Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 03 okt 2023, 13:46

TLRS schreef: 03 okt 2023, 01:19 Komop man.. beetje niveau please. Wat een sensatie 'journalistiek'.
Dit. Twee uitersten en een totaal niet kritische 'journalist'. Wat een bagger, alles en iedereen in dit filmpje.

Tuurlijk heeft deze Chris een punt. For example; het is niet uit te leggen dat de blokeerfriezen een paar jaar geleden zouden en moesten vervolgd werden, en dit groepje staatsafhankelijke mensen vrijbaan (hehe) lijken te hebben. Maar als het dan weer zo argumentloos PVV-stijl verteld wordt, haak ik hier ook af.

TLRS

Bericht door TLRS » 03 okt 2023, 16:12

Eeuwe schreef: 03 okt 2023, 13:46 Dit. Twee uitersten en een totaal niet kritische 'journalist'. Wat een bagger, alles en iedereen in dit filmpje.
Amen
Eeuwe schreef: 03 okt 2023, 13:46 Tuurlijk heeft deze Chris een punt. For example; het is niet uit te leggen dat de blokeerfriezen een paar jaar geleden zouden en moesten vervolgd werden, en dit groepje staatsafhankelijke mensen vrijbaan (hehe) lijken te hebben. Maar als het dan weer zo argumentloos PVV-stijl verteld wordt, haak ik hier ook af.
Lijkt op een soort collectief frustratie onderhoud. Thuis hooliganisme.

En wat betreft de demonstraties.. misschien is er niet zoveel eer te behalen aan het onder druk zetten van mensen die niet zoveel te verliezen hebben. Mensen die wel veel te verliezen hebben, zoals boeren die met anderhalve paardenkop een miljoenen bedrijf bestieren, zijn met weinig middelen goed onder controle te houden perhaps. Economisch gezien pak je dan de mensen aan die het meeste te verliezen hebben. Simpelweg het grootste effect met beperkte middelen. Op korte termijn dan.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 okt 2023, 07:18

Hier maar even, kon ook in EU/wereldzaken natuurlijk....

https://fd.nl/economie/1492792/knot-ja- ... elegenheid

Knot: 'Ja, er is stagflatie. Maar wel met volledige werkgelegenheid'

In het kort

Europa zit feitelijk in een regime van stagflatie, zegt DNB-president Klaas Knot: lage groei met inflatie.
Hij spreekt van een nieuwe vorm van stagflatie, aangezien de werkloosheid tegelijkertijd laag is.
Nu de rente hoger is, kan de ECB in de toekomst 'rustiger' omgaan met nieuwe aanbodschokken.

De eurozone is in het gevreesde stagflatiescenario terechtgekomen: nauwelijks groei, wel inflatie. Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, waarschuwt voor teveel pessimisme. 'Zolang het stagnatie is met volledige werkgelegenheid, wat kun je meer van een economie verwachten?'

Het FD spreekt Knot in het gebouwtje van de eigen kiesgroep op een groot terrein net buiten Marrakesh, waar het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank deze week vergaderen. 'We barsten uit onze voegen qua activiteit', vindt Knot, een van de langstzittende bestuurders van de Europese Centrale Bank. En niet alleen in Nederland, ook in Europa als geheel zitten we dichtbij volledige bezetting. 'De werkloosheid is op dit moment met 6,4% recordlaag. In onze ramingen loopt het op tot 6,7% in 2025. Beide cijfers zijn veel lager dan de schattingen die ik ken over de natuurlijke werkloosheidsvoet.'

Qua groei verslaan de Verenigde Staten het oude continent met gemak - maar wel door een ongekend ruim begrotingsbeleid - geheel tegen de IMF-adviezen in. 'Je kunt je er wel over opwinden, maar het is wat het is.'
Hier in Marrakesh lijkt iedereen in zijn nopjes met de inschatting van het IMF dat we een zachte landing van de economie krijgen. Maar hoe realistisch is dat?

