Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
duifjes.com

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door duifjes.com » 10 mei 2012, 10:44

Dennis Cavallino schreef:Onze Douane gaat dan BPM heffen als als Nederlander in een auto op buitenlandse platen rijdt Jacco.

Daarom wil Brussel ook van die BPM af. Het klopt niet.
Ahkee..en stel dat ze in Brussel zeggen BPM verhaal klopt niet mag niet...kunnen we dan met terugwerkende kracht terugvorderen??? :D

En had het wel eens gehoord als je een auto huurt in D als Nederlander idd en dan in nL gaat rijden...alleen die regel was al veranderd toch?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 10:46

Ik weet niet hoe 't nu zit, maar ik mocht vroeger niet even in de auto van mijn neef uit Luxemburg rijden als 'ie in NL was en in de auto van Jeroen W op Nato-platen was ook op 'eigen kosten/risico'. Daarmee heb ik alleen op Zandvoort gereden (nogmaals bedankt Jeroentje!). :df:

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 10 mei 2012, 11:17

Hier vind je 't actuele BPM verhaal Dennis. Je mag dus nog steeds niet zo maar in de Luxemburgse gekentekende auto van je neef de Nederlandse weg op.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 11:18

Het leek mij al sterk als dat gewijzigd zou zijn.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 mei 2012, 11:46

Pfff, even een poosje weggeweest en ben nog maar tot P.4 gekomen. Toch alvast ff een reactie op het begin (zal straks weer eens verder lezen...).
Hoe komt men erbij dat het enkel bijtelling is wat men moet betalen? Ondergetekende heeft bijvoorbeeld een eigen bijdrage voor prive gebruik. Als ik m'n vorige auto als voorbeeld geef, dat heb ik nog paraat:
Ford Mondeo wagon 2.0TDCi van 38K
348,- eigen bijdrage in de maand.
792,- bruto bijtelling (25%) p/m minus 348,- eigen bijdrage is 444,- bruto*52% is 231,- netto p/m
Daar komt de 348,-p/m netto eigen bijdrage bij is totaal: 579,- Kan een paar euro afronding in zitten :wink:
Vergeet ik nog de vergoeding woon-werk die ik niet meer heb omdat ik een leaseauto heb. In mijn geval nog eens 70,- netto erbij doen. Is 650,- per maand! Misschien niet te veel geld voor zo'n auto aangezien je prive al kanten ermee op kunt maar toch serieus geld vind ik! Zeker omdat de keuze uit de auto's ook nog eens beperkt is. Momenteel kunnen wij bijna alleen nog kiezen uit de Astra/Golf/Focus klasse. Die komen dan niet zo duur uit maar echt kiezen kun je het niet noemen. Prive kies ik dan iets anders/leukers uit. Als het idd zo is "dat het iedereen bijtellen is" heb je die keuze ook al niet meer! Prive iets leuks en zonder bijtelling een werkauto zit er dan niet meer in. Op km vergoeding rijden dekt de kosten ook niet. Vooralsnog doet het mij persoonlijk geen pijn maar een behoorlijke strop voor sommige mensen lijkt mij.

Andre

Bericht door Andre » 10 mei 2012, 13:13

Als het zo bi zo bijtellen is. Dan ga je toch lekker een goedkoop 2e handsje sturen dan kan de km vergoeding wel uit.

Ik ging echt niet privé bijtellen over een saaie km vreter.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 13:15

Dan neem je een Ampera. 0%

Marc R

Bericht door Marc R » 10 mei 2012, 13:26

Arthur schreef:Pfff, even een poosje weggeweest en ben nog maar tot P.4 gekomen. Toch alvast ff een reactie op het begin (zal straks weer eens verder lezen...).
Hoe komt men erbij dat het enkel bijtelling is wat men moet betalen? Ondergetekende heeft bijvoorbeeld een eigen bijdrage voor prive gebruik. Als ik m'n vorige auto als voorbeeld geef, dat heb ik nog paraat:
Ford Mondeo wagon 2.0TDCi van 38K
348,- eigen bijdrage in de maand.
792,- bruto bijtelling (25%) p/m minus 348,- eigen bijdrage is 444,- bruto*52% is 231,- netto p/m
Daar komt de 348,-p/m netto eigen bijdrage bij is totaal: 579,- Kan een paar euro afronding in zitten :wink:
Vergeet ik nog de vergoeding woon-werk die ik niet meer heb omdat ik een leaseauto heb. In mijn geval nog eens 70,- netto erbij doen. Is 650,- per maand! Misschien niet te veel geld voor zo'n auto aangezien je prive al kanten ermee op kunt maar toch serieus geld vind ik! Zeker omdat de keuze uit de auto's ook nog eens beperkt is. Momenteel kunnen wij bijna alleen nog kiezen uit de Astra/Golf/Focus klasse. Die komen dan niet zo duur uit maar echt kiezen kun je het niet noemen. Prive kies ik dan iets anders/leukers uit. Als het idd zo is "dat het iedereen bijtellen is" heb je die keuze ook al niet meer! Prive iets leuks en zonder bijtelling een werkauto zit er dan niet meer in. Op km vergoeding rijden dekt de kosten ook niet. Vooralsnog doet het mij persoonlijk geen pijn maar een behoorlijke strop voor sommige mensen lijkt mij.

