Pfff, even een poosje weggeweest en ben nog maar tot P.4 gekomen. Toch alvast ff een reactie op het begin (zal straks weer eens verder lezen...).
Hoe komt men erbij dat het enkel bijtelling is wat men moet betalen? Ondergetekende heeft bijvoorbeeld een eigen bijdrage voor prive gebruik. Als ik m'n vorige auto als voorbeeld geef, dat heb ik nog paraat:
Ford Mondeo wagon 2.0TDCi van 38K
348,- eigen bijdrage in de maand.
792,- bruto bijtelling (25%) p/m minus 348,- eigen bijdrage is 444,- bruto*52% is 231,- netto p/m
Daar komt de 348,-p/m netto eigen bijdrage bij is totaal: 579,- Kan een paar euro afronding in zitten
Vergeet ik nog de vergoeding woon-werk die ik niet meer heb omdat ik een leaseauto heb. In mijn geval nog eens 70,- netto erbij doen. Is 650,- per maand! Misschien niet te veel geld voor zo'n auto aangezien je prive al kanten ermee op kunt maar toch serieus geld vind ik! Zeker omdat de keuze uit de auto's ook nog eens beperkt is. Momenteel kunnen wij bijna alleen nog kiezen uit de Astra/Golf/Focus klasse. Die komen dan niet zo duur uit maar echt kiezen kun je het niet noemen. Prive kies ik dan iets anders/leukers uit. Als het idd zo is "dat het iedereen bijtellen is" heb je die keuze ook al niet meer! Prive iets leuks en zonder bijtelling een werkauto zit er dan niet meer in. Op km vergoeding rijden dekt de kosten ook niet. Vooralsnog doet het mij persoonlijk geen pijn maar een behoorlijke strop voor sommige mensen lijkt mij.