Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 aug 2008, 11:34

Overigens lees ik hier geregeld de suggestie dat de M3-V8 in wezen een M5-V10 minus twee cilinders zou zijn

Volgens mij komt dat verhaal bij BMW zelf vandaan, heb niet zo snel een bron bij de hand, maar heb het het dacht ik een keer gelezen in een interview met een BMW pief.

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 aug 2008, 11:38

Ik ben eigenlijk geen v8 liefhebber.

V8 deed me altijd denken aan de american muscle cars dikke brom hoop koppel onderin. Vandaar ook me uitspattingen. Ik had eerst even moet rijden 8400 rev meter en dan oordelen.:)

Die v8 van de M3 is daarmee niet te vergelijken. Die v8 voelt aan als 2 schreeuwende 4 cilinders.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 20 aug 2008, 11:59

Zo zijn er nog wel meer V8-en die met veel toeren kippenvel kunnen opwekken :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=4LdaNknrWxs

En toch is zo'n V8 van een ander caliber toch ook wel iets bijzonders, heeft toch ook wel wat dit...

http://www.youtube.com/watch?v=xEI04pzTBF4

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 20 aug 2008, 12:01

Dit is toch trouwens ook wel erg dik 8)

Eisenmann BMW E90 E92 M3 Race Performance Exhaust System
http://www.youtube.com/watch?v=osk8gbhxNhk

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 20 aug 2008, 12:05

Roman schreef:Dit is toch trouwens ook wel erg dik 8)

Eisenmann BMW E90 E92 M3 Race Performance Exhaust System
http://www.youtube.com/watch?v=osk8gbhxNhk
Klinkt erg lekker! 8)
Ik hou wel van zo'n diepe donkere grom 8)

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 20 aug 2008, 16:27

Gister reed hier een 2008 Jeep Grand Cherokee SRT 8 plankgas, wat een gruwelijk dik geluid kwam daar uit.

Zo'n ding: http://nl.youtube.com/watch?v=GmSOZOJ9f ... re=related

En een CLS 55 AMG lijkt wel vuurwerk als die plankgas door de straten rijdt :shock:

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 aug 2008, 17:39

Revvende Lotus 49 Ford DFV F1 uit 1967, vanaf 2 minuten mooi, ja dezelfde uit Grand Prix Legends, en 400pk:)

http://www.youtube.com/watch?v=EPhoJAvXjEQ


Martin Brundle in de Lotus 49 V8 F1:
http://www.youtube.com/watch?v=daUJc70CjhA



Ja Andre je hebt jaren ge(SIM)raced met een 400pk V8 achter je, straks vóór je:))

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 20 aug 2008, 17:43

romo schreef:Volgens mij zijn ze beide 90 graden......................
Ha, die Romo;

Volgens dit http://www.europeancarweb.com/features/ ... index.html artikel heb je inderdaad gelijk.
Staan trouwens hele mooie feauteaux bij.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 aug 2008, 19:45

In de tabel staat dat de V10 240kg weegt en de V8 239KG.............................lijkt me erg sterk :shock:

Ach, ik zie het al; das de oude 5L V8 M5 motor


http://paultan.org/archives/2007/03/23/ ... fications/

Hier hebben ze het over 202 KG.............................das dus de nieuwe M3 V8

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Downforce Bjorn » 21 aug 2008, 21:00

http://www.youtube.com/watch?v=7dyu3Teac_o

Ook lang niet verkeerd, al zeg ik het zelf 8)

Het enige voordeel wat een V8 tov een 6L heeft, voor mij dan, is het constant aanwezige koppel. Het gehuil van de S38 blijft voor mij wel superieur aan de V8 brom. 't Is maar waar je mee groot geworden bent zeker :wink:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Jelmer850i » 22 aug 2008, 12:08

Als ik een E39 M5 koop dan moet en zal er zo'n Kelners onder... wat een geluid 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2008, 12:32

Kelners bedienen je graag met de betere gerechten. Kelleners pijpen bedienen je van beter geluid. :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door RVV » 22 aug 2008, 13:00

