DF Licentiecursus 2008 + nabespreking

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 10 mar 2008, 10:58

Tristan schreef:Sta compleet achter het verhaal van Cav over de E30 (cup). Voor diegene die denken dat een E30 ZAC spec te weinig vermogen heeft en saai is, is hierbij uitgenodigd om met mij mee te rijden en (als ik vertrouwen in diegene heb) zelf te rijden in mijn E30. Dan wil ik graag je mening achteraf horen. :wink:
De Cup is erg competitief, sportief (geen rammen ala 130i) en gezellig. Iedereen loopt elkaar pitbox in, even (na)praten, discussieren en lachen. Weet nog wel in Oschersleben waarbij 1 van de oude rotten naar me toe kwam en zei "Voor jou moeten we oppassen, was onder de indruk". Erg leuk om dat als rookie te horen. :D

Op 6 April is de 1e DNRT race op CPZ en diegene die geinteresseerd zijn in de E30 cup is welkom om bij ons (MDM Motorsport) in de pitbox te komen en te kijken of het wat is voor je. Ook de jongens van MDM kunnen je wat advies geven.
Tristan, aardig aanbod! ik probeer er te zijn op 6 april.

Wij zijn ons aan het orienteren op de mogelijkheden. Voorkeur voor Endurance om zoveel mogelijk rijervaring op te kunnen doen. Budget eerste jaar ca. 25k. Een rijder. Beschikbare tijd beperkt, waardoor zelf sleutelen e.d. lastig wordt. Ik ben zondag getipt over BMW 1.20D competitie. Heeft hier iemand ervaring mee?

Overigens: leuk, informatief draadje is dit!

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 10 mar 2008, 11:04

Harry en ik rijden op 6 april tijdens de ZAC races in de ADPCR (Porsches, www.adpcr.nl), die start een minuutje achter de Super Sports. Ik rijd tussen wat loslopende Porsches, Harry in de 944 Basic cup.

Overigens is er op 3 april een testdag van de ZAC/ DNRT. Ook een mooie gelegenheid om rond te kijken.

Luco

Bericht door Luco » 10 mar 2008, 12:03

Jan Ozephius schreef:
Tristan schreef:Sta compleet achter het verhaal van Cav over de E30 (cup). Voor diegene die denken dat een E30 ZAC spec te weinig vermogen heeft en saai is, is hierbij uitgenodigd om met mij mee te rijden en (als ik vertrouwen in diegene heb) zelf te rijden in mijn E30. Dan wil ik graag je mening achteraf horen. :wink:
De Cup is erg competitief, sportief (geen rammen ala 130i) en gezellig. Iedereen loopt elkaar pitbox in, even (na)praten, discussieren en lachen. Weet nog wel in Oschersleben waarbij 1 van de oude rotten naar me toe kwam en zei "Voor jou moeten we oppassen, was onder de indruk". Erg leuk om dat als rookie te horen. :D

Op 6 April is de 1e DNRT race op CPZ en diegene die geinteresseerd zijn in de E30 cup is welkom om bij ons (MDM Motorsport) in de pitbox te komen en te kijken of het wat is voor je. Ook de jongens van MDM kunnen je wat advies geven.
Tristan, aardig aanbod! ik probeer er te zijn op 6 april.

Wij zijn ons aan het orienteren op de mogelijkheden. Voorkeur voor Endurance om zoveel mogelijk rijervaring op te kunnen doen. Budget eerste jaar ca. 25k. Een rijder. Beschikbare tijd beperkt, waardoor zelf sleutelen e.d. lastig wordt. Ik ben zondag getipt over BMW 1.20D competitie. Heeft hier iemand ervaring mee?

Overigens: leuk, informatief draadje is dit!
Voor 25 k heb je gewoon een zitje in de DSC hoor
arrive and drive :D :D
Maar ik vind het juist ook de charme om zelf de auto te verbeteren, al zie ik er ook soms tegenop.
Maar als je dan weer een 0,5 sec sneller bent na een verandering, geeft dat toch een heel goed gevoel :D

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 10 mar 2008, 12:32

Voor 25 k heb je gewoon een zitje in de DSC hoor
Maar ik vind het juist ook de charme om zelf de auto te verbeteren, al zie ik er ook soms tegenop.
Maar als je dan weer een 0,5 sec sneller bent na een verandering, geeft dat toch een heel goed gevoel :D[/quote]

Een zitje wel, maar ook rijdend? :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 mar 2008, 12:40

Ga eens werken joh :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 10 mar 2008, 12:51

luco hornsveld schreef:Voor 25 k heb je gewoon een zitje in de DSC hoor
Maar als je dan weer een 0,5 sec sneller bent na een verandering, geeft dat toch een heel goed gevoel :D
Stuur maar door, ik stap wel in. ;)
Reken even mee, 10k inschrijfgeld, 16 races dus 16 setjes banden à 2k euro per stuk (al reken je erop om een weekend met een setje te doen, als je een keer je wielen goed blokkeert heb je eigenlijk een nieuw setje nodig, dus daar kun je niet van uit gaan) is bij elkaar al 42.000 euro.
En dan heb je nog geen transport van en naar het circuit, geen benzine, geen regenbanden of intermediates, geen andere running costs, geen schades, geen tracksupport, geen gereedschap etc. etc. meegeteld.