Juist,daar willen "ze"ook heen......voor alles betalen..wther you like it or not.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 mei 2012, 14:41

@Andre: dat zal niet altijd gaan. Voor zover ik weet "moet" ik leasen. En ff een andere functie binnen het bedrijf of een baan ergens anders is ook zo wat. Gaat ook niet altijd. Vooralsnog heb ik er geen problemen mee, zoek je gewoon iets goedkoops uit in de bijtelling waar je ook prive mee uit de voeten kunt. Wil ik best voor bijtellen, ook al is het saai. Voor "erbij" heb je dan keuze zat. Mij betoog was meer als voorbeeld en voor mensen die dat niet zo maar kunnen/willen, whatever. En als die 19cent ook belast wordt kom je met een 2e handsje ook niet ver.

@Dennis: net zoals je geen kinderen "neemt" kun je (bij ons bv) ook niet zo maar een Ampera "nemen". Bij heel veel bedrijven worden gewoon normen gehanteerd, niet iedereen is eigen baas :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 14:43

Bovagkrant meldt de verdere uitwerking van 't lenteakkoord (voorheen Kunduz-kladje):
Uitwerking Lenteakkoord: Woon-werkverkeer is voortaan privé
De vrijstelling van bijtelling voor auto’s van de zaak die niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijden, blijft officieel bestaan. Maar het Lenteakkoord bepaalt dat woon-werkverkeer voortaan als privé wordt aangemerkt. Dus ontkomt vrijwel niemand meer aan de bijtelling.

Nu er steeds meer details vrijkomen over de invulling van het Lenteakkoord, het bezuinigingspakket voor 2013, blijkt dat de bijtellingsregeling anders uitpakt dan we tot nu toe dachten. De vijf politieke partijen die eind april het Lenteakkoord sloten, willen dat de woon-werk kilometers voor berijders met een auto van de zaak voortaan als ‘privé’ worden aangemerkt. Officieel blijft de vrijstelling van bijtelling voor berijders die niet meer dan 500 privékilometers rijden dus bestaan. Maar in de praktijk zal vrijwel iedereen moeten bijtellen. Het wordt immers praktisch onmogelijk om onder de vrijstellingsgrens van 500 privékilometers te blijven.
Deze wijziging voor de auto van de zaak hangt samen met een andere maatregel uit het Lenteakkoord. Daarin staat ook dat de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 voor werknemers die met hun eigen auto van en naar het werk rijden per 1 januari 2013 gaat verdwijnen. Voor die privéauto’s krijgt woon-werkverkeer belastingtechnisch gezien een ‘privékarakter’. Om rechtsongelijkheid bij de fiscale behandeling van de privéauto en de auto van de zaak te voorkomen, wil de overheid die lijn dus ook doortrekken naar de auto van de zaak.

Kostenstijging voor berijders
Op dit moment betaalt ongeveer één op de zes werknemers met een personenauto van de zaak geen bijtelling . Bij bestelautorijders ligt dat aandeel nog hoger. Voor deze mensen zal de auto van de zaak veel duurder worden. De overheid gaat ervan uit dat zij door de extra bijtelling over personenauto’s en bestelauto’s jaarlijks zo’n € 300 miljoen aan extra belastinginkomsten binnen krijgt. Daarbij wordt er al rekening gehouden dat een deel van die werknemers de auto van de zaak in de ban doet. ‘Maar de meeste werknemers met een bestelauto van de zaak hebben die keus niet. Daarmee is deze maatregel voor hen extra pijnlijk’, zegt directeur Koos Burgman van BOVAG. ‘ Te meer omdat deze groep vaak niet veel verdient en de bijtelling van een bestelauto extra hoog uitvalt omdat er ook over BPM moet worden bijgeteld.’

