Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MX5T

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door MX5T » 23 sep 2011, 22:36

Bert ///M3 schreef: Aan elke investering zit wel een risico, wil je dat niet dan moet je het lekker op de bank laten, zorgen dat je per nederlandse bank niet over de 100K komt..
hoeveel mensen in NL zouden 100k of daaromtrent op de bank hebben staan ? Als er 100.000 zijn dan zou dat betekenen dat de staat garant moet staan voor 10 miljard. Zijn het er meer bijv 2% van de bevolking = ca 320.000 dan zou dit 30 miljard zijn..............zie jij het gebeuren dat de staat deze spaarders gaat uitbetalen ???
Ik heb geen idee hoeveel "rijken" er zijn in dit landje dus mogelijk zit ik er kompleet naast.

Fernando

Bericht door Fernando » 24 sep 2011, 09:35

@ Ringmazda

Op spaarbaak.nl kwam ik deze tabel tegen:

Afbeelding

In 2009 had 41% van de 7.226.000 huishoudens 100k of meer.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2011, 09:58

wou dat ik dat had :wave:

HansD

Bericht door HansD » 24 sep 2011, 10:53

Dat is totaal vermogen dus oa ook een koophuis wordt daarbij gerekend. Dat is iets heel anders dan 100K op een bankrekening hebben staan.

Fernando

Bericht door Fernando » 24 sep 2011, 10:58

@ Hans

idd je hebt gelijk... :oops:

HansD

Bericht door HansD » 24 sep 2011, 11:04

Een exact percentage van NL'ers die meer dan 100K op de bank hebben staan kan ik niet vinden. Dat is ook prive en fluctueert.

Dit zijn wat totale spaarsaldie.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... TB=G1&VW=T

http://www.statistics.dnb.nl/popup.cgi? ... 11.1nk.xls

HansD

Bericht door HansD » 24 sep 2011, 11:13

Het percentage van 41% van de NL'ers die meer dan 100K op een spaarrekening zou hebben staan leek me al ietwat hoog :wink: .

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/fina ... -euro.html

Hierin staat dat 470 klanten van Icesave en 4000 klanten van de DSB bank een spaarsaldo van > 100K hadden. Deel dat door het totaal aantal klanten en je hebt een percentage. Het zal < 0.5% zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2011, 11:32

ik vind persoonlijk dat een bank 100% betrouwbaar moet zijn, dus ook al heb je 10 miljoen op de rekening staan (niet in beleggingen maar gewoon een spaar of lopende rekening) dat een bank dat 100% safe moet hebben, altijd...
en dat dat geld ook verzekerd moet zijn van uitkering (niet door de staat immers dan draaien alle belasting betalers er voor op, ook die bijna niet kunnen rondkomen bijwijze van), niet perse incl de rente maar wel het geld wat gestald is.
Dan moeten banken zich daar maar voor verzekeren en die verzekeraars zullen dan ook strenge eisen stellen.

HansD

Bericht door HansD » 24 sep 2011, 12:14

Klinkt leuk Rene maar is praktisch gezien niet mogelijk.
Een bank is in het algemeen gewoon een particulier bedrijf en kan dus failliet gaan. Daarbij wordt het geld dat op een rekening gestald wordt weer uitgeleend waar altijd een risico aan zit. Als ze dat geld niet uit mogen lenen heeft een bank ook geen enkele zin want dan zullen ze altijd verlies draaien (geen winst op uitgeleend spaargeld maar wel kosten). De leverage ratio's die tegenwoordig gebruik(t?) worden mogen wel wat minder.

Er kan een verzekering voor afgesloten worden maar er zijn maar 1 of 2 bedrijven ter wereld die dat kunnen en ook die hebben nooit voldoende cash om een faillissement van een grote bank uit te kunnen keren. Daarbij zullen de premie's exorbitant hoog zijn die je vervolgens als klant uiteraard gewoon zelf betaald.

