Ok, dus een discussie daar mag je geen nieuwe argumenten aandragen, want dan wordt de discussie zinloos?Luco schreef: 05 okt 2019, 09:46 ja als je er elke keer wat nieuws bijhaalt is een discussie zinloos....
Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
-
Frank_Sch
- Berichten: 2254
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
-
OnlineLuco
- Berichten: 29515
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
lezen slimmerd het ging om de benzineprijs, ja als je dan ineens de verkoop van auto's erbij gaat halen slaat dat nergens op ja, dan wordt de discussie zinloos ja.
-
OnlinedaNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Was maar een voorbeeld he. Maargoed ik begrijp dat jij er geen problemen mee hebt wat de overheid allemaal flikt, graag belasting afdraagt en het motto "1 Europa" alleen geldt als het voor de staat geld oplevertLuco schreef: 05 okt 2019, 20:29
lezen slimmerd het ging om de benzineprijs, ja als je dan ineens de verkoop van auto's erbij gaat halen slaat dat nergens op ja, dan wordt de discussie zinloos ja.
- Knot
- Berichten: 40780
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Ik moet nu 100gps rijden om zelfde verbruik te hebben als 120gps met euro95e5!
- Robin
- Berichten: 56080
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Met z'n allen met 100 op de gps naar 't Malieveld:)
Of toch maar eerst straks Papenburg Rody?
Of toch maar eerst straks Papenburg Rody?
- Knot
- Berichten: 40780
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Ben onderweg. Straks eerst weer 98 erin zeg...
-
OnlineLuco
- Berichten: 29515
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Nee hoor maar een overdreven reactie, als "de arosa is nu niks meer waard en onverkoopbaar" omdat je nu 98 moet tanken wat max 2 cent de km duurder is vind ik nogal wat overdreven.daNpy schreef: 05 okt 2019, 23:41Was maar een voorbeeld he. Maargoed ik begrijp dat jij er geen problemen mee hebt wat de overheid allemaal flikt, graag belasting afdraagt en het motto "1 Europa" alleen geldt als het voor de staat geld oplevertLuco schreef: 05 okt 2019, 20:29
lezen slimmerd het ging om de benzineprijs, ja als je dan ineens de verkoop van auto's erbij gaat halen slaat dat nergens op ja, dan wordt de discussie zinloos ja.![]()
Het lijkt wel alsof je leven over is zo reageer je.
Dan haal je er van alles bij wat niks met die arosa en de benzineprijs de maken heeft, en als klap op de vuurpijl bepaal jij even dat ik geen problemen heb met wat de overheid allemaal flikt, alleen maar omdat ik je reactie overdreven vind, knap hoor
Kijk om je heen en besef eens hoe relatief goed we het hier hebben en klaag dan over dingen die er toe doen.
-
OnlinedaNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
M'n leven is niet over hoor, maar de overheid schrijft nu even een heleboel auto's af van een boel mensen. Wie gaat er nog een benzine auto kopen die niet op E10 kan lopen? Klassiek voorbeeld van automobilistje pesten.
Evenals mijn andere voorbeelden van de benzineprijs en de BPM. Heb je wel eens een buitenlander uitgelegd dat we in NL 40% belasting betalen (naast de BTW) over auto's? En snapten ze dat? Bij mij niet iig.
Als de overheid ons allemaal in nieuwe auto's wil krijgen moeten ze misschien daar eens naar kijken. We hebben het zeker niet slecht in Nederland, dat besef ik me maar al te goed. De kwaliteit van leven is hoog, maar dat is ie in Duitsland ook. En aLs je in DE een auto kan kopen voor <30k die in NL 45k kost, denken mensen nog wel even langer na.
Elektrische auto's worden nu kunstmatig interessant gemaakt, want geen MRB, zakelijke voordelen etc. Maar als dat niet genoeg oplevert wordt daar ook gewoon weer aan gesleuteld.
Allemaal in het kader van "milieu". En hoewel ik echt voor een beter behoud van de aarde ben, heeft de uitstoot van Nederlandse auto's terug dringen 0,0000000x procent effect. Het lijkt me veel effectiever op grotere schaal te kijken waar er écht verbeterd kan worden. Want elke 5 jaar een nieuwe auto maken, is dat dan écht beter voor het milieu dan eentje 20 jaar lang rijden?
Evenals mijn andere voorbeelden van de benzineprijs en de BPM. Heb je wel eens een buitenlander uitgelegd dat we in NL 40% belasting betalen (naast de BTW) over auto's? En snapten ze dat? Bij mij niet iig.
Als de overheid ons allemaal in nieuwe auto's wil krijgen moeten ze misschien daar eens naar kijken. We hebben het zeker niet slecht in Nederland, dat besef ik me maar al te goed. De kwaliteit van leven is hoog, maar dat is ie in Duitsland ook. En aLs je in DE een auto kan kopen voor <30k die in NL 45k kost, denken mensen nog wel even langer na.
Elektrische auto's worden nu kunstmatig interessant gemaakt, want geen MRB, zakelijke voordelen etc. Maar als dat niet genoeg oplevert wordt daar ook gewoon weer aan gesleuteld.
