Mazda MX5 1.8T --> nieuwe foto's op pagina 13
- RobS
Re: Mazda MX5 - Budget racer - nieuwe velgen besteld
De oilfilter relocationkit is inmiddels binnen gekomen, het spul ziet er allemaal erg netjes uit. Nu nog een mooi plekje vinden om te monteren. Wat is wijsheid als het om de oliekoeler gaat? Eerst de olie door de koeler en dan door het filter of andersom? Zijn de US aansluitingen gelijk aan die hier in NL, ergo, als ik een oliekoeler met slangen bij Biesheuvel koop past dit dan op mijn 'Made in de USA' oil filter relocation setje?
- Oscar29
wat voor aansluitingen zijn het? JIC of -AN of nog andere?
- Bert ///M3
Meestal gaat de olie eerst door het filter en dan door de koeler.
Als je een thermostaat hebt dan zit die na je filter en die sluit je koeler af als je olie nog niet op temperatuur is.
Als je een thermostaat hebt dan zit die na je filter en die sluit je koeler af als je olie nog niet op temperatuur is.
- RobS
Het gaat om dit setje:
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=77119" onclick="window.open(this.href);return false;

In de text of handleiding wordt niet beschreven wat voor aansluitingen het zijn. Een thermostaat zit er niet bij maar zag dat ze die bij Biesheuvel gewoon hebben liggen
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=77119" onclick="window.open(this.href);return false;
In de text of handleiding wordt niet beschreven wat voor aansluitingen het zijn. Een thermostaat zit er niet bij maar zag dat ze die bij Biesheuvel gewoon hebben liggen

- Oscar29
1 van die fittingen meenemen naar biesheuvel om te kijken of het past dan
- L@urens
Ik heb -8 JIC aansluitingen op mijn koeler en special een nieuwe besteld bij speedflow.co.uk omdat ze daar die koelers gewoon in alle soorten/maten aansluitingen leveren. En voor een goeie prijs ook.
JIC = AN, dus -8 JIC = -8 AN.
Maar je hebt dus ook nog NTP, BSP, etc, etc. en dat past allemaal NIET op elkaar. Of het past, maar lekt.
Maar je hebt dus ook nog NTP, BSP, etc, etc. en dat past allemaal NIET op elkaar. Of het past, maar lekt.
- RobS
Ik zal miatamania eens mailenL@urens schreef:Ik heb -8 JIC aansluitingen op mijn koeler en special een nieuwe besteld bij speedflow.co.uk omdat ze daar die koelers gewoon in alle soorten/maten aansluitingen leveren. En voor een goeie prijs ook.

- RobS
Hi Rob,
Thank you for your question and for including a part number.
The fittings are 5/8" pipe thread and they are included in the kit.
Best Regards,
Ken Martin
Technical Services
Moss Motors, Ltd.
400 Rutherford Street
Goleta, CA 93117
800-235-6954 x3060
805-679-7060 (Direct Line)
martink@mossmotors.com
- RobS
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de 1.8 die ik heb standaard al een oliekoeler heeft, gekoeld door het koelwater. Ik ga eerst maar eens rijden, mocht het niet voldoen dan kan ik altijd nog een oliekoelertje met thermostaat monteren.
- daNpy
'Gekoeld door koelwater' -> Dit water kan ook rond de 90 graden zijn, afhankelijk van de plaatsing tov de radiator, rijwind enz natuurlijk, maar je kunt dus al concluderen dat, mocht je olie te warm worden, een oliekoeler die gekoeld wordt door rijwind meer verkoeld.
Het is uiteraard fijn om te weten dat er een oliekoeler in zit, hierdoor warmt de motor olie met een beetje geluk ook weer sneller op naar bedrijfstemperatuur omdat het water nu eenmaal sneller op temperatuur is dan de olie
Het is uiteraard fijn om te weten dat er een oliekoeler in zit, hierdoor warmt de motor olie met een beetje geluk ook weer sneller op naar bedrijfstemperatuur omdat het water nu eenmaal sneller op temperatuur is dan de olie

- L@urens
Voor track use volstrekt onvoldoende. Die warmtewisselaar is vooral bedoeld om de olie snel warm te krijgen (water wordt eerder 90C dan je olie). Als je gaat trappen helpt het vervolgens je koelwater mee heet te krijgen als je olie richting 110C gaatRobS schreef:Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de 1.8 die ik heb standaard al een oliekoeler heeft, gekoeld door het koelwater. Ik ga eerst maar eens rijden, mocht het niet voldoen dan kan ik altijd nog een oliekoelertje met thermostaat monteren.

Ik had een 25 row Mocal en die was voldoende (235mm breed). Ik krijg er nu een 34 row in, because I can.
- daNpy
JuistL@urens schreef:Ik had een 25 row Mocal en die was voldoende (235mm breed). Ik krijg er nu een 34 row in, because I can.

