Win/win situatie als je het mij vraagt. Ipv alleen een lekker stukje kaas nu ook og een lekkere appel

Misschien maar eens twee appels proberen.
Ik vind het wel interessant om te lezen hoe zoiets simpels de mens bezig kan houden, want dat soort momenten hebben we allemaal wel eens.Een heel lulverhaal, waarvan menigeen zich afvraag waar maak je je nou druk om.
Het rode, -> zacht en smeuïg voedsel kun je inderdaad heel makelijk kwijt in de maag. En ook nog eens veel! Van dit principe maakt de voedselindustrie ook dankbaar gebruik. Voedsel zodanig bewerken met suikers, bepaalde vetten (Transvetten ! ) en ook diverse soorten smaakversterkers die speekselproductie in de mond bevorderen waardoor je letterlijk makkelijk het voedsel kunt verstouwen.Dennis Cavallino schreef:Cake is natuurlijk niet alleen zoet, maar vooral supervet. Daardoor ERG lekker. Zeker vlak na 't eten of bij de koffie. Al heb je 3 borden pasta op, dan nog kun je prima een dikke plak cake wegkrijgen. Na hartig eten nog iets zoets eten is heel verleidelijk, maar het is echt iets dat je heel bewust moet afleren als je gezond wilt leven.
Verder weet ik niet waarom jij nu door die cake aangetrokken werd, maar je let nu meer dan ooit op eten. Dus je bent ook op zoek naar vanalles en nog wat om erover te leren. Dus ergens in je onderbewustzijn is die cake ook vele malen interessanter en dat heeft niet alleen een oorzaak die met voedselinname te maken heeft. Ik denk dat je ook (in je onderbewustzijn) hebt laten meespelen dat je de situatie en vooral 't voorbeeld van de cake interessant vond. Het levert ten slotte een lang verhaal op hier. Je brein was daar misschien al wel mee bezig toen je al die dingen zag terwijl je er langs liep en ernaar KEEK.
Als je het maar lang genoeg laat liggen eet je het ook niet meer op.Shakes schreef:Hielke,
loop naar de koelkast, pak die brie en pleur het in de vuilnisbak. Laat je het liggen gaat het echt wel een keer op. Zo maak je ook een stap in de goede richting. Een punt achter dit hoofdstuk als het ware.
Robin Hartog schreef:Als je het maar lang genoeg laat liggen eet je het ook niet meer op.Shakes schreef:Hielke,
loop naar de koelkast, pak die brie en pleur het in de vuilnisbak. Laat je het liggen gaat het echt wel een keer op. Zo maak je ook een stap in de goede richting. Een punt achter dit hoofdstuk als het ware.
De grootste grap is, dat de rooksmaak van de McBbq niet in 't vlees zit, maar in de saus. Schraap de saus eraf (sowieso verstandig) en weg is de nep-rooksmaak.Wist je dat de rooksmaak van de hamburgers van mcdonalds gemaakt wordt van verbrand zaagsel (!) dus als je het water in de mond loopt van een macdonalds hamburger omdat die zo lekker naar gebakken vlees smaakt, loopt eigenlijk het water in he mond van verbrand zaagsel. De rookaroma's zijn hier verantwoordelijk voor. Gelukkig zijn deze rookaroma's door een Europese unie goedgekeurde E aditieven
Dus 54 procent is niet prima gezond?!Uit het Zweedse onderzoek bleek dat 46 procent van alle mensen met overgewicht prima gezond is. Het hart, de longen en de bloedwaarden van deze mensen zijn in orde en vergelijkbaar met gezonde mensen met normaal gewicht.
Het enige risico dat ik heb is dat mijn ouders beide een hoge bloeddruk en cholesterolgehalte hadden. Niet zo gek, want ze aten altijd veel zout, margarine en aten te weinig groente en fruit. Ik doe dat dus anders.Die BMI zal mij vervolgens jeuken.Zorg ervoor dat je niet verder aankomt of probeer wat af te vallen als je gezondheidsproblemen in je familie hebt.
Die glijdende schaal heb ik dus al eens meegemaakt. Dus ik weet hoe dat gaat. Jaar 1 maak je je nog niet druk. Jaar 2 koop je nieuwe kleren. Etc. Het duurt best een tijd tot je gezondheidsklachten krijgt. Je verzint wat smoesjes en je motivatie om er iets aan te doen ben je ook allang kwijt. Mij zal dat niet nog eens gebeuren. Ik weet nu meer dan ik toen wist. Die kennis helpt mij nu al jarenlang.Toch Dennis vind ik je betoog een beetje "vallen", in de zin van zie je nou wel het valt wel mee. BMI van 28 ach ik voel me kern gezond. Conditie is nog goed, longen zijn goed.. wie maakt me wat. Af en toe een keer hardrennen en ik draai prima mee.
Het gevaar van die gedachtegang zit hem in de "glijdende schaal" want voor je het weet kruipt je BMI (zonder spieropbouw) naar 28,5, 29 of nog hoger.. hoe langzamer dit gebeurd hoe minder je druk er om maakt. Maar realiseer je dat je zelf alle caloriën in je mond stopt.
Dat van biologische levensmiddelen is al lange tijd bekend. Biologische levensmiddelen zijn een industrie opzich geworden met hun eigen "profit"belangen.Robin schreef:Goed verhaal alt.
Dit hoorde ik vanmorgen op 't nieuws. Dus kan dit draadje ook wel in de prullenbak/op slot.![]()
http://www.nu.nl/algemeen/2900537/biolo ... onder.html
Mocht 'n mens zich fitter willen voelen en of afvallen/op gewicht willen blijven, neem dan veel dingen met 'n korrel zout(LOL) en is er maar één quote:
Minder eten en meer bewegen.