Als je geen risico wilt lopen stop je je geld maar in een ouwe sok of onder je matras.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2011, 12:28

HansD schreef:Als je geen risico wilt lopen stop je je geld maar in een ouwe sok of onder je matras.
dat vind ik juist een risico nemen :D
tis immers makkelijk te stelen voor de gelegenheids dief of iemand die het heeft gehoord van horen zeggen door?
ik zou er slecht door kunnen slapen in elk geval :lol:
vroeger wel eens gehad dat ik bv de volgende dag ofzo een auto ging kopen contant (dat was toen de gewoonte) en dan had je bv al het geld opgehaald zeg als voobeeld 6.000,- gulden of later 6.000,-euro :wink:
anyway, dat nam ik dan die nacht voor de zekerheid mee naar boven en dan nog wat verstopt voor you never know :lol:
kun je nagaan hoe slecht ik zou slapen met nog grotere bedragen :bag:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 sep 2011, 16:51

Het risico dat een bank failliet kan gaan is ook de reden dat je rente krijgt. Jij leent immers je geld uit aan de bank zodat hun het gebruiken kunnen. Risk free interest rate is op dit moment 1,5% geloof ik maar een spaar rekening heeft meestal een hogere rente zeg 2,5%.

Mensen zijn vaak blij als de rente van hun spaargeld omhoog gaat maar je moet even in je achterhoofd houden wat dat eigenlijk betekend. De bank verhoogd dus je risico vergoeding, betekend dat ze meer risico lopen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 24 sep 2011, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2011, 16:59

nu gaan/zijn de hypotheken ook al wat lager geworden, dus das mooi als je instapt oid, doch ik moet voor Juni 2012 men hypotheek verlengen...zal de rente dan ook nog laag staan of zou het slim? zijn om dat nu al te doen, straks kost het niks als de 5 jaar weer voorbij is.
neem aan dat de moeilijke tijden wel even aanblijven en dat de hypotheek rente nog wel even laag blijft toch?
Ik kan alle beetjes wel gebruiken namelijk :D

Luco

Bericht door Luco » 24 sep 2011, 22:41

Zo laag staat de rente niet, tenminste, voor ons was het niet verstandig hem nu over te sluiten.
Ik denk dat de rente alleen maar gaat stijgen de komende tijd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 sep 2011, 15:39

Lees het volgende eens en laat het tot je doordringen:

Dit is geen foute handelaar, dit is een waarschuwer... en wat voor één:

----
"Handelaren boeit het niet of Europa de schuldencrisis oplost, het enige doel is om geld te verdienen." In een interview met BBC vertelt handelaar Alessio Rastani verder aan een verbouwereerde interviewster dat hij elke nacht 'droomt van een recessie'.

De schuldencrisis is al tijden niet weg te denken uit de wereldwijde media en politici vergaderen al maanden zonder een duidelijk, eensgezinde aanpak. Veel deskundigen passeerden de revue. Zo ook handelaar Rastani in een interview met de BBC. Maar deze handelaar was wel heel erg openhartig.

Zo omschrijft hij de Europese economie als een 'toast'. Ook geeft hij aan dat handelaren het niet boeit of de crisis wordt opgelost, als ze maar kunnen verdienen. "Eerlijk gezegd wacht ik al drie jaar op dit moment. Ik moet bekennen dat ik elke nacht droom van een nieuwe recessie. Waarom? Mensen zijn kennelijk vergeten dat de depressie in de jaren '30 veel mensen rijk heeft gemaakt, mensen waren hier op ingespeeld. Niet alleen de elite kan zich verrijken, iedereen kan het. Je moet alleen weten hoe."

De interviewster schrikt van de lezing van de handelaar. "Als je hier kijkt, zie je mensen om heen in elkaar zakken. Jouw oplossing helpt ons toch niet, doet de Eurozone toch niet goed?!" Rastani waarschuwt dat iedereen zich moet klaarmaken. "Wees voorbereid. Deze crisis is als een kanker. Als je er niks aan doet groeit deze door. Het is niet de tijd om te denken dat de overheid het probleem wel zal oplossen. Governments don't rule the world, Goldman Sachs rules the world." Rastani vertelt dat de bank het een worst zal wezen of het probleem wordt opgelost.

Om het verhaal toch wat positief af te sluiten, nou ja positief.. Rastani komt nog met een tip. "Ik wil tegen iedereen zeggen: bescherm wat je hebt. Want tussen nu en 12 maanden verdwijnt het spaargeld van miljoenen mensen. En dat is maar het begin."

---
Was het filmpje hiervan al geplaatst?

---

Spaargelden, aandelen, pensioengelden, Europese banken etc. --> :gek:

Niet dat we dat nog niet wisten. Je moet het jezelf zo nu en dan alleen even goed beseffen.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 27 sep 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 sep 2011, 15:46

Dennis, je bent me net voor.................

