Het sper/banden probleem is opgelost. Uiteindelijk bleek niet de profieldiepte verschil de oorzaak van scheeftrekken, maar leek toch op een draairichtings probleem. Hoewel het inside-outside banden zijn, bleek wisselen van links achter naar rechtsvoor het probleem op te lossen, waarschijnlijk hebben 2 wielen dus vorig jaar seizoen net andersom gedraaid. Dit jaar met de wissel maar even noteren.
Net teruggekomen van een weekendje Nürburgring met andere 130i (blue_dust op DF), was weer echt genieten. Soms irriteer ik me in het dagelijks verkeer aan de 130i (verbruik, stugheid, af en toe probleempjes), maar dit was weer echt top, hiervoor heb ik hem!
Vrijdag gearriveerd, zaterdag was het eerst grijs. Klaarde verbazingwekkend snel op, dus toen enkele rondjes met instructeur gedaan (Thomas Verhoek van
NeedForRing). Wel weer gele vlaggen helaas, maar wederom veel geleerd.
Vanochtend ook nog een rondje gedaan met hem toen het rustig was, filmpje volgt nog!
Wat ik heb gemerkt heb op de Ring is het volgende:
- Banden (Goodyear F1 SS) worden warm en voelen wat zacht aan na tijdje, maar blijven wel stabiel. Gaan niet zo erg smeren zoals de Michelins PS4 dat wel deden, al het blijft wel een straatband.
- De 335i remmen doen het goed qua hitte afvoer en kracht, maar ook deze zijn na een ronde met veel afremmen merkbaar minder. Vooral door ingrepen van DTC/DCT
- Uitzetten van DTC helpt enorm. Auto gedraagt zich rustiger, en houdt veel minder in bij oneffenheden. Remmen blijven dan ook beter, veel minder heet
- Auto stinkt niet meer bij flink doortrekken. Was eigenlijk al zo vanaf aanschaf, maar met de laatste reparatie bij TEG is blok helemaal gereinigd. Was dus gelukkig oude plak die ik destijds rook
- Kuipstoel maakt ontzettend uit. Even meegereden in de andere 130i, daarbij voel je echt veel beter wat er gebeurd.
- KW Clubsport vs Bilstein B12 is ook een wereld van verschil. KW rijdt echt 'planted' en super strak, waar B12 nog wel wat deint en overhelt.
Styling 180 staat wel aardig, zaten destijds ook een tijdje onder de 130i cup. Lekker clean, en remmen mooi zichtbaar. Mijn andere styling 216's staan mooier, maar die zijn vrij beschadigd. Deze 180's komen nieuw uit de doos:
Rubber gaat wel iets uitlopen op de randen van profiel na wat rondjes, maar bij de Michelins waren het echt stukken destijds.
Meer beeldmateriaal volgt!