Project Impreza Group-N

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 24 mar 2008, 16:58

Hoi Arjan,

Jij bent dus ook APK meester neem ik aan?
Leuk dat je het bevestigd dat deze set-up gewoon mag, ik was er een tijdje niet gerust op namelijk.

Vwb de diameter, ik ben op advies afgegaan van Geert van ASP in Delft, hij raadde me de 0.625 aan voor de voorkant en de 0.700 voor de achterkant.
Mocht dit niet goed gaan zal ik ze uitwisselen voor groter of kleiner, maar liever niet. ;)
Ik heb andere mensen ook gevraagd en ze gingen akkoord met deze diameters.

Neem jij ook een andere pedalbox?
Ik raad je aan om voor de cilinders van AP-racing te gaan, op je remmen moet je niet besparen, gewoon voor het beste gaan. :)
Laatst gewijzigd door Aram op 24 mar 2008, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 24 mar 2008, 17:08

hoi, ja in het dagelijks leven monteur / apk keurmeester , een boel autoos hebben gewoon nog voor en achter gescheiden , is namelijk denk ik ook goedkoper , 1 leiding naar achter en bij de as splitsen in 2 naar beide wielen , ja ik heb een pedalbox met een verstelling erin om meer kracht op de ene of andere te zetten , traploos , diameters is natuurlijk ook afhankelijk van de te gebruiken klauwen voor / achter

Arjan

Aram

Bericht door Aram » 24 mar 2008, 17:33

Ik heb de STI Brembo set rondom, ik weet niet of dat overeen komt met jouw diameter zuigers?

Leuk project heb je trouwens, jij hebt een wat leukere hobby ruimte dan mij trouwens, ben wel wat jaloers. ;)

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 24 mar 2008, 18:25

hoi, is dat bij jouw aan de hand van zuigerdiameters berekend dan ?? , heb nog geen definietive keus gemaakt qwa remmen , ap gaat ben ik bang boven budget , zit sterk te overwegen voor wilwood te gaan , ja de sleutelruimte is perfect , alleen jammer dat het 16 km bij mn huis weg ligt , dan stap je niet zo makkelijk de schuur in om wat te doen

Arjan
ps , vond deze sets wel interesant
e30 chassis - M3 - Front - SL6R calipers
e30 chassis - M3 - Rear - 4R/ST calipers with stainless pistons
op deze site
http://www.massivebrakes.com/kits.html

Aram

Bericht door Aram » 24 mar 2008, 18:42

Bel ASP in Delft eens, die kunnen van alles krijgen en zijn erg behulpzaam.

Zover ik weet, moet je rekening houden met de diameter van je zuigers, het blijft hydroliek dus als je je niet helemaal lens wilt trappen of geen pedaalslag van een halve meter wilt zul je hier en daar wat moeten opmeten. :)

De AP cilinders die ik heb zijn iets van max 90 euro per stuk, valt nog mee vind ik.
Maar Wilwood spullen zijn ook goed natuurlijk.

Ook moet je goed bekijken welke remmen je neemt, je kunt namelijk ook te groot gaan, je moet naar je wagen gewicht kijken enzo.

Hoe kleiner je remmen hoe minder onafgeveerd gewicht etc.

Die remmen vanje link zien er goed uit, 2 delige schijven etc.
Ik neem aan dat je al de fora en andere sites hebt afgezocht naar info?
Laatst gewijzigd door Aram op 24 mar 2008, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 24 mar 2008, 18:43

kwam trouwens de zuiger diameters nog tegen
Front calipers are 1.62" - 1.12" - 1.12" (41mm - 28.5mm - 28.5mm)
Rear calipers are 1.25" - 1.12" (31.75mm - 28.5mm)

voor 6 pots achter 4 pots met verschillende diameters zuigers voor egaal aanpakken blokken op schijf

Arjan

Aram

Bericht door Aram » 24 mar 2008, 18:46

Met die info kun je gaan zoeken, dat scheelt. :)

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 24 mar 2008, 18:51

zal die man van die site eens vragen wat die zegt over hoofdrem cylinders , ap word me gewoon te gek , is superspul maar kost gewoon 2 keer zoveel , tis natuurlijk ook een voordeel dat de dollar laag staat , denk dat ik gewoon de gok neem en de setjes over laat komen , we zullen zien , zo op de site zit het er in ieder geval goed uit , je hoort alleen wisselde berichten , de 1 zweert erbij , de ander zegt is niets , nou we zullen zien
Arjan

