Raceplannen 2008: dfracing.com

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 18 jan 2008, 19:49

Hielke schreef:Op dit moment weegt die auto met V8 motor slechts 1050 kg? Er zitten toch nog wel wielen onder? :lol:
Moet dat dan? ;)
Misschien dat Andre de weegschaal van de kartbaan nog eens uit wil lenen, dan weten we het zeker. :lol:

DSC wordt overigens beperkt door de pk/kg reglementen, anders zouden die ook wel op minder gewicht uit kunnen komen denk ik.
Is overigens gewoon een keuze in de opbouw, ik zie meer in een lichtere auto met (bijv.) een onderstel van 3k dan in een zwaadere auto met een onderstel van 10k.
Als geld geen rol speelt ga je gewoon voor allebei, maar ok. ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2008, 20:01

Denk dat Hielke eerder bedoeld dat het sowieso niet makkelijk is om aan dat gewicht te komen.

De M5 motor zal meer wegen als een aluminium V8, en omdat je minder power hebt hoef je ook niet zo'n zware aandrijflijn en zulke brede banden, maar toch.

Als je kijk naar bijvoorbeeld E30 MOD waar sommigen met allerlei truucjes misschien net de 950 KG aantikken. Dat is ook nog eens met standaard remmentjes, 15 inch wieltjes enz, zo licht mogelijk in sprintconfiguratie.

Met een E46 chassis met dikke 18 inch wielen + 275 oid rubber, widebody, in endurance trim, dus dikkere remmen enzovoort dan is 950 KG wel erg laag.

Andre

Bericht door Andre » 19 jan 2008, 01:07

Het zou alleen kunnen als het buizen chassis is.

Maar als het bmw koets met een kooi krijg je hem moeilijk onder de 1000kg lijkt me. Als het wel lukt wil bmw motorsport je wel aan het werk hebben.

WTCC koets met 2.0 4 cil weegt 1140kg met rijder. Das al een heel knap gewicht meeste prive teams halen dat niet.
v8 is ook nog een mooie klap zwaarder dan een 4 cil.

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2008, 08:21

Maar WTCC is toch ook aan allerlei regels gebonden qua koets en dergelijke?
Belcar niet toch?

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2008, 09:54

luco hornsveld schreef:Maar WTCC is toch ook aan allerlei regels gebonden qua koets en dergelijke?
Belcar niet toch?
Koets met deuren van een 1-serie weegt ongeveer 300 kilo (ex. subframes, ex. wielophanging, ex. ramen). Koets van een 3-serie zal iets van 330 kilo wegen. Incl. een goede rolkooi 370 kilo. Met lichtgewicht deuren en panelen zul je weer richting 300 kilo kunnen gaan. Maar meer spek eraf halen gaat niet, dan tast je de structurele integriteit van de carrosserie aan. Vooral bij zelfdragende carrosserieën. Geloof me, als BMW Motorsport ermee weg had kunnen komen dan hadden ze dat wel gedaan.

Zoals Andre al zegt kun je met een 4 cylinder extra licht gaan werken. Die auto heeft geen dubbele spruitstukken nodig, heeft geen zware uitlaat nodig, heeft geen maximaal grote remmen nodig. Andre vertelde me zelfs dat die WTCC auto's aandrijfassen en differentieëlen van de allerzwakst gemotoriseerde 3-series gebruiken om maar gewicht te besparen. Dat die onderdelen het maximaal 2 uur uithouden is totaal niet erg. De 2 races van dat raceweekend samen duren immers lang geen 2 uur.

Ik kan me daarom niet voorstellen dat een op endurance gerichte E46 koets met krachtige 8 cylinder ooit lichter dan een WTCC auto kan zijn. Bij JR Motorsport hebben ze hun best ook gedaan en daar zijn ze niet onder de 1200 kg gekomen.

Voordat ik tot aanschaf van zo'n auto overging zou ik bij een bezoek aan die verkoper een deugdelijke weegschaal meenemen Peter.

Leen

Bericht door Leen » 20 jan 2008, 08:55

denk dat peter inderdaad een silhouette m3 bedoeld , een klant van mij uit belgie deed ook met zo'n silhouette m3 (met middenmotor) mee inn de endurance in belgie.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jan 2008, 09:30

Leen schreef:denk dat peter inderdaad een silhouette m3 bedoeld , een klant van mij uit belgie deed ook met zo'n silhouette m3 (met middenmotor) mee inn de endurance in belgie.
Ja, geloof na MSN gesprekje met Peter dat het inderdaad zo'n wagen moet zijn Leen. Dan zijn die gewichten van om de 1000 kilo zeer aannemelijk.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 20 jan 2008, 10:50

Silhouette al the way :D

[img:576:384]http://prcgroup.cybernet.be/photos/news/BMW_Astur.jpg[/img]

Elmar

Bericht door Elmar » 20 jan 2008, 12:11

Maar heeft een silhouette niet al een geheel lichte body?
Peter heeft het over:
dus als je voor de deuren, zijpanelen, motorkap, achterklep en misschien het dakpaneel het verschil tussen staal en polyester uit gaat rekenen, dan ben je volgens mij toch al wel over de helft?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 20 jan 2008, 12:50

Nee, deze toevallig niet (alleen de bumpers), dus dat is mooi meegenomen. ;)

Andre

Bericht door Andre » 20 jan 2008, 16:49

silhouette is zeker niet verkeerd.

