opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Mark Nauta » 18 jul 2009, 11:59

Ik was onder de indruk van het werk toen ik vorige week even bij je was wezen kijken Maik. Ziet er echt heel stoer uit!
Ben ook erg benieuwd naar het nieuwe geluid. De kilo's die er af zijn is natuurlijk heerlijk. Zeker ook de hoge kilo's ;).
We zien graag meer beelden, en misschien een filmpje met het geluid?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door SteV6 » 18 jul 2009, 12:07

Maik schreef:Ik heb trouwens ook R888'jes besteld :beer:
Voor op je ATSsen of heb je er net als Piet en Pascal meteen ProRace 1.2 velgjes in de 16-17 combo besteld?

Edit: Oeps, Piet en Pascal rijden op R1R. En Maarten heeft R888 op zijn ATSsen :oops:

Stephan

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Niels » 18 jul 2009, 12:15

*fuck, hoe zat het ook al weer*
Afbeelding
Safety first zie ik wel :mrgreen:

Goed bezig :thumbup:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 18 jul 2009, 13:15

SteV6 schreef:
Maik schreef:Ik heb trouwens ook R888'jes besteld :beer:
Voor op je ATSsen of heb je er net als Piet en Pascal meteen ProRace 1.2 velgjes in de 16-17 combo besteld?

Edit: Oeps, Piet en Pascal rijden op R1R. En Maarten heeft R888 op zijn ATSsen :oops:

Stephan
Voor op de ATS-en. Ik rij niet zoveel met de speedster meer, dus het hoeven geen "all-season" bandjes meer te zijn.
Ik ga niet naar de 16-17" combo zolang ik nog geen 16-17" combo gevonden heb die passen en die ik mooi vind... jaja, een beetje poetser blijf ik nog wel soms :bag:
Daarbij moet je wel erg goed zoeken naar een 16-17" combo setje die lichter is dan mijn 17-17" setje, of het ontloopt elkaar niet zoveel. Maar dan is de winst dus ook niet schokkend te noemen. Met de R888 set ga ik wel al naar iets kleinere (diameter) banden, namelijk 40% hoog ipv 45%, scheelt ook alweer ietsje in de massatraagheid :wink:

Mark, nog bedankt voor het afleveren van de stoere foto. Die gaat mooi pronken in de garage, maar eerst blijft hij nog even in de woonkamer staan 8)

Niels, wat is er niet veilig dan? Mijn sleutelmaatje (Dominique) op slippers, korte broek, hoofdsteunframes eruit slijpen of wat? :angel:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Bert ///M3 » 18 jul 2009, 14:16

Nice Maik,

Wat is bij jullie het voordeel van ie 16-17 combi dan? Of is het alleen maar omdat bandenmaten dan makkelijker zijn?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door SteV6 » 18 jul 2009, 14:23

De esthetische impact van ATSjes onder een Speedster is inderdaad nauwelijks te overtreffen Maik.

Pascal en Piet geven echter aan dat het stuurgevoel van de 16" op de vooras echt veel beter en prettiger is dan met de 17". Als extra bonus naast de hiervoor genoemde voordelen neemt door de hogere wang het comfort ook nog toe :bag:

Iets anders; Zou zo'n 1.4 TSi zoals straks in de Ibi Cupra komt te liggen (180pk twincharger) achter in een Speedster passen :hmmm: ?


Stephan

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door SteV6 » 18 jul 2009, 14:34

Bert ///M3 schreef:Wat is bij jullie het voordeel van ie 16-17 combi dan? Of is het alleen maar omdat bandenmaten dan makkelijker zijn?

Het Elise-Speedsterconcept is ontwikkeld voor een 16-17" combi. Om esthetische redenen heeft Opel ervoor gekozen om 17-17" te leveren met extreem smalle bandjes voor om een meer onderstuurd weggedrag te creeren :hammer:

De Speedsterrijders die overgestapt zijn op de 16-17" combi geven allemaal aan dat de neus veel directer reageert op stuurbewegingen en dat het stuur minder zwaar en minder traag aanvoelt. De initiële weerstand tegen insturen (door het gyroscopisch effect?) wordt veel minder.
Bij 17" ATS-DTC met 205/45R17 RE050A geeft bij insturen het gevoel of de wielen+banden ongeveer 0,1 seconde nodig hebben voordat ze doen wat je met het stuur opdraagt. Bij de 16" met 195/55R16 is die "twijfelsseconde" helemaal verdewenen.