‘Een heel groot deel van onze renteverhogingen moet zich inderdaad nog laten voelen. Toch denk ik dat een zachte landing reëel is, zolang de inflatie inzakt zoals wij nu denken dat dit zal gebeuren. Maar het feit dat we ervan uitgaan dat het een traject wordt van minimaal anderhalf jaar voordat de inflatie terug is op onze 2%-doelstelling, laat zien dat we verwachten dat het best een hardnekkig proces is. Mochten we in 2024 vanwege nieuwe energieschokken of hoger dan verwachte loonafspraken met een tweede golf aan renteverhogingen moeten komen, dan krijg je natuurlijk ook weer een verdere afzwakking van de economie. Dan is het zeer de vraag of we een recessie nog kunnen vermijden.'
Hoe bevreesd bent u voor loon-prijsspiralen?

'We zien de loongroei nu afnemen, al is het pas één à twee maanden. Dat moet zich wel doorzetten. Overigens is die loongroei vooral een Noord-Europees verhaal, moet ik zeggen. Dat is op zich helemaal niet zo onwenselijk. Het zorgt ervoor dat de eurozone beter in balans komt. Het gaat ten koste van de concurrentiepositie van noordelijke landen, dus VNO-NCW zal het niet heel fijn vinden. Ik ben daar iets minder bezorgd over. We hebben tenslotte een stevig overschot op de lopende rekening.’
Als de eurozone nu al stagneert, bent u dan niet bang dat de ECB de teugels te veel heeft aangehaald?

‘Nee. We zien weliswaar de kredietverlening stevig inzakken, maar zolang die volledig is terug te voeren op een inzakkende vraag - en dat is op dit moment onze analyse - dan is dat ook een gewenst effect van ons beleid. En als de inflatie toch snel zou inzakken, kunnen we natuurlijk ook ons beleid weer versoepelen.’
Er kan natuurlijk ook stagflatie ontstaan, hoge inflatie zonder groei.

'We willen natuurlijk niet terug naar de situatie van structureel lage inflatie. We willen terug naar 2% en niet doorschieten. Er zijn redenen te geloven dat de rentes en de inflatie structureel wat hoger zullen liggen. Eigenlijk is het hele proces van globalisering tussen 2000 en 2020 één grote positieve aanbodschok geweest, en dat heeft de inflatie en dus ook de rente voortdurend gedrukt. We zien sinds 2020 een reeks negatieve aanbodschokken. Als er zoals dit weekend weer ergens een militair conflict oplaait hou je je adem in. Los van al het leed dat hiermee gepaard gaat: wat betekent dit voor de olieprijzen? Wat betekent dit voor de vrije stroom van goederen en diensten in de wereld? Het is waarschijnlijker dat we de komende jaren met negatieve aanbodschokken te maken krijgen dan met positieve en dat betekent dus dat de inflatiedruk toch vooral omhoog zal zijn.'
Je kunt als centrale bankier toch niet op elke schok reageren?

'Met de rente op 4% kun je daar aanzienlijk rustiger naar kijken dan met de rente op min 0,5%. Dat je negatieve schokken eerst even wil aankijken, is aanzienlijk makkelijker als je al een verkrappend beleid voert.'
Het IMF maant overheden de broekriem aan te halen. In Europa worstelen we met begrotingstekorten van meer dan 3%, maar in de VS is dat 8%.

'De situatie in de VS lijkt niet houdbaar op de lange termijn. Maar voor de Amerikanen is het toch iets anders dan voor andere landen in de wereld. Zolang er nog zoveel vraag naar dollars is en Amerikaanse leningen wereldwijd als veilig worden gezien, dan gelden niet dezelfde grenzen die wel voor andere landen gelden. Ik denk wel dat je de afgelopen weken hebt gezien dat de rentes ook aan het oplopen waren op de Amerikaanse obligatiemarkten. Dat is toch een teken dat de markt wel degelijk dit risico aan het beprijzen was. Ook voor de VS bestaat er wel degelijk iets van marktdiscipline.'
Maar is het niet gek dat de VS als grootste aandeelhouder van de IMF het verkeerde voorbeeld geeft?

