Is t XavE34 geworden? Zien zien zien! (of heb ik iets gemist?)Xave30 schreef:Most interesting. ..Spijkerhard schreef:Ik vind de E34 toch nog teveel een petjes imago hebben... .
BMW E34: Algemeen (occasion) draadje
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: BMW E34: Algemeen (occasion) draadje
- Martin van der Zwaard
De hele 210-lijn heeft last van roest. Niet alleen de vroege exemplaren. Zelfde geldt voor de W202 (in iets mindere mate) en de eerste types W203.Spijkerhard schreef:W210 zou ook een prima auto zijn, maar de vroege exemplaren hebben zo roest reputatie, en qua betrouwbaarheid ook niet al te best toch? W202 trekt mij eerder...
Een Benz op gas.....das vragen om problemen. Ik heb ze wekelijks op de zaak en ze lopen allemaal te zeiken dat die auto zo slecht start en loopt etc. Als je dan vraagt of er gas in de auto zit, dan antwoorden ze allemaal met ja.steve smith schreef:Zit er ernstig over te denken om met een W210 benzine bijtellingduiker te gaan rijden op gas.
- Remy
Spijkerhard die auto heeft hij gisteren gekocht. Kon jij ook niet weten.
Martin dat is een kwestie van afstellen. Niets meer, niets minder.
Martin dat is een kwestie van afstellen. Niets meer, niets minder.
-
Tja. Ik ben ook geen gas-liefhebber. Maar als er een Alpina B10 3.5 zonder gezeik een paar jaar op Prins loopt, en een bevriende S320 rijder ook, wil ik de gok wel aan met een E320 lijn-6. Huidige dieselprijzen worden vervelend met 60k km+ met eigen auto's, en ik weiger in een miniatuurauto te kruipen.Martin van der Zwaard schreef:De hele 210-lijn heeft last van roest. Niet alleen de vroege exemplaren. Zelfde geldt voor de W202 (in iets mindere mate) en de eerste types W203.Spijkerhard schreef:W210 zou ook een prima auto zijn, maar de vroege exemplaren hebben zo roest reputatie, en qua betrouwbaarheid ook niet al te best toch? W202 trekt mij eerder...
Een Benz op gas.....das vragen om problemen. Ik heb ze wekelijks op de zaak en ze lopen allemaal te zeiken dat die auto zo slecht start en loopt etc. Als je dan vraagt of er gas in de auto zit, dan antwoorden ze allemaal met ja.steve smith schreef:Zit er ernstig over te denken om met een W210 benzine bijtellingduiker te gaan rijden op gas.
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
[quote="Spijkerhard"]Ik vind de E34 toch nog teveel een petjes imago hebben...
Zo'n opmerking is eigenlijk best wel beledigend aan het adres van een 47 en een 50 jarige.
Zo'n opmerking is eigenlijk best wel beledigend aan het adres van een 47 en een 50 jarige.
- Knot
Je moet juist een oude of een nieuwe 5 hebben.
E28 en E34 prima
E39 en eerste E60 zitten petjes tussen, moet je eigenlijk alleen de M5 van hebben
F10 weer dikke prima maar ook voor een hoop niet te betalen (incl mezelf).
E28 en E34 prima
E39 en eerste E60 zitten petjes tussen, moet je eigenlijk alleen de M5 van hebben
F10 weer dikke prima maar ook voor een hoop niet te betalen (incl mezelf).
- Joy
Je moet niks. Een auto kopen doe je voor jezelf, niet om wat de ander er van denkt.
- Tim N
-
Dickh. schreef:Zo'n opmerking is eigenlijk best wel beledigend aan het adres van een 47 en een 50 jarige.Spijkerhard schreef:Ik vind de E34 toch nog teveel een petjes imago hebben...
Ordinaire auto hoor!