Niet nu
Naast het financiële nadeel voor de berijders is er ook sprake van een administratieve lastenverzwaring. Per rit moet nu worden uitgeplozen wat woon-werkverkeer was, en wat zakelijk verkeer. ‘Vooral bij werknemers die met een bestelauto van de zaak voor langere tijd naar één ‘klus’ rijden, levert dat een enorme administratieve rompslomp op’, aldus Burgman. ‘Vóór 2004 bestond ook de situatie dat woon-werkverkeer en zakelijk verkeer fiscaal gescheiden moesten worden. Dat heeft toen een indrukwekkende berg jurisprudentie opgeleverd. Het ziet er naar uit dat die oude tijden weer zullen herleven.’ BOVAG begrijpt dat in tijden van bezuinigingen iedereen een steentje moet bijdragen, maar wil niet dat deze maatregel per 1 januari 2013 ingevoerd wordt. Burgman: ‘De overheid moet eerst een oplossing bedenken voor de kwetsbare positie van werknemers met een bestelauto van de zaak en voor de administratieve rompslomp die linksom of rechtsom terecht zal komen bij de werkgever.’

Om rechtsongelijkheid te voorkomen zou dan ook de onbelaste woon-werk vergoeding voor de eigen privéauto niet per 2013 kunnen worden afgeschaft. ‘BOVAG heeft zich al eerder tegen die afschaffing op korte termijn verzet, omdat door het economisch klimaat zowel de arbeidsmarkt als de woningmarkt op slot zitten’, betoogt Burgman. ‘ Voor werknemers is er nu geen alternatief voor betaald in de file staan. Daardoor worden zij door de bezuinigingen uit het lenteakkoord onevenredig hard getroffen.’
Conclusie: Aangezien woon-werk verkeer een privé karakter krijgt, wordt 't voor vrijwel iedereen duurder. Of je nu je km's declareert, of een auto van de zaak rijdt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 14:44

Arthur schreef:, niet iedereen is eigen baas :wink:
Ik had 't tegen André, hij is wel eigen baas, dus hij kan wel een Ampera nemen als 'ie maximaal 0% bij wil tellen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 mei 2012, 14:57

Tja, die Ampera is nu nog 0% maar als dat een succes wordt gaat die ook heel snel naar 14%. Ze spijkeren echt elke uitweg wel dicht.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 mei 2012, 15:00

@iko schreef:
Gewoon niet moeilijk doen: auto hebben = betalen
Makkelijk lullen. Persoonlijk ga ik met mijn huidige auto er 6500,- euro per jaar op achteruit. Lekker als je op het punt staat een huis te kopen. :?

Tuurlijk kan ik beslissen om een bijtellingsvriendelijke auto te gaan rijden, maar met mijn functie kan ik niet met een Polo 1.2 aankomen, zeker niet met de km's die ik er mee maak. Heb gewoon moeite dat dit even voor me beslist wordt.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 mei 2012, 15:04

Tristan schreef:
@iko schreef:
Gewoon niet moeilijk doen: auto hebben = betalen
Makkelijk lullen. Persoonlijk ga ik met mijn huidige auto er 6500,- euro per jaar op achteruit. Lekker als je op het punt staat een huis te kopen. :?

Tuurlijk kan ik beslissen om een bijtellingsvriendelijke auto te gaan rijden, maar met mijn functie kan ik niet met een Polo 1.2 aankomen, zeker niet met de km's die ik er mee maak. Heb gewoon moeite dat dit even voor me beslist wordt.
Ja maar is het gewoon niet zo Tristan dat als je die zakelijke auto bij de zaak parkeert en in je privé auto woon/werk doet, dat je er dan onderuitkomt? Dan zou je het op die manier moeten doen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 15:10

Het is toch ronduit belachelijk dat Tristan en vele anderen worden gedwongen om een auto privé te kopen? En dan krijg je niet eens (belaste) km-vergoeding, want welke baas gaat er nu én een zakelijke auto beschikbaar stellen én km-vergoeding uitbetalen?

Dan gaat iedereen in een belastingvrije stinkdiesel rijden, als protest.

RVV

Bericht door RVV » 10 mei 2012, 15:13

Ik ben jaren geleden al gestopt met zakelijke auto's rijden en daar fors over bijtellen. Was er na de 1e 130i helemaal klaar mee.

