Pingus schreef:Juist wel op z'n plaats, want MW is rwd waar de fordjes en andere meuk in de vergelijkbare klasse fwd is.
Er zijn zeker momenten te bedenken die voordeel hebben voor circuit gebruik met fwd, maar dat is niet het punt. Het gaat om het gevoel en de daarbij horende beleving... Zoals Johan Cruyf het zo mooi verwoord: je begrijpt het pas als je het door hebt.
Over dat gevoel, de daarbij behorende beleving, en de harde feiten. Een waar gebeurd verhaal, ik heb het wel eens eerder verteld.
Een jaar of 7 terug reed ik voor het eerst in een E46 M3. Ik was allerminst onder de indruk. Ja, veel power en een geweldige stabiliteit in rechte lijn op hoge snelheid. Maar dat heeft een TGV ook. Viel je kort na elkaar een paar bochtjes aan dan kende deze M3 alleen nog variaties van onderstuur. Pas bij provocatie in kundige hand bij overwegend lage snelheid was er nog overstuur op te roepen. De feedback via het stuur bij al die glijerij over de voorwielen was van de tegenovergestelde orde van een Porsche. Er was geen beleving, de auto voelde log en doods aan. Let wel, ik heb het over een auto zoals de fabriek 'm geleverd heeft. Voor raceprojecten zijn de E36's en E46's heel geschikt en heel lekker.
Een jaar of 5 geleden reed ik op Zandvoort in een VDV Leon FR met zo'n 270 pk. Met passagier werd ik net voor het ingaan van de pits door een zekere Rutger met E46 M3 voorbij gestoken. Rutger had DSC gereden en wist hoe hij snel rond moest gaan. Het was een standaard E46 M3. Mijn vertrouwen in de capaciteiten van de Leon waren inmiddels dusdanig dat ik besloot nog wat rondjes op de baan te blijven. De Leon was geen match voor de M3 in rechtelijn power. Op het rechte stuk van Zandvoort pakte de M3 zo een meter of 20. Maar in bochten en bij uitacceleren schoof de BMW kansloos over z'n voorbanden. De rijder bevestigde dit later ook. Ondanks de vrij zwakke remmen van de Seat had ik geen moeite de BMW op tempo te verslaan. De tractie van de Leon met 270 pk uit bochten was ronduit geweldig.