- RobS
Duidelijk verhaalL@urens schreef:Voor track use volstrekt onvoldoende. Die warmtewisselaar is vooral bedoeld om de olie snel warm te krijgen (water wordt eerder 90C dan je olie). Als je gaat trappen helpt het vervolgens je koelwater mee heet te krijgen als je olie richting 110C gaatRobS schreef:Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de 1.8 die ik heb standaard al een oliekoeler heeft, gekoeld door het koelwater. Ik ga eerst maar eens rijden, mocht het niet voldoen dan kan ik altijd nog een oliekoelertje met thermostaat monteren.
Ik had een 25 row Mocal en die was voldoende (235mm breed). Ik krijg er nu een 34 row in, because I can.

- L@urens
Ja, Mocal sandwhich plate met tstat. Olie wordt op straat anders ècht niet warm. Met een circuit-only auto zou je zonder tstat kunnen rijden, al wordt je olie stationair warmkrijgen dan wel een uitdaging.RobS schreef:Duidelijk verhaalL@urens schreef:Voor track use volstrekt onvoldoende. Die warmtewisselaar is vooral bedoeld om de olie snel warm te krijgen (water wordt eerder 90C dan je olie). Als je gaat trappen helpt het vervolgens je koelwater mee heet te krijgen als je olie richting 110C gaatRobS schreef:Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de 1.8 die ik heb standaard al een oliekoeler heeft, gekoeld door het koelwater. Ik ga eerst maar eens rijden, mocht het niet voldoen dan kan ik altijd nog een oliekoelertje met thermostaat monteren.
Ik had een 25 row Mocal en die was voldoende (235mm breed). Ik krijg er nu een 34 row in, because I can.Heb je er ook een thermostaat tussen zitten?
- RobS
Hmm, dan heb ik dus oliefilter - thermostaat - sandwichplate voor druk/temp sensor - baseplate die bij oil filter relocationkit zit
Weet niet of ik daar wel ruimte voor heb..!
edit, druk/temp sensorplaat kan natuurlijk ook meteen tegen het blok aan.
Weet niet of ik daar wel ruimte voor heb..!

edit, druk/temp sensorplaat kan natuurlijk ook meteen tegen het blok aan.
- RobS
Gister weer wat (centi)meters kunnen maken, door de geboorte van mijn zoontje is er de afgelopen weken maar weinig gebeurt. Gister heb ik de complete olie en water aanvoer afgerond, adapterplaat bij oliefilter geplaatst, druk en tempsensor aangesloten. De oliefilter relocatiekit laat ik er voorlopig nog even tussenuit, ik moet daar nog een mooi plekje voor zoeken, aangezien ik nog geen oliekoeler heb is het ook niet direct nodig. Ik wil eerst de handel draaiende hebben. Wat moet er nog gebeuren:
- Gat boren in carter voor olie afvoer
- Spruitstuk + turbo monteren (EGR afdoppen, hier moet ik nog iets op verzinnen)
- Downpipe, uitlaat en widebandsensor monteren (tzt een 3" racekat tussen laten lassen)
- Intercooler monteren
- Olie/water leidingen van turbo verbinden
- Interne BOV plaatsen
- Injectoren plaatsen
- Koudere bougies monteren
- Olie en water in blok
- Metertjes aansluiten
- Starten??
- Gat boren in carter voor olie afvoer
- Spruitstuk + turbo monteren (EGR afdoppen, hier moet ik nog iets op verzinnen)
- Downpipe, uitlaat en widebandsensor monteren (tzt een 3" racekat tussen laten lassen)
- Intercooler monteren
- Olie/water leidingen van turbo verbinden
- Interne BOV plaatsen
- Injectoren plaatsen
- Koudere bougies monteren
- Olie en water in blok
- Metertjes aansluiten
- Starten??
-
EGR afdoppen tipje: gewoon alu of blik blind plaatje maken in vorm vd flens op inlaatkant, tussende twee flenzen stoppen, klaar en onzichtbaar.
Gat boren in carter tipje: boor met vet insmeren, blijven spanen eraan plakken, tevens stofzuiger erbij houden, op die manier valt er niets/ nauwelijks iets in je carter. Een eventueel restspaantje dat er toch in valt kan geen kwaad omdat toch wordt tegengehouden door je oliepomp zeef.
:banaan:
Gat boren in carter tipje: boor met vet insmeren, blijven spanen eraan plakken, tevens stofzuiger erbij houden, op die manier valt er niets/ nauwelijks iets in je carter. Een eventueel restspaantje dat er toch in valt kan geen kwaad omdat toch wordt tegengehouden door je oliepomp zeef.

