luco hornsveld schreef:Maar WTCC is toch ook aan allerlei regels gebonden qua koets en dergelijke?
Belcar niet toch?
Koets met deuren van een 1-serie weegt ongeveer 300 kilo (ex. subframes, ex. wielophanging, ex. ramen). Koets van een 3-serie zal iets van 330 kilo wegen. Incl. een goede rolkooi 370 kilo. Met lichtgewicht deuren en panelen zul je weer richting 300 kilo kunnen gaan. Maar meer spek eraf halen gaat niet, dan tast je de structurele integriteit van de carrosserie aan. Vooral bij zelfdragende carrosserieën. Geloof me, als BMW Motorsport ermee weg had kunnen komen dan hadden ze dat wel gedaan.
Zoals Andre al zegt kun je met een 4 cylinder extra licht gaan werken. Die auto heeft geen dubbele spruitstukken nodig, heeft geen zware uitlaat nodig, heeft geen maximaal grote remmen nodig. Andre vertelde me zelfs dat die WTCC auto's aandrijfassen en differentieëlen van de allerzwakst gemotoriseerde 3-series gebruiken om maar gewicht te besparen. Dat die onderdelen het maximaal 2 uur uithouden is totaal niet erg. De 2 races van dat raceweekend samen duren immers lang geen 2 uur.
Ik kan me daarom niet voorstellen dat een op endurance gerichte E46 koets met krachtige 8 cylinder ooit lichter dan een WTCC auto kan zijn. Bij JR Motorsport hebben ze hun best ook gedaan en daar zijn ze niet onder de 1200 kg gekomen.
Voordat ik tot aanschaf van zo'n auto overging zou ik bij een bezoek aan die verkoper een deugdelijke weegschaal meenemen Peter.