:mrgreen:

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 aug 2008, 16:31

Bjorn Alenis schreef:http://www.youtube.com/watch?v=7dyu3Teac_o

Ook lang niet verkeerd, al zeg ik het zelf 8)

Het enige voordeel wat een V8 tov een 6L heeft, voor mij dan, is het constant aanwezige koppel. Het gehuil van de S38 blijft voor mij wel superieur aan de V8 brom. 't Is maar waar je mee groot geworden bent zeker :wink:
Ha, die Bjorn;

Elke vergelijking tussen het koppelverloop van een V8 en een L6 is natuurlijk nutteloos zolang het niet gaat over motoren met een vergelijkbare inhoud.
De vergelijking tussen de E90 M3-V8 en de S38 pakt voor de laatste helemaal niet zo ongunstig uit met zijn 409Nm/4750rpm tegen 400Nm/3900rpm.
PK's is natuurlijk weer een ander verhaal vanwege dat grandioze toerenbereik van de V8....

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Jelmer850i » 22 aug 2008, 17:42

Tjong wat had die V12 van mij dan een enorm hoog koppel voor een motor van die leeftijd.. 450NM, bouwjaar was 1991, maar de motor werdt al eerder gebruikt.

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Downforce Bjorn » 22 aug 2008, 18:12

Hansv (Hans van Velzen) schreef:
Ha, die Bjorn;

Elke vergelijking tussen het koppelverloop van een V8 en een L6 is natuurlijk nutteloos zolang het niet gaat over motoren met een vergelijkbare inhoud.
De vergelijking tussen de E90 M3-V8 en de S38 pakt voor de laatste helemaal niet zo ongunstig uit met zijn 409Nm/4750rpm tegen 400Nm/3900rpm.
PK's is natuurlijk weer een ander verhaal vanwege dat grandioze toerenbereik van de V8....
Volkomen mee eens Hans. Wat wel opvalt is dat die V8 zijn maximumkoppel op een veel lager toerental haalt en zo de dagelijks bruikbaarheid verhoogt. Het gaat hem puur om het gevoel wat je krijgt als je niet aan het gassen bent en je constant een duw krijgt. Als je gaat jagen komt vermogen (dus toerental) een belangrijkere rol spelen. Vandaar dat ik die L6 toch nog prefereer boven de V8 (net... net :) )

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 aug 2008, 18:53

Ha, die Bjorn;

Dat die piekwaarde bij een lager toerental wordt behaald zegt mij niet zo veel; zeker niet met de wetenschap dat deze motor 15 jaar extra ontwikkeling (VANOS bijvoorbeeld) in zich draagt.
Waar het echt om gaat is het gemiddelde koppel over het hele toerengebied. Geelhoed kan daar vast wel een lollige formule op los laten.... :roll:

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Downforce Bjorn » 22 aug 2008, 20:26

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Bjorn;

Dat die piekwaarde bij een lager toerental wordt behaald zegt mij niet zo veel; zeker niet met de wetenschap dat deze motor 15 jaar extra ontwikkeling (VANOS bijvoorbeeld) in zich draagt.
Waar het echt om gaat is het gemiddelde koppel over het hele toerengebied. Geelhoed kan daar vast wel een lollige formule op los laten.... :roll:
S38 had weliswaar geen VANOS maar heeft wel een resonantiedrukvoeding die je werkelijk voelde (koppel hem maar eens los). Ik heb zo meteen geen grafiek van een B38, maar die koppelcurve heeft een heel mooi verloop, gegeven dat ie vaste nokkenassen heeft. Nu ja, het enige wat ik kan concluderen is dat je een L6 en V8 gewoon niet kan vergelijken, enkel aangeven bij welke specifieke motor je welk voordeel ervaart.