Ik zit op het moment ook nog mega te twijfelen wat ik ga doen, nadeel is dat de meeste seizoenen over een paar weken al beginnen, dus een auto opbouwen haal je nooit meer.
Een kant en klare auto kopen kan, maar dan moet je wel heel goed weten waar je aan begint, een auto van een bekende of waar ik vertrouwen in heb zou ik zo kopen, maar een racer blind van marktplaats kopen is echt vragen om ellende in mijn ogen.

Optie 1 is een E30 kopen en een seizoen ZAC gaan rijden, optie 2 is toch die GTR te kopen en in alle rust voor te bereiden voor de DSC in 2009 en misschien een extra endurance race als de 24 uur van de Nürburgring.
Lijkt me ook wel gaaf om als het optie 2 wordt het tweede zitje per race te verhuren (alleen aan bekenden), dan kan iedereen een keer instappen voor een race, budget is dan 1/16e van een compleet seizoensbudget, dus dat is voor veel meer mensen haalbaar en ook nog leuk om te doen dan om meteen voor een compleet seizoen in te moeten stappen.
Voordeel van ruim een jaar de tijd hebben is dat we ook een jaar de tijd hebben om de 16 plekken voor het tweede zitje dan op te vullen, dus dat zou eigenlijk ruim voor het seizoen al rond kunnen zijn. Scheelt ook enorm voor mij in het risico dat er straks een hoop plaatsen vrij blijven en het budget dus een flinke knauw zou krijgen.

Luco

Bericht door Luco » 10 mar 2008, 13:01

@Peter, jij hebt het gelijk over een gtr

Maar in de DSC heb je ook de divisie sport, en voor die paar races heb je echt een zitje voor 25K, ex schade :D

@ Jan, je kan ook eens informeren wat een seizoen golf dieselcup kost, rijden toch ook rond de 2.07 op zandvoort en zijn enduranceraces.
Er schijnen nog wat zitjes vrij te zijn

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2008, 13:10

Dat klinkt wel leuk zo'n stoeltje in een GTR verhuren. Voor een klein budget 1 race rijden. Maar hoe zit het als je het zaakje total loss rijd? Als je dan een rekening van over de 60K krijgt ben je ook niet blij denk ik. Dat is wat ik een nadeel vind aan dat soort constructies.

WBT die 2de hands racer. Ik zou de volgende keer ook gewoon een auto kopen die al 80% naar het zin is zeg maar. Evt even wat dingen wisselen die je anders wil en voor piece of mind en klaar is kees. Je kan vaak aardig profi opgebouwd materiaal krijgen voor prijzen waar je zelf niet voor in de weer kan.

Vaak is zelf opbouwen nog veel duurder als je alleen al de onderdelen optelt, laat staan de tijd die je er aan kwijt bent. En dan is het meestal nog steeds een hobby bob auto die in de achtertuin gebouwd is zeg maar :)

Luco

Bericht door Luco » 10 mar 2008, 13:13

Bert ///M3 schreef:Dat klinkt wel leuk zo'n stoeltje in een GTR verhuren. Voor een klein budget 1 race rijden. Maar hoe zit het als je het zaakje total loss rijd? Als je dan een rekening van over de 60K krijgt ben je ook niet blij denk ik. Dat is wat ik een nadeel vind aan dat soort constructies.
Vaak kan je er de verzekering bijkopen per race.
Kost ietsje extra :shock: :D

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 10 mar 2008, 13:45

HANZ06 schreef:Ga eens werken joh :wink:
Dit begint ook al een beetje op werk te lijken. :lol:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 10 mar 2008, 13:45

Inderdaad, ik vind verzekeringen altijd een extra kostenpost voor mensen die slecht zijn in kansberekening, maar risico's die je zelf niet op kunt hoesten moet je eigenlijk wel verzekeren. ;)
Dat kan ook gewoon voor een heel seizoen vooraf en dan zijn de kosten een stuk lager dan als je dat per rijder per race moet gaan doen.