Allemaal in het kader van "milieu". En hoewel ik echt voor een beter behoud van de aarde ben, heeft de uitstoot van Nederlandse auto's terug dringen 0,0000000x procent effect. Het lijkt me veel effectiever op grotere schaal te kijken waar er écht verbeterd kan worden. Want elke 5 jaar een nieuwe auto maken, is dat dan écht beter voor het milieu dan eentje 20 jaar lang rijden?
-
OnlineLuco
- Berichten: 29515
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Hier ben ik het helemaal mee eens hoor.
Maar door die 2 cent is echt je auto niet onverkoopbaar geworden, dat was mijn punt.
Ik heb zometeen drie van die hokken die geen E10 kunnen hebben, maar dat is toch iets waar ik me het minst druk over maak.
Wel over die andere twee alinias die je net neerzet bv.
Maar door die 2 cent is echt je auto niet onverkoopbaar geworden, dat was mijn punt.
Ik heb zometeen drie van die hokken die geen E10 kunnen hebben, maar dat is toch iets waar ik me het minst druk over maak.
Wel over die andere twee alinias die je net neerzet bv.
-
OnlinedaNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Die andere 2 alinea's zijn imo de oorzaak van dit "geintje". En het blijft maar doorgaan.
Dat de auto minder goed verkoopbaar is denk ik wel. Er kan geen E10 in en dat zal toch een punt zijn waarop mensen voor een andere auto zullen gaan, met een benzineprijs verschil van 18 cent/liter. Nu ga ik er echt op niet failliet hoor, maar voor andere mensen die het wat minder hebben zal het wat vervelender zijn.
Dat de auto minder goed verkoopbaar is denk ik wel. Er kan geen E10 in en dat zal toch een punt zijn waarop mensen voor een andere auto zullen gaan, met een benzineprijs verschil van 18 cent/liter. Nu ga ik er echt op niet failliet hoor, maar voor andere mensen die het wat minder hebben zal het wat vervelender zijn.
- Elise
- Berichten: 9093
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Die benzineprijs is niet wat je de nek om draait, het is de verkrijgbaarheid.daNpy schreef: 06 okt 2019, 09:12 Dat de auto minder goed verkoopbaar is denk ik wel. Er kan geen E10 in en dat zal toch een punt zijn waarop mensen voor een andere auto zullen gaan, met een benzineprijs verschil van 18 cent/liter.
Omrijden om te tanken met zo'n Seat Arosa, die dus niet geschikt is voor E10, is voor mij ondenkbaar. Dus zeker minder goed verkoopbaar als je het mij vraagt.
-
Eric Z
- Berichten: 4208
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Omrijden om te tanken is voor vele geen probleem anders, doen er genoeg nu ook al. Helemaal als ze in de buurt van de grens wonen.
Laatst gewijzigd door Eric Z op 06 okt 2019, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29515
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
elke shell pomp heeft v power, zelfs in de uithoek waar ik woon
- Elise
- Berichten: 9093
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Van mijn huis naar het dichtstbijzijnde tankstation is minder dan één km (en op de route), om v power te tanken moet ik een flink stuk omrijden. Prima voor een liefhebbers auto, maar voor een 2e auto'tje vind ik omrijden echt zonde van mijn tijd. Die moet je op iedere straathoek kunnen volgooien voor 25 euro.
Dus zocht ik een goedkoop hok voor erbij, dan moet er E10 in kunnen anders laat ik hem zeker staan.
Dus zocht ik een goedkoop hok voor erbij, dan moet er E10 in kunnen anders laat ik hem zeker staan.
- Joop
- Berichten: 9077
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Twee artikeltjes vanuit de ‘voedselhoek’ omtrent de biobrandstoffen:
https://www.foodlog.nl/artikel/weiger-k ... 10-en-e85/
Al van iets oudere datum:
https://www.foodlog.nl/artikel/autorijden-op-voedsel/
https://www.foodlog.nl/artikel/weiger-k ... 10-en-e85/
Al van iets oudere datum:
https://www.foodlog.nl/artikel/autorijden-op-voedsel/
- RS-Ron
- Berichten: 3866
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Het uitzoeken van een oud hok die tegen E10 kan is wel een uitdaging. Denk dat over een jaar ofzo zal blijken wat E10 met de auto doet. Het zou me niet verbazen als er in de oudere auto's her en der onderdelen zitten die never nooit zijn getest hoe die zich houden met E10. Dat geeft niet na een weekje of twee problemen. Dat zal even duren. Ben dan ook benieuwd hoe ze jou goed advies gaan geven of de auto E10 proof is. Afdichtingen, rubbers, slangen, injectoren en verder alles wat aluminium is en in aanraking komt met de brandstof. Geen idee of dat een beetje heel blijft.
Gr Ron
Gr Ron
-
PeterB
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Nou, ik ga nu tanken.
#Livin'ontheedge
#Livin'ontheedge
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Exact Ron. De ‘check’ geeft aan dat alle BMW modellen geschikt zijn, maar hoe ver gaan ze terug in de tijd? Dat lees ik nergens. Ik blijf nu echt wel E5 tanken, tenzij in hoge nood.