RVV

Bericht door RVV » 20 jan 2008, 23:21

Peter STOPPEN met die ouwe e46 meuk..

Dit moet je hebben :lol:

[img:800:600]http://img407.imageshack.us/img407/8146 ... 800cj3.jpg[/img]

Andre

Bericht door Andre » 21 jan 2008, 00:33

Ja die ouwe meuk motte we niet meer.

:)

Ik geloof dat nu straat corvettes uit de US met knutselwerk van garage ut mot voor weinuggg de race toekomst wordt.

Corvette

Bericht door Corvette » 21 jan 2008, 00:43

Vet ding Rico ........... kost dat nou :?: zo'n beamertje :mrgreen:

Gr.

Cor

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2008, 00:46

das inderdaad een superdikke 1 serie coupe...V8 van de nwe M3 erin, beetje tunen 460pk racen :twisted:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 21 jan 2008, 01:14

GTRene schreef:das inderdaad een superdikke 1 serie coupe...V8 van de nwe M3 erin, beetje tunen 460pk racen :twisted:
Onderstuur onderstuur onderstuur!!!

Dan moet de motor wel naar achteren worden geplaatst. En de V8 past niet verder naar achteren heb ik vrijdag geleerd ;). De straight-6 wel of niet André? ;).

Tom V

Bericht door Tom V » 21 jan 2008, 01:44

Mark Nauta schreef:
GTRene schreef:das inderdaad een superdikke 1 serie coupe...V8 van de nwe M3 erin, beetje tunen 460pk racen :twisted:

Dan moet de motor wel naar achteren worden geplaatst. En de V8 past niet verder naar achteren heb ik vrijdag geleerd ;). De straight-6 wel of niet André? ;).
Welnee, schutbord opzaken, motor naar achter, asje inkorten en probleem opgelost.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2008, 01:45

Mark Nauta schreef:

V8 is al korter, is dus al verder naar achter in theorie(minder overhang omdat de R6 langer is) en is bovendien lichter dan de voorgaande R6 M motoren...dus dat gaat volgens mij niet helemaal op... :roll:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2008, 10:55

Maar hij is breder, dus dan wordt je zithouding 't zelfde als in een Cobra of oude TVR. Kramp in je rug na een uur sturen omdat je er helemaal scheef in ligt. :)

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 21 jan 2008, 11:52

Waarom bouwt de fabriek hem niet meteen goed. :?:

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2008, 12:04

Andre schreef:Ja die ouwe meuk motte we niet meer.

:)

Ik geloof dat nu straat corvettes uit de US met knutselwerk van garage ut mot voor weinuggg de race toekomst wordt.
Jaja, je wordt al bang voor die tonka wonka Corvette :lol:

Kosten voor transport van een auto uit de VS zijn erg laag heb ik begrepen. Iets van 1000 dollar. Dry sump is toch wel aan te raden. Systemen die ik ben tegengekomen waren niet duur en werkten soms met componenten van de ZO6. Op de volgende site staan vele setjes:

http://www.aviaid.com/pdfs/ls1and7_broch.pdf

Als er iemand een merk/adres in Nederland voor de montage van dry sump systemen weet? Ben gewoon geïnteresseerd wat die dingen hier kosten.

Amerikaanse Corvette tuners als Pratt@Miller en LG Motorsports kunnen waarschijnlijk veel onderdelen tegen gunstige koersen leveren.

Eindoverbrenging van de C6, ZO6 en toekomstige ZR1 is allemaal 3,42. Behoorlijk lang. Andere overbrengingen voor de Borg en Warner T-56 die ik ben tegengekomen zijn 3,73 en 4,10.

Hoe lang ik ook zoek en kijk, duurder dan mijn "Take 2" prognose gaat het niet worden. Integendeel.

