EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 10 dec 2021, 07:59

Ik dacht de eerste 5 minuten: Zitten Martijn en Wouter 'mij' in de maling te nemen? En ze lezen hier ook 'mijn' standpunten tov de EV. Range anxiety, lang laden, in de fik vliegen, dat soort 'non issues' (aldus de heren in deze video) Het wordt eenvoudig weggewuifd en bijna belachelijk gemaakt...

Zijn dit nou de mede petrolheads? Ik denk: Wat een eenzijdige berichtgeving....
Kijk ik in de comments...
Marebito Maastricht
1 dag geleden (bewerkt)
23:00 "Deze video is mede mogelijk gemaakt door: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat"
Ik vroeg me al af waarom het zo geforceerd overkwam allemaal.
Bij 23:00 dus.

*schudt z'n hoofd en gaat de hondjes uitlaten*

allen

Bericht door allen » 10 dec 2021, 08:24

Autoliefhebber of niet, ook daar moet de kachel blijven roken. Overigens, als je nu gewoon eerst de info onder leest had je zelfs geen seconde hoeven te kijken om te beseffen dat het een propagandafilmpje is.
Je kunt ipv Autoblog naar Carfection video’s kijken. Mooie beelden, mooi verteld.
Zelfs als het over een ev gaat…

Robin

Bericht door Robin » 10 dec 2021, 09:43

Tja...misschien zien we ze straks wel in een RIVM reclamespot of als gebarentolk achter Rutte & Hugo:))))
De info zag ik later pas. Maar dat neemt de kern van de zaak niet weg natuurlijk....integendeel.

Carfection waar Catchpole de Taycan het toch niet helemaal vindt. Gelukkig maar, anders reed half Nederland zo'n ding.....

Als 'de koelkast al kapot is' heeft de andere helft van Nederland al een serieus probleem helaas. En nu met z'n allen als particulier aan de EV's....

Gelukkig is mijn koffieapparaat nog niet kapot:)

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 10 dec 2021, 21:33

Ik vind die advertorials (die je nauwelijks herkent) altijd superirritant. Ik snap dat de kachel moet roken maar ik vind het wel een dun lijntje.

JP

Bericht door JP » 10 dec 2021, 21:43

Ik vond ze ook (op het sarcastische aan toe) te mega positief.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 10 dec 2021, 21:53

Verschijnt dit niet bij iedereen dan?
autoblog.jpg
autoblog.jpg (117.38 KiB) 1047 keer bekeken

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2021, 06:53

Vanaf 5:08 CO2 uitstoot: Produceren van een EV kost meer energie/resources/CO2 uitstoot. Wouter zegt dat dat gedeeltelijk waar is, want als je dan de hele lifecycle van die EV pakt tov een ICE auto compenseert het dat wel....

En wat is een hele lifecycle? 300k km max voor een ICE/EV(?)

Maar dan dit: Hoe lang rijdt de leasert/zakelijke rijder z'n EV? En daarna komt hij in de gebruikte markt terecht bij bijv een particulier.
'We' zijn hier (en wat ik op de snelweg zie aan (bijna) nieuw) ook wel van: Na 2/3/4/5 jaar inruilen voor een frisse.
Kortom de productie van die EV's moet op gang blijven (zowel financieel voor de producent en aanverwante als om 'de wereld aan de EV te krijgen')
Dus we 'moeten'die EV na zoveel tijd blijven inruilen voor een nieuwe. Zoals we nu doen. Bij productie van een EV is de CO2 uitstoot vele malen hoger dan die van een ICE, dus om die 1.44 miljard(!) ICEs om te turnen naar EVs komt nogal wat CO2 bij vrij tov ICE. Die lifecyclespan is ons 'wereldverbeteraars' blij maken met een dooie mus, mijns inziens. Er zal geproduceerd worden en blijven.

