Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Hielke

Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe

Bericht door Hielke » 04 sep 2012, 16:41

Ik ben nu sinds twee avonden aan de appels (tip Rico) als vervanger van Kaas. Royal Gala's. Heel lekker zoet. En dat terwijl ik anders nooit appels eet. 'Probleem' is echter dat na de appel m'n geest nog steeds 'je bent toch niet vergeten dat er nog Brie in de loelkast ligt' uitzendt. Dus, ook nog een stukje Brie naar binnen.

Win/win situatie als je het mij vraagt. Ipv alleen een lekker stukje kaas nu ook og een lekkere appel :tooth:

Misschien maar eens twee appels proberen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 sep 2012, 16:53

Zolang je koelkast vol spullen ligt die je niet kan laten liggen, blijf je ernaar graaien.

Al het succes valt of staat met je inkoop, maar je moet eerst dingen weggooien (of snel nog even allemaal opeten).

Eet ook een appel voordat je boodschappen gaat doen. Dan heb je minder honger als je langs de cake komt in de supermarkt. :)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 04 sep 2012, 16:55

Een heel lulverhaal, waarvan menigeen zich afvraag waar maak je je nou druk om.
Ik vind het wel interessant om te lezen hoe zoiets simpels de mens bezig kan houden, want dat soort momenten hebben we allemaal wel eens.

Wat dat betreft is eten ook gewoon een verslaving. Op sommige momenten "moet" je bepaalde dingen eten. Bijv. het koekje bij de koffie of de chips/nootjes etc. later op de avond.

Een roker die stopt met roken is er lichamelijk wel snel vanaf. Maar op bepaalde momenten mist hij de bezigheid, bijv. bij het wachten op de bus of die sigaret na het eten die zo lekker schijnt te zijn. In mijn ogen allebei een verslaving.

Moet trouwens zeggen dat dit topic wel een positieve invloed heeft. Ik eet hier thuis gewoon wat de pot schaft, maar merk dat ik de laatste twee weken wel een beetje let op wat ik daarnaast nog naar binnen schuif. :lol:
Vanavond maar eens voor het eerst sinds jaren op de weegschaal kruipen en de progressie proberen bij te houden, ben benieuwd wat voor verschil het geeft als ik geen tussendoortjes ed. meer neem :lol:

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2012, 17:31

Dennis Cavallino schreef:Cake is natuurlijk niet alleen zoet, maar vooral supervet. Daardoor ERG lekker. Zeker vlak na 't eten of bij de koffie. Al heb je 3 borden pasta op, dan nog kun je prima een dikke plak cake wegkrijgen. Na hartig eten nog iets zoets eten is heel verleidelijk, maar het is echt iets dat je heel bewust moet afleren als je gezond wilt leven.

Verder weet ik niet waarom jij nu door die cake aangetrokken werd, maar je let nu meer dan ooit op eten. Dus je bent ook op zoek naar vanalles en nog wat om erover te leren. Dus ergens in je onderbewustzijn is die cake ook vele malen interessanter en dat heeft niet alleen een oorzaak die met voedselinname te maken heeft. Ik denk dat je ook (in je onderbewustzijn) hebt laten meespelen dat je de situatie en vooral 't voorbeeld van de cake interessant vond. Het levert ten slotte een lang verhaal op hier. Je brein was daar misschien al wel mee bezig toen je al die dingen zag terwijl je er langs liep en ernaar KEEK.
Het rode, -> zacht en smeuïg voedsel kun je inderdaad heel makelijk kwijt in de maag. En ook nog eens veel! Van dit principe maakt de voedselindustrie ook dankbaar gebruik. Voedsel zodanig bewerken met suikers, bepaalde vetten (Transvetten ! ) en ook diverse soorten smaakversterkers die speekselproductie in de mond bevorderen waardoor je letterlijk makkelijk het voedsel kunt verstouwen.

Wist je dat de rooksmaak van de hamburgers van mcdonalds gemaakt wordt van verbrand zaagsel (!) dus als je het water in de mond loopt van een macdonalds hamburger omdat die zo lekker naar gebakken vlees smaakt, loopt eigenlijk het water in he mond van verbrand zaagsel. De rookaroma's zijn hier verantwoordelijk voor. Gelukkig zijn deze rookaroma's door een Europese unie goedgekeurde E aditieven :roll:

Smaakversterkende stoffen zorgen ook nog eens voor extra dorst waardoor het maagvolume toeneemt en je in de poel van voedselbrij in je maag nog meer kwijt kunt.

Voedsel wat je smakelijk zonder of met heel weinig te kauwen in korte tijd veel tot je kunt nemen is eigenlijk een no go.

