Heb em gister in het echt gezien, was een preview geregeld door z3forum. Leuke bijeenkomst die ook door BMW Nederland goed was geregeld (presentatie vooraf, hapjes, enz.).
De nieuwe Z4 zag er in ieder geval mooi uit
Gewoon een dikke auto (ook aardig groter, beetje SL formaat lijkt het). Oogt lekker bij de tijd. Qua vormgeving blijf ik het jammer vinden dat de Z vouw in de zijkant eruit is. Die vouw is ontzettend kenmerkend en uniek voor de Z4, geen ander merk heeft zoiets ooit gedaan. Ook de achterkant is mij iets te gestrekt. Beetje Viper achtig ofzo. Bij de huidige Z4 is dat wat gedrongener. En korter aan de achterkant. Waar de huidige Z4 na de achterwielen vrijwel gelijk ophoud, zit er bij de nieuwe nog een stuk auto aan. De voorkant vond ik er mooier op geworden (moderner vooral) dan de huidige Z4. Lichtunits zien er strak en modern uit. Dus wat meer aandacht aan besteed zoals de facelift 3er en 7 serie. Zijknippers ogen dan weer heel plastic en cheap. Ik denk dat de vormgeving van de nieuwe Z een groter publiek zal aanspreken, bij de huidige moesten veel mensen toch erg wennen (en sommige hebben er nooit aan kunnen wennen).
Het interieur is de grootste vooruitgang, dat ziet/voelt er allemaal stukken beter uit. In de huidige Z4 is het wat meer plastic en iets rammeliger. Ik heb dat al eerder gezegd maar is niet wat je van BMW verwacht (het is in de 3 serie gewoon beter, ondanks dat de Z4 duurder is). Overigens vind ik het niet zo'n issue. Rijplezier is er niet minder om. En het is maar afwachten of de nieuwe Z4 niet zoveel isolatie en perfectie nastreeft dat je je waant in een 5 serie als je erin rijd. Beleving is juist bij dit soort auto's erg belangrijk.
Dan de hardtop. Is al bekend maar voor mij zou het helemaal niks zijn. De persvoorlichter van BMW vertelde in z'n presentatie dat ze juist twee auto's samen willen pakken, maar ik denk dat de echte roadsterfan geen hardtop wil en de echte coupefreak dit weer geen coupe vind zoals de Z3 Coupe en Z4 Coupe waren (met ver doorlopend dak en dikke kont). De bagageruimte was behoorlijk treurig met dak open. Daar kon je geen kratje bier meer in kwijt.
De reacties waren vrij verschillend. Sommige leden van het Z3forum zouden em gelijk willen kopen omdat ze het een prachtbak vonden, maar ook een groot deel keek naar buiten waar tientallen Z3tjes en Z4tjes stonden en kwamen tot de conclusie dat ze die toch liever wilde. Maargoed, toen de Z4 uitkwam riepen heel veel Z3 eigenaren dat ze het niks vonden en nooit zouden overstappen. Dat hebben veel Z3 eigenaren toch al gedaan. Mensen moeten eraan wennen. Toch denk ik dat ze met dat CC dak een verkeerde keuze hebben gemaakt, ik zie mijzelf niet erin rijden en de fervent coupeliefhebber wilde BMW ook graag uitleggen dat dit niet is wat ze in een auto zochten. Er stond ook een Z4 M Coupe in saphirschwartz met Individual interieur, en dat is toch wel een hele andere auto als zo'n nieuwe Z4.
Kortom mooie kar die in veel opzichten 'beter' is geworden. Maar wel richting een andere auto, ze hebben een beetje de Mercedes SL als voorbeeld genomen. Van mij mag BMW op basis van de 1 serie een roadster neerzetten met softtop.