Aram

Bericht door Aram » 24 mar 2008, 23:30

Iedereen praat in zijn straatje denk ik, ik zelf ben een pietlut op het gebied van remmen, dat is echt het enige bij een auto dat altijd moet werken, dus daar geef ik dan wel wat extra aan uit.
Ik weet ook dat je met AP bijna niet de mist in kan gaan qua kwaliteit dus gok ik daar op. :-)=

Maar Wilwood heeft zich ook wel bewezen lijkt me.
Benieuwd wat het word bij je. ;)

Tom V

Bericht door Tom V » 24 mar 2008, 23:40

arjanvanessen schreef:hoi, is dat bij jouw aan de hand van zuigerdiameters berekend dan ?? , heb nog geen definietive keus gemaakt qwa remmen , ap gaat ben ik bang boven budget , zit sterk te overwegen voor wilwood te gaan , ja de sleutelruimte is perfect , alleen jammer dat het 16 km bij mn huis weg ligt , dan stap je niet zo makkelijk de schuur in om wat te doen

Arjan
ps , vond deze sets wel interesant
e30 chassis - M3 - Front - SL6R calipers
e30 chassis - M3 - Rear - 4R/ST calipers with stainless pistons
op deze site
http://www.massivebrakes.com/kits.html
Daar vandaan heb ik net een set gemonteerd op m'n e30. Zie topic eventueel.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 25 mar 2008, 20:19

Jan Visser schreef:Echt zo'n vraag die ik dagelijks gesteld krijg :lol:

Ik heb mijn APK boek er even bijgepakt, maar kon niks vinden of het verplicht zou zijn voor de APK. Ik denk dan ook dat het voor een typegoedkeuring wel verplicht is, maar voor de APK niet van toepassing is.

Wat ik wel tegen kwam is het volgende;
in geval van een gescheiden remsysteem een deugelijke waarschuwingsinrichting die in werking treed zodra een van de kringen van het remsysteem faalt
heb vandaag even snel gekeken , dit is alleen van toepassing als de remolie reservoirs niet doorzichtig zijn , dus als je doorzichtige potjes hebt is het niet van toepassing en is een waarschuwingsinrichting niet nodig , apk boek blz 41 titel 5.2.32

Arjan
ps, dit wil niet zeggen dat ik gelijk heb ofzo , maar mijn interpetatie , een andere keurmeester kan het boek anders lezen en of anders beslissen , ik persoonlijk keur het goed

Aram

Bericht door Aram » 26 mar 2008, 00:55

Dan laat ik hem wel door jou keuren als het zover is. :mrgreen:

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 26 mar 2008, 07:29

arjanvanessen schreef:
Jan Visser schreef:Echt zo'n vraag die ik dagelijks gesteld krijg :lol:

Ik heb mijn APK boek er even bijgepakt, maar kon niks vinden of het verplicht zou zijn voor de APK. Ik denk dan ook dat het voor een typegoedkeuring wel verplicht is, maar voor de APK niet van toepassing is.

Wat ik wel tegen kwam is het volgende;
in geval van een gescheiden remsysteem een deugelijke waarschuwingsinrichting die in werking treed zodra een van de kringen van het remsysteem faalt
heb vandaag even snel gekeken , dit is alleen van toepassing als de remolie reservoirs niet doorzichtig zijn , dus als je doorzichtige potjes hebt is het niet van toepassing en is een waarschuwingsinrichting niet nodig , apk boek blz 41 titel 5.2.32

Arjan
ps, dit wil niet zeggen dat ik gelijk heb ofzo , maar mijn interpetatie , een andere keurmeester kan het boek anders lezen en of anders beslissen , ik persoonlijk keur het goed
Zal ik vandaag of morgen ook is effe het boek er op naslaan en mijn interpretatie hier van weergeven.
Makkelijk als je met collega keurmeesters zulk soort zaken kan bespreken. :D

Aram

Bericht door Aram » 26 mar 2008, 09:03

Nou, als jullie dan toch bezig zijn.

Hoe zit het met gordels, mag ik met 4 punts gordels rijden, de originele kan ik namelijk niet meer moneteren?

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 26 mar 2008, 12:18

ja hoor , vergeet alleen niet dat apk en wvw 2 verschillende dingen zijn , dus wat volgens apk toelaatbaar is wil niet zeggen dat het van de wegen verkeers wet / politie mag !!
Arjan

Aram

Bericht door Aram » 26 mar 2008, 12:33

Da's weer minder... :?

Kan ik ergens zien wat wel en niet mag volgens die wet dan?