Overigens is die opmerking ook best wel beledigend aan het adres van 25 jarigen

-
OnlineMartijn_bmw
dikke +1 LB wat een ander er van vind.... JIJ moet er mee rijden en blij mee zijnJoy schreef:Je moet niks. Een auto kopen doe je voor jezelf, niet om wat de ander er van denkt.

- Spijkerhard
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Hmmm, als ik naar een potentiele klant ga, neem ik toch de V70 mee.
Als ik daarna met de M3 (E36, bijna stock) kom, krijg ik bijna altijd opmerkingen, positief of negatief.
Zei de 48 jarige.
Helaas wordt er op "uiterlijk" geoordeeld, helaas, helaas. En je maakt maar 1 keer een eerste indruk...
Niks mis met een hele mooie E34, ik gun 'm iedereen. In een gepimpte E60 of F10 zul je mij ook niet zien. Al rijden er hier al enkele petjes in rond, waarbij ik denk waarom ik nooit zo snel zakelijk succes heb gehad. Petje of niet.
Petje is ook maar een imago. Dragers zijn er trots op neem ik aan?
Ieder zijn ding. Basboxen en versterkers vindt ik ook niks aan. Maar als iemand daar leip van is, en muziekliefhebber, gun ik 'm z'n kick!
Als ik daarna met de M3 (E36, bijna stock) kom, krijg ik bijna altijd opmerkingen, positief of negatief.
Zei de 48 jarige.
Helaas wordt er op "uiterlijk" geoordeeld, helaas, helaas. En je maakt maar 1 keer een eerste indruk...
Niks mis met een hele mooie E34, ik gun 'm iedereen. In een gepimpte E60 of F10 zul je mij ook niet zien. Al rijden er hier al enkele petjes in rond, waarbij ik denk waarom ik nooit zo snel zakelijk succes heb gehad. Petje of niet.
Petje is ook maar een imago. Dragers zijn er trots op neem ik aan?
Ieder zijn ding. Basboxen en versterkers vindt ik ook niks aan. Maar als iemand daar leip van is, en muziekliefhebber, gun ik 'm z'n kick!
- Paskal
- Auto: meerdere
+1Joy schreef:Je moet niks. Een auto kopen doe je voor jezelf, niet om wat de ander er van denkt.
Vergeet echter niet dat wij hier autoliefhebbers zijn en een nette originele e34 nog wel op waarde weten te schatten. Henk en Ingrid kijken er echter heel anders tegenaan. Hieronder wat reacties die ik kreeg op mijn nette e34 ( niet dat het me wat deed overigens): "Wat voor een turkenbak heb je nu weer gekocht?", "Zeker van een Pool geleend?", "past goed bij het imago van Helmond" etc....

- Spijkerhard
+1
Wat niet wegneemt dat het in dit geval een hele mooie turkenbak is...!
- Knot
Zag gistermiddag in het dorp hier een E34 B10 rijden, kenteken TT-nogwat... zijn er toch ook niet zo gek veel meer van over?
-
Complete E34 B10 serie zijn er zo'n 1200 gemaakt. Daarvan rijdt het grootste gedeelte in Duitsland en Japan. Dus is altijd wel apart om er een tegen te komen. 

- Macboy
540i handbak zijn op Mobile goed te vinden toch ?
- RVV
Dickh. schreef:Spijkerhard schreef:Ik vind de E34 toch nog teveel een petjes imago hebben...
Jij was toch altijd 38

- Knot
Nou, niet echt.. en soms sorteer je op handbak en krijg je nog een automaat voor je kiezen....Macboy schreef:540i handbak zijn op Mobile goed te vinden toch ?
- Ar
- Auto: Prius
`Spijkerhard schreef:+1
Ik zie er bijna nooit een Turk in rijden. Voor de meesten is het nu een e60.
- Tim N
Idd, maar stereotype blijft.
Had ik met de E30 ook altijd.
Had ik met de E30 ook altijd.
-
Leuk die stereotypes altijd. Bijbehorende connotaties maken ze NOG leuker.
