Het grote F10 (occasion) topic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Auke M535i » 28 jun 2017, 22:27

Ik ga er is over nadenken :-)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Mike R32 » 28 jun 2017, 22:41

Dat doe ik ook al een half jaar :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28576
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2017, 22:43

Het wel / niet turbo maakt weinig uit.

Maar als je een blok chipt wat affabriek geknepen is met software vanwege marketing redenen dan is het risico het minste omdat je gewoon weet dat alles al is afgestemd op het meer vermogen. Ik heb toen in etk ook alle onderdelen opgezocht en nummer zijn gewoon hetzelfde (n47)

318d - 320d (e90)
325i - 330i (e90)
320i - 328i (f30)

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Tommy » 29 jun 2017, 00:07

Dat schijnt alleen weer niet helemaal waar te zijn. Voor nabestellen van onderdelen zijn de nummers wel gelijk, maar er zou een verschil in internals zijn tussen de motoriseringen wat betreft af fabriek.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 29 jun 2017, 01:09

F30 niet he.. 328i gesmede zuigers en dikker uitlaat en inlaat spruitstuk.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Auke M535i » 29 jun 2017, 03:11

Ik snap de argumenten wel gezien het geknepen blok, dat ie het kan hebben weet ik ook wel. 't gaat erom wat de chipboer veranderd om aan hogere waardes te komen... Deze blokken zijn extreem arm afgesteld, ik wil niet meemaken dat ik motor gezeik krijg doordat de chipboer een bepaalde parameter ongelukkig plaatst...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 29 jun 2017, 09:48

Meestal worden ze er niet zuiniger van.... zal wel goed zitten, iets hoger verbruik, hoop meer vermogen. Ook de 525d 3 liter is een prachtig blok om te chippen.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6724
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door EvdP » 29 jun 2017, 11:35

Worden ze niet zuiniger omdat je meer vermogen krijgt of omdat je meer met het extra vermogen doet?

Ik heb mijn 520d ook laten chippen en de tank van gisteren was 1:18,6. Dat is dus bijna 1200 kilometer op een tank. Volgens mij hangt het er maar net vanaf wat je er mee doet. Van een 523i een "530i" maken omdat de hardware hetzelfde is is in mijn ogen heel wat anders dan een turboblok een veel hogere turbodruk geven.

(Ik heb geen garantie. Gaat ie stuk dan is het eigen schuld dikke bult....)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Riceaux » 29 jun 2017, 11:43

Heb jij geen 70 liter tank? En dat die van jou zuiniger is geworden komt waarschijnlijk doordat je een andere downpipe hebt laten plaatsen. Ik merkte voor en na het chippen eigenlijk weinig verschil in het verbruik. Maar nu het roetfilter er onder weg is is het wel gigantisch verbeterd!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Fabian » 29 jun 2017, 14:07

Ik ken al wat kapotgelopen 4 cilinder blokjes na tuning...

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door dvh » 29 jun 2017, 14:23

Ow?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Riceaux » 29 jun 2017, 15:00

Van de N47 lopen er ook genoeg stuk zonder tuning. :tooth:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6724
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door EvdP » 29 jun 2017, 18:50

Ik heb een 70 liter tank maar rij niet door tot de laatste druppel. In theorie kan ik dus wel verder dan 1200 kilometer, maar na 1100 tank ik.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2349
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Will F. » 29 jun 2017, 19:28

Fabian schreef: 29 jun 2017, 14:07 Ik ken al wat kapotgelopen 4 cilinder blokjes na tuning...
Benzine? toevallig ook de .28i of alleen .20i?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 29 jun 2017, 20:53

Verhalen zijn bekend toch, als je het te gek maakt.... 350pk uit de x28i dan gaat het stuk ja. Maar ik had niet het idee dat mijn x20i van 184 naar 260pk stuk ging lopen.

In de leasewereld nemen sommigen het ook niet zo krap met warmrijden en afkoelen (is mijn ervaring). Ook de 1.6 zou minder sterk zijn, is van PSA en de 2.0 is door BMW zelf ontwikkeld.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2022
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door veejay » 29 jun 2017, 22:14

Specialisten hebben vaker idd gechipte n20's (x20i's) met kapotte cylinderkoppen (lees je niks over op internets, maar dat hoor je als je met monteurs praat) dan n20's waar de kettingspanner afbreekt (staat veel over op internet).

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Tommy » 30 jun 2017, 15:51

Cylinderkoppen waren toch ook een probleem met injectoren die open bleven staan op de N20 waardoor je kleppen krom sloegen?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 02 jul 2017, 20:03

Knot schreef: 29 jun 2017, 20:53 Ook de 1.6 zou minder sterk zijn, is van PSA
Is dat zo THP apparaat?? :duh:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Mike R32 » 02 jul 2017, 20:25

Ja de N13 volgens mij.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Tommy » 02 jul 2017, 21:07

Nou is er bij de N13 wel een verschil overigens. De N13 is een N18, da's de doorontwikkeling op de N14 die wel veel problemen kende. Bij de N18 zijn de carterontluchting, kettingspanner en afscherming van de oliebuis van de turbo verbeterd. Daar hoor je eigenlijk weinig problemen mee afgezien van dieselgeluid als die koud is. De geplaagde N14 is nooit in een BMW geleverd. De N18 is de mini motor vanaf halverwege 2011. Daarbij was oil wicking zo'n beetje het enige echte dingetje in het begin. Worden ook behoorlijk getuned. De motor is overigens niet echt van PSA, maar onderblok is samen met PSA ontwikkeld. Maar gezien dit een F10 draadje is.... ze zitten alleen in de 520i EDE (oa turkse markt)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door dvh » 02 jul 2017, 22:13

520d is kei-goed. Maar chippen wil ik ook nog een keer doen. Al loopt het blokje momenteel wel heerlijk soepel ( en stil ).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Niels » 02 jul 2017, 23:24

Het tunen van een atmosferische zonder em veel meer toeren te laten maken kan echt geen kwaad. Het tunen van een turbo motor door het verhogen van de turbo druk levert daadwerkelijk extra belasting op. Ik zou een 3.0 atmo indien mogelijk meteen naar 530i spec brengen :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 03 jul 2017, 00:27

Mijn vraag is dan... is dat rauwe randje er dan ook vanaf? Ik vind een standaard 523i echt beroerd klinken.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Auke M535i » 03 jul 2017, 02:36

Direct ingespoten hé.. Blijft altijd ruk klinken

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Mike R32 » 03 jul 2017, 08:32

BMW performance uitlaat doet wonderen icm tuning voor de 3.0 atmosferische motor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 15 gasten