Zelfde verhaal overigens voor sponsoring.
Als je een sponsor cq. sponsors voor een heel seizoen moet gaan zoeken, dan doe je best maar, die vind je echt niet zomaar op elke straathoek.
Als je een sponsor kunt vinden die een heel seizoen een sticker op de auto kan hebben voor €3.500 (fictief bedrag, maar in die orde van grootte zal het ergens zijn, ook nog eens geheel fiscaal aftrekbaar), dan heb je best kans dat die een zitje voor een race voor je betaalt of in ieder geval een groot gedeelte daarvan.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 10 mar 2008, 13:48

luco hornsveld schreef:
Bert ///M3 schreef:Dat klinkt wel leuk zo'n stoeltje in een GTR verhuren. Voor een klein budget 1 race rijden. Maar hoe zit het als je het zaakje total loss rijd? Als je dan een rekening van over de 60K krijgt ben je ook niet blij denk ik. Dat is wat ik een nadeel vind aan dat soort constructies.
Luco, waar vind ik info over zo'n verzekering?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mar 2008, 13:53

Zelf zit ik ook te denken om naast de E30 cup af en toe bij iemand anders een zitje te scoren/huren/kopen. Gewoon om op die manier ook lange afstanden te kunnen rijden, net als Jan zegt: km's maken en ervaring opdoen. Ik heb al met diverse teams contact gehad over de mogelijkheden en het is, mits gesponsord, best een goed alternatief. Vaak zijn er binnen de grotere teams (lees: auto/racebedrijven die meerdere auto's per race inzetten en verhuren) wel wat plekjes over van rijders die afzeggen, of onbemande plaatsen in auto's waar iemand niet in zijn eentje kan en wil rijden. Een maatje van me heeft nog nooit iets hoeven betalen voor een zitje (daar hebben jullie cursus van gehad: Jacco).

Luco

Bericht door Luco » 10 mar 2008, 14:02

Jan Ozephius schreef:
luco hornsveld schreef:
Luco, waar vind ik info over zo'n verzekering?
Kijk eens op de website van de DSC, daar staat die geloof ik onder partners?

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 10 mar 2008, 14:51

Dennis Cavallino schreef:Zelf zit ik ook te denken om naast de E30 cup af en toe bij iemand anders een zitje te scoren/huren/kopen. Gewoon om op die manier ook lange afstanden te kunnen rijden, net als Jan zegt: km's maken en ervaring opdoen. Ik heb al met diverse teams contact gehad over de mogelijkheden en het is, mits gesponsord, best een goed alternatief. Vaak zijn er binnen de grotere teams (lees: auto/racebedrijven die meerdere auto's per race inzetten en verhuren) wel wat plekjes over van rijders die afzeggen, of onbemande plaatsen in auto's waar iemand niet in zijn eentje kan en wil rijden. Een maatje van me heeft nog nooit iets hoeven betalen voor een zitje (daar hebben jullie cursus van gehad: Jacco).
Maar die kan rijden. :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2008, 17:50

Ik zou het nog anders aanpakken.

Om voor 2008 een heel seizoen mee te rijden ben je eigenlijk al te laat. Op korte termijn een kant en klare auto kopen is dan noodzaak. Het is sowieso niet erg om een kant en klare racer aan te schaffen. Daar zitten soms pareltjes voor relatief weinig geld tussen. Een aantal ex. 130i's bijvoorbeeld met extra sets velgen en banden voor rond de 24.000. Vele mooie lichtgewicht onderdelen, een sper, etc. zitten er allemaal al op.

Als ik de namen van een aantal mensen in dit draadje zie dan schat ik in dat ze vrij onervaren zijn en niet weten waar ze nu als racer staan. Als we van een normracer uitgaan die met een auto X een bepaalde bijna optimale tijd kan rijden, zitten ze dan 10, 7, 4, 3, 2 of 1 seconde van die rijder af. Hebben de rijders in dit draadje sowieso al de tijd en moeite in trackdays gestoken om zichzelf de kans te geven het voor hun optimale uit zichzelf te halen?

Let wel, het gaat er helemaal niet om hoe snel je in werkelijkheid bent, het scheelt bij de uiteindelijke keuze voor de raceklasse en auto wel dat je dit wel weet. Leuk rijden, gevechten met mensen die even snel zijn, pit tactieken uitspelen, in een relatief groot veld zul je hier meer kans op hebben dan in een klein veld. En of je dan op plekje 10, 20, 30 of helemaal achteraan rijdt, dat doet er dan niet toe. Het budget kan in zo'n geval ook lager blijven. Waarom zou je immers een extra 10.000 euro in vers rubber en een snellere wagen steken als je er per saldo 1 seconde en daarmee 4 plaatsen in het veld mee opschiet? Als het nou om de winst in de klasse ging, ja, dan kun je een jaar lang nog eens raar doen.

