Als het er gewoon om gaat om eens te zien waar je als rijder staat, waarom zou je dan tienduizenden euro's aan een racer uit gaan geven?
Peter Molenaar verhuurt prachtige E30's (technisch gezien dan

), ik heb in drie van die auto's gereden en ze rijden allemaal anders, maar onder de streep scheelt het geen 0,5s per rondje.
We huren regelmatig halve dagen circuits om vrij te rijden, da's niet erg kostenefficiënt, als je twee halve dagen een circuit huurt betaal je zomaar 20% meer dan als je het een hele dag huurt.
We gaan 's morgens gewoon vier uur rijden (ruim de tijd om aan het circuit en de auto te wennen) en 's middags maken we er gewoon een vier-uurs E30 endurance race van.
Peter weet bovendien zelf precies welke auto's het snelste zijn, dus snellere rijders of mensen met meer e30 ervaring kunnen we in de langzaamste auto's zetten en vice versa.
Buiten het feit dat je na zo'n dag precies weet waar je ergens staat is het ook superleuk om te doen, je leert volgens mij meer dan wat dan ook gevechten winnen (omdat iedereen ongeveer dezelfde snelheid heeft), inhalen en blokken en zo'n hele dag kost evenveel als twee nieuwe banden voor een 130i als je die per ongeluk eens blokkeert, zelfs als je zo'n ding afschrijft loop je nog lachend naar de bank.
Zolder wil waarschijnlijk wel meewerken, maar dat hoor ik deze week pas definitief, Peter Molenaar wil in ieder geval sowieso wel meewerken, Ron Simons ook wel en de mensen die het niet zien zitten om met zo'n e30 of 75 te gaan rijden kunnen eventueel ook wel met hun eigen auto inschrijven, die doen dan niet mee voor het klassement (of voor een vrij klassement), maar kunnen wel eens op een laagdrempelige manier een echte race rijden.
Ik heb een paar gevechten gehad met die andere e30 in ons groepje en dat was gewoon superleuk en ook super leerzaam. Je kunt wel de ideale lijnen netjes en vlot rijden, maar als er dan opeens iemand voor je rijdt die dat ook doet en die niet voor je aan de kant gaat, dan wordt het toch een ander verhaal.
Waar wil je er voorbij, links of rechts, zet je een actie door of niet, naast elkaar naar de Audi S en allebei pas willen remmen als je de ander ziet remmen, schijn-rembeweging maken waardoor de ander ook gaat remmen en dan nog even je rem los en er toch voorbij schieten, al dat soort dingen leer je alleen maar door met gelijk materiaal tegen elkaar te rijden en dan is er volgens mij toch echt nog wel een heel groot verschil tussen vlot kunnen rijden op een circuitdag en echt goed kunnen racen. Ik weet in ieder geval dat het eerste me aardig lukt en dat ik wat het tweede betreft echt nog wel heel veel kan leren!