Een theorie waarom die cake en waarschijnlijk de behoefte aan directe suiker(s) en niet het hoge vetgehalte van de cake, want met de pizza had ik al vrij veel vetten binnengekregen, is denk ik dat suikers een verslavende werking hebben op een deel van ons brein. Ik had trouwens zonder probleem een plak cake of muffin kunnen nemen. Mijn dagelijkse calorische verbranding staat dit zonder problemen toe. Maar de trigger om het niet te doen was dat het zo aan mij trok. En dat is waar ik over ben gaan nadenken.
In de basis ben ik niet gevoelig voor verslaving(en), dus niet rook, drink, gok verslaafd oid. Maar misschien ben ik wel, of heb ik ergens een onderliggende behoefte aan bepaalde directe suikers ?! Maar als dat zo is, dan heb ik die suikers niet fysiek nodig. Maar endorfine achtige stofjes/mechanismes zetten wel aan om voor je geest die voedingsmiddelen tot je te nemen. En in hoeverre speelt de voedingsindustrie hier op in?

Ik let inderdaad meer dan ooit op mijn eten en voedelsiname. Deels als een soort van zelfbescherming omdat ik zogenaamd aanleg heb om dik te worden. (anders was ik nooit zo dik geworden) Maar door er over na te denken en ook te discusiëren in een topic als dit merk je dat de richting en keuze van je eigen gezondheid veel beter te sturen zijn. En toch zijn er factoren mede aangemaakt door je eigen brein die precies de andere kant opwillen.

Mooi voorbeeld de appel en het briekaas ervaring van Hielke. Want Hielke heeft het over win/win. Maar even de ontnuchterende feiten Hielke..

Die appel is 54 kcal. en kost je 10 minuten rustig wandelen om hem compleet tot brandstof af te breken voor je lichaam, en als je geen zin hebt om te wandelen dan ga je er voor 39 minuten TV kijken.

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... del/?id=69

De brie (100 gram is niks, qua inname) staat gelijk aan 338 kcal. en kost je een uur rustig wandelen om het compleet tot brandstof af te breken voor je lichaam. En als je geen zin hebt om te wandelen moet je minimaal 246 minuten TV kijken.

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=649

Wat Dennis ook zegt, ben ik het ook grotendeels mee eens, je voorraadkast en koelkast vul jezelf. Daar ligt heel veel winst.

Ook supermarkten zijn ingericht om zoveel mogelijk voedsel te kopen wat zo makkelijk mogelijk is weg te kanen. Uiteindelijk draait de verkoop van voedsel grotendeels om de "profits" te veel eten wat je eigenlijk niet nodig hebt is vooral ten gunste van de voedselindustrie en de daarop volgende bedrijfsketens.

Voorbeeld, waarom staan de chips/zoutjes/zoute nootjes en het bier en frisdrank altijd vlak bij elkaar in de supermarkt? Omdat het een het andere aanvult. Chips/zoutjes.. maakt dorstig.. en bij veel drinken is gezellig knagen bijna een must.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 sep 2012, 17:33

Moi verhaal Rico, maar........

Psyche, wat is dat, hoe wordt dat gestuurd?..............

Door de genen dus..........mensen die depri zijn hebben te weinig stofjes in het brein, mensen met een bi-polaire stoornis idem, schizofrenie idem...........and the list goes on and on........
Ook als je psyche gezond, dan nog is er die aansturing. Kortom wij sturen niet, wij worden bestuurd !

Kortom, back to basics, genetica (software) is alles bepalend hoe en waar je trek in hebt, waarom je iets niet lust, je metabolisme, de hele santemekraam...........

Dat er door "moderne" (lees; eten met overdadig vet en suiker ) voeding dan problemen ontstaan bij de huidige passieve levensstijl (niet meer achter de prooi aan rennen en de sportschool is zo vermoeiend c.q. ik heb geen tijd) is vervolgens evident.

Er is nog een nieuwe theorie, die wordt uiteraard ook genetisch aangestuurd; de bloedgroepen. Er is momenteel onderzoek gaande of bepaalde voeding beter, dan wel slechter combineert met de bekende bloedgroepen.
Dit onderzoek zou het pad kunnen effenen naar voeding op "maat" dus voeding op persoonlijk afgestemde behoeften passend bij de genetica.........zou ook mede kunnen verklaren warom je iets niet lust c.q. een afkeer van hebt......FWIW

Tot zo ver mijn cake op de week.......

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2012, 17:39

Romo nu begint het pas echt interessant te worden !

Hielke

Bericht door Hielke » 04 sep 2012, 18:11

A negatief, ik had al zo'n vermoeden.

Van die brie wist ik het jammergenoeg ook al Rico. Zo jammer.

Shakes

Bericht door Shakes » 04 sep 2012, 19:30

Hielke,

loop naar de koelkast, pak die brie en pleur het in de vuilnisbak. Laat je het liggen gaat het echt wel een keer op. Zo maak je ook een stap in de goede richting. Een punt achter dit hoofdstuk als het ware.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 04 sep 2012, 19:39

Shakes schreef:Hielke,

loop naar de koelkast, pak die brie en pleur het in de vuilnisbak. Laat je het liggen gaat het echt wel een keer op. Zo maak je ook een stap in de goede richting. Een punt achter dit hoofdstuk als het ware.
Als je het maar lang genoeg laat liggen eet je het ook niet meer op. :mrgreen:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 sep 2012, 20:03

Dat kan ook maar dat zie ik nog niet gebeuren :)

Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 sep 2012, 20:06

Robin Hartog schreef:
Shakes schreef:Hielke,

Als je het maar lang genoeg laat liggen eet je het ook niet meer op. :mrgreen:

Roquefort is anders een delicatesse...................... :D

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 sep 2012, 09:48

Wist je dat de rooksmaak van de hamburgers van mcdonalds gemaakt wordt van verbrand zaagsel (!) dus als je het water in de mond loopt van een macdonalds hamburger omdat die zo lekker naar gebakken vlees smaakt, loopt eigenlijk het water in he mond van verbrand zaagsel. De rookaroma's zijn hier verantwoordelijk voor. Gelukkig zijn deze rookaroma's door een Europese unie goedgekeurde E aditieven
De grootste grap is, dat de rooksmaak van de McBbq niet in 't vlees zit, maar in de saus. Schraap de saus eraf (sowieso verstandig) en weg is de nep-rooksmaak.

Overigens weet ik nog steeds niet wat ongezonder is: nep-rooksmaak of echte (kankerverwekkende?) rook van de echte BBQ? Laat staan de verbrande delen met zwarte schroeiplekken. Ik vraag mij dat altijd af, maar nooit iets over gehoord of gelezen.

Misschien wil ik 't ook niet weten. Ik bak ook graag in de grillpan. Vanavond weer. Stukkie vlees van de poelier. :hungry:
Wel 200 gram groente erbij. :verveeld:

romo

Bericht door romo » 05 sep 2012, 19:02

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2012, 19:20

Uit het Zweedse onderzoek bleek dat 46 procent van alle mensen met overgewicht prima gezond is. Het hart, de longen en de bloedwaarden van deze mensen zijn in orde en vergelijkbaar met gezonde mensen met normaal gewicht.
Dus 54 procent is niet prima gezond?!

Daar kun je een kans goed/fout analyse op loslaten.

Overigens had ik ook geen gezondheidsklachten met mijn overgewicht. (op hielspoor na). Ik had ook kunnen overwegen, mhoaaww valt allemaal wel mee, loopt wel los. Alleen voelde ok er niet zoveel voor om daar te laat achter te komen. Uit Engels onderzoek was trouwens gebleken dat 4 op de 5 mannen met een dikke buik daar alles behalve tevreden over was.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 sep 2012, 09:42

Zoals ik eerder al zei, men zou eigenlijk het vet rond het hart moeten meten, dan schrikken de meeste 'slanke' mensen die ongezond eten ook.

Verder is allang bekend dat BMI geen exacte wetenschap is om iemands gezondheid te bepalen. D'r spelen zo enorm veel factoren mee.

Voorbeeld 1
Stel dat 2 mensen heel de dag niets doen. Ze hebben 't zelfde ritme, wonen op dezelfde plek etc.
De één eet alleen fruit en salades en soep, de ander eet veel brood, teveel vette happen, weinig tot geen groente en marsen oid.

Maar die saladevreter zit heel de dag binnen, ook tijdens de lunch.
De 'vetzak' eet zijn boterhamen tijdens de lunch buiten, daar haalt hij 20 keer diep adem. Verder zit hij ook heel de dag binnen.

Ik durf er geen geld op te zetten dat de saladevreter een betere conditie heeft. Ook durf ik niet volledig te beweren dat de 'vetzak' echt veel ongezonder leeft.

---
Voorbeeld 2
Als ik naar mijzelf kijk heb ik een te hoge BMI (28 op dit moment*). Ik sport niet veel en zeker niet vaak (op dit moment wel trouwens..). Soms sport ik een paar maanden niet. Als ik dan opeens ga hardlopen, dan ren ik zo 3 kwartier aan één stuk zonder problemen. Mijn hartslag herstelt heel snel. Dus mijn basisconditie is top. Mijn sprintsnelheid ligt nog verrassend hoog.

Hoe dat precies komt weet ik niet, maar ik let naast mijn voeding ook heel goed op mijn ademhaling, frisse lucht in huis. Dus mijn zuurstofgehalte in mijn bloed is gewoon goed, denk ik. Ook is mijn longinhoud altijd mijn 'USP' geweest. Ik doe altijd kniebuigingen en span mijn spieren 's ochtends en 's avonds stuk voor stuk aan. Ik probeer geen stress te hebben. Ik neem zoveel mogelijk trap. Wandel niet vaak, maar als ik wandel dan is 't wel meteen vele km's.

Mijn cholesterol is perfect, bloeddruk ook. Er mogen best een paar kilo's af bij mij (of spiermassa moet 't gewicht gelijkhouden), maar BMI zegt mij echt niets. Wel toen ik 113 kilo woog, toen had ik veel lichamelijke klachten... en ik zat niet goed in mijn vel op een gegeven moment.

Moraal van 't verhaal.
BMI zegt vrij weinig als je niet kijkt naar het totaalplaatje. Daarom kan ik dat onderzoek alleen maar beamen. Men zou meer naar cholesterol, bloeddruk en longinhoud/conditie moeten kijken. En dan nog weet je nog niets over de weerstand, verbranding en bijvoorbeeld allergieën, kanker en erfelijke gezondheidskwesties. Gezondheid is een heel ruim begrip.

*BMI = 28
Dit advies krijg ik dan:
Zorg ervoor dat je niet verder aankomt of probeer wat af te vallen als je gezondheidsproblemen in je familie hebt.
Het enige risico dat ik heb is dat mijn ouders beide een hoge bloeddruk en cholesterolgehalte hadden. Niet zo gek, want ze aten altijd veel zout, margarine en aten te weinig groente en fruit. Ik doe dat dus anders.Die BMI zal mij vervolgens jeuken.

Cav, die echt geen flikker te doen heeft. :)

RVV

Bericht door RVV » 06 sep 2012, 14:06

Hmmm ik weet het niet. Kijk een BMI waarde is slechts een algemene richtlijn om binnen een bandbreedte te blijven die kennelijk aangeeft of je een gezond gewicht hebt.

De BMI kun je niet los zien. ALTIJD moet het vetpercentage daarbij worden betrokken. Hoge BMI en laag <15% vetpercentage is ook niet een probleem. Over de BMI zijn hele discussie al gevoerd, vooral mensen met veel spiermassa vinden het terecht een waardeloze indicator. Aan de andere kant als je tussen de 22.5 en 25 zit, ben je geen "probleem" geval qua overgewicht.

Ik ben het met je eens dat een hoog LDL cholesterol gehalte een veel gevaarlijke indicator is dan een hoge BMI. Alleen is een hoge BMI met een hoog vetpercentage bijna wel altijd aan elkaar gekoppeld. Want een hoge BMI (uitgezonderd low fat percentage) komt gewoon door teveel calorieopslag en een tekortkoming aan voldoende verbranding. Helaas is het zo dat in onze westerse consumptie maatschappij een verhoogde calorieinname in 9 van de 10 gevallen komt door snel en gemakkelijk op te nemen (vet) voedsel. En wat zit veel in te snel op te nemen voedsel? Juist ja, waarom ik dit topic ben gestart. Namelijk de schadelijke transvetten. Het een hangt bijna onlosmakelijk aan het ander vast.

Toch Dennis vind ik je betoog een beetje "vallen", in de zin van zie je nou wel het valt wel mee. BMI van 28 ach ik voel me kern gezond. Conditie is nog goed, longen zijn goed.. wie maakt me wat. Af en toe een keer hardrennen en ik draai prima mee.

Het gevaar van die gedachtegang zit hem in de "glijdende schaal" want voor je het weet kruipt je BMI (zonder spieropbouw) naar 28,5, 29 of nog hoger.. hoe langzamer dit gebeurd hoe minder je druk er om maakt. Maar realiseer je dat je zelf alle caloriën in je mond stopt.

Gisteren kwam ik tijdens het zappen langs het programma Obese. Een freakshow waar extreem dikke mensen letterlijk in een hemd werden/worden gezet. Vorig TV seizoen was daar een hele serie over. Nooit gezien omdat ik het ten toon stellen van mensen op die manier opzich al verwerpelijk vind. Maar gisteren bleef ik toch hangen. Want het was namelijk een nieuwe aflevering waarbij men terugkeek op hoe de hoofdrol spelers er nu voor staan. Ene Danny die indertijd bij de start 270 kilo woog was vorig jaar 155 kilo afgevallen. Opzich al bizar natuurlijk, zowel het aankomen als het afvallen. Hij was uiteindelijk 115 kilo, met ook nog eens ontzettend veel overtollige huid.
Waarom bleef ik kijken? Nou Danny was namelijk weer veel zwaarder geworden. Visueel in omvang maar ook in gewicht. Hij vond het eigenlijk allemaal wel meevallen en hij zag het probleem niet zo. Want als je 155 kilo kunt afvallen dan kun je de hele wereld aan. En hij woog nu 149 kilo. 34 kilo aangekomen. in een paar maanden tijd. Geen probleem zei hij tegen zijn personal trainer.. die zijn er weer in no time af. Vervolgens zie je filmbeelden van Danny dat ie op allerlei fitness apparaten staat waarvan ik zelfs het bestaan niet afwist waarop hij zich het leplazerus in het zweet werkt. Na 3 maanden komt ie weer terug bij zijn personal trainer en ziet tot zijn schrik dat hij 151 kilo weegt!. Hij baalde wel maar bleef er nog steeds luchtig onder (kan ook een masker zijn). Waar ze in het programma compleet aan voorbij gingen was zijn voedselinname. Geen idee of dat vorig seizoen ook een issiue was. Maar ik denk haast van niet. Maargoed waarom schrijf ik dit nou en waarom vond ik het ook wel interessant. Nu helemaal met jouw laatste post Dennis. Hij bagataliseerde het probleem.

