BMW e36 328i racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
GTRene

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door GTRene » 20 mei 2013, 09:15

straks heb je ergens geen goede massa omdat je alles zo mooi hebt gespoten en dus ook die massa punten? ik zeg maar wat.

Reind

Bericht door Reind » 20 mei 2013, 09:55

In verband met een kleinere accu heb ik wel een massa punt verlegd maar wel gewoon goed gedaan. Nu zit er weer een grote accu in met een aansluiting op originele massa aansluiting en hij liep nog steeds slecht. Moet wel zeggen dat hij de laatste keer weer wel perfect liep. Meteen even een klein stukje gereden om te kijken of hij minder werd, maar hij bleef mooi lopen. Misschien moest hij even wakker worden? Je hoort wel vaker dat een s50 even de tijd nodig heeft om mooi te gaan lopen.

Tijdens dat ritje kwam er meteen een dikke Audi A6 achter mij aan met groene platen. Dat de m3 er uitdagend uitziet is me ook wel duidelijk, ding zat meteen op mijn bumper en wou alleen maar racen. Motortje was netjes warm dus heb hem maar even de sporen gegeven. Moet zeggen dat ik de bijhoorlijk onder de indruk was. Met een iets korte overbrenging en relatief lichte auto vliegt hij door de versnellingen heen. Die Audi was ik overigens direct kwijt. Daarna nog een paar stukjes gesprint waar de Audi gewoon lachwekkend langzaam was. Die man knipperen met zijn lichten en volgde mij overal naartoe. Dus ik stoppen en uitgestapt om te kijken wat er nou was. Die gasten wouden gewoon weten wat voor motor er in de BMW zat en hem even bekijken. Toen ik vertelde dat het een std S50b30 was stonden ze wel even raar te kijken. Bleek dat ze in de Audi een proefrit maakte. Het was overigens een s6 uit 2004. Nog 5 minuten gepraat en toen gingen ze weer.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 mei 2013, 11:25

Gaaf -en mooi gebouwd apparaat! :thumbup:

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 20 mei 2013, 12:50

Het eindresultaat mag er zijn Reind! Erg gave tracktool geworden!

Reind

Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters

Bericht door Reind » 23 mei 2013, 12:17

Gister de auto opgehaald bij Bas Roos. Hij heeft hem nog even nagelopen en APK gekeurd. Tevens had ik nog olietemp/druk meterjes liggen die zijn ingebouwd. Voor de rest was alles netjes op orde. Eerst had ik het vermoeden dat de dynamo niet goed was aangezien ik telkens een lege accu had, maar die bleek prima en de auto heeft de afgelopen keren geen slag verkeerd geslagen.

De auto is ook uitgelijnd waarbij ik niet extreem ben gegaan qua camber. De sporing heb ik ook std gehouden. We hebben hem gewogen en hij weegt precies 1300kg zonder rijder en 15L brandstof. Hij woog als 325i 1265kg zonder rijder en een beetje brandstof. Dat verschil zit hem in motor, aandrijflijn, remmen, velgen-spacers en uitbouwset. Ik heb hem denk ik nog zo´n 15kilo lichter kunnen maken tov 325i spec. Eigenlijk nog niet zo slecht aangezien de bumperbalken, bekleding, bitumen er nog in zit. Bas had een M3 sedan staan welke helemaal leeg was met dezelfde kooi, twee stoelen en lichte 17inch velgen. Die woog 1265kilo met iets meer brandstof. Ik heb nog een 10 kilo lichtere accu staan en dan zit ik er maar 25 kilo vanaf.

Dan het rijden. De wielgeometrie is toch wel wat anders met de e46 draagarmen, en dat merk je best wel met rijden. En niet geheel positief. Hij is heel scherp aan de voorkant, daardoor voel je alle oneffenheden in de weg. Op de (vlakke) snelweg voelt hij daarentegen wel stabiel. De motor is een juweeltje, echt fantastisch. Het geluid en vermogensopbouw zorgen voor veel beleving. Onderin is hij niet heel sterk maar de accelaratie is nog altijd bovengemiddeld. Hierdoor hoef je eigenlijk op de openbare weg nooit terug te schakelen. Bovenin is het gewoon feest. In een streep naar de 7200RPM. De motor past heel goed bij de auto. Niet te snel, niet te langzaam. Wel zou bij hard rijden het koppel wat meer mogen zijn.

Ik heb nog steeds 15 dingen die ik wil aanpassen maar dat kan allemaal icm met lekker rijden doen.