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 26 mar 2008, 14:44

Gisteren had ik toevallig een steekproef en heb ik de steekproefcontroleur de vraag ook maar eens gesteld en die zei het volgende;
Als er doorzichtige remvloeistofreservoirs op zitten hoeft er geen waarschuwings inrichting op te zitten.
Het is dus niet van toepassing. Weer mooi meegenomen dacht ik zo, en 4-puntsgordels mogen inderdaad voor de APK. Verder ben ik laatst nog aangehouden door de politie en die hebben verder niks gezegd over mijn 4-punts gordels die ik er in heb zitten. Of het daarom mag weet ik niet, maar het waren wel miereneukers 1e klas en als hun wisten dat het niet mocht hadden ze mij daarvoor ook vast wel voor op de bon geschreven denk ik.

Aram

Bericht door Aram » 26 mar 2008, 15:04

Jij hebt waarschijnlijk 4 punts gordels en je originele gordels erin zitten, maar ik heb geen originele gordels meer, dat is het punt. :)

Maar je was lekker uitgekleed dus?

Luco

Bericht door Luco » 26 mar 2008, 15:07

Aram schreef:Jij hebt waarschijnlijk 4 punts gordels en je originele gordels erin zitten, maar ik heb geen originele gordels meer, dat is het punt. :)

Maar je was lekker uitgekleed dus?
Mag gewoon, ben al drie keer aangehouden met de GTE :D :D
Zit maar 1 stoel in en 4 puntsgordels.
Gordel moet aan bepaalde eisen voldoen, staat nergens hoeveel puts die moet zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2008, 17:07

Maatje van me werd ooit in onze 525 aangehouden, met trailer erachter. Hij had ook 4 punts gordels om, dus dacht dat 'ie daarom werd aangehouden. Maar het was gewoon een documenten controle (nog niet eens E-rijbwijs, dat geloofden ze wel). Gordels werd niets over gezegd, alleen dat ze geen gordels hadden gezien vanaf een afstand, maar dit was ok.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 26 mar 2008, 18:29

strikt genomen mag je denk geen technische dingen veranderen , een auto heeft namelijk een typegoedkeuring ondergaan , vervolgens ga je daar zelf wijzigingen in aanbrengen , dus in principe vervalt de typegoedkeuring , maar das in nederland vrij grijze materie , dus is het vaak afhankelijk wie je treft bij staande houding en de kennis van de betreffende persoon , en wat voor bui die heeft

Arjan

Aram

Bericht door Aram » 28 mar 2008, 18:59

Tijd voor een update van de Hachi.

Ik heb een paar standaard upgrades gedaan ondertussen.

Als eerste heb ik alle rubbers uit het onderstel vervangen voor polyurethaan versies.
Dit gaf een behoorlijke vooruitgang in de wegligging:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik de veren rondom vervangen voor iets lagere versies, maar dempers moeten zeer zeker ook vervangen worden, ik ben nu niet tevreden over de wegligging:

Afbeelding

Ook zijn alle remleidingen vervangen voor RVS versies, met dank aan Alex:

Afbeelding

Maar als laatste, leukste en niet zo standaard heb ik een quick rack stuurstang gekocht van Quaife, dit moet het weer wat leuker maken om te driften:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Aram

Bericht door Aram » 31 mar 2008, 23:25

Vandaag een swirlpot ontvangen, maar niet degene die ik verwacht had. :?
Hij is een stuk kleiner en niet van ATL, maar hij zal vast goed werken. :-)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Aram

Bericht door Aram » 03 apr 2008, 22:58

Ik heb besloten een mega rembeugel te bouwen, dit omdat de bevestigings punten op het schutbord scheef zitten en ik dus sowiezo iets nieuws moest verzinnen.

Dus autocad maar weer eens geinstalleerd op de pc, en ik heb een begin ontwerp gemaakt waarvan ik uit ga werken.
Hij is nu nog in metaal maar hij word uiteindelijk uit aluminium gemaakt als hij af is.
Daarom is het materiaal redelijk dik.

Alex heeft het weer gesneden voor me, thanks nog :tmb , en het is nu gehecht.
Meer hierover later.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik begonnen met het leeghalen van de throttle bodies.
Hierin zitten kleppen die iets regelen....geen idee precies waarvoor, iets met mileu eisen dacht ik.
Anyway, het belemmerd de flow behoorlijk dus gaat het eruit.
Ook zitten er aluminium schotten in gegoten, die moeten er ook uit.
Vandaag begonnen met wat frees werk hieraan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later meer. ;)
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Casper

Bericht door Casper » 04 apr 2008, 00:00

Vet 8)

Heb jij iets van MTS gedaan ofzo?

Plaats reactie