
Het grote F10 (occasion) topic
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Ik ga er is over nadenken 

-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Dat doe ik ook al een half jaar 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28575
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Het wel / niet turbo maakt weinig uit.
Maar als je een blok chipt wat affabriek geknepen is met software vanwege marketing redenen dan is het risico het minste omdat je gewoon weet dat alles al is afgestemd op het meer vermogen. Ik heb toen in etk ook alle onderdelen opgezocht en nummer zijn gewoon hetzelfde (n47)
318d - 320d (e90)
325i - 330i (e90)
320i - 328i (f30)
Maar als je een blok chipt wat affabriek geknepen is met software vanwege marketing redenen dan is het risico het minste omdat je gewoon weet dat alles al is afgestemd op het meer vermogen. Ik heb toen in etk ook alle onderdelen opgezocht en nummer zijn gewoon hetzelfde (n47)
318d - 320d (e90)
325i - 330i (e90)
320i - 328i (f30)
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Dat schijnt alleen weer niet helemaal waar te zijn. Voor nabestellen van onderdelen zijn de nummers wel gelijk, maar er zou een verschil in internals zijn tussen de motoriseringen wat betreft af fabriek.
- Knot
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote F10 (occasion) topic
F30 niet he.. 328i gesmede zuigers en dikker uitlaat en inlaat spruitstuk.
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Ik snap de argumenten wel gezien het geknepen blok, dat ie het kan hebben weet ik ook wel. 't gaat erom wat de chipboer veranderd om aan hogere waardes te komen... Deze blokken zijn extreem arm afgesteld, ik wil niet meemaken dat ik motor gezeik krijg doordat de chipboer een bepaalde parameter ongelukkig plaatst...
- Knot
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Meestal worden ze er niet zuiniger van.... zal wel goed zitten, iets hoger verbruik, hoop meer vermogen. Ook de 525d 3 liter is een prachtig blok om te chippen.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6724
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Worden ze niet zuiniger omdat je meer vermogen krijgt of omdat je meer met het extra vermogen doet?
Ik heb mijn 520d ook laten chippen en de tank van gisteren was 1:18,6. Dat is dus bijna 1200 kilometer op een tank. Volgens mij hangt het er maar net vanaf wat je er mee doet. Van een 523i een "530i" maken omdat de hardware hetzelfde is is in mijn ogen heel wat anders dan een turboblok een veel hogere turbodruk geven.
(Ik heb geen garantie. Gaat ie stuk dan is het eigen schuld dikke bult....)
Ik heb mijn 520d ook laten chippen en de tank van gisteren was 1:18,6. Dat is dus bijna 1200 kilometer op een tank. Volgens mij hangt het er maar net vanaf wat je er mee doet. Van een 523i een "530i" maken omdat de hardware hetzelfde is is in mijn ogen heel wat anders dan een turboblok een veel hogere turbodruk geven.
(Ik heb geen garantie. Gaat ie stuk dan is het eigen schuld dikke bult....)
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Heb jij geen 70 liter tank? En dat die van jou zuiniger is geworden komt waarschijnlijk doordat je een andere downpipe hebt laten plaatsen. Ik merkte voor en na het chippen eigenlijk weinig verschil in het verbruik. Maar nu het roetfilter er onder weg is is het wel gigantisch verbeterd!
-
OnlineFabian
- Berichten: 7240
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Ik ken al wat kapotgelopen 4 cilinder blokjes na tuning...
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Van de N47 lopen er ook genoeg stuk zonder tuning. 

-
OnlineEvdP
- Berichten: 6724
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Ik heb een 70 liter tank maar rij niet door tot de laatste druppel. In theorie kan ik dus wel verder dan 1200 kilometer, maar na 1100 tank ik.
-
OnlineWill F.
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Benzine? toevallig ook de .28i of alleen .20i?
- Knot
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Verhalen zijn bekend toch, als je het te gek maakt.... 350pk uit de x28i dan gaat het stuk ja. Maar ik had niet het idee dat mijn x20i van 184 naar 260pk stuk ging lopen.
In de leasewereld nemen sommigen het ook niet zo krap met warmrijden en afkoelen (is mijn ervaring). Ook de 1.6 zou minder sterk zijn, is van PSA en de 2.0 is door BMW zelf ontwikkeld.
In de leasewereld nemen sommigen het ook niet zo krap met warmrijden en afkoelen (is mijn ervaring). Ook de 1.6 zou minder sterk zijn, is van PSA en de 2.0 is door BMW zelf ontwikkeld.
- veejay
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Specialisten hebben vaker idd gechipte n20's (x20i's) met kapotte cylinderkoppen (lees je niks over op internets, maar dat hoor je als je met monteurs praat) dan n20's waar de kettingspanner afbreekt (staat veel over op internet).
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Cylinderkoppen waren toch ook een probleem met injectoren die open bleven staan op de N20 waardoor je kleppen krom sloegen?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Is dat zo THP apparaat??

-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Ja de N13 volgens mij.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Nou is er bij de N13 wel een verschil overigens. De N13 is een N18, da's de doorontwikkeling op de N14 die wel veel problemen kende. Bij de N18 zijn de carterontluchting, kettingspanner en afscherming van de oliebuis van de turbo verbeterd. Daar hoor je eigenlijk weinig problemen mee afgezien van dieselgeluid als die koud is. De geplaagde N14 is nooit in een BMW geleverd. De N18 is de mini motor vanaf halverwege 2011. Daarbij was oil wicking zo'n beetje het enige echte dingetje in het begin. Worden ook behoorlijk getuned. De motor is overigens niet echt van PSA, maar onderblok is samen met PSA ontwikkeld. Maar gezien dit een F10 draadje is.... ze zitten alleen in de 520i EDE (oa turkse markt)
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Het grote F10 (occasion) topic
520d is kei-goed. Maar chippen wil ik ook nog een keer doen. Al loopt het blokje momenteel wel heerlijk soepel ( en stil ).
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Het tunen van een atmosferische zonder em veel meer toeren te laten maken kan echt geen kwaad. Het tunen van een turbo motor door het verhogen van de turbo druk levert daadwerkelijk extra belasting op. Ik zou een 3.0 atmo indien mogelijk meteen naar 530i spec brengen 

- Knot
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Mijn vraag is dan... is dat rauwe randje er dan ook vanaf? Ik vind een standaard 523i echt beroerd klinken.
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
Re: Het grote F10 (occasion) topic
Direct ingespoten hé.. Blijft altijd ruk klinken
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Het grote F10 (occasion) topic
BMW performance uitlaat doet wonderen icm tuning voor de 3.0 atmosferische motor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: dave van marion en 15 gasten