- Ar
- Auto: Prius
Connotatie
De connotatie ('bijklank, ondertoon, bijbetekenis, gevoelswaarde') van een woord of kleine woordgroep is de ermee verbonden voorstelling (vooronderstelling), vaak van emotionele aard, buiten de eigenlijke betekenis van het woord ofwel denotatie. Het woord connotatie is etymologisch af te leiden als het Latijnse connotatio (van het Lat. prefix con-, „met-“, „tezamen-“, en notatio, „optekening“).
Het woord connotatie is een taalkundig begrip. In het dagelijks taalgebruik worden meestal de termen gevoelswaarde of associatie gebruikt.
Elke letter, elk woord dat geschreven, uitgesproken en gedacht is, heeft een emotionele aard en betekenis, die buiten de directe betekenis van het woord ligt. De filosofische vraag rijst dan: Wat is de eigenlijke betekenis van een teken, woord, begrip, enzovoort?
Hoewel connotatie en denotatie twee verschillende begrippen zijn, kunnen ze niet los van elkaar worden gezien. Bijvoorbeeld: de denotatie van het woord minderheid is "een groep personen die minder dan de helft van het totaal aantal personen vormt". Het woord minderheid heeft daarnaast echter verscheidene (vooral negatieve) connotaties, want het wordt veelal gebruikt in pregnante zin om te verwijzen naar buitenstaanders en/of een onderdrukte groep (in het bijzonder een etnisch-culturele minderheid).
Connotatie is wat equivalentie onderscheidt van synonymie. Twee woorden binnen dezelfde taal zijn elkaars synoniem als ze exact dezelfde denotatie hebben, terwijl de connotatie kan verschillen. De woorden ros en knol zijn beide synoniemen van paard, maar met verschillende connotaties. Hebben twee of meer synoniemen bovendien dezelfde connotatie, dan zijn het tevens elkaars equivalenten. Het verschil in gebruik hangt voornamelijk af van de schrijfstijl en het register; zo is bijvoorbeeld verloskundige een wat eigentijdser woord dan vroedvrouw, en heeft daardoor een iets andere connotatie.
Een woord heeft vaak verschillende connotaties bij één denotatie.
Weer wat geleerd.
De connotatie ('bijklank, ondertoon, bijbetekenis, gevoelswaarde') van een woord of kleine woordgroep is de ermee verbonden voorstelling (vooronderstelling), vaak van emotionele aard, buiten de eigenlijke betekenis van het woord ofwel denotatie. Het woord connotatie is etymologisch af te leiden als het Latijnse connotatio (van het Lat. prefix con-, „met-“, „tezamen-“, en notatio, „optekening“).
Het woord connotatie is een taalkundig begrip. In het dagelijks taalgebruik worden meestal de termen gevoelswaarde of associatie gebruikt.
Elke letter, elk woord dat geschreven, uitgesproken en gedacht is, heeft een emotionele aard en betekenis, die buiten de directe betekenis van het woord ligt. De filosofische vraag rijst dan: Wat is de eigenlijke betekenis van een teken, woord, begrip, enzovoort?
Hoewel connotatie en denotatie twee verschillende begrippen zijn, kunnen ze niet los van elkaar worden gezien. Bijvoorbeeld: de denotatie van het woord minderheid is "een groep personen die minder dan de helft van het totaal aantal personen vormt". Het woord minderheid heeft daarnaast echter verscheidene (vooral negatieve) connotaties, want het wordt veelal gebruikt in pregnante zin om te verwijzen naar buitenstaanders en/of een onderdrukte groep (in het bijzonder een etnisch-culturele minderheid).