Dit zet de boel op scherp, of het klopt is vers 2...........Die gasten willen alleen maar geld verdienen aan andermans angsten, dus deze "tip" bezie ik met argus ogen............komt er op neer dat je iets met je spaargeld moet doen volgens deze mijnheer................en waar dan wel? Vul zelf maar in................maar jou en mij gaat het niet helpen vrees ik..........

Dat Goldman Sachs, en diens consorten, de wereld regeren is volstrekt helder uiteraard..........

Mocht het kloppen dat de boel financieel in elkaar stort dan zijn we echt rijp voor de revolutie c.q. oorlog.......dus idd................wat gaat het worden in 2012.............stopt het in december, of kunnen/mogen we door?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 15:47

^^Jammergenoeg(kun je zeggen) heeft die man (Rastani ofzo) gewoon 100% gelijk.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2011, 16:07

die gedachten heb ik ook als je al die nieuwsstromen volgt, zo lijkt het wel te zijn...
alleen al daarom zou veel anders moeten, helemaal al die handel in al die mogelijkheden, dus geen korte termijn dingen op geen enkele mogelijkheid.

nu straks bv zo ook met de EU, Griekenland wordt weer gered, die EU bank? wat alles moet bekijken en regelt? moet iets van 3.000miljard straks in kas hebben ofzo?
want anders vallen de, of sommige banken om...alias bv de Goldman sax figuren...dus die krijgen dan geld van de belasting betalers terwijl ze vaak zelf voor al die ellende en onzin gezorgd hebben.
Banken geven nog steeds grote bonussen, ze blijven gewoon doorgaan tot.................

kijk naar Amerika daar dringt het ook goed door en protesteren ze al...wat niet veel zal helpen op deze schaal, maar het kan groeien, helemaal in deze digitale wereld, wordt allemaal nog spannend.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 sep 2011, 16:14

@Romo: als ik de Maya kalender goed begrijp dan eindigt de periode zoals wij de wereld kennen en komt er een nieuw tijdperk. Er komt volgens de Mayakalenderinterpretatie Deel zoveel een periode van liefde.

Stel je voor dat we aan de vooravond van een echte revolutie staan, dan moeten we door een flinke zure appel bijten (oorlog, chaos, anarchie), maar de toekomst kan weleens mooi worden:
- geen grenzen
- geen macht
- geen religie
- geen oorlog
- vrijheid

Dat kan best hoopgevend zijn. Het zal alleen zwaar worden om zo'n hoopvolle visie wereldwijd uit te rollen, maar als er één generatie van de mensheid bestaat die dat kan bereiken is het de onze.

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 16:15

China dendert binnen 'n paar decennia financieel de EU en de rest van de wereld, dat kunnen de nieuwe 'machthebbers' worden denk ik. Ze hebben nu al 'n vinger in de pap dat wil je niet weten.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2011, 16:18

klopt...ik ga al 1 a 2x in de maand naar de Chinees :lol:

no ploblem :tooth:
sambal bij?

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 16:19

Earth calling John Lennon@PC Dennis Cavallino :kikker:

dvh

Bericht door dvh » 27 sep 2011, 16:20

1929 en 1987 , paniek op de beurs en de landelijke ecenomie.
Is er toen sprake geweest van revoluties,burgeroorlog,onbeheersbare rellen ?

Nee.

2011 ? Just another date on the calander.

Robin

Bericht door Robin » 27 sep 2011, 16:23

dvh schreef:1929 en 1987 , paniek op de beurs en de landelijke ecenomie.
Is er toen sprake geweest van revoluties,burgeroorlog,onbeheersbare rellen ?

Nee.

2011 ? Just another date on the calander.
1929 was wel 'n beetje mede de aanzet, lamme wereldeconomie om Hitler cs in D in 't zadel te helpen, de spreekwoordelijke druppel.

Aan de andere kant 1987 niet. Ik herinner me de hit van Eurythmics nog, '1984', ook toekomstmuziek wat gelukkig nooit wat is geworden. Orson zei welles ik zei nietes. :D

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2011, 16:55

:mrgreen:

Marius

Bericht door Marius » 27 sep 2011, 17:15

http://fskrealityguide.blogspot.com/200 ... ssion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie