Volgens mij heeft het wel zin om tot 7250 rpm te gaan. Vermogen zakt pas daarna in maar dan zit je al in de redline.Sperdy schreef:Mooi Erik.Erik K. schreef:Koppel/vermogens kromme
Maar boven de 5.500 rpm is er niets meer te halen dus .. vermogen blijft gelijk, koppel zakt in als een kaartenhuis?
![]()
BMW M4 Concept
- Tristan
Re: BMW M4 Concept
- Sperdy
Eens met Tristan. "We" vinden - 1.500kg agile (op de een of andere manier) dus staat op voorhand vast dat de M3/M4 agile zijn!Tristan schreef:Kortom, geen discussie meer dan de M3/M4 te zwaar is? Dat kan niet....

- Sperdy
Maar er komt boven de 5500 rpm geen spat meer vermogen bij, dus sneller ga je niet. En koppel heb je al helemaal niet meer .. toch?Tristan schreef:Volgens mij heeft het wel zin om tot 7250 rpm te gaan. Vermogen zakt pas daarna in maar dan zit je al in de redline.Sperdy schreef:Mooi Erik.Erik K. schreef:Koppel/vermogens kromme
Maar boven de 5.500 rpm is er niets meer te halen dus .. vermogen blijft gelijk, koppel zakt in als een kaartenhuis?
![]()
- Tristan
Jouw beredenering klopt niet. Bovenin de toeren lever je altijd koppel in, maar je hebt wel bij 7000 rpm het topvermogen en nog steeds rond de 400Nm. Als het vermogen ook bij 5500 rpm zou afzakken was het een ander verhaal geweest.
- Snipe
Jawel. Niemand bestelt een M4 met handbak dus binnenkort gaat DF via de webshop voodoopoppetjes van de M3 DCT verkopen. 1560 kilo leeg! En dan moet je er zelf nog bij plus je zeiluitrusting en je golfset en voor je het weet zit je op 1.800 kilo. Boot!Tristan schreef:Kortom, geen discussie meer dan de M3/M4 te zwaar is? Dat kan niet....
- Erik K.
Volgens mij gaat zo'n auto tussen de 5500-7300 juist als een malle, je hebt immers constant max. vermogen ter beschikking.
En met vermogen(gewinchtsverhouding) win je de strijd, kijk naar F1 en kijk naar b.v. de sprints die ik met mijn M3 tegen de dikke diesels heb gedaan zoals de gechipte 535d en 335d touring.
Bij een krappe 6000tpm zakt het koppel bij mijn M3 ook wat, niet veel maar toch gaat de auto juist bij >5500tpm als een gek! Terwijl het vermogen niet zo gek veel meer stijgt.
En met vermogen(gewinchtsverhouding) win je de strijd, kijk naar F1 en kijk naar b.v. de sprints die ik met mijn M3 tegen de dikke diesels heb gedaan zoals de gechipte 535d en 335d touring.
Bij een krappe 6000tpm zakt het koppel bij mijn M3 ook wat, niet veel maar toch gaat de auto juist bij >5500tpm als een gek! Terwijl het vermogen niet zo gek veel meer stijgt.
- RVV
owh wacht,,,, eerst even een uitlaatsysteem verbouwen en een auto die niet meer voldoet aan de keuringseisen.. dan is het goedRobin schreef:@Rico.![]()
![]()
![]()

- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Dat zal best, maar:Sperdy schreef:De M135i van MacBoy (is dat twinscroll N55?) voelt veel beter aan dan de N54 van een 135i (met/zonder tjip).Petrolhead Tom schreef:Overeenkomsten maken dat het een allegaartje is? Lijkt me iets te kort door de bocht Robin.
Ik gok wel dat die nieuwe M3 er als een dolle aan sleurt, dat is altijd leuk.
Ik herinner me mijn N54 335i E90 vs mijn 335i F30 N55. En dan merk ik toch iets het afgeknepene, meer op zuinigheid gerichte minder sterke en explosieve in de N55.
Nu weer terug bij 'n ietsie ander soort N54 is dat allemaal nog veel duidelijker. Tja.
Nu heb ik misschien mazzel met de N54s?