That's about it folks.
Rico, over alcohol vertel je nog steeds een eenzijdig verhaal imho. Je moet echt leren om OVERMATIG alcoholgebruik en matig alcoholgebruik te scheiden. Anders moet je iemand die 5 appels per dag eet ook gaan waarschuwen. De lever kan zichzelf prima tegen alcoholschade beschermen bij matige alcoholconsumptie. Jij doet daar imho echt veels te panisch over. Dat is je goed recht, gezien je persoonlijk drama, maar verzet je liever tegen alcoholverslaving, overconsumptie en vooral tegen coma-zuipers, dan doe ik met je mee.De gifwaardes van alcohol zijn vele malen hoger als van niet biologische groentes en fruit.
Ik heb de test maar weer even gedaan op die site: http://www.alcoholondercontrole.nl/427/ ... -test.htmlLever en alcohol
Wat zijn de gevolgen van alcohol voor de lever?
Alcohol wordt in de lever omgezet in aceetaldehyde en azijnzuur. Zowel aceetaldehyde als azijnzuur zijn in principe giftig voor de lever. De lever kan zichzelf tegen alcoholschade beschermen. Deze beschermende factoren kunnen uitgeput raken bij overmatig alcoholgebruik, waardoor leverschade kan ontstaan.
Vetlever
Langdurig overmatig alcoholgebruik veroorzaakt leververvetting. Leververvetting is omkeerbaar: na stoppen met alcoholgebruik herstelt de lever zich weer. Als een ernstige vetlever ontstaat, kan de lever gaan zwellen. Dit gaat vaak gepaard met pijn, slechte eetlust, misselijkheid, braken en soms geelzucht. Een pijnlijke lever kan wijzen op een vetlever. Heb je hulp nodig bij het minderen of stoppen met alcohol drinken? Dan kun je je aanmelden voor online hulp of vraag advies via e-consult alcohol.
Levercirrose
Jarenlang veel overmatig alcoholgebruik kan leiden tot levercirrose. Dit is een aandoening waarbij de normale structuur van de lever meer en meer vernietigd wordt en littekenvorming ontstaat. De lever kan zijn werk daardoor niet meer doen. Levercirrose ontstaat geleidelijk. In een vroeg stadium is levercirrose nog omkeerbaar, in een vergevorderd stadium wordt levercirrose een onomkeerbare aandoening.
Alcoholhepatitis
Alcoholische hepatitis is de ernstigste alcoholische leverziekte. De symptomen van alcoholhepatitis zijn koorts, gebrek aan eetlust, geelzucht en braken. Er is sprake van een acute ontsteking van de lever met een risico op overlijden. Als je een alcoholische hepatitis overleeft, is er vaak sprake van blijvende schade in de vorm van littekenvorming: levercirrose.
Syptomen leverschade door overmatig alcoholgebruik
Als de lever onvoldoende werkt, heeft dat voor het hele lichaam grote gevolgen:
Vaak moe
Weinig eetlust
Stervormige bloedvaatjes in de huid en vetbobbeltjes
Rode vlekken op de handen en pigmentvlekken in het gezicht
Bij mannen kan vergroting van de borsten optreden
Je kunt geelzucht krijgen
Pijn in de bovenbuik en een opgezette buik
Bloedingen
Ter info, wat is SAR:Genieten en gezond leven met alcohol
Met mate
Een glas wijn, een biertje, een borreltje: Veel mensen vinden het lekker, gezellig en genieten er regelmatig van. In Nederland drinkt 80% van de volwassen wel eens alcoholhoudende drank. De meeste mensen doen dit op een verantwoorde manier: met mate.
Op deze website vindt u wetenschappelijk onderbouwde informatie over de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie.
Gezonde leefstijl
Matige alcoholconsumptie kan onderdeel zijn van een gezonde leefstijl. Het kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid, zo blijkt uit de resultaten van ruim 30 jaar wetenschappelijk onderzoek. Maar bij te veel of onverantwoord drinken kan alcohol op de korte en/of langere termijn ernstige lichamelijke en sociale problemen veroorzaken.
Gezondheidseffecten
Omdat de invloed van alcohol op het lichaam complex en veelomvattend is, vindt u op deze website een overzicht van de belangrijkste gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie. Hieraan zitten diverse positieve effecten, maar ook een aantal negatieve effecten. Omdat op andere plaatsen op het internet al veel informatie te vinden is over de risico's en gezondheidseffecten van overmatige en onverantwoorde alcoholconsumptie, ligt de focus van de informatie op deze website op de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie door gezonde volwassenen. Zwaar en onverantwoord drinken is nooit verstandig. Meer informatie over de risico's van alcoholmisbruik kunt u o.a. vinden op de website van het Trimbos Instituut: http://www.alcoholinfo.nl.
Deze website
Deze website is een initiatief van de Stichting Alcohol Research (SAR). De site is bedoeld voor gezondheidsprofessionals, beleidsmakers en consumenten die geïnteresseerd zijn in de relatie tussen matige alcoholconsumptie en gezondheid. U vindt hier een overzicht van de beschikbare wetenschappelijke inzichten over de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie.
Hielke schreef:Is een dagelijkse kcal inname van 2430 bij weinig lichaamsbeweging echt teveel? (moet dus wel gezien mijn gewicht).
Ik ben naar aanleiding van dit topic ook maar eens aan het rekenen geslagen.
Schrikmomentje? Ranja (carvan cevitam spul) en koekjes, samen goed voor ruim 600 kcal.