'Ze vervullen zo geen voorbeeldfunctie, maar zolang een land niet in een IMF-programma zit waar ze aan voorwaarden moeten voldoen, mag het doen wat het wil. Wij hebben in Nederland ook een tijdlang de IMF-adviezen over de huizenmarkt terzijde geschoven. Landen die niet in een programma zitten, krijgen één keer per jaar het IMF over de vloer. IMF geeft welgemeende adviezen, maar die worden niet altijd opgevolgd.'
Tegelijkertijd heeft de Amerikaanse spendeerdrift wereldwijd gevolgen: het drijft de rente op en zorgt voor een sterke dollar.

‘Zij zijn het land met de grootste besmettingseffecten op de rest van de wereld. Dat kun je tegen ze zeggen, maar in het Amerikaanse politieke discours spelen deze overloopeffecten geen rol. Dus je kunt je er wel over opwinden, maar het is wat het is. Je moet daarom zorgen dat je het huis zelf op orde hebt, dat je in Europa zorgt voor voldoende eigen economische dynamiek. Daarom is de Europese integratie ook in deze context een goed idee.'
Zouden we bijvoorbeeld meer naar eurobonds moeten kijken?

'Ik denk dat als je dingen in Europa gezamenlijk gaat doen en de uitdagingen grensoverschrijdend zijn - denk aan klimaat, aan handel, aan defensie - dan horen daar ook Europese financieringsinstrumenten bij. Dat kunnen Europese belastingen zijn, dan wel Europese inkomsten via nationale begrotingen, dan wel Europese schulduitgiften. Ik ben daar heel pragmatisch in. Als je publieke goederen op het Europees niveau aanbiedt dan moet je daar ook financiering op het Europees niveau bij vinden. Eventuele schulduitgifte op Europees niveau zou wel gepaard moeten gaan met lagere schulduitgifte op nationaal niveau, zoals ook in de VS dwingend is voorgeschreven.'
Om nog even terug te komen op die zachte landing. Voor de eurozone zal de tik misschien niet heel hard aankomen, maar het ziet er ook weer niet heel fantastisch uit.

'Als je er objectief naar kijkt, hebben we het in Europa over een nieuwe vorm van stagflatie. We hebben inflatie en een stagnerende economie, maar wel een met volledige werkgelegenheid. Dat is heel iets anders dan wat we in de jaren zeventig hadden. Toen was er stagnatie met dubbelcijferige werkloosheid. Dus wees een beetje voorzichtig met al te negatief zijn over de huidige stagflatie. We barsten uit onze voegen qua activiteit.'

JP

Bericht door JP » 14 okt 2023, 10:51

Is net die landingsbaan 2 maanden gelden vernieuwd, heb je vanaf vanmiddag allemaal die handjes die er op plakken......dat XR die eens laat wapperen ! Gelukkig heeft de brandweer hier grote crashtenders....

Afbeelding

https://www.1limburg.nl/nieuws/2307072/ ... on-bij-maa

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 14 okt 2023, 11:59

Zou gewoon de schuivers inschakelen.

TLRS

Bericht door TLRS » 14 okt 2023, 14:00

Ja.. kunnen ze niet gewoon hun laf thuis hun illusie van invloed onderhouden :tooth:

Elise

Bericht door Elise » 14 okt 2023, 15:28

Leden PvdA/GL willen koningshuis afschaffen: ’Kost ongelooflijk veel geld’

Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit ze meer stemmen gaat kosten dan opleveren.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 okt 2023, 16:50

Elise schreef: 14 okt 2023, 15:28 Leden PvdA/GL willen koningshuis afschaffen: ’Kost ongelooflijk veel geld’

En beetje eenzijdig belicht koningshuis kost dan wel geld de andere hobby’s van links kosten het veelvoudige…. :bag:

Kadett

Bericht door Kadett » 14 okt 2023, 18:30

Alles weggestreept levert koningshuis geldop. Die kneuzen van links kosten altijd geld.