Knot

Bericht door Knot » 23 mei 2013, 13:17

Zag m staan deze week idd... mooi ding geworden hoor!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 mei 2013, 08:54

Reind, gebruik jij spacers voor?

Als je met spacers of afwijkende ET waarde gaat rijden dan ga je inderdaad merken dat de auto wat meer aan het stuur gaat trekken, dat is met E36 draagarmen zo en met E46 draagarmen zo. Komt omdat je schuurstraal veranderd. Je wielen willen van nature naar buiten draaien zeg maar, in een rechte lijn op een vlakke weg heffen links en rechts elkaar op maar als er een verschil optreed tussen links en rechts gaat de auto 1 kant op trekken.

Wat jij zegt over het koppel met een 3.0 motor is ook mijn ervaring, een E36 koets met een 3.0 motor passen elkaar goed, doordat je niet overdreven veel koppel hebt zijn ze niet heel giftig bij bijvoorbeeld uitacceleren van een bocht. Als je met een S50B32 of met een S54 in de weer gaat word het een hele andere auto en moet je wat meer oppassen met het rechter voetje midcorner :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 mei 2013, 09:03

Bert ///M3 schreef:Reind, gebruik jij spacers voor?

Als je met spacers of afwijkende ET waarde gaat rijden dan ga je inderdaad merken dat de auto wat meer aan het stuur gaat trekken, dat is met E36 draagarmen zo en met E46 draagarmen zo. Komt omdat je schuurstraal veranderd. Je wielen willen van nature naar buiten draaien zeg maar, in een rechte lijn op een vlakke weg heffen links en rechts elkaar op maar als er een verschil optreed tussen links en rechts gaat de auto 1 kant op trekken.
Dat ^^, versterkt door gewicht van de wielen en platheid van de banden. Met 17" en 205/40 vond ik het met 15mm spacer op de vooras (ET20 totaal) bij mijn MINI erg vervelend rijden, veel 'tramlining' op de snelweg. Nu 15" met 205/50 en nergens last van met ET25.

Hier is het fenomeen, "scrub radius" in het Engels, verduidelijkt in een afbeelding:

Afbeelding

Reind

Bericht door Reind » 24 mei 2013, 11:33

Er zitten voor 2cm spacers. Anders past het Alpina wiel niet ivm de remklauw.

Als ik naar de afbeelding zit te kijken denk ik meteen terug aan mijn MTS tijd dik 10 jaar geleden. Het begint weer te dagen :D Met dit wiel kan ik het alleen vermideren met meer camber, maar dat is niet ideaal voor op straat. Lastig lastig

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 24 mei 2013, 12:00

Machtig mooi apparaat Reind :thumbup:

Deel overigens wel de mening van een aantal anderen mbt die zwarte strips op de deuren die mogelijk in kleur mooier staan. Maar lekker doen wat je zelf het mooiste vindt en vooral veel :df: ermee.

Heb niet zoveel kaas gegeten van elektronica, ampères, benodigd startvermogen etc,. maar wat zijn de mogelijkheden qua accu's ogneveer? In mijn e34 touring zit nu ook zo'n standaard accu formaatje vrachtwagen, maar dat lijkt mij wat overdone :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 mei 2013, 12:56

Reind schreef:Er zitten voor 2cm spacers. Anders past het Alpina wiel niet ivm de remklauw.

Als ik naar de afbeelding zit te kijken denk ik meteen terug aan mijn MTS tijd dik 10 jaar geleden. Het begint weer te dagen :D Met dit wiel kan ik het alleen vermideren met meer camber, maar dat is niet ideaal voor op straat. Lastig lastig
Het is ook te corrigeren met bijv. draagarmspacers, maar dan moet dat wel passen natuurlijk.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 24 mei 2013, 14:08

MartijnGizmo schreef:
Bert ///M3 schreef:Reind, gebruik jij spacers voor?

Dat ^^, versterkt door gewicht van de wielen en platheid van de banden. Met 17" en 205/40 vond ik het met 15mm spacer op de vooras (ET20 totaal) bij mijn MINI erg vervelend rijden, veel 'tramlining' op de snelweg. Nu 15" met 205/50 en nergens last van met ET25.

Hier is het fenomeen, "scrub radius" in het Engels, verduidelijkt in een afbeelding:
In Jip & Janneke taal: het draaipunt van het wiel zit niet meer in of nabij de middenlijn van de wiel van, maar verder er vanaf (naar buiten toe). Daarbij duwt het schanierpunt door de grotere arm de wielen naar achteren. Of beter gezegd: de auto gaat eerst naar voren en sleept daarmee de wielen meer.