- Robin
Tja. Maar in ademnood komt ie ook niet vanaf 6000-7000 als standaard blok. Het verbetert wel met de modificatie.RVV schreef:owh wacht,,,, eerst even een uitlaatsysteem verbouwen en een auto die niet meer voldoet aan de keuringseisen.. dan is het goedRobin schreef:@Rico.![]()
![]()
![]()
Een 3.0 twinturbo is wat anders als 'n 1.6 of 2.0 turbo(in bepaalde GTIs )
- Robin
Het is inderdaad maar 200kg verschil met 'n 918.Sperdy schreef:Eens met Tristan. "We" vinden - 1.500kg agile (op de een of andere manier) dus staat op voorhand vast dat de M3/M4 agile zijn!Tristan schreef:Kortom, geen discussie meer dan de M3/M4 te zwaar is? Dat kan niet....(terwijl ik denk dat het gewoon boten zijn ...
)

- RVV
Robin schreef:Tja. Maar in ademnood komt ie ook niet vanaf 6000-7000 als standaard blok. Het verbetert wel met de modificatie.RVV schreef:owh wacht,,,, eerst even een uitlaatsysteem verbouwen en een auto die niet meer voldoet aan de keuringseisen.. dan is het goedRobin schreef:@Rico.![]()
![]()
![]()
Een 3.0 twinturbo is wat anders als 'n 1.6 of 2.0 turbo(in bepaalde GTIs )
Ik overdreef ook een ietsie pietsie

-
OnlineLuco
Waar zijn de tijden van 900 kilo auto's das pas fun
- Snipe
Ik weet nog een leuke Renault 5 GT Turbo te koop!Luco schreef:Waar zijn de tijden van 900 kilo auto's das pas fun
- Robin
Stadsverkeer en geen haast is rondkloten rond de 2-2500rpm prima en gaat ie nog als 'n speer als je gasgeeft, maar(natuurlijk) als je eeven strepen/gaten wil trekken -én un momento dado- dan trek ik 'm sowieso tot 7000 door, omdat 't kan en omdat ie met de toerenval naar de volgende versnelling in de powerband blijft zitten.RVV schreef:Ik overdreef ook een ietsie pietsie, praktijk is toch dat je juist vanwege het koppel weer op zal schakelen (duw in de rug).?!
Wil je 't écht snelst weg zijn (moet je op 'n bom gaan zitten:))): ook met dit soort turbo's dan is 't verhaal naar de 7000 gewoon. Al zou ie dan wat inkakken hij komt weer in 'n mooi gebied terecht.
Luco, 900kilo. Graag, maar wel met 4 zitplaatsen, vast dak en 431pk:)
Dikgedrukt: Laat dit lezen aan 'n greenpeace treehugging mofo en ik vraag me af of hij/zij weet waar 't over gaat.

- Snipe
Maar je wil niet het snelst weg zijn. Je wil de koning van de McDonald's en de keizer van knooppunt Joure worden met de Smokey Burnout functie.Robin schreef:Wil je 't écht snelst weg zijn (moet je op 'n bom gaan zitten:))):
- Robin
En met de boot van de admiraal kennen ze me allemaal?Snipe schreef:Maar je wil niet het snelst weg zijn. Je wil de koning van de McDonald's en de keizer van knooppunt Joure worden met de Smokey Burnout functie.Robin schreef:Wil je 't écht snelst weg zijn (moet je op 'n bom gaan zitten:))):
Die smokey burnout functie lijkt mij iets wat een ouwe E30 325i ook al had:)
- RVV
Snipe schreef:Maar je wil niet het snelst weg zijn. Je wil de koning van de McDonald's en de keizer van knooppunt Joure worden met de Smokey Burnout functie.Robin schreef:Wil je 't écht snelst weg zijn (moet je op 'n bom gaan zitten:))):

- Sperdy
Nog steeds, ik niet begrijpTristan schreef:Jouw beredenering klopt niet. Bovenin de toeren lever je altijd koppel in, maar je hebt wel bij 7000 rpm het topvermogen en nog steeds rond de 400Nm. Als het vermogen ook bij 5500 rpm zou afzakken was het een ander verhaal geweest.