Robin

Bericht door Robin » 19 okt 2023, 06:57

https://www.ad.nl/binnenland/fiscus-is- ... ~a2e5b4ee/

De beleving van die autonomen is wat van te zeggen(heb eens een lezing bijgewoond, een vriendin(drs. notabene en werkzaam in een ziekenhuis) lokte ons daar naartoe. In theorie kon ik me er wel in vinden: we zaten tussen Corona lockdown in, koren op de molen van die 'autonomen' (en die van mij ook natuurlijk eerlijk gezegd)

Maar ik filosofeer er vaker over dan ik wil. Enorme belastingdruk in dit vroeger zo mooie landje, politiek luisterde al niet, nu al helemaal niet meer, verdeel en heers wordt totaal toegepast. Afleidingsmanouevres, nepnieuws en info(mede van overheids/banken kant en gefaciliteerd door de main stream media vaak) ,
Maargoed dan ben ik maar een wappie en bestaan complotten dus niet. Complotten hebben nooit bestaan. Dat is een verzinsel.
De overheid heeft door de eeuwen/duizenden jaren heen het beste met z'n burgers voor. Dat houd ik voor ogen.(sarcasmemeters aan jongens)

Als je in deze westerse maatschappij geboren wordt, mag je blij zijn. Het is maar waar je wieg heeft gestaan nietwaar? Al heb je eerder een BSN(burgerservicenummer) dan een voornaam en kan het scenario beginnen.

We zagen de laatste weken weer een conflict: Hamas -Israel. De laatste bijna twee jaar het Ukraine conflict. In de basis kun je zoiets landjepik noemen. Gevolgd door conflicten en oorlogen. Iets waar de mensheid al 10.000den jaren aan doet. Met vaak en op momenten vreselijke gevolgen voor ons 'de gewone burger'.

Kom ik op 't punt: Landjepik /omver gooien van regimes. De meest bekende de Franse Revolutie. Kwam niet uit de lucht vallen. De Russische Revultie idem dito. Ik zeg niet dat de burger daarmee wat opschoot. Vaak van de regen in de drup....

En dan zitten we hier, West Europa altijd trots op onze geschiedenis geweest(mag niet meer!) , Nederland zo ongeveer het beste landje wat je je kon wensen. Kon. We glijden af. Complexe shit.

Maar toch landjepik, ook Nederland. Koningshuis, persoonlijk niet echt moeite mee, maar de manier waarop ze de hand boven het hoofd worden gehouden terwijl wij burgers in deze semi Marxistische samenleving ons moeten conformeren aan enorme inflaties gestuurd van buitenaf, oorlogen ver van ons bed, Corona lockdowns en dergelijke. Voor het zogenaamde Algemeen Belang dus. Ja het belang van politici en bestuurders dus.

Landjepik, Nederland dus ook in de geschiedenis, en dan word je hier geboren en kom je erachter 'autonoom' te worden, moeilijk.

Westerse landen(ook Rusland hoor) vallen andere landen binnen 'for the good cause' zogenaamd, de belangen, energie(olie) goud weetikveel, logistiek etc....nee hoor : Het was ons land blabla.

Hoe ver moet je teruggaan in de geschiedenis dan? ons land? Van wie dan?
Moord en brand bij de Palestijnen betr de kolonisten Zionisten/Israelis die 'hun land' inpikten..
Gedoe bij de Indianen, oorspronkelijke bewoners van de Americas
Gedoe bij de Aboriginals in Australie, Maori in New Zealand etc.

Inlijving van...

Wetten/Normen en waarden, democratie voor een samenleving met WELZIJN en welvaart. Daar gaat 't imho om.