Maar om het in persepectief te plaatsen.. hij was dus 306000 kcal. aangekomen.. in een paar maanden tijd. Een kcal. inname DIE EXTRA boven zijn rustmetabolisme kon worden opgeteld. Dat zijn 620 bic mac hamburgers.

De glijdende schaal was bij die Danny veranderd in een stijle glijbaan en alle remmen zijn weer losgegaan. Maar die rem heb je als mens zelf onder controle. En als je die rem niet onder controle hebt dan is dat het allerbelangrijkste om aan te werken wil je op een relatief gezond gewicht blijven.

En op dan op die cake van van de week terug te komen (de cake van de week) controle over je wilskracht om niet toe te geven aan hormonen die trekken aan je om endorfine (verslavend stofje wat een gelukzalend gevoel geeft) aan te maken.

Overigens bedenk ik me net, zou het niet zo zijn dat onze neus de alle grootste boosdoener is in samenwerking met onze tong? Zonder geur smaakt voedsel eigenlijk niet. (denk maar eens als je flink verkouden bent). Op je tong zitten diverse smaakpapillen die een nauwgezette samenwerking hebben met je neus. Neemt iets specifieks qua smaak in je mond, een dropje bijvoorbeeld. Knijp je neus dicht en de smaaksensatie is veel minder aanwezig. En als je luchtwegen door een zware verkoudheidsvirus dichtzitten heb je al helemaal geen smaak meer. Iedereen kent het wel, geen smaak in iets is geen trek in iets hebben, want waarom iets eten als het je totaal niet smaakt? En er is ook nog zoiets als een "smaak"geheugen. Want je smaak geheugen bepaald of je bepaalde voeding lekker of juist vies vind. Het smaakgeheugen is ooit bedacht om ons te beschermen tegen "giftig"voedsel. De natuur zit vol met giftig voedsel en in de oertijd hadden we geen etiketten met de inhoud die er op vermeld stond. Het smaakgeheugen is een systeem dat ons waarschuwd. Tenminste daar was het ooit voor bedoeld. Maar het smaak geheugen herkend ook de andere kant op, niet giftig voedsel. Daarom trok die cake mij waarschijnlijk ook zo. In mijn geheugen staat gegrift hoe lekker een smeuig plakje zoete cake smaakt. En wat dat plakje doet met mijn gemoedsrust. De endorfine die wordt aangemaakt door smakelijk voedsel zet alle beschikbare mechanismes in werking in je lichaam om voor dat voedsel te kiezen. Het water loopt je in de mond is het gezegde.. maar dat is ook letterlijk zo, want het speeksel in je mond verdund het smakelijke voedsel met als gevolg nog meer smaaksensatie en behoefte om je hersenen door middel van endorfine te bevredigen. Alleen wilskracht is daar tegen op gewassen. JE wilskracht bepaald of je sterker bent dan het vervullen van je gemoedsrust door endorfine.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 sep 2012, 14:36

Eens met je wilskracht betoog hoor.

Ook eens met:
Toch Dennis vind ik je betoog een beetje "vallen", in de zin van zie je nou wel het valt wel mee. BMI van 28 ach ik voel me kern gezond. Conditie is nog goed, longen zijn goed.. wie maakt me wat. Af en toe een keer hardrennen en ik draai prima mee.

Het gevaar van die gedachtegang zit hem in de "glijdende schaal" want voor je het weet kruipt je BMI (zonder spieropbouw) naar 28,5, 29 of nog hoger.. hoe langzamer dit gebeurd hoe minder je druk er om maakt. Maar realiseer je dat je zelf alle caloriën in je mond stopt.
Die glijdende schaal heb ik dus al eens meegemaakt. Dus ik weet hoe dat gaat. Jaar 1 maak je je nog niet druk. Jaar 2 koop je nieuwe kleren. Etc. Het duurt best een tijd tot je gezondheidsklachten krijgt. Je verzint wat smoesjes en je motivatie om er iets aan te doen ben je ook allang kwijt. Mij zal dat niet nog eens gebeuren. Ik weet nu meer dan ik toen wist. Die kennis helpt mij nu al jarenlang.