Bij 5.500 heb je 431 pk
Bij 7.000 heb je 431 pk
Mij theorie is (ik geef toe, geen natuurkunde gedaan op school) dat je dus inderdaad bij 7000 rpm geen vermogens terugval hebt, maar er is ook geen acceleratie meer. Constante snelheid dus. Mijn 135i voelde ook altijd zo. Tussen de pakweg 6000-7000 rpm, ging je niet langzamer, maar ook niet sneller. Maar wel minder koppel in dat gebied. Accelereren ging harder door bij 6000 rpm te schakelen, en niet bij redline..
Mijn Spyder is anders, die moet je juist doorjagen tot aan 7400rpm (is het piekvermogen) en dan schakelen.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 12 dec 2013, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Ik vind hem mooiiiii
Wilde voor een Alpina D3 gaan maar ga nu toch wel ernstig twijfelen....
Doe mij maar;
M3 DCT (met manhartt o.i.d behandeling)
Carbonzwart of zilverwit (weet ff niet de juist kleurnaam)
Rood leder
Privacy glass
Harmann Kardon
1 ding,,,,,, ik vind die wielen niet mooi....
FF domme vraag,, Hoe werkt dat DCT? is dat een te flipperen automaat of vergelijkbaar met DSG?

Wilde voor een Alpina D3 gaan maar ga nu toch wel ernstig twijfelen....
Doe mij maar;
M3 DCT (met manhartt o.i.d behandeling)
Carbonzwart of zilverwit (weet ff niet de juist kleurnaam)
Rood leder
Privacy glass
Harmann Kardon
1 ding,,,,,, ik vind die wielen niet mooi....

FF domme vraag,, Hoe werkt dat DCT? is dat een te flipperen automaat of vergelijkbaar met DSG?
- Snipe
Dubbele koppeling, 7 versnellingen
-
Snipe schreef:Dubbele koppeling, 7 versnellingen
Oké, vergelijkbaar dus met DSG....
- Petrolhead Tom
Je hebt vol vermogen en bent nog niet aan het eind van de overbrenging van de versnellingsbak. Dus ga je zo hard als het kan door de toeren richting het einde. Dan schakel je en begint het feest opnieuw.Sperdy schreef:Nog steeds, ik niet begrijpTristan schreef:Jouw beredenering klopt niet. Bovenin de toeren lever je altijd koppel in, maar je hebt wel bij 7000 rpm het topvermogen en nog steeds rond de 400Nm. Als het vermogen ook bij 5500 rpm zou afzakken was het een ander verhaal geweest.![]()
![]()
Bij 5.500 heb je 431 pk
Bij 7.000 heb je 431 pk
Mij theorie is (ik geef toe, geen natuurkunde gedaan op school) dat je dus inderdaad bij 7000 rpm geen vermogens terugval hebt, maar er is ook geen acceleratie meer. Constante snelheid dus. Mijn 135i voelde ook altijd zo. Tussen de pakweg 6000-7000 rpm, ging je niet langzamer, maar ook niet sneller. Maar wel minder koppel in dat gebied. Accelereren ging harder door bij 6000 rpm te schakelen, en niet bij redline..
Mijn Spyder is anders, die moet je juist doorjagen tot aan 7400rpm (is het piekvermogen) en dan schakelen.

- MParallel
- Auto: BMW
Is hetzelfde maar dan de term van VW.leonard schreef:Snipe schreef:Dubbele koppeling, 7 versnellingen
Oké, vergelijkbaar dus met DSG....
- Robin
M3 staat in die filmpjes op 18inch. 19 voor zo'n ding is gewoon wel mooier.
DCT is natuurlijk fijn en handig, mar met zo'n dikke turbomotor is juist een handbak met 1 verzet minder lekkerder, wil je dus lichtgewicht(..) dan de m4 plus handbak, 18 inch geen electrische stoelen ook...kale neet dus. Is niet erg, maar in de wederverkoop kom je er weer achter: 19 inch, DCT graag, leder, etc etc. Tell me about it:)
DCT is natuurlijk fijn en handig, mar met zo'n dikke turbomotor is juist een handbak met 1 verzet minder lekkerder, wil je dus lichtgewicht(..) dan de m4 plus handbak, 18 inch geen electrische stoelen ook...kale neet dus. Is niet erg, maar in de wederverkoop kom je er weer achter: 19 inch, DCT graag, leder, etc etc. Tell me about it:)
- RVV
19 inch is idd een must. DCT wel of niet zou ik niet laten afhangen van de wederverkoop..