:coffee:

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 11 dec 2021, 08:00

Eens. Als ze het echt allemaal voor deze planeet zouden doen moeten ze gewoon een lifecycle van 15 jaar garanderen tegen redelijke gebruikskosten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 08:07

Die auto’s worden toch niet gesloopt na de eerste eigenaar… die krijgen eerst nog een paar rondjes eigenaar in NL en als wij ze af vinden zijn ze nog niet voor oost Europa en daarna nog naar Afrika :lol:

Kortom totale levenscyclus van een auto is natuurlijk veeeeel langer dan die gestelde 4/5/6 jaar van Robin

Geertmans

Bericht door Geertmans » 11 dec 2021, 08:19

Martijn_bmw schreef: 11 dec 2021, 08:07 Die auto’s worden toch niet gesloopt na de eerste eigenaar… die krijgen eerst nog een paar rondjes eigenaar in NL en als wij ze af vinden zijn ze nog niet voor oost Europa en daarna nog naar Afrika :lol:

Kortom totale levenscyclus van een auto is natuurlijk veeeeel langer dan die gestelde 4/5/6 jaar van Robin
Klopt, dat was/is met dieseltjes wel zo. Benzine ook wel. Maar EV naar Afrika exporteren over 8 jaar?

JP

Bericht door JP » 11 dec 2021, 08:28

In Afrika schijnt vaker de zon dan hier....:coffee:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 08:34

Geertmans schreef: 11 dec 2021, 08:19
Martijn_bmw schreef: 11 dec 2021, 08:07 Die auto’s worden toch niet gesloopt na de eerste eigenaar… die krijgen eerst nog een paar rondjes eigenaar in NL en als wij ze af vinden zijn ze nog niet voor oost Europa en daarna nog naar Afrika :lol:

Klopt, dat was/is met dieseltjes wel zo. Benzine ook wel. Maar EV naar Afrika exporteren over 8 jaar?
Een 8jr oude gaat niet naar Afrika hoor :lol:
Dan moet ie wel 20jr+ zijn… en ik heb geen idee of ze dan daar zover zijn idd.

Maar een levensduur van zo’n 5jr aan een nieuwe auto hangen is compleet onzin dat is wat ik bedoelde

PeterB

Bericht door PeterB » 11 dec 2021, 08:39

Hoeveel gesubsidieerde ex-leasehybrides rijden er nog rond in NL, in privégebruik ??
De Metsubsidie Outlander ging na afloop lease in grote getale richting Oostblok om daar als taxi ingezet te worden, ook weer gesubsidieerd overigens ;).( Prius+ ook)
Gebruikte Tesla gaan ook voor de export want NL =geen bergen en prima asfalt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 09:10

Dat klopt allemaal maar de wereld houdt toch niet op bij NL grens? ;) als we er zo naar kijken dan is een elektrische auto helemaal perfect voor ons want die wordt toch niet gebouwd in NL en dus is de uitstoot tijdens productie geen issue :lol:

Kadett

Bericht door Kadett » 11 dec 2021, 09:20

PeterB schreef: 11 dec 2021, 08:39 Hoeveel gesubsidieerde ex-leasehybrides rijden er nog rond in NL, in privégebruik ??
De Metsubsidie Outlander ging na afloop lease in grote getale richting Oostblok om daar als taxi ingezet te worden, ook weer gesubsidieerd overigens ;).( Prius+ ook)
Daarom zou er een export verbod moeten komen op EV's en plugins. Dan blijft de subsidie in NL

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 09:26

Kadett schreef: 11 dec 2021, 09:20
PeterB schreef: 11 dec 2021, 08:39 Hoeveel gesubsidieerde ex-leasehybrides rijden er nog rond in NL, in privégebruik ??
Daarom zou er een export verbod moeten komen op EV's en plugins. Dan blijft de subsidie in NL
Of negatieve “rest subsidie” bij export facturen net zoals je bij export van een ice rest bpm terug krijgt

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 09:30

Maar die subsidie is niet zoveel meer hoor.
Heb zelf een plug-in MB maar de bijtelling gaat gewoon tegen 22% over 55k cat prijs. Eigenlijk zelfs dus duurder dan vergelijkbare benzine auto want daarbij is het ook 22% en dan over een lagere cat waarde.