Connotatie is wat equivalentie onderscheidt van synonymie. Twee woorden binnen dezelfde taal zijn elkaars synoniem als ze exact dezelfde denotatie hebben, terwijl de connotatie kan verschillen. De woorden ros en knol zijn beide synoniemen van paard, maar met verschillende connotaties. Hebben twee of meer synoniemen bovendien dezelfde connotatie, dan zijn het tevens elkaars equivalenten. Het verschil in gebruik hangt voornamelijk af van de schrijfstijl en het register; zo is bijvoorbeeld verloskundige een wat eigentijdser woord dan vroedvrouw, en heeft daardoor een iets andere connotatie.
Een woord heeft vaak verschillende connotaties bij één denotatie.
Weer wat geleerd.
-
E28 => Heb ik (M5);
E34 => heb ik ook (M5)
Een E39 M5 komt er niet; daar zie ik het nut niet zo van in. Maar als daily is de E34 mij te oud. Negen van de tien exemplaren die als daily zijn gebruikt hebben inmiddels behoorlijk krokante ktiksteunen en laspunten van de achterste gordelsteunen. En dan heb ik het nog niet eens over de voorschermen (de omgevouwde kant achter de dorpellijsten).
Het is ontegenzeggelijk waar dat de E34 veel meer een maatpak is waarbij de balans in het onderstel erg goed is, maar dat is niet wat ik in een daily zoek. Dan biedt de E39 wel erg veel value for money. Wel heb ik voor een touring gekozen. Dat model heeft zoveel meer klasse en presentie op de weg dan de sedan uitvoering, die (M5 of niet) inmiddels behoorlijk oubollig is.
E34 => heb ik ook (M5)
Een E39 M5 komt er niet; daar zie ik het nut niet zo van in. Maar als daily is de E34 mij te oud. Negen van de tien exemplaren die als daily zijn gebruikt hebben inmiddels behoorlijk krokante ktiksteunen en laspunten van de achterste gordelsteunen. En dan heb ik het nog niet eens over de voorschermen (de omgevouwde kant achter de dorpellijsten).
Het is ontegenzeggelijk waar dat de E34 veel meer een maatpak is waarbij de balans in het onderstel erg goed is, maar dat is niet wat ik in een daily zoek. Dan biedt de E39 wel erg veel value for money. Wel heb ik voor een touring gekozen. Dat model heeft zoveel meer klasse en presentie op de weg dan de sedan uitvoering, die (M5 of niet) inmiddels behoorlijk oubollig is.
- GTRene
@Raymond.
welke is duurder in onderhoud en pech e.d. de E28 of de E34
welke is het betrouwbaarst over het algemeen natuurlijk.
welke is duurder in onderhoud en pech e.d. de E28 of de E34
welke is het betrouwbaarst over het algemeen natuurlijk.
-
Rene,
Het ligt er natuurlijk aan met welke bril je het bekijkt. Zelf heb ik meer pech met de E28 gehad en dat werkt door in het kostenplaatje. Aan de andere kant heb ik aan mijn E34 een heel betrrouwbare auto gehad die op wat preventief onderhoud na weinig reparaties nodig heeft gehad. Een uitzondering is het compleet nieuw onderstel dat medio 2006 is gemonteerd.
Bij de 3.8 kan je drijfstanglager schade verwachten. Bij de E28 M5 mag je bij 100k km de gehele distributie vervangen. De 3.6 heeft van beide geen last. Die dingen lopen moeiteloos >300k km en ik heb maar weinig 3.8'en of E28 M5's gezien die dat ook op de eerste motor hebben gehaald. Ik ken een 3.8 die inmiddels ruim 260k km op zijn (tweede) motor heeft gereden, maar dat is een uitzondering.
Daarbij komt dat de E28 M5 geen lambda regeling heeft; dat maakt een regelmatige 4-gas meting noodzakelijk om de verbranding en daarmee de gezondheid van de motor te controleren. Ook zijn de gaskleppen van de M88 i.t.t die van de S38 niet onderhoudsvrij.