Een overdreven voorstelling helpt altijd het beeld te visualiseren.

Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 mei 2013, 16:50

Paskal schreef:Machtig mooi apparaat Reind :thumbup:

Deel overigens wel de mening van een aantal anderen mbt die zwarte strips op de deuren die mogelijk in kleur mooier staan. Maar lekker doen wat je zelf het mooiste vindt en vooral veel :df: ermee.

Heb niet zoveel kaas gegeten van elektronica, ampères, benodigd startvermogen etc,. maar wat zijn de mogelijkheden qua accu's ogneveer? In mijn e34 touring zit nu ook zo'n standaard accu formaatje vrachtwagen, maar dat lijkt mij wat overdone :)
In mijn gewone M3 heb ik meestal een accu van iets van 90-100 Ah, je hebt een vrij forse nodig voor een M3 motor. Amperage is uiteindelijk bepalend maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Mijn E30 met 3.0 motor kon net aan starten op een 55Ah accu, met lichten enz uit. Maar mijn 3,2 heeft daar tekort aan.

In mijn racer een Redtop 25 gelaccu, start prima alleen moet je niet te lang stil gaan staan en stroom verbruiken.

franktastic

Bericht door franktastic » 24 mei 2013, 17:56

Ja, ik ben verliefd! :love:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 24 mei 2013, 19:40

Bert ///M3 schreef:
Paskal schreef:Machtig mooi apparaat Reind :thumbup:

In mijn gewone M3 heb ik meestal een accu van iets van 90-100 Ah, je hebt een vrij forse nodig voor een M3 motor. Amperage is uiteindelijk bepalend maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Mijn E30 met 3.0 motor kon net aan starten op een 55Ah accu, met lichten enz uit. Maar mijn 3,2 heeft daar tekort aan.

In mijn racer een Redtop 25 gelaccu, start prima alleen moet je niet te lang stil gaan staan en stroom verbruiken.
Je zou, als de centen een mindere rol spelen, ook voor een lithiumvariant kunnen gaan. Dan kun je met minder ah's uit, omdat je een veel grotere bruikbare capaciteit hebt. (die 55 Ah is een C/20 rate, lithiumaccu's worden meestal in C/5 of nog minder aangeduid en je kunt ook een dieper ontladen)

MatthijsA

Bericht door MatthijsA » 27 mei 2013, 23:12

Zag hem vanavond staan in Glanerbrug, moest in de buurt een fiets ophalen. Dik ding hoor!
Als je een lage grijze Caddy stil zag staan bij je auto dan was ik dat :wink:

TLRS

Bericht door TLRS » 28 mei 2013, 08:40

Wat een stoere wagen zeg, echt heel moo!i

Reind

Bericht door Reind » 28 mei 2013, 10:52

MatthijsA schreef:Zag hem vanavond staan in Glanerbrug, moest in de buurt een fiets ophalen. Dik ding hoor!
Als je een lage grijze Caddy stil zag staan bij je auto dan was ik dat :wink:

Haha, Ik heb geen Caddy gezien :) Ik heb er nu Style 68 velgen onder zitten. Met de Alpina´s vindt ik hem een stuk mooier. Hij is nu wat minder DIK zegmaar.
Even en vergelijking
Afbeelding

Afbeelding

Achter zitten er nu 4cm spacers op. Dit, met een redelijk zwaar wiel geeft nogal een negatief effect op de prestaties. Dat voel je behoorlijk.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 mei 2013, 11:02

alpina's staat inderdaad veel mooier!!

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 mei 2013, 11:15

Beide staan goed. Alleen de Alpina's passen net wat beter bij het agressieve uiterlijk.

Geniet er van! :df: :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 28 mei 2013, 11:36

Auto is te stoer voor 68 vind ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mei 2013, 12:05

alpina's passen idd wat beter bij het uiterlijk.

zag trouwens nog 2 fraaie spiegels te koop van AC schnitzer voor de E36...
misschien zijn die ook een leuke extra?

ik moest meteen aan die kar van jou denken, zijn niet te groot en niet te klein :D >>

http://link.marktplaats.nl/677691080" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 28 mei 2013, 13:23

Knappe spiegels inderdaad!

Jussi

Bericht door Jussi » 28 mei 2013, 13:28

En als wielen zou ik voor BBS RC's met lage ET kiezen:

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mei 2013, 13:30

die staan zonder naafkappen idd ook stoer.

Plaats reactie