Ik zou dit jaar met een groepje rookies een trackauto kopen, veel trackdays (ook DF days) rijden, van elkaar leren, stints van 30 minuten rijden om te zien hoe constant je bent, veel samen in een auto rijden om can elkaar te leren, de slijtage van je banden tijdens een race leren kennen, etc. etc. Eventueel pak je dit jaar een paar ZAC races mee om alvast de sfeer te proeven. Na het jaar verkoop je als groepje rijders de auto weer. Of de rijders die ermee door willen kopen de anderen uit. Zo'n 130i cup auto is een mooi voorbeeld. Beresterke techniek in een auto die over een jaar heel weinig afschrijft.

Het zijn maar ideeën.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 mar 2008, 19:27

Geen slechte,en dat uit het noorden 8) :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 10 mar 2008, 19:53

Als het er gewoon om gaat om eens te zien waar je als rijder staat, waarom zou je dan tienduizenden euro's aan een racer uit gaan geven?

Peter Molenaar verhuurt prachtige E30's (technisch gezien dan ;)), ik heb in drie van die auto's gereden en ze rijden allemaal anders, maar onder de streep scheelt het geen 0,5s per rondje.
We huren regelmatig halve dagen circuits om vrij te rijden, da's niet erg kostenefficiënt, als je twee halve dagen een circuit huurt betaal je zomaar 20% meer dan als je het een hele dag huurt.
We gaan 's morgens gewoon vier uur rijden (ruim de tijd om aan het circuit en de auto te wennen) en 's middags maken we er gewoon een vier-uurs E30 endurance race van.

Peter weet bovendien zelf precies welke auto's het snelste zijn, dus snellere rijders of mensen met meer e30 ervaring kunnen we in de langzaamste auto's zetten en vice versa.

Buiten het feit dat je na zo'n dag precies weet waar je ergens staat is het ook superleuk om te doen, je leert volgens mij meer dan wat dan ook gevechten winnen (omdat iedereen ongeveer dezelfde snelheid heeft), inhalen en blokken en zo'n hele dag kost evenveel als twee nieuwe banden voor een 130i als je die per ongeluk eens blokkeert, zelfs als je zo'n ding afschrijft loop je nog lachend naar de bank. ;)

Zolder wil waarschijnlijk wel meewerken, maar dat hoor ik deze week pas definitief, Peter Molenaar wil in ieder geval sowieso wel meewerken, Ron Simons ook wel en de mensen die het niet zien zitten om met zo'n e30 of 75 te gaan rijden kunnen eventueel ook wel met hun eigen auto inschrijven, die doen dan niet mee voor het klassement (of voor een vrij klassement), maar kunnen wel eens op een laagdrempelige manier een echte race rijden.

Ik heb een paar gevechten gehad met die andere e30 in ons groepje en dat was gewoon superleuk en ook super leerzaam. Je kunt wel de ideale lijnen netjes en vlot rijden, maar als er dan opeens iemand voor je rijdt die dat ook doet en die niet voor je aan de kant gaat, dan wordt het toch een ander verhaal.
Waar wil je er voorbij, links of rechts, zet je een actie door of niet, naast elkaar naar de Audi S en allebei pas willen remmen als je de ander ziet remmen, schijn-rembeweging maken waardoor de ander ook gaat remmen en dan nog even je rem los en er toch voorbij schieten, al dat soort dingen leer je alleen maar door met gelijk materiaal tegen elkaar te rijden en dan is er volgens mij toch echt nog wel een heel groot verschil tussen vlot kunnen rijden op een circuitdag en echt goed kunnen racen. Ik weet in ieder geval dat het eerste me aardig lukt en dat ik wat het tweede betreft echt nog wel heel veel kan leren!