Terugkomend op de landjepik en conflicten in vooral in het Midden Oosten, vaak begonnen en ontwricht door Westerse mogendheden:
Dat geeft 'any' Midden Oosten ingezetene een argument/kans/vrijbrief om bijv naar hier, West Europa en voorál Nederland te komen.
En daar plukken wij als NL maatschappij de wrange vruchten van. Zie Ter Apel, het COA wat dictatoriaal niets ontziend doordendert in gemeentes.

Wie bepaalt wat van wie is qua grond en land? Dat is eeuwenlang een bloedvergieten geweest en de sterkste won. Meer niet. En nu moeten wij burgers ons maar conformeren aan het land waarin we ter wereld gekomen zijn. En anders donder je maar op. Maar waar naartoe?

Anarchie geen voorstander van, verre van, maar meten met twee maten ook niet. Wat een zootje is 't. En de belastingdruk. Voor wat? Een mooi land waarin we leven? Nou laat onze centen hier en niet verdelen over EU en oorlogen en linkse hobbies.
Want we leven in a Culture of Fear met aannames, hel verdoemenis en nogmaals :Verdeel en Heers.

Even een liedje:

Muziek houdt mij op de been. En koffie. En bier en nog wat meer hobbies. God(?) zijdank.

:coffee:

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 19 okt 2023, 09:53

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 19 okt 2023, 10:19

Robin schreef: 19 okt 2023, 06:57 Moord en brand bij de Palestijnen betr de kolonisten Zionisten/Israelis die 'hun land' inpikten..
Ik vind het bijzonder hoe hier de multiculturele droom verwezenlijkt moet worden (waar sommigen hun kanttekeningen bij zetten, zeker mbt een zekere religie, maar critici worden weggezet als racist) en in deze hele discussie praten de experts over welke aanval wel of niet mag en straks wie welk stukje land mag hebben. Het hele multiculturele denken bestaat niet meer als je over dat conflict praat. Kan/moet dus alleen hier...

Robin

Bericht door Robin » 19 okt 2023, 10:21

Tom schreef: 19 okt 2023, 10:19
Robin schreef: 19 okt 2023, 06:57 Moord en brand bij de Palestijnen betr de kolonisten Zionisten/Israelis die 'hun land' inpikten..
Ik vind het bijzonder hoe hier de multiculturele droom verwezenlijkt moet worden (waar sommigen hun kanttekeningen bij zetten, zeker mbt een zekere religie, maar critici worden weggezet als racist) en in deze hele discussie praten de experts over welke aanval wel of niet mag en straks wie welk stukje land mag hebben. Het hele multiculturele denken bestaat niet meer als je over dat conflict praat. Kan/moet dus alleen hier...
Tja, het is de cultuur van vergeld...vergeving toch?

Elise

Bericht door Elise » 19 okt 2023, 10:44

Tom schreef: 19 okt 2023, 10:19 Ik vind het bijzonder hoe hier de multiculturele droom verwezenlijkt moet worden
Zo bijzonder is die multiculturele droom niet hoor, de overgrote meerderheid van de Nederlandse kiezers is vóór :shithappens:

350 Z

Bericht door 350 Z » 19 okt 2023, 11:17

In de Syrische oorlog van Assad werden duizenden Palestijnen gedood. Geen haan die er naar kraaide. Zegt eigenlijk al genoeg. Moslims worden van kinds af aan geïndoctrineerd om Joden te haten. Dood een Moslim een Palestijn, shit happens, dood een Jood een Palestijn dan staat de wereld op zijn kop.

Crookie

Bericht door Crookie » 19 okt 2023, 11:51

Mwa, eerder andersom. Idf soldaten schieten regelmatig burgers neer langs de grensmuren.

Robin

Bericht door Robin » 19 okt 2023, 12:51

Nou ik geloof 't daar wel in die zandbak...