Wat ik vooral bedoelde te zeggen is dat ik misschien wel gezonder ben dan iemand die BMI 25 heeft. En er zal ook best iemand zijn met BMI 30, die gezonder is dan ik. Ik eet gezond, ik beweeg net voldoende en hoef er verder niet teveel bij stil te staan om dat zo vol te houden.

Ik ben nu dus wat meer aan 't sporten, maar je moet dus weten dat ik destijds vooral ben afgevallen door mijn eetpatroon aan te passen. Precies wat jij zegt. De inname beperken en gezonde dingen toevoegen die je verbranding stimuleren etc. etc.

In feite zeggen wij hetzelfde, alleen heb ik 't idee dat jij er in gedachten meer mee bezig bent (daar is 't resultaat ook naar). Wat was je BMI eerst? En nu?

RVV

Bericht door RVV » 06 sep 2012, 14:42

Robin schreef:Goed verhaal alt.

Dit hoorde ik vanmorgen op 't nieuws. Dus kan dit draadje ook wel in de prullenbak/op slot. :D

http://www.nu.nl/algemeen/2900537/biolo ... onder.html

Mocht 'n mens zich fitter willen voelen en of afvallen/op gewicht willen blijven, neem dan veel dingen met 'n korrel zout(LOL) en is er maar één quote:

Minder eten en meer bewegen.

That's about it folks.

:coffee:
Dat van biologische levensmiddelen is al lange tijd bekend. Biologische levensmiddelen zijn een industrie opzich geworden met hun eigen "profit"belangen.

Rond biologisch hangt een zweem van gezondheid.

Toch zijn er redenen om er voor te kiezen. Bijvoorbeeld omdat het dier een veel diervriendelijk leven heeft gehad.

Voor wat betreft groentes en fruit, biologisch is minder blootstelling aan gifstoffen, maar de feitelijke winst is marginaal. Omdat de gifstoffen waarmee niet biologisch groente en fruit nadat het goed is afgewassen eigenlijk heel goed door ons lichaaam en lever worden afgebroken. De gifwaardes van alcohol zijn vele malen hoger als van niet biologische groentes en fruit.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 sep 2012, 14:46

Is een dagelijkse kcal inname van 2430 bij weinig lichaamsbeweging echt teveel? (moet dus wel gezien mijn gewicht).

Ik ben naar aanleiding van dit topic ook maar eens aan het rekenen geslagen.

Schrikmomentje? Ranja (carvan cevitam spul) en koekjes, samen goed voor ruim 600 kcal.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 sep 2012, 14:50

De gifwaardes van alcohol zijn vele malen hoger als van niet biologische groentes en fruit.
Rico, over alcohol vertel je nog steeds een eenzijdig verhaal imho. Je moet echt leren om OVERMATIG alcoholgebruik en matig alcoholgebruik te scheiden. Anders moet je iemand die 5 appels per dag eet ook gaan waarschuwen. De lever kan zichzelf prima tegen alcoholschade beschermen bij matige alcoholconsumptie. Jij doet daar imho echt veels te panisch over. Dat is je goed recht, gezien je persoonlijk drama, maar verzet je liever tegen alcoholverslaving, overconsumptie en vooral tegen coma-zuipers, dan doe ik met je mee.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 sep 2012, 14:53

Lever en alcohol

Wat zijn de gevolgen van alcohol voor de lever?
Alcohol wordt in de lever omgezet in aceetaldehyde en azijnzuur. Zowel aceetaldehyde als azijnzuur zijn in principe giftig voor de lever. De lever kan zichzelf tegen alcoholschade beschermen. Deze beschermende factoren kunnen uitgeput raken bij overmatig alcoholgebruik, waardoor leverschade kan ontstaan.

Vetlever
Langdurig overmatig alcoholgebruik veroorzaakt leververvetting. Leververvetting is omkeerbaar: na stoppen met alcoholgebruik herstelt de lever zich weer. Als een ernstige vetlever ontstaat, kan de lever gaan zwellen. Dit gaat vaak gepaard met pijn, slechte eetlust, misselijkheid, braken en soms geelzucht. Een pijnlijke lever kan wijzen op een vetlever. Heb je hulp nodig bij het minderen of stoppen met alcohol drinken? Dan kun je je aanmelden voor online hulp of vraag advies via e-consult alcohol.

Levercirrose
Jarenlang veel overmatig alcoholgebruik kan leiden tot levercirrose. Dit is een aandoening waarbij de normale structuur van de lever meer en meer vernietigd wordt en littekenvorming ontstaat. De lever kan zijn werk daardoor niet meer doen. Levercirrose ontstaat geleidelijk. In een vroeg stadium is levercirrose nog omkeerbaar, in een vergevorderd stadium wordt levercirrose een onomkeerbare aandoening.