Btw, daag geelhoed maar uit ja 8)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Niels » 23 aug 2008, 03:02

Eigenlijk is het zelfs zo dat een motor van gelijke inhoud maar met minder cilinders meer koppel heeft. Dit komt omdat de krukas slag groter is om toch aan hetzelfde volume te komen. Grotere slag is meer koppel :wink: Puur in de basis principe hoor, je kunt het nooit naast elkaar leggen in de praktijk. Nokkenassen, variabele inlaat trajecten noem het verder maar hebben natuurlijk invloed.

S4 V8 vs. GT3 RS 6 cilinder boxer, de boxer please al zijn beiden schitterend 8)

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5080
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re:

Bericht door Fernando » 01 jun 2009, 11:37

Tom schreef:
Tom schreef:Ik gok dat we over een paar jaar dit topic weer omhoog kunnen schoppen met een 'zo dacht je er toen over'-opmerking :lol:
Komt ie dan he! 8) :lol:

Blijft nog steeds leuk om alles terug te lezen. Al moet ik zeggen dat Rico nog steeds bij z'n eerste standpunt blijft:
Mij doet een V8 weinig. De auto's waar ze in zitten zijn minimaal van 5 serie niveau. En dat zijn sowieso waanzinnige benzineslurpers. Nee een V8 ik word er niet warm van. En ik zal nooit een auto kopen met een V8 motor erin. Ook al heb ik wel eens stiekum zo'n ding overwogen maar elke keer weer verstand erbij getrokken waarom ik het niks vind.
in tegenstelling tot Dre:
Voor mij geld het zelde al zou ik een v8 kunnen betalen koop ik hem nog niet. Dan had ik echt wel een e39 m5 in de garage gehad. Het is voor de combinatie van formaat auto met de v8. Allebei niet interessant voor dre.

De nieuwe 3 serie is een 5 serie geworden. Velen trappen erin. En ga mee, want oei oei als de buurman wel een 3 serie heeft en ik 1 serie dat komt niet goed. Velen kunnen de status niet opzij zetten. De fabrieken spelen hier prachtig op in en varen er wel bij zullen we maar zeggen.
:lol: :wink:

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Robin » 01 jun 2009, 11:55

ROFLOL @ draadje en verloop. :hosanna:

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Andre » 01 jun 2009, 12:21

Nogmaals ik blijf nog steeds bij mijn standpunt liever een 1 serie M met een 6 cil. De M3 is een boot en veel te zwaar en ik heb geen v8 nodig om fun te hebben.

Altijd gehoopt op een 1 serie M. De 135i was het net niet.

Nu zitten we met het hele co2 verhaal en turbo s. De M3 v8 is de laatste echte hoogtoerige M motor van de eigen motorsport ontwikkeling waarschijnlijk. Dus om toch nog een keer het hoogtoerig concept mee te maken heb ik een gedwongen keuze gemaakt naar de M3 sedan, voordat we straks allemaal met die turbo s krijgen te maken, omdat er geen andere keus meer is.

Dus nogmaals ik sta nog steeds achter mijn standpunt. Had er een 1 serie M geweest had de dikke v8 er bij mij nooit gekomen. De beste M motor allertijden is voor mij de CSL motor met 360pk.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door indobesar » 01 jun 2009, 12:24

Nooit aan gedacht om zo'n CSL motor (nieuw) te kopen en in een 1-Serie te bouwen? Kosten zullen waarschijnlijk lager zijn dan een nieuwe M3...?!

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Robin » 01 jun 2009, 12:25

Andre, goed verhaal, we hebben 't er zo vaak over. Ik zie onze V8 overigens wel graag in een Exige achtig product.

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Robin » 01 jun 2009, 12:29

Aan de andere kant staat Rico dus met z'n 'ik mot geen V8' verhaal puur op grond van die stelling nog steeds waar ie staat.

Dat ie dan 'n 5 liter V10 kiest in een nog dikkere boot, tja, dat is dan ook weer wat. :hmmm:

:mrgreen:

(Rico voordat je zegt dat 'n V10 wél Motorsport is en 'n V8 te Amerikaans;Ze rijden al 'n paar seizoenen in de Formule 1 met V8en :D )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 8 gasten