronica kunt blijven bedienen. Het enige wat kan gebeuren is dat de rembekrachtiging niet werkt.
Leuk allemaal, die automatische piloot, maar het blijft electronica.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2016, 10:46

Daar zeg je wat idd! Geen idee bij een normale auto kan je idd altijd nog ontkoppelen en remmen maar bij zon elektrisch ding... :bag:

Nou gaan er in dit geval ook geruchten dat het op zelfmoord lijkt... En dat is (als geen elektronische storing was) niet een onmogelijke gedachte.

Auto pilot stond niet aan, 160 daar is bizar hard en het is de eerste boom van een heel rijtje met vlak er voor een soort vluchthaventje dus als je wil de makkelijkste om moedwillig op af te sturen... :(

Maargoed blijven allemaal geruchten, het onderzoek maar even afwachten!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2016, 11:15

http://m.telegraaf.nl/article/26566120/ ... t-mysterie" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar geen verder onderzoek... Te hard gereden punt.

Vind het vreemd zeker bij zon nieuwe techniek wil je toch achterhalen of het te hard rijden wel vrijwillig was dan wel door een technisch mankement...

Want net wat peric al zei het zal je maar gebeuren dat zon kreng met zoveel kracht op hol slaat en je kan niks...

Fabian

Bericht door Fabian » 10 sep 2016, 11:26

Ze zullen vast mee data hebben. Ik geloof niet dat Tesla alleen de laatste seconde aan data opslaat.

Maar wij zullen daar niet alles over horen. Ik vond dit al heel apart dat het naar buiten gebracht werd qua snelheid etc.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2016, 12:37

Klopt dat was wel heel snel!
We zullen het idd niet horen toch bij zon nieuwe techniek ben ik wel erg benieuwd naar toedracht

Tom V

Bericht door Tom V » 10 sep 2016, 23:19

Bij genoeg auto's met verbrandingmotor is ook alles electronisch aangestuurd toch? Remmen, bak, gas gaat allemaal via een draadje, dat kan in feite net zo makkelijk de verkeerde impulsen krijgen en "op hol slaan". (Al heb ik het vermoeden dat de kans erg klein is.)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2016, 23:35

Voor zover ik weet is brake by wire iets wat nog (bijna) niet voorkomt op auto's met verbrandingsmotor

vester86

Bericht door vester86 » 10 sep 2016, 23:57

Martijn_bmw schreef:Voor zover ik weet is brake by wire iets wat nog (bijna) niet voorkomt op auto's met verbrandingsmotor
Wat dacht je van al die hybrides?? Die hebben sowieso een regeling erin zitten om eerst maximaal op de electro motoren af te remmen voor de remklauwen in werking tredenn... kan nooit dat dat direct gekoppelt is...

D20VT

Bericht door D20VT » 11 sep 2016, 09:17

Martijn_bmw schreef:Voor zover ik weet is brake by wire iets wat nog (bijna) niet voorkomt op auto's met verbrandingsmotor
Dit gebruikte Mercedes al vanaf 2003 op de w211 modellen en is uiteindelijk er ook uitgehaald ivm de problemen ermee.
Alleen was het toen verplicht om als fabrikant een failsafe back up te maken. Zodra de elektrisch aangestuurde remmen het niet deden ze alsnog hydraulisch via het pedaal bediend konden worden.

Peric

Bericht door Peric » 11 sep 2016, 12:03

Tom V schreef:Bij genoeg auto's met verbrandingmotor is ook alles electronisch aangestuurd toch? Remmen, bak, gas gaat allemaal via een draadje, dat kan in feite net zo makkelijk de verkeerde impulsen krijgen en "op hol slaan". (Al heb ik het vermoeden dat de kans erg klein is.)
Gas en bak ja, maar remmen zijn voor zover ik weet bij de meeste auto's nog gewoon hydraulisch hoor.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 11 sep 2016, 12:51

Martijn_bmw schreef:Nou gaan er in dit geval ook geruchten dat het op zelfmoord lijkt... En dat is (als geen elektronische storing was) niet een onmogelijke gedachte.
Ik wilde het al eerder melden: ik las onlangs ergens dat een onbekend aantal eenzijdige ongevallen best zelfmoord zou kunnen zijn. Iemand die voor een trein of van een hoog gebouw sprint weet je het vrij zeker van, maar iemand die een ruk aan het stuur geeft en een boom (of benzinepomp...) meepakt is dat een stuk minder vanzelfsprekend bij.

En ook bij de duidelijke zelfmoordgevallen hoor je vaak "maar het ging zo goed met hem" of "hij leek zo gelukkig te zijn"... Zeker weten doe je het nooit, dus dan is het weer een "door onverklaarbare reden van de weg af gekomen".

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 sep 2016, 13:45

Het probleem is dat de hybrides hoogspanning zijn I.p.v. 12 volt. Dat zie je ook terug in onderdeelprijzen, op een Golf GTE kun je als particulier echt failliet gaan. Ze komen nu al voorbij met 18k aan reparatie maar dat is nu nog garantie...

Ik meen trouwens dat een auto vanuit de wet altijd een hydraulisch systeem moest hebben. Wellicht is electirisch gecombineerd met een fail safe systeem ook geaccepteerd. Ik weet ook niet of je net als met lucht uiteindelijk op een veer druk remt?

allen

Bericht door allen » 11 sep 2016, 15:44

18K, allemachtig... :shock:
Als zo'n wagen na drie jaar kuren gaat vertonen kun je hem gelijk helemaal afschrijven en naar de sloop brengen.

Zed240

Bericht door Zed240 » 11 sep 2016, 16:50

Damn, die zullen dan tweedehands over een paar jaar niet te verkopen zijn denk ik.

Brake by wire moet volgens mij inderdaad een back-up hebben. De nieuwe Lexus IS heeft het volgens mij ook, maar heeft tevens een conventioneel systeem mocht de elektronica er mee kappen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 11 sep 2016, 21:48

Scheelt dat Tesla terugkoop garanties biedt :)
(en garanties op accu's/motoren ed)

alt

Bericht door alt » 11 sep 2016, 22:19

De inruilprijzen door Tesla NL zijn bescheiden. €.15.000 tot 20.000 lager dan op Gaspedaal.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 sep 2016, 22:23

Aangezien de beurswaarde van Tesla nevernooit de actuele waarde van het bedrijf reflecteert zou ik ook daar geen 100% vertrouwen in hebben. Als de particulier eenmaal de financiële risico's ontdekt dan stort de tweedehands markt gewoon helemaal in. Toyota doet het nog heel goed wat dat betreft, het spul is gewoon zo ontzettend goed omdat men gewoon helemaal geen reputatie schade wil riskeren. VW probeert net als anders alle problemen gewoon binnenshuis te houden... Niettemin, als je voor je Prius een (elektrische) water -of aircopomp nodig hebt dan ben je goed aan de beurt en naar Harry op de hoek hoef je niet te gaan want het allemaal hoogspanning :wink:

Twist

Bericht door Twist » 13 sep 2016, 16:59

Zijn er eigenlijk Tesla's op dit forum? Ik wil er misschien toch wel voor gaan.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 sep 2016, 17:06

Alt heeft er 1.

alt

Bericht door alt » 13 sep 2016, 18:41

Ik heb een Tesla,Twist.
Je kunt altijd een testrit in de Tesla maken.
Dit is een Tesla S85, de standaard Tesla.
Je kunt in NL toch niet hardrijden & de Tesla sprint vanaf nul sneller weg dan menige ander automobiel.
Ik woon in de kop van Noord Holland.
Je kunt mij een pm sturen.

Plaats reactie