Moet nu de auto's prive ophoesten, is ook niet alles, maar als je dan besluit om een paar jaar oude auto's te gaan rijden die toch nog knap genoeg zijn valt de pijn ook wel mee vind ik. Ik declareer natuurlijk wel de woon werk kilomters, dat gaat achteruit, maargoed ook niet de allergrootste pijn.

Situaties waarin bijvoorbeeld Tristan terecht in gaat komen, zuigen natuurlijk als geen ander. Vind het ook pure diefstal en zelf oplichterij van de staat. Want de keuze is toen gemaakt op basis van de toen geldende regels.

Doortrekkend kun je er ook van uitgaan dat de overheid straks al die mensen die nu kiezen voor 20%, 14% en zelfs 0% straks keihard gaat naaien.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 mei 2012, 15:18

Kan ook best zijn dat ze hiermee de hele autohandel in duurdere auto's (Audi's, BMW's etc) om zeep helpen. Welke vertegenwoordiger besteld dan nog een full options A4/3 serie? Da's niet meer te betalen qua bijtelling dan.

Tom

Bericht door Tom » 10 mei 2012, 15:20

Is ook bizar dat je met een zuinigere auto minder prive voordeel zou hebben.
Snap dat ze zuinige auto's willen stimuleren maar doe dat niet via bijtelling.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 15:22

Er is zelfs al sprake van 30% als ik Elmar mag geloven.

30% bijtellen per jaar, bizar. Niet zo gek dat ze niet kunnen rekenen in Den Haag en we in crisis zitten. Ze lijken geen besef te hebben wat voor consequenties dit allemaal heeft. Alsof iedereen het allemaal braaf aanhoort, gewoon aftikt en doorgaat met 't zelfde leventje. Maar goed, ik zal mijn kommer en kwel bewaren voor dat andere draadje. :)

Luco

Bericht door Luco » 10 mei 2012, 15:23

Tom schreef:Is ook bizar dat je met een zuinigere auto minder prive voordeel zou hebben.
Tom, dat is tactiek, nu je lekker maken met weinig bijtelling, over twee jaar rijdt 80% in zon kutecoschraper.
Dan heeft den haag ineens geld nodig en gaat de bijtelling gewoon naar 25%

Tristan

Bericht door Tristan » 10 mei 2012, 15:25

Dat gaat zeker gebeuren, is deels al gebeurd. Nu vrijstelling schrappen, dan hoop mensen in een 14 of 20% auto en na een paar jaar deze ook naar 25% gooien. Makkelijk geld harken zo....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 15:29

Tom schreef:Is ook bizar dat je met een zuinigere auto minder prive voordeel zou hebben.

Goed punt, het hele verbruik wordt niet meegenomen qua beloning of straf. Van Trias Energetica is geen sprake.

Een Ampera die nooit aan de oplader wordt gehangen is gewoon onzuinig en stoot meer Co2 uit dan de gemiddelde 14% bijtellings-auto.

Voor een bestuurder is er geen enkele prikkel om zuinig te rijden.

RVV

Bericht door RVV » 10 mei 2012, 15:30

Tja we zijn er met zijn allen ook zelf schuld aan hé... Iedereen die kiest voor die 20% 14% en zelf 0% auto's is indirect bezig met het graven zijn eigen belasting graf. De overheid is gewoon dik in de knel gekomen met die fiscale bijtellingsvoordelen, iedere importeur sprong er op in, massa's lage bijtellingauto's zijn er verkocht afgelopen jaar. Dat was geen hogere wiskunde dat het helemaal scheef zou gaan lopen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 15:37

Does Kyoto ring a bell Rico?

Het kost NL miljarden als we Kyoto niet halen. Ze moeten wel.

Ze hadden het gewoon héél anders moeten doen imho.
Iedereen, zakelijk, privé, industrie, overheid en instelling had een Co2-bundel moeten krijgen. Dat was ook de bedoeling, maar is er nooit van gekomen. Co2 koppelen aan energie- en brandstofverbruik is 't meest eerlijke. Hebben ze niet gedaan, dáár zijn wij nu de dupe van.

Niet dat dat leuk was trouwens, maar 't was op termijn wel beter geweest. Nu 'profiteren' alleen grote industriële bedrijven van Co2 handel.

RVV

Bericht door RVV » 10 mei 2012, 15:42

Ach een grote farce.. aan de ene kant een fabriek bouwen die op kolen draait om een electrische auto te laten rijden.. weet je.. altijd maar het braafste jongetje van de klas willen zijn als landje.. zo groot als een postzegel,, dat nekt pas..

Plaats reactie