Ook bij EV is vanaf volgend jaar de netto bijtelling zo goed als gelijk als bij vergelijkbare benzine auto. Percentage ligt nog wat lager maar de cat prijs hoger.

En alle Mia Kia en Vamil kortingen zijn ook afgebouwd

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2021, 09:48

Waar zeg ik dat dan Martijn? Nergens.

Goed lezen/interpreteren Marty:)

300k km max voor any auto gemiddeld? Dat is 15-20 jaar. Het gaat mij om de productie EV's over de jaren /decennia om van de ICE's af te komen en dat blijven ze doen.....en daar zit het CO2 uitstoot probleem. Buiten het kostenplaatje hoe een EV zich houdt qua kosten/batterijen/electromotoren na '10 jaar'

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2021, 09:50

Martijn_bmw schreef: 11 dec 2021, 09:10 Dat klopt allemaal maar de wereld houdt toch niet op bij NL grens? ;) als we er zo naar kijken dan is een elektrische auto helemaal perfect voor ons want die wordt toch niet gebouwd in NL en dus is de uitstoot tijdens productie geen issue :lol:
Dat doen Wouter en Martijn wel suggereren:)

Lees mijn betoog van vanochtend nog eens en kom dan eens met argumenten waar ik 'fout ga' qua productie wereldwijd en doorproduceren.
Meer CO2 uitstoot tov ICE auto's....

1.44 miljard auto's he....

En niet bij 'n half miljard EV's zeggen: Het is wel goed zo:)

Alles of niets.

Volgens mij wordt het daat laatste. :lol:
Laatst gewijzigd door Robin op 11 dec 2021, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 11 dec 2021, 09:51

Robin schreef: 11 dec 2021, 06:53 Vanaf 5:08 CO2 uitstoot: Produceren van een EV kost meer energie/resources/CO2 uitstoot. Wouter zegt dat dat gedeeltelijk waar is, want als je dan de hele lifecycle van die EV pakt tov een ICE auto compenseert het dat wel....

Maar dan dit: Hoe lang rijdt de leasert/zakelijke rijder z'n EV? En daarna komt hij in de gebruikte markt terecht bij bijv een particulier.
'We' zijn hier (en wat ik op de snelweg zie aan (bijna) nieuw) ook wel van: Na 2/3/4/5 jaar inruilen voor een frisse.
Kortom de productie van die EV's moet op gang blijven (zowel financieel voor de producent en aanverwante als om 'de wereld aan de EV te krijgen')
Dus we 'moeten'die EV na zoveel tijd blijven inruilen voor een nieuwe. Zoals we nu doen. Bij productie van een EV is de CO2 uitstoot vele malen hoger dan die van een ICE, dus om die 1.44 miljard(!) ICEs om te turnen naar EVs komt nogal wat CO2 bij vrij tov ICE. Die lifecyclespan is ons 'wereldverbeteraars' blij maken met een dooie mus, mijns inziens. Er zal geproduceerd worden en blijven.

Ik begrijp uit verschillende bronnen dat de meer CO2 uit productie van de EV na ongeveer 60k-100k km is ‘terugverdiend’.

Afhankelijk van de herkomst van de stroom waarmee je laadt….

Onder meer Polestar heeft dat onderzocht en op de site gezet (wij van wc eend) maar ik heb het ook op andere plekken gezien hier en daar.

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2021, 09:52

De fiscalist schreef: 11 dec 2021, 09:51
Robin schreef: 11 dec 2021, 06:53 Vanaf 5:08 CO2 uitstoot: Produceren van een EV kost meer energie/resources/CO2 uitstoot. Wouter zegt dat dat gedeeltelijk waar is, want als je dan de hele lifecycle van die EV pakt tov een ICE auto compenseert het dat wel....

Ik begrijp uit verschillende bronnen dat de meer CO2 uit productie van de EV na ongeveer 60k-100k km is ‘terugverdiend’.