SteV6

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Stéphane » 18 jul 2009, 15:21

Met de S1 op 15-16 en nu 16-17 op de S2. Kan het niet vergelijken met 17-17, maar bij mij stuurt het prima in ieder geval ;)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 18 jul 2009, 16:05

Ik heb zelf niets te klagen over het sturen in mijn badkuipje, terwijl het ongetwijfeld beter zal gaan met een 16-17" combo. Als ik mijn ATS-en een keer krom rij zal ik ook overstappen, tot die tijd niet teveel sturen in speedsters met een 16-17" combo dus :wink:
Ik heb trouwens een keer een klein stukje in de oude speedster van Allen gereden, met 16-17" combo dus. Het direktere sturen viel me niet zo op (snelheden lagen wel wat laag), maar het leek er wel op dat er minder initieel onderstuur was.
Mijn speedstertje stuurt vrij zenuwachtig, wat denk ik komt door mijn uitlijning, hardere veren dan de standaard Nitronveren en instelling van demping (ietsje naar hard toe). Gewoon maskeren die tekortkoming van de velgen dus :bag:
Straks met de triple eights zal het trouwens ook wel weer een stukje direkter sturen zijn denk ik, de T1R-en die ik nu heb staan nou niet echt bekend om hun stevige wangetjes :angel:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door allen » 18 jul 2009, 16:24

Had ik ook een nieuwe Speedster dan, Maik? :mrgreen:

Ik moet wel zeggen dat ik m'n velgen alleen had gekocht omdat het beter zou sturen. Kwa uiterlijk vond ik de ATS wielen mooier staan. :oops:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 25 jul 2009, 20:01

Ben nog even aan het knutselen geweest. De clam werd rond de uitlaateinden wel erg warm. Dominique heeft het gemeten met een infraroodmeter, weet niet precies meer hoeveel het was, maar je kon er een lekker eitje op bakken...
Daarom maar even wat racy spul besteld en mijn badkuip gepimpt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat moet wel wat doen... later nog maar eens wat meten.

Nog een plaatje van het interieur met het nieuwe pookknopje, dat schakelt dus echt heerlijk (het standaard pookknopje is langwerpig met "scherpe" randen):

Afbeelding

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Marco R. » 25 jul 2009, 23:00

RVS wordt echt heel snel en heel heet, zeker in vergelijking met een standaard stalen uitlaat. Dat is mijn ervaring iig ermee.
Leuk projectje zo verder, en mooie auto!

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door SteV6 » 25 jul 2009, 23:44

Is keramisch coaten van die eindpijpjes geen optie Maik?

En kan het zijn dat je diffusors in de weg zitten voor voldoende koeling van de backbox? Of zijn die gaatjes onder in de achterclam netjes open? Anders is het inzagen van een extra NACA ook nog te overwegen :roll:


Stephan

(En regel nu even snel een ScanGauge II om de code te resetten zodat je voor mij kan filmen)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 26 jul 2009, 09:44

RVS wordt inderdaad wat heter. Althans, het geleidt beter warmte, wat een voordeel en een nadeel heeft :wink:

En natuurlijk is coaten een optie, maar dit was even handiger, en misschien ook wel mooier, maar daar ben ik nog niet helemaal uit :nah:
Je kan dit soort spul ook met een zilverlaag krijgen, dat is dan misschien ook een optie. Als ik het wil laten coaten dan ben ik mijn uitlaat weer een tijd kwijt :hmmm:

Dominique is hier dinsdag weer, eens kijken of ik dan gelijk een filmpje kan roggelen.... :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door allen » 26 jul 2009, 09:54

Lekker blingbling laten swa!!! Heb je je sleepoog al verguld? :roflol:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 26 jul 2009, 10:09

Allen... ligt al bij de goudsmid 8)
SteV6 schreef:Is keramisch coaten van die eindpijpjes geen optie Maik?

En kan het zijn dat je diffusors in de weg zitten voor voldoende koeling van de backbox? Of zijn die gaatjes onder in de achterclam netjes open? Anders is het inzagen van een extra NACA ook nog te overwegen :roll:


Stephan

(En regel nu even snel een ScanGauge II om de code te resetten zodat je voor mij kan filmen)
Als je (heel) goed kijkt zie je inderdaad die gaten ook in de diffusers zitten, dus koeling van de backbox moet nog steeds in orde zijn...

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Michel P » 26 jul 2009, 11:29

Gaaf, Maik! Ziet er erg clean uit. Mooie brug ook, kost zo'n brug? Merk? linkje?