Corvette

Bericht door Corvette » 22 jan 2008, 00:07

Hielke ik heb wel een goed adres voor die dry sump.
Kunnen de bestaande uitbreiden naar een dubbel systeem ( 2 kanten elk een pomp ) of vanzelf kunnen ze ook gewoon 1 pomp aanbrengen wat bij de Z06 standaard is.
APP is hier in thuis. Die tip heb ik gekregen van Mike Hezemans. Volgens Mike is het systeem van de Z06 goed, maar op sommige circuits kun je in de problemen komen en dan natuurlijk bij lange doordraaiers zoals bijvoorbeeld die dubbele naar links op Spa en ook nog zat andere bochten.
Met mijn auto zal het meevallen, want ik heb semislicks en dan gaat het allemaal net goed. Mike heeft heel veel met Corvette getest en zoals bekend ook veel races gereden. Dat testen betreft met name de Z06 die aangepast is naar GT3 ( daar heeft zijn vader er 5 van laten bouwen bij Callaway ) en waarbij Mike 100% bij betrokken is geweest. Ze kunnen daar ook voor de nodige PK's zorgen en nog veel meer. Rene Snel heeft er ook 1.....zo'n volledig aangepaste Z06. Kompleet kost tie 250.000 :shock: :shock: :shock:

Bel me maar Hielke. Ik heb wel de juiste namen voor je.

Gr.

Cor

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 jan 2008, 09:55

Cor Dame schreef:Hielke ik heb wel een goed adres voor die dry sump.
Kunnen de bestaande uitbreiden naar een dubbel systeem ( 2 kanten elk een pomp ) of vanzelf kunnen ze ook gewoon 1 pomp aanbrengen wat bij de Z06 standaard is.
APP is hier in thuis. Die tip heb ik gekregen van Mike Hezemans. Volgens Mike is het systeem van de Z06 goed, maar op sommige circuits kun je in de problemen komen en dan natuurlijk bij lange doordraaiers zoals bijvoorbeeld die dubbele naar links op Spa en ook nog zat andere bochten.
Met mijn auto zal het meevallen, want ik heb semislicks en dan gaat het allemaal net goed. Mike heeft heel veel met Corvette getest en zoals bekend ook veel races gereden. Dat testen betreft met name de Z06 die aangepast is naar GT3 ( daar heeft zijn vader er 5 van laten bouwen bij Callaway ) en waarbij Mike 100% bij betrokken is geweest. Ze kunnen daar ook voor de nodige PK's zorgen en nog veel meer. Rene Snel heeft er ook 1.....zo'n volledig aangepaste Z06. Kompleet kost tie 250.000 :shock: :shock: :shock:

Bel me maar Hielke. Ik heb wel de juiste namen voor je.

Gr.

Cor
Noem mijn naam maar ff niet, ben een beetje druk de komende dagen :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 22 jan 2008, 12:09

Cor en Hans, Elmar en Jan, ik bel helemaal niemand 8)

Mijn zoektocht op internet (inmiddels vele uren) naar aanbieders van race-gerelateerde tuning voor de Corvette staat los van jullie initiële interesse in het door Kroymans/Callaway aangeboden race-pakket. Er is door Cor immers al aangegeven dat de plannen voor een eventueel project naar een laag pitje zijn opgeschoven.

Ik ben gewoon heel nieuwschierig naar de ins en outs van het opbouwen van een racer. Door zo'n 'stijloefening' te doen leer ik veel. Ik heb er in ieder geval schik in. De Amerikaanse markt is i.t.t. de Europese vele malen opener vwb de informatie die ze geven alsook de prijskaartjes op de producten. Ik durf eigenlijk niets meer te zeggen over die Callaway GT3 auto's omdat ik er niet genoeg van weet. Wel weet ik dat de in de Benelux rondrijdende Callaway GT3's van het Belgische PK Carsport team worden aangeboden. Zij gaan komend seizoen met Saleens rijden. Ook gaat het gerucht dat René Snel zijn Corvette al weer kwijt wil. Het hoe en waarom is onbekend.

Over die Corvette GT4 van Kroymans zou ik ontzettend graag meer willen weten om mijn virtuele 'racebouwsel' compleet te maken. Via alleen dat gekke internet ben ik veel over de specificaties en prijzen van race-onderdelen en aanbieders te weten gekomen. Achtervleugel, splitter, diffusor? Ik dacht dat ze kapitalen moesten kosten. Maar voor 2000 dollar heb je een hele set. Carbon en al. En ga je de verschillende aanbieders af dan zien die producten er wel heel erg hetzelfde uit. Aristona, Erres, Thompson, uiteindelijk was het allemaal Philips. En zo is het in deze buiseness ook vaak. Het zou me overigens niet verbazen dat elders in de wereld deze aerodynamische onderdelen 3 keer zoveel moesten kosten.

Nee, laat die bellerij maar even voor wat het is. Ik heb me nog niet eens op Corvetteforum.com gemeld. Als ik daar gerichte vragen over tuners, aanbieders, prijzen do's and dont's ga stellen dan kom ik al in een andere fase. Die wil ik gewoon voor de lol ook nog wel eens verkennen en met een ieder hier op het forum delen. Gratis en helemaal voor niks.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 jan 2008, 13:08

Ik ben toch wel erg benieuwd waarom hij nu al van zijn race corvette afscheid wil nemen. :?

grtz,Hanz06 :wink:

Plaats reactie