Afhankelijk van de herkomst van de stroom waarmee je laadt….

Onder meer Polestar heeft dat onderzocht en op de site gezet (wij van wc eend) maar ik heb het ook op andere plekken gezien hier en daar.
Terugverdiend hoe dan(macro plaatje wereldwijd?) ....want we blijven EV's produceren en produceren en produceren.....

Dat laatste heeft Shmee al debunked. Het is het CO2 probleem verschuiven(Polestar vs V40 )

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 09:56

Robin schreef: 11 dec 2021, 09:50
Martijn_bmw schreef: 11 dec 2021, 09:10 Dat klopt allemaal maar de wereld houdt toch niet op bij NL grens? ;) als we er zo naar kijken dan is een elektrische auto helemaal perfect voor ons want die wordt toch niet gebouwd in NL en dus is de uitstoot tijdens productie geen issue :lol:
Dat doen Wouter en Martijn wel suggereren:)

Lees mijn betoog van vanochtend nog eens en kom dan eens met argumenten waar ik 'fout ga' qua productie wereldwijd en doorproduceren.
Meer CO2 uitstoot tov ICE auto's....

1.44 miljard auto's he....

En niet bij 'n half miljard EV's zeggen: Het is wel goed zo:)

Alles of niets.

Volgens mij wordt het daat laatste. :lol:
Ik ben overigens geen EV liefhebber hoor, nog altijd veel meer op met een dikke 6 in lijn dat voor de goede orde :)

Maar verder niet eens met je punt, want ook als we geen EV gaan bouwen dan blijven we toch ICE bouwen die die 1.44miljard weer gaan vervangen.

En bij productie stoot die EV meer uit maar dat verdiend hij terug in de eerst kleine 100k km door minder uitstoot aan energie verbruik.

JP

Bericht door JP » 11 dec 2021, 09:56

Nu is de DF’er niet de doorsnee autokoper, maar een ICE met 3ton op de klok, dat koopt alleen de liefhebber. Van elk merk weet je wat je aan onderhoud kan verwachten (of preventief) Een EV particulier kopen met 2 ton op de klok, daar is de techniek te jong voor om te weten hoelang het mee gaat.

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2021, 10:00

Martijn_bmw schreef: 11 dec 2021, 09:56 [

Maar verder niet eens met je punt, want ook als we geen EV gaan bouwen dan blijven we toch ICE bouwen die die 1.44miljard weer gaan vervangen.

En bij productie stoot die EV meer uit maar dat verdiend hij terug in de eerst kleine 100k km door minder uitstoot aan energie verbruik.
Nou dan blijven we ICE produceren. Minder CO2 uitstoot. Adblue diesels.Veel schoner dan wat dan ook. Oh nee wetenschap en kortetermijnpolitiek gaan niet samen, maar die laatste is wel de 'baas' over de wereld.

Buiten dat is er nul bewijs dat CO2 een boosdoener is voor klimaatverandering en /of dat überhaupt aan de mens ligt......

Dus gewoon 1.44 miljard ICE's vervangen door 1.44miljard ICE's. Meen ik!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 10:09

Kijk zoals dit plaatje moet je het zien.

De EV begint met achterstand door de hogere CO2 uitstoot bij productie maar haalt daarna in doordat stroom productie minder CO2 per kilometer uitstoot dan het verbranden van benzine/diesel.

En dus is na een bepaalde tijd de totale CO2 uitstoot (productie +gebruik) de EV in het voordeel.

Dus ja eens, stoppen met productie en consumptie is de beste besparing maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. En als je dan toch nieuwe auto’s produceert dan is in totaal de CO2 uitstoot van een EV lager dan een ICE
Bijlagen
ECC31DA0-6ACD-4169-8408-8C22B47D67D2.jpeg
ECC31DA0-6ACD-4169-8408-8C22B47D67D2.jpeg (72.78 KiB) 849 keer bekeken

Plaats reactie