- L@urens
> EGR afdoppen, hier moet ik nog iets op verzinnen
Uitlaatkant: pijp afzagen dichtknijpen en dichtlassen.
Inlaat: plaatjes alu maken en erop schroeven, klep weglaten
> tzt een 3" racekat tussen laten lassen
o.a. Enthuza heeft een boltable 3" racekat
> Starten
Wideband calibreren
MAP signaal naar je MSPNP
Starten zonder bougies, totdat je turbo olie heeft (aanvoer of retour loshalen en wachten tot er olie uitkomt), tot 30-45s
Basemap in je MSQ laden, basisontsteking afstellen
Check voor het starten: accu voltage, IAT = CLT (nagenoeg)?
Na starten: check oliedruk, idle afstellen indien nodig, check CLT en fan.
Zoiets moet je een heel eind brengen! Succes!
Uitlaatkant: pijp afzagen dichtknijpen en dichtlassen.
Inlaat: plaatjes alu maken en erop schroeven, klep weglaten
> tzt een 3" racekat tussen laten lassen
o.a. Enthuza heeft een boltable 3" racekat
> Starten
Wideband calibreren
MAP signaal naar je MSPNP
Starten zonder bougies, totdat je turbo olie heeft (aanvoer of retour loshalen en wachten tot er olie uitkomt), tot 30-45s
Basemap in je MSQ laden, basisontsteking afstellen
Check voor het starten: accu voltage, IAT = CLT (nagenoeg)?
Na starten: check oliedruk, idle afstellen indien nodig, check CLT en fan.
Zoiets moet je een heel eind brengen! Succes!
- RobS
Het afdoppen op de inlaat is niet zo moeilijk, daar heb ik al een plaatje alu voor gemaakt, het gaat me meer op de aansluiting op het spruitstuk, hier heb er een enorme bout voor nodig..of dus een andere oplossing, ik wil heel het pijpje laten vervallen, dus liever niet ombuigen.
Ik denk niet dat de Enthuza boltonkat echt bolton is op mijn uitlaat, zal dit vanavond nog eens goed bekijken. Hij heeft 'm destijds 'op maat' gemaakt zonder kat.
Laurens, heb je de MS zelf afgesteld? Of af laten stellen op een bank?
Ik denk niet dat de Enthuza boltonkat echt bolton is op mijn uitlaat, zal dit vanavond nog eens goed bekijken. Hij heeft 'm destijds 'op maat' gemaakt zonder kat.
Laurens, heb je de MS zelf afgesteld? Of af laten stellen op een bank?
Laatst gewijzigd door RobS op 07 jan 2010, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kijk je wel uit met 30/45 seconden starten dat je de startmotor niet op teveel op zn donder geeft?
Volgens mij vinden startmotoren het niet zo lekker om een krappe minuut door te blijven slingeren
Volgens mij vinden startmotoren het niet zo lekker om een krappe minuut door te blijven slingeren

- RobS
Re: Mazda MX5 - daily racer
Bij mijn vorige MX5je met turbo had ik de olietoevoerslang los gelaten tijdens het starten zonder ontsteking, er kwam na 10 seconden al olie uitMarco R. schreef:Kijk je wel uit met 30/45 seconden starten dat je de startmotor niet op teveel op zn donder geeft?

- L@urens
> ik wil heel het pijpje laten vervallen, dus liever niet ombuigen.
Is een nogal vreemde maat meen ik, bij mij issie kort afgezaagd en dichtgeknepen en gelast. Geen problemen mee.
> Bij mijn vorige MX5je met turbo had ik de olietoevoerslang los gelaten tijdens het starten zonder ontsteking, er kwam na 10 seconden al olie uit
Ja 30/40s is bij een compleet nieuw opgebouwde (droge) motor... bij jou zal dat dus veel sneller zijn.
Is een nogal vreemde maat meen ik, bij mij issie kort afgezaagd en dichtgeknepen en gelast. Geen problemen mee.
> Bij mijn vorige MX5je met turbo had ik de olietoevoerslang los gelaten tijdens het starten zonder ontsteking, er kwam na 10 seconden al olie uit

Ja 30/40s is bij een compleet nieuw opgebouwde (droge) motor... bij jou zal dat dus veel sneller zijn.
- RobS
Nog wat fototjes uit de oude doos:

- Alex C
Komt me bekend voor 

- RobS
Dat is dan weer netjes, bijna 2 jaar na aankoop (bij een reseller) nog wat onderdelen claimen die niet aanwezig waren :banaan:
Voor de rest weinig vorderingen, ik neem binnekort een dag vrij om meters te maken, zo schiet het niet op

Laatst gewijzigd door RobS op 11 feb 2010, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.