leonard schreef:Zo, weer tijd voor een update
Auto is bij VVT geweest en voorzien van nieuwe (grotere) turbo's. Het vermogen wat ik hoopte te halen is niet gelukt maar het is wel een eind in de richting gekomen. Resultaat: 385pk en 750NM. Meer pk's zijn roetvrij niet mogelijk. Ik ben er super tevreden mee. Met de standaard turbo's zakte het vermogen na 3500tpm behoorlijk in. Nu loopt hij tot de bak schakelt (4800tpm) in 1 streep door. 100-200 is nu weer meer dan seconde sneller (10,5sec) en het vermogen is over heel de linie goed beschikbaar. Topsnelheid is nu ook goed haalbaar zonder dat hij in noodloop gaat. 4700tpm heb ik al op de teller gehad wat inhoud een tellersnelheid van ca.300...
Het onderstel is ook aangepakt. Alle rubbers zijn vervangen door hardere en Ohlins dempers en veren zijn gemonteerd. Een wereld van verschil! Door het koppel had ik veel last van een torderende achteras en daarbij horende geluiden. Dat is nu geheel verdwenen. Bochtsnelheden zijn echt veeeeel hoger. In bochten met hobbels is het 1 beweging en daarna ligt de auto weer stil waardoor de auto dus enorm stabiel en dus vertrouwd aanvoelt. Kortom: ik ben dik tevreden en hoop er nog zeker 100k km bij te gaan rijden....
Mooie prestaties! Mijn 335d deed na de tuning 378pk en 740nm. Maar ik heb alleen de DPF removed en EGR klep met 80% beknot, en remap uiteraard. Geen grotere turbo's. Die zijn dus blijkbaar niet nodig?? Ik heb 280+ gereden in Duitsland en nog nooit een noodloop gehad.
Ik heb met deze tuning 100.000km (stevig) gereden en afgezien van vervanging van de turboslangen en vacuumslangen geen enkel probleem gehad. Ik heb wel een periode last gehad van veel grijze rook bij vol optrekken. Dat is na regulier onderhoud verholpen. Sindsdien rij ik alleen nog met BP Ultimate diesel en gooi ik er om de maand een flesje Forte diesel treatment in. Ik merk dat gewone diesel toch de motor vuiler maakt op den duur.
Mijn turbo's zijn recentelijk nog getest en hebben geen speling. Ik vraag me af waarom grotere turbo's noodzakelijk zijn. Zou er niet een grotere intercooler bij moeten of heb je die al? Overigens kan de ZF automaat prima 800nm aan, alles daarboven wordt niet door ZF gegarandeerd.
Ik herken het gevoel dat je in de 335d wil blijven rijden. Ik heb 230.000 op de teller staan en diverse proefritjes gemaakt in andere auto's maar nooit de koop doorgezet omdat ik daarna altijd weer blij was in de 335d te rijden. In vergelijking is een 535i echt een sloom apparaat

. De F30 Alpina B3 heeft wel mijn warme interesse, 420pk en een bruut geluid. Maar het verschil is niet wereldschokkend, wel het verschil in prijs. Doorrijden in de 335d is dan opeens spotgoedkoop