Alcoholhepatitis
Alcoholische hepatitis is de ernstigste alcoholische leverziekte. De symptomen van alcoholhepatitis zijn koorts, gebrek aan eetlust, geelzucht en braken. Er is sprake van een acute ontsteking van de lever met een risico op overlijden. Als je een alcoholische hepatitis overleeft, is er vaak sprake van blijvende schade in de vorm van littekenvorming: levercirrose.

Syptomen leverschade door overmatig alcoholgebruik
Als de lever onvoldoende werkt, heeft dat voor het hele lichaam grote gevolgen:
Vaak moe
Weinig eetlust
Stervormige bloedvaatjes in de huid en vetbobbeltjes
Rode vlekken op de handen en pigmentvlekken in het gezicht
Bij mannen kan vergroting van de borsten optreden
Je kunt geelzucht krijgen
Pijn in de bovenbuik en een opgezette buik
Bloedingen
Ik heb de test maar weer even gedaan op die site: http://www.alcoholondercontrole.nl/427/ ... -test.html
en de uitslag is zoals ik had verwacht GOED. Dat klopt ook wel bij onderstaand verhaal:
Genieten en gezond leven met alcohol

Met mate
Een glas wijn, een biertje, een borreltje: Veel mensen vinden het lekker, gezellig en genieten er regelmatig van. In Nederland drinkt 80% van de volwassen wel eens alcoholhoudende drank. De meeste mensen doen dit op een verantwoorde manier: met mate.
Op deze website vindt u wetenschappelijk onderbouwde informatie over de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie.

Gezonde leefstijl
Matige alcoholconsumptie kan onderdeel zijn van een gezonde leefstijl. Het kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid, zo blijkt uit de resultaten van ruim 30 jaar wetenschappelijk onderzoek. Maar bij te veel of onverantwoord drinken kan alcohol op de korte en/of langere termijn ernstige lichamelijke en sociale problemen veroorzaken.

Gezondheidseffecten
Omdat de invloed van alcohol op het lichaam complex en veelomvattend is, vindt u op deze website een overzicht van de belangrijkste gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie. Hieraan zitten diverse positieve effecten, maar ook een aantal negatieve effecten. Omdat op andere plaatsen op het internet al veel informatie te vinden is over de risico's en gezondheidseffecten van overmatige en onverantwoorde alcoholconsumptie, ligt de focus van de informatie op deze website op de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie door gezonde volwassenen. Zwaar en onverantwoord drinken is nooit verstandig. Meer informatie over de risico's van alcoholmisbruik kunt u o.a. vinden op de website van het Trimbos Instituut: http://www.alcoholinfo.nl.

Deze website
Deze website is een initiatief van de Stichting Alcohol Research (SAR). De site is bedoeld voor gezondheidsprofessionals, beleidsmakers en consumenten die geïnteresseerd zijn in de relatie tussen matige alcoholconsumptie en gezondheid. U vindt hier een overzicht van de beschikbare wetenschappelijke inzichten over de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie.
Ter info, wat is SAR:
http://alcoholengezondheid.nl/wat_is_sar
Daar staat ook het onderzoek van TNO omschreven waar ik als vrijwilliger aan heb deelgenomen.

De voor- en nadelen van alcohol op een rijtje
http://alcoholengezondheid.nl/gezondheidseffecten

Alcoholconcentratie in 't bloed bij iemand met overgewicht is overigens lager dan bij iemand die geen overgewicht heeft. Kortom: als je ietsjes te dik bent, maar wel gezond leeft, dan is alcohol minder schadelijk voor je dan als je (te) dun bent. Nogmaals: als je teveel drinkt, kan 't wel schadelijk zijn en zorgen dat je nog dikker wordt etc.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 06 sep 2012, 15:14, 5 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 sep 2012, 14:54

Zo en dan neem ik nu een hap van een appel uit eigen tuin. Mijn 3e stuk fruit vandaag.

RVV

Bericht door RVV » 06 sep 2012, 14:57

Mijn BMI was, 35. nu 23. Maar ik vind het zowel nu als toen niet zo'n belangrijke waarde. Toen omdat ik wel wist dat ik veel te zwaar was. En nu omdat ik wel weet dat ik een "gezond" gewicht heb met bijpassend "gezond" uiterlijk. Eigenlijk weet je het namelijk wel. Door simpelweg in de spiegel te kijken.

Alleen is ontkenning de grootste vijand. Daarbij ook nog eens de weegschaal ver in een hoekje wegstoppen of de batterij niet meer vervangen als die leeg is. :D . en weer een rem losgelaten.