Crookie

Bericht door Crookie » 19 okt 2023, 15:25

Elise schreef: 14 okt 2023, 15:28 Leden PvdA/GL willen koningshuis afschaffen: ’Kost ongelooflijk veel geld’

Iedereen een basisbaan 👍🏼

Robin

Bericht door Robin » 19 okt 2023, 16:11

Deze professor houdt 't neutraal voor wat 't waard is.
Helaas worden de daar 1000den jaren oude onderlinge conflicten tussen de volkeren daar niet meegenomen. Hij doet ook alsof 'Israel' iets nieuws is sinds 1948. En hij wuift ook het religieuze verhaal tussen de Joden -Moslims weg.

Dit is de professor:
https://www.universiteitleiden.nl/medew ... ts-berger/

Daaruit:
Sultan van Oman Leerstoel voor Oriëntaalse Studiën
De Sultan van Oman heeft in 2008 een eenmalig bedrag gedoneerd aan Universiteit Leiden voor het instellen van een leerstoel voor 'Oriental Studies'. Uit dit fonds betaalt Universiteit Leiden het salaris van de leerstoelhouder, die volledig in dienst is van de universiteit. Aan de donatie zijn geen voorwaarden verbonden ten aanzien van het onderwerp van studie van de leerstoel, en evenmin omvat het de opdracht om dat onderwerp te bevorderen. De leerstoelhouder is gebonden aan de academische code van de Universiteit Leiden dat hem/haar volledige academische vrijheid en onafhankelijkheid verschaft.
Dus het is minder neutraal dan ik dacht...(?)

Martijn M

Bericht door Martijn M » 19 okt 2023, 16:33

Ik heb me er van de week ook eens wat in verdiept, wist niet zoveel over hoe de situatie is en was.

Na WO2 verjagen alle Moslimlanden de joden, de meeste gaan naar Tel Aviv/Israel.

Daarna zijn ze boos dat ze in Israel wonen. Ik vraag me ook af wat de Palestijnen nou als oplossing zien, moet heel Israel weg? Moeten alle joden weg/dood? Waarom praten ze dan zelf over genocide van de Palestijnen als ze zelf dit als doel hebben? Ik snap er niks van.

350 Z

Bericht door 350 Z » 19 okt 2023, 21:11

https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... sch-denken
Islamitisch bankieren, vrijheid van religie, LGBTQ+-acceptatie en educatie zijn onderwerpen die Europese moslims belangrijk vinden voor hun toekomst.
OMG lees maar eens een stukje hoe ze op die uni denken, ze leven daar echt in een andere werkelijkheid over hoe moslims denken. Vandaar het meeste homo geweld van moslims afkomstig is want LGBTQ+-acceptatie….. :rolling:

Robin

Bericht door Robin » 20 okt 2023, 07:52

350 Z schreef: 19 okt 2023, 21:11 https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... sch-denken
Islamitisch bankieren, vrijheid van religie, LGBTQ+-acceptatie en educatie zijn onderwerpen die Europese moslims belangrijk vinden voor hun toekomst.
OMG lees maar eens een stukje hoe ze op die uni denken, ze leven daar echt in een andere werkelijkheid over hoe moslims denken. Vandaar het meeste homo geweld van moslims afkomstig is want LGBTQ+-acceptatie….. :rolling:
Zovér was ik ook al, al jááren ('Volkert waar ben je?')...Het Hamas-Israel conflict ben ik neutraler in geworden, terwijl ik als groot 'tegenstander' van Kaag en Timmermans gewoon partij zou móeten kiezen. In het grote plaatje is Islam zo ongeveer hét probleem voor de Westerse samenleving, maar we halen ze hier zélf naartoe....

Ja mijnheer professor(wat zegt dat dan in deze tijden van inflatie?) Maurits Berger heeft redenaties bij 't belachelijke af. in theorie blijkbaar een genie, in de praktijk een domme man. Maar wél gevaarlijk , want hij publiceert, geeft colleges komt in die video's 'zijn' uitleg geven. En Volksstammen lopen ermee weg, want 'professor'....