-
Frank_Sch
- Berichten: 2254
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
PeterB gaf cijfers dat met zijn auto met E10 28% meer verbruikt dan met E5. Ook Knot laat net zien dat het aardig scheelt. Dus waar is dan het voordeel voor het milieu?
Lijkt mij dat je dan toch ook meer troep uitstoot als de auto minder zuinig rijdt?
Ik ga lekker bij de BP 98 tanken.
Lijkt mij dat je dan toch ook meer troep uitstoot als de auto minder zuinig rijdt?
Ik ga lekker bij de BP 98 tanken.
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
M3 is op E10 juist zuiniger, ik denk wel 8-10%.
Zonder flex sensor (die je brandstof continue meet en het motormanagement dat op basis van die waarden aanpast wordt) heb je geen reet aan E10, en ik kan me voorstellen dat door de verschoven lambda van E10, een josti-band-ecu dan toch die lambda wil gaan halen door bij te injecteren. Moderne motoren met hele hoge compressie verhouding, desnoods met turbo's erop, hebben juist baat bij een hoger ethanol gehalte.
Zonder flex sensor (die je brandstof continue meet en het motormanagement dat op basis van die waarden aanpast wordt) heb je geen reet aan E10, en ik kan me voorstellen dat door de verschoven lambda van E10, een josti-band-ecu dan toch die lambda wil gaan halen door bij te injecteren. Moderne motoren met hele hoge compressie verhouding, desnoods met turbo's erop, hebben juist baat bij een hoger ethanol gehalte.
-
PeterB
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
73 liter Vpower, 1,73 per liter.
Eens kijken of ik er een week mee kan doen
Eens kijken of ik er een week mee kan doen
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Erik, de vraag is dan wel of je niet (flink) wat pks inlevert op E10. Dat is dan verkeerde zuinigheid, no pun.
Als de verbrandingswaarde van Euro 95 5 en Euro 95 10 gelijk blijft, maar de motor verbruikt minder brandstof, dan zou ie toch ergens in moeten leveren.
Als de verbrandingswaarde van Euro 95 5 en Euro 95 10 gelijk blijft, maar de motor verbruikt minder brandstof, dan zou ie toch ergens in moeten leveren.
- Knot
- Berichten: 40780
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Zal morgen even overzicht posten tussen e10 en superplus van avia. Scheelde flink in de civic. Oude 1.8 NA van 2008.
Wellicht dat de 120i er minder last van heeft.
Wellicht dat de 120i er minder last van heeft.
- Joy
- Berichten: 10888
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
What Car heeft het 5 jaar geleden al getest. Gemiddeld verbruik gaat 8,4% omhoog bij gebruik van E10 tov 95.
https://www.whatcar.com/news/what-car-e ... sts/n11430
https://www.whatcar.com/news/what-car-e ... sts/n11430
-
markm
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Dan is het toch in beide posities een vooruitgang, als je van stookolie of houtkachels naar gas toe gaat is een vooruitgang. net als wij van het gas af gaan in de toekomst, we lopen wat dat betreft gewoon een stap voor, niks speciaals aan. We zijn ook niet in 1 keer van de mddeleeuwen naar de 21e eeuw gegaan.daNpy schreef: 05 okt 2019, 09:281 ct de kilometer, natuurlijk. Het prijsverschil per liter is hier meer dan 18 ct en dat is meer dan 10% duurder, denk maar niet dat die 10% zuiniger is met andere brandstof.Luco schreef: 05 okt 2019, 08:59 Wat een onzin zeg, je kan prima v power tanken dus je hoeft helemaal niks te vervangen, ja v power is wat duurder maar hij loopt er ook beter op en je haalt meer km, dus hoeveel hoger zullen die kosten zijn max 1 cent de km, phoephoe wat een kostenverhoging zeg.
Het gemiddelde verbruik van de Seat (over 3 jaar) is 7,33l/100km, er heeft slechts 1 tankje V-Power Racing in gezeten en daarmee was het verbruik (enkel snelweg rijden) 6,9. Met enkel snelweg de tank erna was het 6,6 l/100km. Uiteraard te weinig data om lange termijn conclusies te krijgen wat RON98+ betreft maar gezien de ritjes die mijn vriendin maakt gaat het alles behalve goedkoper worden met V Power of dergelijken.
Het hele verhaal slaat gewoon nergens op wat ze hier uithalen, net als "iedereen van het gas af". 17 miljoen mensen van het gas en in Duitsland gaan ze er met zijn 80 miljoen juist gebruik van maken want die stoken nog olieWie houd wie nou voor de gek, ze knijpen de automobilist hier gewoon keihard uit en dit is weer een extra maatregel. Zum kotzen.
Verhaal van mensen sneller de auto weg doen omdat die niet op e10 kan rijden lijkt mee ook flauwekul, dat zijn over het algemeen oudere auto's die mense ner voor de hobby bij hebben en niet of nauwelijks gebruikt worden als dagelijks vervoer.