Maargoed de BMI waarde is ook niet zo heel belangrijk. De BMI van een kettingrokende alcoholist is vaak ook prima in orde. Dan de keuze of een BMI die wat te hoog is, of een kettingrokende alcoholist zijn is dan ook makkelijk gemaakt.

Het grootste gevaar van te dik zijn. Zit hem niet in je uiterlijk maar in de binnenkant van je lijf. Je hart en vaat stelsel.

Overigens wil ik niet doorhammeren over alchol, eigenlijk ging me het daar niet om. Het ging me om een vergelijk te maken tussen niet biologische groenten en fruit en wel biologisch.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 sep 2012, 15:03

Volgens mij zijn we 't verder gewoon met elkaar eens.

RVV

Bericht door RVV » 06 sep 2012, 15:25

Hielke schreef:Is een dagelijkse kcal inname van 2430 bij weinig lichaamsbeweging echt teveel? (moet dus wel gezien mijn gewicht).

Ik ben naar aanleiding van dit topic ook maar eens aan het rekenen geslagen.

Schrikmomentje? Ranja (carvan cevitam spul) en koekjes, samen goed voor ruim 600 kcal.

Het laatste (rood) dit zijn inderdaad, sluipkcal. 0,0 toegevoegde waarde voor je eigen energiebalans. Maar opgeteld een prima basis om om te worden gezet in vet in je lichaam. Vooral om dit directe suikers zijn en als je niet gelijk gaat hardlopen (of andere zware inspanning) na een lekker zoet koekje zegt je lichaam. Ha reserve energie ! Altijd goed voor barre tijden (die voor ons -lichaam- helaas niet gaan komen).

Daarintegen eet ik net 100 gram walnoten op, goed voor 700 kcal. 700 kcal. Damn echt vette krengen. Ja klopt. Bestaat wel voor bijna 50% uit onverzadigde vetten (vetzuren). En dat zijn nou juist de vetten die ons lichaam voor de energiebalans zo hard nodig heeft. De hersenen bestaan voor een groot deel uit dit soort vet. Ons HDL cholesterol gehalte gaat er van omlaag. Goed voor de hart en bloedvaten. Daarbij kost het ons lichaam relatief veel energie om deze vetten te absorberen. Dit geld niet voor de directe/snelle suikers in een koekje of ranja. Die neemt ons lichaam heel snel op. En slaat het ook heel snel op. Als je over een uurtje genomen langzaam een bakje walnoten op eet, kun je daar zo'n beetje een hele dag op teren zonder honger gevoel.

Een dagelijkse Kca. inname van pak em beet 2400/2500 kcal. is eigenlijk heel goed. Daarbij in ogenschouw genomen dat je ook bereid bent om je rustmetabolisme een shop te geven. Die zal ongeveer rond de 1500 tot 1800 kcal. schommelen. (dan lig je de hele dag in bed niks te doen). Dus heb je over een dag tussen de 600 tot 1000 kcal. te verbranden.

Er circuleren op het internet genoeg lijstjes met hoeveel kcal. je verbrand bij een bepaalde lichamelijke activiteit. Je kunt dan wel uitrekenen hoeveel energie je verbrand boven je rustmetabolisme. Dit is een gegeven wat je zelf heel goed kan sturen.

Geen tijd en zin om een uur te wandelen (6 km/h).. jammer want wel heel effectief. Maar niet getreurd, je kunt ook inspanningen verrichten die A veel korter van duur zijn. En toch kcal. intensief zijn qua verbranding.

Ga bijvoorbeeld eens om de 15 minuten je 10 keer opdrukken. Of om de 15 minuten 10 sit ups. Of leg rasing als je met je luie flikker voor de TV hangt. Of als je toch op de bank zit te TV kijken, ga luchtfietsen (30 seconden) om de 15 minuten. Dit zijn slechts een paar voorbeelden (nog beter doe alles snel achter elkaar) ., zoek op het internet naar simpele oefeningen waarbij je alleen maar je eigen lichaam en de zwaartekracht gebruikt voor kortstondige intensieve beweging. Verdeel dit als je in de gelegenheid bent over de dag. Het argument geen tijd is dan kul. Iedereen heeft tijd om 30 seconden tot een minuut vrij te maken voor een hoog intensieve oefening. Op een dag verbrand je dan zomaar 500 tot 600 kcal. EXTRA boven niets doen. Dan nog de puf om toch een uurtje te wandelen, desnoods 2 keer een half uur. en je pakt er weer 400 kcal. bij. 1000 kcal. extra verbrand die dag. En aan het eind van de dag heb je er niets van gemerkt. Niet moe, niet je het leplazerus gezweet, niet ten koste gegaan van andere kostbare tijd.

Negatieve energiebalans winst is dan ca. 1 big mac per dag. 18 dagen vol houden en je bent een kilo pure vet lichter geworden.

Plaats reactie