Elise

Bericht door Elise » 20 okt 2023, 09:04

Robin schreef: 20 okt 2023, 07:52 Maurits Berger heeft redenaties bij 't belachelijke af.
Heb je voorbeelden?

Robin

Bericht door Robin » 20 okt 2023, 11:00

Elise schreef: 20 okt 2023, 09:04
Robin schreef: 20 okt 2023, 07:52 Maurits Berger heeft redenaties bij 't belachelijke af.
Heb je voorbeelden?

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/25/ve ... d-a4149450

Edit, het artikel voor de non abonnees:

Je kunt er inmiddels de klok op gelijk zetten: ieder jaar heeft de overheid weer een nieuw islam-doelwit in het vizier, en wordt luidkeels geroepen dat het aangepakt zal worden. Als we even teruggaan in de tijd: de NCTV kwam in 2021 met een rapport over ‘islamitische radicalisering’ onder Turkse Nederlanders, een parlementaire commissie deed in 2020 onderzoek naar moskeeën die buitenlandse gelden ontvangen, het Haga Lyceum werd in 2019 in staat van beschuldiging gesteld. Zo kunnen we doorgaan. En dat staat nog los van de ophef veroorzaakt door de onderzoeksrapporten en krantenartikelen over salafisme die jaarlijks uitkomen. En nu is het de beurt aan de ‘informele’ islamitische weekendscholen. Als het aan minister Dennis Wiersma (Onderwijs, VVD) ligt mag de Onderwijsinspectie voortaan ook bij koranscholen op bezoek.

Maurits Berger is hoogleraar islam en het Westen aan de Universiteit Leiden.

Een kenmerk van deze waarschuwende uitspraken is dat ze niet controleerbaar zijn. Dat is niet zo verwonderlijk, want het komt uit de koker van de geheime diensten, en die geven geen inzage in hun bronnen. Dat vereist dus vertrouwen van de burger in de kwaliteit van hun werk. Bij mij is dat vertrouwen inmiddels danig aan het wankelen geraakt. Daarvoor moeten we terug in de tijd naar, ja, weer die islamitische scholen.

In 1998 waarschuwde de voorloper van de AIVD, de BVD, in haar rapport De politieke islam in Nederland voor islamitische basisscholen die de leerlingen zou „wapenen tegen bepaalde verleidingen van de westerse samenleving”. Het was voor de Onderwijsinspectie aanleiding om een onderzoek in te stellen naar alle 28 islamitische basisscholen. De Inspectie kwam tot het oordeel dat de kwaliteit van het onderwijs van deze scholen in vergelijking met andere scholen niet slechter, en in sommige gevallen zelfs beter was.

Salafisme
De BVD liet zich niet onbetuigd en kwam in 2002 met het rapport De democratische rechtsorde en islamitisch onderwijs: buitenlandse inmenging en anti-integratieve tendensen. Opnieuw ging de Onderwijsinspectie aan de slag, met wel twee onderzoeken. In de eerste concludeerde zij dat het godsdienstonderwijs op deze scholen niet anti-integratief was. Integendeel: „Bijna alle islamitische scholen kiezen voor een open houding naar de Nederlandse samenleving en vervullen een positieve rol bij het bevorderen van de condities waaronder sociale cohesie tot stand kan komen.” In haar tweede rapport van 2003 herhaalde de Onderwijsinspectie dat er op islamitische basisscholen geen sprake was van strijdigheid met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, maar zij had wel scherpe kritiek op de pedagogisch-didactische kwaliteit van veel godsdienstleerkrachten.

Lees ook
Praten of bestrijden? Salafisme splijt overheid
Gebed in de <strong>As Soennah-moskee in Den Haag</strong>, een van de belangrijkste salafistische centra in Nederland.
Hoe had de BVD er zo naast kunnen zitten? Of wist zij van alles wat de Onderwijsinspectie niet heeft kunnen achterhalen?