Ik heb met mijn E34 een behoorlijk aantal ronden op de Nordschleife gereden, vele continetale trips gemaakt en een stuk of tien Alpentoertochten gereden op een wijze die met de E28 gewoonweg niet mogelijk is zonder dat de auto er onder lijdt; het chassis van de E28 is geen schoolvoorbeeld van stijfheid. Bovendien is de ophanging van het diff bij de E34 een stuk geavanceerder. Bij de E28 zit deze met een rubber-lager op het chassis gemonteerd, terwijl bij de E34 die volledig in het subframe zut.
Daarnaast heeft de S38 t.o.v de M88 vele subtiele maar niet onbelangrijke verbeteringen die de betrouwbaarheid behoorlijk verhogen (lambda regeling, stationair toerental regeling en koude start verrijking geintegreerd in de Motronic, een verfijnder aansturing van de ontsteking, duplex ketting i.p.v simplex, betere injectoren etc etc.)
Het ligt er natuurlijk aan met welke bril je het bekijkt. Zelf heb ik meer pech met de E28 gehad en dat werkt door in het kostenplaatje. Aan de andere kant heb ik aan mijn E34 een heel betrrouwbare auto gehad die op wat preventief onderhoud na weinig reparaties nodig heeft gehad. Een uitzondering is het compleet nieuw onderstel dat medio 2006 is gemonteerd.
Ik denk dat het over de meet genomen niet veel uitmaakt, Bij de E34 zul je meer geld uit moeten trekken voor het onderstel vanwege het hogere gewicht. Met name bij de 3.8 mag je daar het nodige kleingeld voor uittrekken(EDC dempers). Daar koop je inmiddels een leuke E46 330i voor. Bij de 3.6 gaat het ook hard omhoog, maar bij lange na niet zo extreem als bij de 3.8. De E28 M5 heeft nog EDC noch niveau regeling. Die Bilstein dempers zijn ook wel aan de prijs, maar zeker de helft minder dan die van de 3.6.GTRene schreef:welke is duurder in onderhoud en pech e.d. de E28 of de E34
Bij de 3.8 kan je drijfstanglager schade verwachten. Bij de E28 M5 mag je bij 100k km de gehele distributie vervangen. De 3.6 heeft van beide geen last. Die dingen lopen moeiteloos >300k km en ik heb maar weinig 3.8'en of E28 M5's gezien die dat ook op de eerste motor hebben gehaald. Ik ken een 3.8 die inmiddels ruim 260k km op zijn (tweede) motor heeft gereden, maar dat is een uitzondering.
Daarbij komt dat de E28 M5 geen lambda regeling heeft; dat maakt een regelmatige 4-gas meting noodzakelijk om de verbranding en daarmee de gezondheid van de motor te controleren. Ook zijn de gaskleppen van de M88 i.t.t die van de S38 niet onderhoudsvrij.
Zonder twijfel de E34. De E28 is een hele leuke auto en is vlotter dan een gelijk gemotoriseerde E34, maar die laatste heeft een veel beter onderstel dat makkelijker op de grens te berijden is zonder dat de auto protesteert.GTRene schreef:welke is het betrouwbaarst over het algemeen natuurlijk.
Ik heb met mijn E34 een behoorlijk aantal ronden op de Nordschleife gereden, vele continetale trips gemaakt en een stuk of tien Alpentoertochten gereden op een wijze die met de E28 gewoonweg niet mogelijk is zonder dat de auto er onder lijdt; het chassis van de E28 is geen schoolvoorbeeld van stijfheid. Bovendien is de ophanging van het diff bij de E34 een stuk geavanceerder. Bij de E28 zit deze met een rubber-lager op het chassis gemonteerd, terwijl bij de E34 die volledig in het subframe zut.
Daarnaast heeft de S38 t.o.v de M88 vele subtiele maar niet onbelangrijke verbeteringen die de betrouwbaarheid behoorlijk verhogen (lambda regeling, stationair toerental regeling en koude start verrijking geintegreerd in de Motronic, een verfijnder aansturing van de ontsteking, duplex ketting i.p.v simplex, betere injectoren etc etc.)