Michel

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 26 jul 2009, 12:22

Brugje: http://www.ldenhartog.nl/product.php?id ... &prodid=54" onclick="window.open(this.href);return false;

Minimale hoogte klopt niet helemaal, dat is standaard iets van 18cm, en als je het persluchtcilindertje voor de ontgrendeling van de veiligheid eraf schroeft (moet je dan iets anders bedienen, maar nog steeds veilig), dan is hij ongeveer 14cm. Maximale hoogte is volgens mij eerder 140cm dan 125cm...
Je hebt dus nog steeds wel een soort van rijplanken nodig voor die strijkijzers van ons :wink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door MartijnGizmo » 26 jul 2009, 13:58

allen schreef:Lekker blingbling laten swa!!! Heb je je sleepoog al verguld? :roflol:
Ach, als het op een McLaren F1 mag... :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door GTRene » 26 jul 2009, 14:02

ziet er goed uit Maik...gold plated en goede weerkaatsing van...dus makkelijk en "goed" :thumbup: clever...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Macboy » 26 jul 2009, 23:49

He Maik ik heb je update vorige week helemaal gemist. Geweldig bezig weer man ! Leuk dat je er een deels "nieuw" gevoel bij krijgt. Als je hieraan went kan je altijd nog overstappen op de 16" voor.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door allen » 26 jul 2009, 23:54

Zie je die bling achter? Maik gaat dus voor de looks. Dan staan zijn huidige velgen gewoon goed. Was het een rijder had hij die 16 inchers gepakt, maar ja... Dat oogt niet volgens hem. :nah:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 27 jul 2009, 08:20

@ Macboy: :thumbup: we blijven lekker bezig.

@ Elly: :fy: :nana:

Tissi RS
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 jul 2009, 21:33
Locatie: Oud Gastel

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Tissi RS » 27 jul 2009, 20:58

Ziet er prachtig uit en als zoiets "simpels" ook nog eens zo goed helpt met de afvoer van warmte, top. En dat je een brug hebt in je garage is wel een enorme luxe zeg, lucky you 8)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 11 sep 2009, 07:43

Updeetje (delen gekoppie-peest uit Michel z'n draadje):

Na de 2.4 ecotec inlaat en Tullett uitlaat wordt het tijd om de ECU eens onder handen te nemen. En laat nu toevallig afgelopen week onze speedsterclub tuner zijn hack-projekt af hebben gemaakt! :) . Hij kan er nu een zelflerend progje in zetten die zich gedurende een afstelrit vanzelf aanpast aan de modificaties...
Maik schreef:Als het goed is zit er dan eindelijk de nieuwe ECU mapping in, heb nog net voor aankomend weekend een afspraak met de tjoenert (een speedster-eigenaar!) kunnen maken... Als ik kijk naar de resultaten van Dominique die dezelfde aanpassingen heeft als ik: ongeveer 200pk en injectoren die op hun tandvlees lopen :mrgreen:
GTRene schreef:200pk NA uit die 2.2 wat voor aanpassingen heb je dan nodig? zal het toerental ook wel stijgen denk ik?

klinkt wel lekker :mrgreen:
Michel P schreef:Heb het gevolgt op SPC. Andere injectoren is dan wellicht wenselijk. Wat zijn de toerentallen die je draait en piekt? Wat is het koppel.

Michel
Maik schreef:Inlaatje van de 2.4 ecotec motor, kost je zeg 300euro, ander uitlaatje (2.5" absorptie, racekat) en een remap (toerenbegrenzer van 6400 naar 7000rpm, max. vermogen rond de 6300rpm)... kan dus nog wel wat gekker :)
Dus de volgende stappen worden grotere injectoren, grotere gasklep (ook van de 2.4 ecotec motor, kost geen drol), balansassen verwijderen, wat heftigere nokkenassen (maar nog steeds relatief milde nokkenassen, want de standaard units zijn echt heel tam) en dan hopelijk 220+pk, maar dat lijkt heel realistisch, als het meezit zelfs 230+pk. Dan nog een lichter vliegwieltje, tjiptjoening van de gaskleprespons wat samen met de verwijdering van de balansassen toch wel een giftig(er) motortje op moet leveren...
Dat dus... :wink:
Maik schreef:En als antwoord op Michel z'n vragen :lol: :

Dit zou zo ongeveer mijn koppel en vermogenskromme moeten worden, zie groene curves (standaard motorkarakteristiek in het rood):

Afbeelding

Aan de wielen is dit. Koppel zou dan zo'n 250Nm aan de kruk moeten zijn, bij zo'n 5000rpm, maar de kromme is redelijk vlak...
GTRene schreef:leuke spam mail maik :mrgreen: allemaal leuke weetjes over zo'n 2.2 :thumbup: 200<>230pk NA uit de 2.2 is toch wel cool :hosanna: wat zal dat bleren...dempt ie wel genoeg? :bag: oke, anders ga ff verder in jou draadje als je nog meer hebt, leuk te lezen en mooie avatar :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], jvb, Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 8 gasten