In de daaropvolgende jaren publiceerden de AIVD en NCTV diverse malen rapporten waarin hun centrale zorg steeds weer uitging naar de ‘radicale’ islam, dat later ‘salafisme’ is gaan heten. Kenmerkend voor deze groep was hun ‘onverdraagzame isolationisme, parallellisme en anti-integrisme’ die, aldus de standaardformulering, ‘een dreiging voor de democratische rechtsorde vormen’.

In 2015 maakten de AIVD en NCTV een correctie in hun rapport Salafisme in Nederland: „Het precieze aantal ‘volgelingen’ [van salafisme] is niet vast te stellen [...]. Het zou mede hierom onwenselijk zijn om het gehele salafistische spectrum te brandmerken als een probleem.” Toch bleven de salafisten een bron van zorg, want regelmatig werden beschuldigingen van ‘salafisme’ geuit, zonder dat de overheid met bewijzen kwam (en, nogmaals, dat kan ook niet, vanwege de geheime bronnen).

Het gevolg van dit overheidsoptreden is echter wel dat een enkele beschuldiging al enorme gevolgen kan hebben. De docent van het Haga Lyceum die met naam en toenaam was aangewezen als „salafistisch aanjager” kan zijn verdere carrière wel vergeten, zonder dat de overheid enig bewijs heeft hoeven aandragen voor deze beschuldiging.

Toeslagenaffaire
Tegenwoordig gebeuren de beschuldigingen ook in stilte. Het afgelopen jaar zijn steeds meer berichten binnengekomen van individuele moslims en moskeeën die hun rekeningen zagen geblokkeerd, visa geweigerd, vergunningen afgewezen zonder opgave van redenen. Bij navraag bleken zij op een ‘lijst’ te staan, maar niemand weet wie verantwoordelijk is voor die lijst. Het is moslims overkomen die ik ken, die geïntegreerd en democratisch zijn, met gezinnen, en keurige banen bij universiteiten en overheden.

De overheid laat na uit te leggen wat die magische termen ‘onverdraagzame isolationisme, parallellisme en anti-integrisme’ betekenen
Deze staat van dienst doet mij wantrouwig opkijken als de overheid nu opnieuw komt met een beschuldiging richting een islamitische instelling. Daarmee wil ik niet zeggen dat die beschuldiging onwaar zou zijn. Maar de overheid laat ons niet weten waar de aantijging op is gebaseerd, en in het verleden is zij regelmatig in het ongelijk gesteld.

En de overheid laat vervolgens ook na uit te leggen wat die magische termen ‘onverdraagzame isolationisme, parallellisme en anti-integrisme’ betekenen. We kunnen diverse orthodoxe joodse en christelijke gemeenschappen aanwijzen die ook aan die omschrijving voldoen, en die ook weekendscholen hebben. Maar daar is blijkbaar geen aanleiding voor zorg, dus wat is nu precies anders aan de islamitische variant?

Laat de overheid eerst duidelijkheid scheppen voordat zij voor de zoveelste keer luid van de daken schreeuwt dat zij weer salafisten op de korrel heeft. Met de Toeslagenaffaire in het achterhoofd lijkt iets meer bezinning zeker op zijn plaats.

Een versie van dit

https://www.trouw.nl/opinie/waarom-een- ... gle.com%2F

Elise

Bericht door Elise » 20 okt 2023, 12:12

Het lijkt er inderdaad op dat die Maurits Berger een eigen agenda heeft, maar dat doet voor mij niets aan af dat ik de youtube video wel verhelderend vond en ik ga ervan uit dat als je de benoemde feiten in de video checkt, het verhaal wat hij afsteekt klopt. Ook in de reacties onder de video lees ik geen opmerkingen dat hij onwaarheden zit te verkondigen.

Plaats reactie