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mar 2008, 20:07

Ik hoef niet te racen, althans geen wedstrijden met alle eisen enz en geld van dien...

waarom niet gewoon een leuk scheurijzer straat/circuit maken zodat je niet met vervoer zit, en dan met een groep net als DF de baan her en der 4 uur huren en gewoon vrij rijden, en wil je kijken wie harder kan dan afspreken en met zeg die 4 man de baan op en dan 10 ronden rijden, gewoon lol niet van de baan drukken en respect voor elkaar, maar niet moeten winnen van bekers of rots? nee gewoon lekker racen maar dan niet tot op het bot en of laatste ronde je makker van de baan drukken enz enz enz...je hebtdan geen licenties nodig, geen duur spul geen verplichte race dagen en je moet niet maar mag enz enz enz zo ga ik dat doen in de toekomst, en trackdagen kun je elke week of 2 maal in de maand wel her en der via clubs en DF en vijverdagen enz enz enz veel mooier, ik hoef geen bekers, ik wil alleen DF fun maar wel af en toe wat tegen elkaar met bekenden, veel goedkoper veel leuker en nadien lachen en praten enz :roll: zoiets zal het er dan uit kunnen zien, das low budget racing :wink: maar lots of fun.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2008, 20:55

Peter zoiets wat jij zegt doen we bij BDC ook, maar dan geen 4 uur maar een sprintje over een paar ronden, starten van de grid. CPZ en Zolder doen daar in elk geval niet moeilijk over.

Daar rijd ook iedereen in zijn eigen auto incluus auto's uit de E30 cup, E30 M, E36 Ziengs, ZAC Sport en Supersport. Dus eigenlijk zie je dan nog steeds dat steeds dezelfden winnen :lol: Wat dat betreft is met alleen E30jes iets uitdagender.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mar 2008, 21:40

Leuke wending van deze draad. Goeie post Hielke. Er zijn heel veel mensen die inderdaad onwijze lol hebben achter in het veld. Die vechten tegen hun eigen (gebrek aan) talent en soms ook tegen het gebrek aan budget. Maar als ze dan hun strijdmakker gevonden hebben op de baan, dan wordt iedereen enthousiast. Ik weet dat er genoeg mensen met talent en budget zijn, die amper lol beleven aan het racen. Om een grote naam in de groep te gooien. Schumacher kon bij het beste team instappen (voor meer geld), maar koos de lange weg, de echte uitdagingen. Ook al won hij niet altijd, hij vond het daardoor wel interessant. En dat is iets wat niet iedereen in zich heeft, amateur of professional. Winnen is leuk, maar de weg ernaartoe is net zo boeiend. Dat mag soms best wat langer duren.

Leuk idee Peter (maar dat wist je al). Dat is ook goed te combineren met ZAC.

Volgens mij gaan hier op DF komend jaar allemaal racers en teams ontstaan en dat wordt erg interessant om te volgen (of aan mee te doen).

Go girls! 8)

@iko

Bericht door @iko » 10 mar 2008, 21:43

Ben schreef:
Overigens is er op 3 april een testdag van de ZAC/ DNRT. Ook een mooie gelegenheid om rond te kijken.
Is het ook mogelijk om alleen deze dag te rijden? Of moet je meteen voor het hele weekend inschrijven?
Zo ja, wat kost dat?

n.b. Ik heb een licentie en eind maart moet mijn circuitauto klaar zijn (E36 M3). Ik wil in 2008 de nodige trainingskilometers maken. Ik ben nog niet direct aan een race toe (tenzij het zo'n DF sessie van Peter wordt natuurlijk)

Race For Fun

Bericht door Race For Fun » 10 mar 2008, 22:48

Aiko schreef:Ben schreef:
Is het ook mogelijk om alleen deze dag te rijden? Of moet je meteen voor het hele weekend inschrijven?
Zo ja, wat kost dat?

n.b. Ik heb een licentie en eind maart moet mijn circuitauto klaar zijn (E36 M3). Ik wil in 2008 de nodige trainingskilometers maken. Ik ben nog niet direct aan een race toe (tenzij het zo'n DF sessie van Peter wordt natuurlijk)
je kan alleen die dag rijden, moet je wel lid zijn van de DNRT

en even reagerend op de voorgaande posts:
ik heb een 944 basic in de verhuur die voor 1 seizoen arive and drive in de 944 basic cup (7 races) 12500 moet opleveren, eventueel bestaat de mogelijkheid de wagen in de bedrijfskleur te spuiten met dito bestickering en staat de wagen het hele seizoen voor trackdays ter beschikking tegen 'running costs', de 944 basic cup is vergelijkbaar met de e30 cup maar staat alleen nog in de kinderschoenen

wel rijden we de mooie HARC evenementen zoals de historische zandvoort trophy en de grand prix classic (de evenementen waar de vrouw van Ben haar eerste races zal gaan rijden :wink: )

Luco

Bericht door Luco » 10 mar 2008, 22:51

Aiko schreef:Ben schreef:
Zo ja, wat kost dat?

gewoon inschrijven in de sportklasse bij de zac
met racen leer je het meeste
ik was ook voorzichtig de eerste wedstrijden

Tristan

Bericht door Tristan » 11 mar 2008, 01:06

@Hielke en Peter: Goeie post van beide!

Plaats reactie